perstromgren skrev:
Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?
Linux?
Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:
Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?
JTarnstrom skrev:perstromgren skrev:
Linux?
stefanolo skrev:Nej, målmedvetenheten hos en femtonårig kille brukar begänsa sig till brudar och att trimma moppen![]()
.
/s
M50 skrev:Är det någon här som har glömt bort vår svenske nu levande uppfinnare etc. Håkan Lans - som ligger bakom en rad tekniska innovationer inom en rad olika områden som t.ex. färggrafiken i våra datorer och utvecklande av datormusen och inte minst olika navigeringssystem.
http://www.dn.se/ekonomi/besatt-av-att- ... a-1.514286
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans
För övrigt det finns en stor mängd personer runt om i världen som har gjort olika goda gärningar i sina liv under lång tid under människans historia men just det... det är en annan historia som inte ska tas upp här i den här tråden.
/M50
peetwa skrev:Pi60 är vall lite ett barn av sin tid och det finns en högtalare som är nästan identisk från sextio eller sjutiotalet. Jag har varit och letat på bibloteket idag där jag vet att jag sett den i en bok. Golvstående, med 8 tumms bas, hylla i mörkt trä tror jag den var på bilden. Någon som kan hjälpa mig att minnas?
stefanolo skrev:Cabasserna ovan har ju en lite "pi60-aktig" utformning. Tror bestämt de är från slutet av 80-talet. Mycket fint faner![]()
Tillägg:
Technics "Linear Phase Speaker System-serien" (SB-4000 och SB-5000) på bilderna är från 1977 vad jag förstår.
/s
stefanolo skrev:Inget som är konstigt alls utan tvärtom intressant. Jag var inte ute efter att gå i polemik angående vem som eventuellt var först och vem som inspirerats av vem utan mer bekräfta det du skrev om "barn av sin tid", vilket verkligen stämmer även om man tittar på andra än Ino och Cabasse
. Alltid intressant med lite tillbakablickar.
/s
Moment-23 skrev:M50 skrev:Är det någon här som har glömt bort vår svenske nu levande uppfinnare etc. Håkan Lans - som ligger bakom en rad tekniska innovationer inom en rad olika områden som t.ex. färggrafiken i våra datorer och utvecklande av datormusen och inte minst olika navigeringssystem.
http://www.dn.se/ekonomi/besatt-av-att- ... a-1.514286
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans
För övrigt det finns en stor mängd personer runt om i världen som har gjort olika goda gärningar i sina liv under lång tid under människans historia men just det... det är en annan historia som inte ska tas upp här i den här tråden.
/M50
Lans byggde en fjärrmanövrerad miniubåt till försvaret när han var 15-16 år så det får väl anses som ganska avancerat för åldern...
För några år sedan jobbade jag ihop med en av hans barndomsvänner som hjälpte honom med just den ubåten. Han berättade att förutom att Håkan var en mycket duktig ingenjör så hade han redan då ett mycket väl utvecklat affärssinne. Detta är sin tur ganska anmärkningsvärt att någon så ung har den kombinationen.
M50 skrev:
Vid ett flygevenemang (EAA) för ett antal år sedan på Barkarby fd. F8, hade han där sitt lilla privatflygplan av sportmodell och han visade upp flygnavigering och GPS med Glascockpit - han var tidigt ute med avancerade TV-skärmar i ett privatflygplan/allmänflyget. Jag såg då en skymt av honom men det var väldigt mycket folk kring området så man kom honom inte nära. Ett antal år senare sålde han sitt flygplan.
Jag har läst boken om Håkan Lans - "Ett svenskt geni" skriven av David Lagercrantz. Jag lånade den boken på biblioteket. Lans bor fortfarande kvar i sin Villa i Saltsjöbaden som han har gjort i många år, vad jag känner till nu.
Det var mina noteringar kring Håkan Lans.
/M50
H_blg skrev:M50 skrev:
Vid ett flygevenemang (EAA) för ett antal år sedan på Barkarby fd. F8, hade han där sitt lilla privatflygplan av sportmodell och han visade upp flygnavigering och GPS med Glascockpit - han var tidigt ute med avancerade TV-skärmar i ett privatflygplan/allmänflyget. Jag såg då en skymt av honom men det var väldigt mycket folk kring området så man kom honom inte nära. Ett antal år senare sålde han sitt flygplan.
Jag har läst boken om Håkan Lans - "Ett svenskt geni" skriven av David Lagercrantz. Jag lånade den boken på biblioteket. Lans bor fortfarande kvar i sin Villa i Saltsjöbaden som han har gjort i många år, vad jag känner till nu.
Det var mina noteringar kring Håkan Lans.
/M50
Om jag inte misstar mig helt var det en experimentklassad Glasair som ägdes Lans och användes för tester men som flögs av en herre i Torsby. Minns när jag som 12-åring blev duktigt impad av att sätta mig i dess cockpit och se nån form av prototypplotter och ett minitangentbord, fick även äran att tvätta flygplanet![]()
Minns att propellern var något större än original... mindre akrobatisk men for i 400+ km/h
Blev även erbjuden en flygtur men bangade
**sorry OT**
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster