MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 18:23

Intressant uppslutning. Jag har noga läst alla poster och kommer inte att svara på dem alla eftersom jag då får citera mig ihjäl.

Overgripande.

Jag tycker att det dels skulle vara skoj att igen få till en liten träff. Att dessutom utmana pip med lite mer brutala högtalare som verkligen inte är dåliga högtalare skulle vara mer kvitto på pip.

Som sagt en utmaning.

Sen tror jag inte som magnus säger att ljud är så subjektivt utan att det går att avgöra rätt hyfsat om en dekoder är bra bätte eller ännu bättre. Vi har de flesta rätt lika syn på hur ljud skall presenteras och om vi tycker olika kan man resonera om vad vi då tycker och hur detta kan tolkas. Kanske någon gillar maffig bas eller liknande.

Utmaningen går ut på att jag är den som kan förlora stolthet och det kan jag så det gör ingenting. :wink:

Att liverapportera och inbjuda resten är så klart ännu bättre eftersom det ger mer uppslutning och enhet. Tilsammans vet vi mer.

JAg har klurat lite på hur djur skall göra och tänker mig att det skulle kunna vara rätt kontrollerade former. Man väljer innan exakt hur allt skall gå till. Tänker mig kanske jag + en bekant och pipägare + en bekant. Lagom grupp. 4st låtar som är en basig, en akustisk en med mycket fokus på topp en rapp grötig så man kan komma fram till brister lättare och inte för mycket så man tappar fokus.

Men vi kan ge bra ideer alla som vill deltaga.

Tidigare har vi lyssnat på pip hemma hos mig och det var trevligt. Då jämfördes pip med HFLS1, Qln signatur, Calrsson oa12 och det var sådär högtalare och där var pip bättre givetvis.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 18:25

eriken skrev:Jag har ett par piPs som jag skulle kunna släppa för testning i Umeå. Det vore roligt att få chansen att lyssna till ett par andra kompetenta högtalare med bra elektronik.

/Erik

Betyder det att du bor i området? Intressant.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-12 18:32

heja mm! jätteintressant test, å angående testbegränsningar så låt testet vara vidöppet, pip sägs "spöa skiten" ur både stort å smått, dyrt å billigt å hur ska man då dra en gräns? kanske bandbredd å max spl om man måste?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-12 18:38

meanmachine skrev:Utmaningen går ut på att jag är den som kan förlora stolthet och det kan jag så det gör ingenting. :wink:

Nä, ingen kan förlora något. Alla kan bara ha det trevligt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 18:45

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Utmaningen går ut på att jag är den som kan förlora stolthet och det kan jag så det gör ingenting. :wink:

Nä, ingen kan förlora något. Alla kan bara ha det trevligt.

Mycket trevlig. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2010-04-12 18:47

Låter ju som att det kan bli en intressant afton!

Ett sådant test har jag själv gjort en gång, men då var det Pip, 1.3se och Revel GEM som gick av stapeln.

Det tråkiga är att alla dessa har helt olika behov av stöd samt dämpning av bakväggen för att fungera optimalt.
Ett par 1.3se mot bakväggen är ingen höjdare, och inte heller så Pip en bit ut i rummet.

Har ni möjlighet så testa att även köra avdelat mot ett bra bassystem. Då kan samtliga burkar placeras på någorlunda samma plats i djupled. Inte optimalt för någon, men man får det lite lättare i ett icke optimalt rum med basstödet. Vilket jag själv tycker gör extremt mycket för totalintrycket även av övriga register.
Och så kan man spela bra mycket högre :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-12 18:47

A/B test mellan högtalare är knappast något att fördra. Att göra jippo av det hela med "tävlingar" så kan man fråga sig vad meningen är med det hela? Är man seriös att höra vad pip, dynaudio eller vad det än må vara så bör man lyssna på det någorlunda seriöst. Om man vill få ut något av det hela.
Sen har väl trådskaparen redan gjort ett liknande test tidigare?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

eriken

Inläggav eriken » 2010-04-12 18:51

Jag tycker det är ett bra initiativ och jag tror det kan bli trevligt med en en sådan lyssningsträff. Varför denna kritik mot detta? Det är ju en kul grej och inte blodigt allvar..

MM: Jo, jag bor i Umeå.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-12 18:59

Kritiken ligger i att man drar onödiga växlar på A/B test. Speciellt knivigt blir det om man inte görs så det blir optimalt för alla inblandade högtalare.
Bästa är väl att låna hem och lyssna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-12 19:02

subjektivisten skrev:Kritiken ligger i att man drar onödiga växlar på A/B test. Speciellt knivigt blir det om man inte görs så det blir optimalt för alla inblandade högtalare.
Det bästa är att åka hem till varandra och lyssna på allt optimalt uppställt. Då får man dessutom flera tillfällen att ha mycket trevligt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 19:03

eriken skrev:Jag tycker det är ett bra initiativ och jag tror det kan bli trevligt med en en sådan lyssningsträff. Varför denna kritik mot detta? Det är ju en kul grej och inte blodigt allvar..

MM: Jo, jag bor i Umeå.

Du lyfter hanske alltså? :D intressant. s som i signatur? Var skiljer. Spelar väl ingen roll antar att signatur då är tom aningen vassare än pip?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-12 19:04

subjektivisten skrev:Kritiken ligger i att man drar onödiga växlar på A/B test. Speciellt knivigt blir det om man inte görs så det blir optimalt för alla inblandade högtalare.

Du neggar bara för att det är jag.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-12 19:05

Jag tror i alla fall att det blir [b]mycket[tb] bättre och trevligare än att bjäbba om saken här på faktiskt! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-12 19:06

MagnusÖstberg skrev:Det bästa är att åka hem till varandra och lyssna på allt optimalt uppställt. Då får man dessutom flera tillfällen att ha mycket trevligt :)

Håller helt med. Bättre det :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-04-12 19:14

Subjektivisten: Jag har Inos ACO skivor samt stativ på 50 cm, för min del så tycker jag att det borde räcka för att kunna lyssna på piPs. Visst, jag förstår att hela rummet även bör vara ganska dämpat med ganska kort efterklang men det är nog inte så många som har sina piP i sådana rum utan i helt vanliga vardagsrum (där det låter bra med bara dämpskivorna bakom, även om det skulle låta ännu bättre med akustikbehandlat rum).

MM: Jo det är signaturversionen. De är ett annat bas/mid element samt delningsfilter, resten är samma tror jag. Jag hade ett par piP innan dessa och om jag ska ge min subjektiva bedömning så är piPs bättre på att återge röster samt att de känns mera "öppna" i karraktären.

Visst, kan jag ställa upp med dem om du vill det.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Re: MM kastar handsken.

Inläggav DIRAVI » 2010-04-12 19:23

meanmachine skrev:

Någonstans runt Umeåregionen.

Skall vi ha pilsner med oss? ;)
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-12 19:28

DIRAVI skrev:
meanmachine skrev:

Ta med lite Linn grunkor också så blir det dans på borden :)

Skämt å sido, det låter trevligt det där!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-04-12 19:51

Det låter som en trevlig tillställning och jag hoppas ni får mycket kul under tiden.
Men, du, kom ihåg att se till att ingen vet vad de lyssnar på när de ska bedömma ljudet för att slippa alla tråkiga inbilliningar av olika slag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-04-12 21:36

DIRAVI skrev:
meanmachine skrev:

kan man väl ha, men som vad är mer relevant är att inte sitta med örat mot något öppet fönster i bilen på väg dit :twisted:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-12 22:19

DIRAVI skrev:
meanmachine skrev:

Om ni kör kan jag dricka öl och lyssna :lol:

Användarvisningsbild
oskis123

Inläggav oskis123 » 2010-04-12 22:49

Jag gillar idén att jämföra. Dessutom tycker jag det är skönt att tråden mindre och mindre handlar om att den ena eller andra högtalaren "spöar skiten ur" andra. Känns som om intresset för att hitta mer och bättre ljud är större än att hävda sina surt förvärvade grejors förträfflighet. Hoppas det blir kul!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-13 00:17

eriken skrev:Subjektivisten: Jag har Inos ACO skivor samt stativ på 50 cm, för min del så tycker jag att det borde räcka för att kunna lyssna på piPs.

