pi60 konstruerades av en femtonåring!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-22 13:51

perstromgren skrev:
Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?

Linux?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 13:55

JTarnstrom skrev:
perstromgren skrev:
Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?

Linux?

Den tanken slog mig också, men han var faktiskt avsevärt äldre. Citat Wickan:

"Linus Benedict Torvalds, född 28 december 1969 i Helsingfors, finlandssvensk programmerare och upphovsman till operativsystemskärnan Linux. Han bor numera i USA med fru och barn, och han kontrollerar Linux-kärnans utveckling genom sitt arbete på Open Source Development Labs (OSDL).

Linus Torvalds började skriva Linux som ett hobbyprojekt 1991 för att lära sig mer om hur operativsystem fungerar.
"
... tycker jag!

Per

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-02-22 13:58

Känner inte till någon liknande person inom högtalarkonstruktion (men det kan finnas, bara det att jag kan för lite om den världen) men det finns många exempel på begåvade unga personer. Innan Ingvar började med konstruktionen av pi60 var han säkert redan mer än medelbegåvad i matematik. I kombination med ett stort musikintresse, musikåtergivningsintresse och en kompromisslös attityd i förhållande till "lösa ändar" (att ALLA sådana ska utforskas om möjligt, inom alla för högtalarkonstruktion relevanta discipliner) har dessa hans matematikkunskaper resulterat i svåröverträffade högtalarkonstruktioner (om man är ute efter "ursprungstrogen ljudåtergivning"). :)

Intressant länk med viss beröring med trådämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Child_prodigy

/stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-22 14:44

Det verkar som Alan Blumlein kunde räkna svåra tal vid ung ålder också (men inget är väl svårt när man kan?).
Någon färdig konstruktion visade han väl inte upp innan 15 års ålder, men han uppfann i alla fall stereo, TV och radar innan han var speciellt lastgammal!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

M50

Inläggav M50 » 2010-02-22 15:18

Är det någon här som har glömt bort vår svenske nu levande uppfinnare etc. Håkan Lans - som ligger bakom en rad tekniska innovationer inom en rad olika områden som t.ex. färggrafiken i våra datorer och utvecklande av datormusen och inte minst olika navigeringssystem.

http://www.dn.se/ekonomi/besatt-av-att- ... a-1.514286
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans

För övrigt det finns en stor mängd personer runt om i världen som har gjort olika goda gärningar i sina liv under lång tid under människans historia men just det... det är en annan historia som inte ska tas upp här i den här tråden.

/M50

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-02-22 15:42

Det här handlar nog också om målmedvetenhet och stabilitet, vilket nog inte är så vanligt för 15-åringar. :)
Mundus Vult Decipi

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-02-22 16:00

Nej, målmedvetenheten hos en femtonårig kille brukar begänsa sig till brudar och att trimma moppen :wink: :lol: .

/s

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-02-22 18:42

stefanolo skrev:Nej, målmedvetenheten hos en femtonårig kille brukar begänsa sig till brudar och att trimma moppen :wink: :lol: .

/s

ja man tänkte bara på ***** och motorer....å inte fan är det mkt som ändrats på 15år :D förutom att man är lite mer girig å tjänar pengar som det snöar i sthlm just nu

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-22 18:57

Pi60 är vall lite ett barn av sin tid och det finns en högtalare som är nästan identisk från sextio eller sjutiotalet. Jag har varit och letat på bibloteket idag där jag vet att jag sett den i en bok. Golvstående, med 8 tumms bas, hylla i mörkt trä tror jag den var på bilden. Någon som kan hjälpa mig att minnas?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-22 19:30

M50 skrev:Är det någon här som har glömt bort vår svenske nu levande uppfinnare etc. Håkan Lans - som ligger bakom en rad tekniska innovationer inom en rad olika områden som t.ex. färggrafiken i våra datorer och utvecklande av datormusen och inte minst olika navigeringssystem.

För övrigt det finns en stor mängd personer runt om i världen som har gjort olika goda gärningar i sina liv under lång tid under människans historia men just det... det är en annan historia som inte ska tas upp här i den här tråden.

/M50

Lans byggde en fjärrmanövrerad miniubåt till försvaret när han var 15-16 år så det får väl anses som ganska avancerat för åldern...
För några år sedan jobbade jag ihop med en av hans barndomsvänner som hjälpte honom med just den ubåten. Han berättade att förutom att Håkan var en mycket duktig ingenjör så hade han redan då ett mycket väl utvecklat affärssinne. Detta är sin tur ganska anmärkningsvärt att någon så ung har den kombinationen.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-22 20:20

peetwa skrev:Pi60 är vall lite ett barn av sin tid och det finns en högtalare som är nästan identisk från sextio eller sjutiotalet. Jag har varit och letat på bibloteket idag där jag vet att jag sett den i en bok. Golvstående, med 8 tumms bas, hylla i mörkt trä tror jag den var på bilden. Någon som kan hjälpa mig att minnas?

