eriken skrev:Sprudel: Jo jag ska försöka fixa inos ACO skivor. Tydligen så vill ingvar bara skicka om man beställer 3 par så jag tänkte höra om det finns fler Umebor som vill ha ett par skivor.
Tänkte lägga in ytterligare en reflektion som jag inte tänkt på tidigare ang återgivningen i piP.
Jag sa tidigare att jag inte riktigt höll med om att den var kräsen på inspelningar utan att allt lät bättre. Jag har märkt att jag flera gånger nästan irriterat mig på att mellanregistret/sången kan sticka ut en del från de andra registren. Dock inte på alla skivor utan bara på vissa.. det har jag aldrig tidigare tänkt på med de tidigare högtalare jag ägt.
Varför kommer detta fram så tydligt med piP? Jag som totalt okunnig kan inte riktigt förstå det. Jag resonerar som så att om en inspelning är höjd i mellanregistret så kommer det ju låta så på alla högtalare..? Men det är först nu med piP som jag märkt att sången kan vara hög och intrumenten ligga lite tyst i bakgrunden. Varför märktes inte detta på samma vis med tex mina elac?
En inspelning borde ju vara fast liksom..inte kunna ändras så himla mycket när det gäller ljudskillnader i hur högt en gitarr spelar mot sången..?
Jag förstår att det finns en teknisk försklaring till detta och det vore väldigt intresssant att få veta den.
Låg lavindistorsion , hög linjäritet, samt låg egenfärgning gör att du lyssnar på källan ( insignalen, skivan ) tydligare- allting låter väldigt olika därigenom.