meanmachine skrev:
Sen kan man undra hur det riktigt skulle vara möjligt att tro att folk vill ha en akustikskiva ställd i lyssningspossitionen? Smartare att konstruera en högtalare som inte behöver det. Mer publikt? min mening notering. Dock smart att konstruera så att högtalaren står nära bakvägg. Föredömligt. Vem vill ha burkarna stående mitt i rummet?
Ja, som en Carlsson. De lever ju på det tidigt reflekterade ljudet från bakväggen.
Andra mer "vanliga" högtalare vill inte ha det tidigt reflekterade ljudet ut i rummet, och det kan man t.ex. lösa genom att konstruera högtalaren så att den skall stå en bra bit ut i rummet.
Eller så kan man dämpa bort de tidiga reflexerna bakom högtalaren och ha den kvar vid väggen, men det blir en annan konstruktion då. Det är bara att välja.
Prova att lägga en högtalare på rygg på golvet och mät. Lyft den sedan 10cm i taget uppåt och mät igen, så ser du vad som händer.
Prova samma sak med dämpmaterial under. Du kan också prova med högtalaren i ett fast läge och lägga olika tjockt med dämpning under, det blir också skillnader.
Den placering du väljer skall sedan matchas med hur högtalaren skall konstrueras, hur stort väggstöd du designar in och från vilken frekvens det stödet skall börja samt från vilken frekvens dämpningen skall sätta in. Det är en kombination av väggavstånd, dämptjocklek och frekvensgång som går att optimera.
Det gäller inte bara just piP, utan samma sak händer med vilket fabrikat av box du än provar med. Du får samma sorts påverkan, men en godtycklig box är (eller borde vara ) designad för just en specifik placering. Därför är det svårt att jämföra boxar utan att veta exakt vad varje box kräver av sin omgivning.
Jag skulle definitivt mäta upp boxarna först för att försöka förstå hur de kan placeras för att leverera som bäst.
Då ser man antagligen också att vissa fabrikat/typer inte kan leverera så bra alls för att de inte har en genomtänkt design. .... eller ...,. det kommer ju ut ljud förstås, men det går inte att få dom att prestera särskilt bra utan att man kanske pillar lite på dom, och ibland räcker det inte ens att pilla ....
.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.