Det fanns ju såna här:

Bild

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-22 20:25

Om jag inte missmenner mig var dom ännumer "bang on target". Jag skall göra ett försök till på biblan.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-02-22 20:26

cabasse fick mig att prova mekanisk faskompensation :wink:
den såg så ärlig ut på nåt sätt

Bild
burning in the eyes of the maker

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-02-22 21:06

Cabasserna ovan har ju en lite "pi60-aktig" utformning. Tror bestämt de är från slutet av 80-talet. Mycket fint faner :)

Tillägg:

Technics "Linear Phase Speaker System-serien" (SB-4000 och SB-5000) på bilderna är från 1977 vad jag förstår.

/s

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-22 21:32

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-22 21:57

stefanolo skrev:Cabasserna ovan har ju en lite "pi60-aktig" utformning. Tror bestämt de är från slutet av 80-talet. Mycket fint faner :)

Tillägg:

Technics "Linear Phase Speaker System-serien" (SB-4000 och SB-5000) på bilderna är från 1977 vad jag förstår.

/s

Så här såg det ut på Cabasse 1975.

http://cellarcinema.info/2001-08/brigantin_3vta_d.jpg

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-02-22 22:14

Intressant :) . Inte särskilt "pi60-likt" i övrigt men det var tydligen så man handskades med fasproblematiken då.

Cabasse Brick 235, som ser ut som pi60-prototypen i vitt ovan, är från 1978 och den som ser mest ut som pi60, Cabasse Chaloupe, kom 1993 om jag inte missat något. http://www.forumcabasse.org/wiki/Chaloupe Scrolla ned en bit.

/s

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-22 22:40

Det var mest det här jag vill få ur systemet.

Bild

Bild

Som jag sa tidigare. Pi60 är ett barn av sin tid, inget konstigt med det.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-02-22 22:49

Inget som är konstigt alls utan tvärtom intressant :) . Jag var inte ute efter att gå i polemik angående vem som eventuellt var först och vem som inspirerats av vem utan mer bekräfta det du skrev om "barn av sin tid", vilket verkligen stämmer även om man tittar på andra än Ino och Cabasse :) . Alltid intressant med lite tillbakablickar.

/s

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-02-22 23:15

Även B&W hade ju i slutet av 70-talet en fas-korrigerad högtalare, en trevägare om jag inte minns fel. Pga sitt utseende kallades den för "den havande pingvinen". Jag har tyvärr inte lyckats hitta något foto på den, någon annan som lyckas?

/ B

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-02-22 23:18

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-22 23:25

stefanolo skrev:Inget som är konstigt alls utan tvärtom intressant :) . Jag var inte ute efter att gå i polemik angående vem som eventuellt var först och vem som inspirerats av vem utan mer bekräfta det du skrev om "barn av sin tid", vilket verkligen stämmer även om man tittar på andra än Ino och Cabasse :) . Alltid intressant med lite tillbakablickar.

/s

Jag ville inte heller bråka utan bara skänka lite kött åt tillblivelsen av denna högtalare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 23:26

[OT] Och där var den ju, min designfavvo: DM-70! Snyggare har aldrig byggts!

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-22 23:45

+1

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-02-23 00:07

benägen att hålla med
Bild
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-02-23 00:10

Tycker också det är en av dom snyggaste som byggts, helt underbar integration mellan bas och elektrostat. Men tyvärr så ligger dom begärda begagnatpriserna på smått orealistiska nivåer. Antagligen för att dom är så snygga : )
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

M50

Inläggav M50 » 2010-02-23 00:14

Moment-23 skrev:
M50 skrev:Är det någon här som har glömt bort vår svenske nu levande uppfinnare etc. Håkan Lans - som ligger bakom en rad tekniska innovationer inom en rad olika områden som t.ex. färggrafiken i våra datorer och utvecklande av datormusen och inte minst olika navigeringssystem.

/M50

Lans byggde en fjärrmanövrerad miniubåt till försvaret när han var 15-16 år så det får väl anses som ganska avancerat för åldern...
För några år sedan jobbade jag ihop med en av hans barndomsvänner som hjälpte honom med just den ubåten. Han berättade att förutom att Håkan var en mycket duktig ingenjör så hade han redan då ett mycket väl utvecklat affärssinne. Detta är sin tur ganska anmärkningsvärt att någon så ung har den kombinationen.

Hej och tack för ett trevligt inlägg,

Ja, det är en speciellt herre inom sitt område - Herr Lans. Han gjorde även andra saker före den lilla ubåten redan vid 10-12 års åldern vilket bidrog till bl.a. hans fortsatta teknikintresse. Vid ett flygevenemang (EAA) för ett antal år sedan på Barkarby fd. F8, hade han där sitt lilla privatflygplan av sportmodell och han visade upp flygnavigering och GPS med Glascockpit - han var tidigt ute med avancerade TV-skärmar i ett privatflygplan/allmänflyget. Jag såg då en skymt av honom men det var väldigt mycket folk kring området så man kom honom inte nära. Ett antal år senare sålde han sitt flygplan.

Jag har läst boken om Håkan Lans - "Ett svenskt geni" skriven av David Lagercrantz. Jag lånade den boken på biblioteket. Lans bor fortfarande kvar i sin Villa i Saltsjöbaden som han har gjort i många år, vad jag känner till nu.

Det var mina noteringar kring Håkan Lans.

/M50

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-23 00:22

Tror inte CIA har ögonen på IÖ däremot..
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
H_blg

Inläggav H_blg » 2010-02-23 06:21

M50 skrev:
Vid ett flygevenemang (EAA) för ett antal år sedan på Barkarby fd. F8, hade han där sitt lilla privatflygplan av sportmodell och han visade upp flygnavigering och GPS med Glascockpit - han var tidigt ute med avancerade TV-skärmar i ett privatflygplan/allmänflyget. Jag såg då en skymt av honom men det var väldigt mycket folk kring området så man kom honom inte nära. Ett antal år senare sålde han sitt flygplan.

Jag har läst boken om Håkan Lans - "Ett svenskt geni" skriven av David Lagercrantz. Jag lånade den boken på biblioteket. Lans bor fortfarande kvar i sin Villa i Saltsjöbaden som han har gjort i många år, vad jag känner till nu.

/M50

Om jag inte misstar mig helt var det en experimentklassad Glasair som ägdes Lans och användes för tester men som flögs av en herre i Torsby. Minns när jag som 12-åring blev duktigt impad av att sätta mig i dess cockpit och se nån form av prototypplotter och ett minitangentbord, fick även äran att tvätta flygplanet :D

Minns att propellern var något större än original... mindre akrobatisk men for i 400+ km/h

Blev även erbjuden en flygtur men bangade :oops:

**sorry OT**

M50

Inläggav M50 » 2010-02-23 10:00

H_blg skrev:
M50 skrev:
Vid ett flygevenemang (EAA) för ett antal år sedan på Barkarby fd. F8, hade han där sitt lilla privatflygplan av sportmodell och han visade upp flygnavigering och GPS med Glascockpit - han var tidigt ute med avancerade TV-skärmar i ett privatflygplan/allmänflyget. Jag såg då en skymt av honom men det var väldigt mycket folk kring området så man kom honom inte nära. Ett antal år senare sålde han sitt flygplan.

/M50

Om jag inte misstar mig helt var det en experimentklassad Glasair som ägdes Lans och användes för tester men som flögs av en herre i Torsby. Minns när jag som 12-åring blev duktigt impad av att sätta mig i dess cockpit och se nån form av prototypplotter och ett minitangentbord, fick även äran att tvätta flygplanet :D

Minns att propellern var något större än original... mindre akrobatisk men for i 400+ km/h

Blev även erbjuden en flygtur men bangade :oops:

**sorry OT**

Mer OT.

Hej,
Här är vad flygplanet [GLASAIR SH2RG - SE-XGF] finns idag - på det kommande flygmuseum vid Arlanda flygplats: http://www.arlandaflygsamlingar.se/show ... tem=200052

Flygplanstypen Glasar med flera modeller i den här storleken, har använts eller används fortfarande i bl.a. i USA som privatflyg/skolning men även som tävlingsflyg, i en så kallat sportklass. Så den är framtagen för att kunna flygas fort med (ej direkt ämnad för konstflyg eller akrobatik som första val) - upp mot 350 MPH (över 550 km/h) beroende på utförande och motorval och det på relativt låg höjd över marken runt utlagda banor ex. pylonracing eller distansflygning etc.

Tillverkaren: http://www.glasairaviation.com/

Några andra länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_racing
http://www.sportclass.com/index.php
http://www.airrace.org/indexJS.php

Ja, jag kan tänka mig att det må ha varit intressant att som tonåring få bekanta sig med en sådan flygmaskin man en massa intressanta "prylar" i kabinen. Jag ser att du har ett roligt minnen från den tiden - kul.

Jag förstår dig och din nervositet när du drog dig ur ett erbjudande om att få följa med på en flygtur. Men om du hade följt med så hade du kanske fått ett trevligt minne från den turen... om du inte blir åksjuk och magsjuk för en del personer kan må lite dåligt under eller efter sin första flygtur med ett litet flygplan. Ja, skulle då inte backa ur för en sådan flygtur om jag blev erbjuden det...

Jag kan nämna att jag tog en flyglektion segelflyg i början av 90-talet, vilket var en rolig upplevelse, men av olika skäl som jag inte går in på i tråden, blev det ingen fortsättning för min del. Dock finns ett visst flygintresse kvar (och med många andra intressen hos mig).

Ja, det blev lite med OT. - * förlåt *

/M50

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino