pingvinlakrits skrev:Jag skulle undvika trälim eftersom den höga vattenhalten gör fanéret kan bubbla/slå sig. Det är svårt att få till det bra, fast det går ju förstås. Normalt använder man inte vitlim när man fanérar eftersom det är svårt att få press på hela ytan och att det sölar för mycket.
PL-limmet känns inte helt rätt heller, det blir lite bulligt med det om man har otur. Det härdar ju sämre om det är helt inneslutet så jag skulle undvika det helt.
Kontaktlim som man kan "bre ut" fungerar mycket bra, man väntar tills det är klibbfritt och pressar ihop det. Det hugger direkt och blir inget söl. Det stinker ju lite mer innan det torkar. Man kan bre ut på bägge ytorna om man vill.
Att det hugger direkt gör att man får vara försiktig när man passar in biten och trycker den på plats.
En kompromiss är att köra mycket lite vitlim på större delen av ytan, låta det bli lite krämigt och bre ut det och köra kontaktlim mot kanterna som man brer ut med fingret, då får man bra kanthugg och lite enklare bearbetning.
Sprutlim eller monteringslim på sprayburk kan fungera finfint, det är ju ingen tyngd direkt som man ska montera på... ...viktigt att få jämnt och fint tryck och att ta bort ev överflödslim så fort som möjligt. Vitlim kan man vänta lite med så blir det lite lättare att rulla av det eller skrapa med något som inte är så vasst.
Visst är det väl hög vattenhalt i vitlim, men en det gäller att rulla på lagom tjockt sedan kan man vänta lite så att det sätter sig en smula då funkar det faktiskt riktigt bra. Nu skall jag tillägga mina faner försök med vitlim gäller mindre objekt!
Skulle jag få för mig att fanera T.ex en Pi60 skulle jag förmodligen välja en annan limvariant kanske ett rullbart monteringslim eller kanske sprutlim.. En stor yta är så klart svårt att få jämn press på så det funkar nog sämre med vitlim i det fallet kan jag tänka.
Proffsen brukar använda nåt speciellt värmelim och så klart riktiga fanerpressar.. Man gör så gott man kan som amatör, ibland blir det tokigt. Men det lär man sig av..
Tur att Faktiskt.se finns, här finns mycket samlad kompetens inom många områden, vilket gör att man slipper man ramla ner i dom största hålen