Någon vänlig Umebo med ett kraftigare slutsteg?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-26 19:35

Subjektivisten: Jag antar att vi har olika preferenser om vad som är högt eller inte vid normal lyssning. Om vi bortser från siffrorna som vi fick fram så skulle jag istället beskriva det som väldigt mycket högre än vad jag normalt lyssnar på (vilket är ganska mycket högre än en normal konversation på rösterna i musiken). Det fanns inte en chans att kunna föra en konversation och höra vad den andre sa utan att behöva höja rösten rejält fast vi satt brevid varandra. Högre än så tycker jag inte känns naturligt eller njutbart att lyssna på, det kan vara häftigt och roligt att dra på extra någon låt ibland som är live för att få fram jag är där känslan, eller om jag kanske spelar elektronisk musik med tung bas för att det är häftigt och kul att känna trycket.

Därav också anledningen att pa9:orna räcker till som du säger vilket ju känns kul (för plånboken).

Edit: Jag antar att jag spelar lägre än genomsnittet på faktiskt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-26 20:09

eriken skrev:Subjektivisten: Jag antar att vi har olika preferenser om vad som är högt eller inte vid normal lyssning. Om vi bortser från siffrorna som vi fick fram så skulle jag istället beskriva det som väldigt mycket högre än vad jag normalt lyssnar på (vilket är ganska mycket högre än en normal konversation på rösterna i musiken). Det fanns inte en chans att kunna föra en konversation och höra vad den andre sa utan att behöva höja rösten rejält fast vi satt brevid varandra. Högre än så tycker jag inte känns naturligt eller njutbart att lyssna på, det kan vara häftigt och roligt att dra på extra någon låt ibland som är live för att få fram jag är där känslan, eller om jag kanske spelar elektronisk musik med tung bas för att det är häftigt och kul att känna trycket.

Därav också anledningen att pa9:orna räcker till som du säger vilket ju känns kul (för plånboken).

Edit: Jag antar att jag spelar lägre än genomsnittet på faktiskt.

Intressant detta som du skriver.

Synd jag inte märkte att ni testade slutstegen mot varandra- då hade jag och bror min gärna kommit och hälsat på med våra denonreceivrar för jämförelse igen. :)

Att det nästan är obefintlig skillnad mellan pa 9 och Hegel-steget är kanske inte så förvånande- pa 9 är dokumenterat ofärgande och det är väl troligen så att Hegelsteget också är det- eftersom de lät så lika.

Ur ditt hörselminne: Hur står sig min lilla Denon-receiver avr 1507 mot Hegel-steget, tro? Hur skulle du subjektivt bedöma detta ?
Är det någon skillnad vid normala volymer ?

Det skiljer ju nästan 20 gånger i pris .

Jag har fortfarande inte hittat en enda förstärkare oavsett pris, som spelar klart bättre vid normala volym-nivåer än den jag har, eller föralldel Holografic pre 25+sentec pa9.

Och visst är det kul att plånboken får vila pga att ljudskillnaden var så liten.

Förresten- har du köpt någon nätverkspelare ännu ?

V.h. Richard.
Senast redigerad av Richard 2010-11-26 20:19, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-11-26 20:12

Hegel H20(?) testades ju med väldigt bra resultat i MoLt och Hegel H200 har
identiskt slutsteg, bara ett inbakat försteg också. Bör inte färga så mycket.

Rent spontant kändes det som att Hegel höll ihop ljudbilden bättre. På
marginalen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-26 20:12

eriken skrev:
mx skrev:Bra sammanfattning av en mycket trevlig kväll. Att Hegel fick Eriks lampor att
blinka var nog det bästa med hela kvällen.

Vi hann även med en lyssningsrunda med Dynaudio Contour S3.4.

Mycket välljud på samma kväll blev det :) Dynaudio Contour s3.4 var en mycket trevlig bekantskap som jag tycker har en mycket lik klang som ino har och även linns nyare högtalare för den delen (Majik 140).

Jovisst är det så att Ino och linns nyare högtalare ( korrekt installerade ) har en likadan karaktär, klangligt.

Men de kräver rum som är olika dämpade. Ett dämpat rum får Linnburkarna att låta sämre än Ino.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-26 20:16

mx skrev:Hegel H20(?) testades ju med väldigt bra resultat i MoLt och Hegel H200 har
identiskt slutsteg, bara ett inbakat försteg också. Bör inte färga så mycket.

Rent spontant kändes det som att Hegel höll ihop ljudbilden bättre. På
marginalen.

Jag visste inte att Molt testat ett Hegel-steg med gott resultat. Intressant!
Nåväl- då är det är ju inte speciellt konstigt om de lät väldigt likartat.

Det skulle vara kul att lyssna till Hegel.

Kanske ett nivåmatchat blindtest av olika förstärkare kan bli av så småningom- hos eriken ( möjligen ).
Men det är förbaskat mycket jobb just nu...
Senast redigerad av Richard 2010-11-26 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-26 20:27

Nja, man fann väl att Hegel steget färgade ljudet vad jag minns. Rent "transparent" mässigt så är nog Sentec bättre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-26 20:29

eriken skrev:Subjektivisten: Jag antar att vi har olika preferenser om vad som är högt eller inte vid normal lyssning. Om vi bortser från siffrorna som vi fick fram så skulle jag istället beskriva det som väldigt mycket högre än vad jag normalt lyssnar på (vilket är ganska mycket högre än en normal konversation på rösterna i musiken). Det fanns inte en chans att kunna föra en konversation och höra vad den andre sa utan att behöva höja rösten rejält fast vi satt brevid varandra.

Detta kan kanske beror på att du har lite högre efterklang. Spelar jag runt 70 dB så är det inga större problem att snacka, det brukar komma in vid 90 dB, ungefär (radioshack, dbC, slow).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-26 20:30

subjektivisten skrev:Nja, man fann väl att Hegel steget färgade ljudet vad jag minns. Rent "transparent" mässigt så är nog Sentec bättre.

Intressant !

På vad sätt färgade Hegel ljudet negativt ?

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-26 20:39

Hallå där Richard!

Du/ni är välkomna ändå på en till lyssning om ni vill nu då förutsättningarna är helt annorlunda och det spelar på en helt annan nivå. Det hade faktiskt varit kul att få testa Denon recievern igen och färska upp minnet lite. Om någon eventuell skillnad skulle finnas så skulle den mycket lättare höras nu då jag har avsevärt bättre upplösning och en jämnare/kraftigare basrespons. Det krävs även mera volympådrag för samma lyssningsnivå nu än tidigare så även här kanske skillnad kan finnas som inte kom fram riktigt förr.

Vi kunde ju inte höra någon skillnad sist på HA+pa9 och Denon recievern sist förutom att det kanske eventuellt spelade lite mer fast med Ha-kombon. Med hegel så var det inte riktigt så utan h200 var aningens mjukare genom hela registret även från låg volym än min uppsättning, dock inte så att det var någon klangskillnad att tala om utan de var väldigt väldigt lika (i ett nivåmatchat blindtest skulle jag nog med all säkerhet inte kunna höra någon skillnad alls). Hegeln hade även lite mera "koll" på ljudbilden och det hela kändes lite fastare än min kombo dock inte så att det var någon stor skillnad. Jag upplevde att skillnaden fanns där men den var såpass liten att jag inte känner behov av att byta.

Jag har ju haft inne pa9:orna för bias justerning hos Morello då ena redan från köp gick varmare än den ena. Nu går båda pa9:orna kallare än förut, om det har någon ljudlig påverkan kan jag inte säga då stegen var borta ett tag och jag anser inte att ljudminnet är pålitligt nog för att säga säkert om det är bättre.

Ang nätverksspelare så har jag faktiskt helt glömt av det.. Då jag inte har en stationär dator som kan stå och kan agera hårddisk gömd i ett hörn så har det känts lite bakvänt att behöva koppla att till laptopen.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-26 20:48

subjektivisten skrev:
eriken skrev:Subjektivisten: Jag antar att vi har olika preferenser om vad som är högt eller inte vid normal lyssning. Om vi bortser från siffrorna som vi fick fram så skulle jag istället beskriva det som väldigt mycket högre än vad jag normalt lyssnar på (vilket är ganska mycket högre än en normal konversation på rösterna i musiken). Det fanns inte en chans att kunna föra en konversation och höra vad den andre sa utan att behöva höja rösten rejält fast vi satt brevid varandra.

Detta kan kanske beror på att du har lite högre efterklang. Spelar jag runt 70 dB så är det inga större problem att snacka, det brukar komma in vid 90 dB, ungefär (radioshack, dbC, slow).

Ja, så är det nog det ligger till. Jag tycker inte jag har ett "livligt" rum enligt min syn på det hela utan klart mera dämpat/tyst än de flesta jag varit hos (dämpat av bakom och på sidorna i främre delen, största delen av golvet är täckt av ryamatta dock inte alls allt), bakre hälften innehåller mycket grejjer som diffusion. Men motför ditt/andra iö rum är det en riktig klanglåda :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-26 20:57

Richard skrev:Intressant !

På vad sätt färgade Hegel ljudet negativt ?

Kommer inte ihåg, om jag får gissa så var det uppåt i diskanten som problemet var.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-26 20:59

eriken skrev:Hallå där Richard!

Du/ni är välkomna ändå på en till lyssning om ni vill nu då förutsättningarna är helt annorlunda och det spelar på en helt annan nivå. Det hade faktiskt varit kul att få testa Denon recievern igen och färska upp minnet lite. Om någon eventuell skillnad skulle finnas så skulle den mycket lättare höras nu då jag har avsevärt bättre upplösning och en jämnare/kraftigare basrespons. Det krävs även mera volympådrag för samma lyssningsnivå nu än tidigare så även här kanske skillnad kan finnas som inte kom fram riktigt förr.

Vi kunde ju inte höra någon skillnad sist på HA+pa9 och Denon recievern sist förutom att det kanske eventuellt spelade lite mer fast med Ha-kombon. Med hegel så var det inte riktigt så utan h200 var aningens mjukare genom hela registret även från låg volym än min uppsättning, dock inte så att det var någon klangskillnad att tala om utan de var väldigt väldigt lika (i ett nivåmatchat blindtest skulle jag nog med all säkerhet inte kunna höra någon skillnad alls). Hegeln hade även lite mera "koll" på ljudbilden och det hela kändes lite fastare än min kombo dock inte så att det var någon stor skillnad. Jag upplevde att skillnaden fanns där men den var såpass liten att jag inte känner behov av att byta.

Jag har ju haft inne pa9:orna för bias justerning hos Morello då ena redan från köp gick varmare än den ena. Nu går båda pa9:orna kallare än förut, om det har någon ljudlig påverkan kan jag inte säga då stegen var borta ett tag och jag anser inte att ljudminnet är pålitligt nog för att säga säkert om det är bättre.

Ang nätverksspelare så har jag faktiskt helt glömt av det.. Då jag inte har en stationär dator som kan stå och kan agera hårddisk gömd i ett hörn så har det känts lite bakvänt att behöva koppla att till laptopen.

Kommer du på tanken att köpa en Logitech nätverkspelare-spelare i framtiden så ökar ju din skivsamling automatiskt med flera 100 % samtidigt. :wink:

Kör själv med trådlös streamning i fullkvalitets -flac. 15 meter till SB Duet- fungerar klockrent så länge datorn fungerar. Nackdelen är att datorn måste stå på hela tiden.

Skulle vara kul att komma och lyssna på högtalarna under de nya förutsättningarna/placeringen och med dina slutsteg servade.

Du är också välkommen att lyssna till piP och MuPPs ( med en låda som inte är vinklad- men med bbc-dippen i filtret - 2,7 ohm ) och aktiv subbas med xtz subamp-förstärkaren hos mig, vid tillfälle.

Du har PM !

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-11-26 21:35

När mx/mafix var hemma hos mig så mätte han volymen med en iphone eller någon snarlik pryl. Vi kollade på landstigningen i Saving Private Ryan på vad jag skulle säga lite högre än normal bionivå. Då låg genomsnittsvolymen på ca 90 db och topparna på en bit över 110. Jag hade kunnat kräma på mer så klart men det hade varit otrevligt högt.
Jag kan vid tillfälle köra samma sekvens och kolla på min Kjell dB-mätare och se vad den visar. Jag vill minnas att recieven var ställd på -3,5 dB. Vi började med +1,5 dB men det var obehagligt högt. Det räcker ju att killarna på filmen dör av explosionerna eller hur? :P

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-26 22:48

hassesolo skrev:N Det räcker ju att killarna på filmen dör av explosionerna eller hur? :P

Haha! Den var jäkligt bra hassesolo. :lol:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-27 09:09

bassman skrev:
hassesolo skrev:N Det räcker ju att killarna på filmen dör av explosionerna eller hur? :P

Haha! Den var jäkligt bra hassesolo. :lol:

:mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-11-27 12:27

mx skrev:Kommer inte ihåg, men tror att peak låg på 95-96 eller något sådant, men
jag minns som sagt inte. Vi spelade inte särskilt högt. Det var ändå skillnad.

Hos hassesolo tidigare i veckan låg dem på 110.

Jag såg om scenen på samma volym och mätte med Kjells analoga mätare på C slow. Ljudet låg och puttrade mellan 93 och 103 dB med en del toppar mot ca 108dB. Exempelvis så var ljudet 103 dB mär man fick sitta med tyskarna när de skjöt kulspruta i sina värn.
Mätarna verkar alltså mäta ganska lika.
Senast redigerad av hassesolo 2010-11-27 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-27 14:14

hassesolo skrev:
mx skrev:Kommer inte ihåg, men tror att peak låg på 95-96 eller något sådant, men
jag minns som sagt inte. Vi spelade inte särskilt högt. Det var ändå skillnad.

Hos hassesolo tidigare i veckan låg dem på 110.

Jag såg om scenen på samma volym och mätte med Kjells analoga mätare på C slow. Ljudet låg och puttrade mellan 93 och 103 dB med en del toppar mot ca 108dB. Exempelvis så var ljudet 103 dB mär man fick sitta med tyskarna när de skjöt kulspruta i sina värn.
Mättarna verkar alltså mäta ganska lika.

Var det en app i ipone du mätte med mx? Isf vilken var det?

Jag har en DB-mätare i min phone från Faberacustical som är glädjemätare, Dvs visar för högt värde och vill ha en mera korrekt app. Tips någon??
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Föregående

Återgå till Wänner af Ino