Visst, det är nog kanon. Det jag ifrågasätter är A/B metoden att lyssna på högtalare. Har gjort det själv och det är INGET jag rek. Fokuseringen blir helt galet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-13 00:46

Spännande test som jag ser fram emot att följa ,sen som nån nämner att man ska åka hem till varandra och lyssna .Alla har sina metoder men jag skulle i alla fall hinna glömma mkt hur det lät från ställe till ställe .Tycker jag kan liknas med att springa 100m en och en utan tidtagning och sen försöka kora en vinnare :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-13 00:47

Extremt dålig jämförelse. Om man har glömt skillnaden så var den helt enkelt inte tillräckligt stor. Men när man jämför sida vid sida så kommer det massa problem som kan påverka utgången till något helt annat än om man lyssna en för en.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-13 00:51

subjektivisten skrev:Extremt dålig jämförelse. Om man har glömt skillnaden så var den helt enkelt inte tillräckligt stor. Men när man jämför sida vid sida så kommer det massa problem som kan påverka utgången till något helt annat än om man lyssna en för en.

Man kan lyssna på ett par i taget med lite paus emellanåt, säger jag inget om . Men att vänta dagar kanske veckor och dessutom på olika platser tror jag inte alls på :) MKt annat som kan gå fel då ,annorlunda elektronik,acustic, hur mottaglig man är själv vid tillfället, ljudminnet osv...Mkt diffust med andra ord.......

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-13 01:07

zapanasta skrev:
subjektivisten skrev:Extremt dålig jämförelse. Om man har glömt skillnaden så var den helt enkelt inte tillräckligt stor. Men när man jämför sida vid sida så kommer det massa problem som kan påverka utgången till något helt annat än om man lyssna en för en.

Man kan lyssna på ett par i taget med lite paus emellanåt, säger jag inget om . Men att vänta dagar kanske veckor och dessutom på olika platser tror jag inte alls på :) MKt annat som kan gå fel då ,annorlunda elektronik,acustic, hur mottaglig man är själv vid tillfället, ljudminnet osv...
Du har inte läst min länk det minsta. Faktiskt inte alls :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2010-04-13 06:38

Ska kul att följa denna test, nästan så man skulle vilja vara med själv då ingen av nämnda stativare har varit objekt för någon aktivare lyssning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-13 07:29

Testarna kommer med all sannolikhet att ha olika preferenser och därmed avvikande uppfattning av vad som spelar bäst. :)
Inte minst detta faktum kan vara välgörande att få tydliggjort.
Det blir så uppenbart när flera lyssnar på olika högtalare samtidigt.
Med all sannolikhet kommer ni att ha det d-t trevligt och få många nya musiktips.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-04-13 08:28

Det hade varit kul att vara med. Tyvärr har jag inga guldöron precis och jag är ingen van musikfinlyssnare så det vore dumt att ha med mig i en jury.
Hade det varit en surroundanläggning med lite juste film så...

Förresten skall vi ju ha lite Ino Audio custom cinema-demo i Umeå nu på lördag eftermiddag om någon mer vill vara med. Vi är tre + jag nu. :)
Det finns en tråd om det lite längre ned på sidan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-13 08:54

zapanasta skrev:Man kan lyssna på ett par i taget med lite paus emellanåt, säger jag inget om . Men att vänta dagar kanske veckor och dessutom på olika platser tror jag inte alls på :) MKt annat som kan gå fel då ,annorlunda elektronik,acustic, hur mottaglig man är själv vid tillfället, ljudminnet osv...Mkt diffust med andra ord.......

Men om det ska vara paus imellan, varför behöver du A för att lyssna på B?
Elektroniken är sällan så dålig att den gör någon vettig skillnad. Akustiken är förhoppningsvis rätt för den sortens högtalare, och en stor anledning varför det är korkat att jämföra helt olika sorters högtalare i samma miljö när dom kräver olika åtgärder. Såklart spelar man samma musik, hur svårt ska det vara att ta med ett par skivor?
A/B testa högtalare är generellt en värdelös testmetod.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino