Provlyssning

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Pärlor för svin

Inläggav lennartj » 2011-02-07 11:32

DVD-ai skrev:
RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:xxx snipp xxx
Lite Hardstyle och Death Metal att varva med mellan demos kanske skulle underlätta faktiskt ! :D
Även om jag som sagt även gillar jazz, så har jag svårt för jsut den typiska "demomusiken" som precis ALLA envisas med att spela... NEE ge mig 3st låtar så ska jag verkligen testa vad grejerna går för och hur dom hanterar olika typer av material.... 8)

xxx snipp xxx
Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, ....

8O
Helt fel... vet man vad man ska lyssna efter så vågar jag påstå att dessa stilar fungerar MYCKET bra till att testa anläggningar med. Gäller ju dessutom att välja "rätt låt" också :)
Men annars så har vi ju också dubstep som ju faktiskt (har jag märkt!) är något av det absolut bästa som existerar om man vill höra problem med upplösning och linjäritet i basen. otroligt avslöjande kan det vara!

Så, jag håller fast att med en valfrin dubstep låt, en hardstyle låt och en Death metal låt så kan jag bilda mig en mycket bra uppfattning av hur en anläggning presterar, oavsett ljudnivå... :wink:

Fast jag föredrar att få lyssna på dessa låtar båda på "normal nivå" och sedan på ganska hög ljudnivå, för att få en bredare bild av hur dom hanterar det hela. sedan är jag ganska nöjd med den provlyssningen :)

om jag "bara" får lyssna på dom tre låtarna en gång var, men på valfri ljudnivå så skulle jag välja att lyssna såhär.

Dubstep: på "normal ljudnivå"

Deat Metal: på "ganska hög ljudnivå"

Hardstyle: Så högt det i huvudtaget är möjligt innan anläggnignen låter dåligt eller tar skada. (eller att jag tar skada om det skulle vara så att anläggnignen är MYCKET ljudtrycks kapabel... :lol: )

Edit: Pink Floyd e riktigt bra! bra skön musik med en härlig "stil", bästa skivan måste väll ändå vara "Obscuredby clouds" tycker jag, men även "The Dark Side Of The Moon" är ju lysande ! :)

Helt fel :P

Med en massa buller har man ingen chans att bedöma anläggningens förmåga att förmedla tystnaden mellan toner och deras utklingning, hur väl akustiken från inspelningstillfället förmedlas och många andra små detaljer.

De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O
men spelar man aldrig sådant är det naturligtvis onödigt att betala tio gånger mer för att bli av med brister som man inte uppfattar. :?

För dem är väl att kasta pärlor för svin att nyttja nästan transparenta high-end prylar? :oops:

Bra edit! DSOTM har användbara spår, t.ex. Breathe to me
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-07 11:56

Svenn3SaataN skrev:Tackar för de bra svaren. Ska läsa igenom det senare ikväll :)

Men något som jag och flickvännen bägge tyckte var att vi tyckte att y-4 var för lite bas. Är man lite galna då? 8)

Sen när vi lyssnade hos anders, han hade ett par y-4 och ett par äldre y-4 med 15" istället. Då började det likna något i ljudtryck :)

Så man är ju lite basnarkoman som sagt ;)

Det handlade nog mer om nivåer, mitt system är ju kalibrerat med filter och högtalaresystem i detta specifika rum, min kompis (som är basnarkoman :D ) har höjt basnivån rejält, för att han gillar det tryck som det skapar till den musik han lyssnar på, å inget fel på det givetvis :wink: .
Det fina med Ingvars filter(och säkert andra elektroniska delningsfilter :wink: ) är att du har möjligheten att höja nivån under 80hz med 6 eller 10db och ändå ha ett kalibrerat val.

Profundus Y4 är ett väldigt kapabelt bassystem, och så länge som du använder systemet kalibrerat så ökar ju inte nivån i basen även om du skulle addera basmoduler, däremot så sänks disten och du kan givevis spela högre, eller höja nivån på all bas under 80hz ytterligare. Men jag har inte bottnat Y4 ännu, och då har Ingvar och jag vid ett par tillfällen provocerat fram klippning på två Nad 218 som då stod för drivningen av mitt profundus Y system, då var enligt Ingvar modulerna inte i närheten av att överstyras, därefter inhandlade jag Nad 208or till drivning av mitt bassystem (feelgood you know) så att jag skulle ha tillräckligt med effekt :D

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: "Pärlor för svin" är ett löjligt ordpråk :)

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 12:56

lennartj skrev:
DVD-ai skrev:
RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:xxx snipp xxx
Lite Hardstyle och Death Metal att varva med mellan demos kanske skulle underlätta faktiskt ! :D
Även om jag som sagt även gillar jazz, så har jag svårt för jsut den typiska "demomusiken" som precis ALLA envisas med att spela... NEE ge mig 3st låtar så ska jag verkligen testa vad grejerna går för och hur dom hanterar olika typer av material.... 8)

xxx snipp xxx
Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, ....

8O
Helt fel... vet man vad man ska lyssna efter så vågar jag påstå att dessa stilar fungerar MYCKET bra till att testa anläggningar med. Gäller ju dessutom att välja "rätt låt" också :)
Men annars så har vi ju också dubstep som ju faktiskt (har jag märkt!) är något av det absolut bästa som existerar om man vill höra problem med upplösning och linjäritet i basen. otroligt avslöjande kan det vara!

Så, jag håller fast att med en valfrin dubstep låt, en hardstyle låt och en Death metal låt så kan jag bilda mig en mycket bra uppfattning av hur en anläggning presterar, oavsett ljudnivå... :wink:

Fast jag föredrar att få lyssna på dessa låtar båda på "normal nivå" och sedan på ganska hög ljudnivå, för att få en bredare bild av hur dom hanterar det hela. sedan är jag ganska nöjd med den provlyssningen :)

om jag "bara" får lyssna på dom tre låtarna en gång var, men på valfri ljudnivå så skulle jag välja att lyssna såhär.

Dubstep: på "normal ljudnivå"

Deat Metal: på "ganska hög ljudnivå"

Hardstyle: Så högt det i huvudtaget är möjligt innan anläggnignen låter dåligt eller tar skada. (eller att jag tar skada om det skulle vara så att anläggnignen är MYCKET ljudtrycks kapabel... :lol: )

Edit: Pink Floyd e riktigt bra! bra skön musik med en härlig "stil", bästa skivan måste väll ändå vara "Obscuredby clouds" tycker jag, men även "The Dark Side Of The Moon" är ju lysande ! :)

Helt fel :P

Med en massa buller har man ingen chans att bedöma anläggningens förmåga att förmedla tystnaden mellan toner och deras utklingning, hur väl akustiken från inspelningstillfället förmedlas och många andra små detaljer.

De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O
men spelar man aldrig sådant är det naturligtvis onödigt att betala tio gånger mer för att bli av med brister som man inte uppfattar. :?

För dem är väl att kasta pärlor för svin att nyttja nästan transparenta high-end prylar? :oops:

Bra edit! DSOTM har användbara spår, t.ex. Breathe to me

HELT FEL ! xD

Det är inte bara "en massa muller", inte något av del... ;)
Det kanske låter så på DÅLIG UTRUSTNING :D
Men det e just det som e grejen, att med bra prylar så låter det som musik, vilket ju är menignen och "en del av testet" :wink: det är bara dåliga anläggningar som inte kan återge Death Detal på ett bra och inlevelsefullt sätt... (anser jag!)
Och death metal är så mycket mer än bara konstans "möchh" utan nyansering, dessutom kan många inspelnignar innehålla otroligt häftiga partier som många anläggningar inte alls klarar av att få fram på rätt sätt. Inspelningarna kan vara mycket varierande i kvalitet, me ne del är faktiskt riktigt bra :)
Hardstyle, är hardstyle är "glesare" musik men har i stället (om man väljer rätt låtar) just mycket intressanta djupleds/ sidleds/ höjdleds information och dessutom "atmosfär". Sedan så är det många låtar som verkligen sätter dynamiken på prov, och detta i samtliga register och man hör kompresion MYCKET tydligt.
Dubstep är än mer glest, och kan ha mycket bra dynamik och dessutom detaljerade och avancerade basgångar som jag har märkt visar i alla tydlighet om en anläggning/ rum har problem i basen.

Så, alldeles utmärkt musikstilar att testlyssna med helt enkelt... 8)

Men det kräver ju att man vet vad man ska lyssna efter och efter som jag är van lyssnare av dessa musikstilar så vet jag jusst det och kan alltså bilda mig mycket bra uppfattningar ut av detta.

Men, jag kan även dra på Nora jones, Alison krauss, Union station, Maria mena eller "Live" som ju är några av dom andra artister/ band som jag lyssnar på. Av dessa kan jag också bilda mig en uppfattning om hur anläggningen presterar, fast jag tycker att jag får en tydligare bild av att testa med musik från dom redan tidigare tre nämnda musikstilarna. :)

Edit: Hmmm, just nu ringer det ingen klocka men snart så ska jag komma på vilken låt det är...

Edit2: Jo, men den e ju bra ju ! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2011-02-07 13:15, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 13:10

Svenn3SaataN skrev:Tackar för de bra svaren. Ska läsa igenom det senare ikväll :)

Men något som jag och flickvännen bägge tyckte var att vi tyckte att y-4 var för lite bas. Är man lite galna då? 8)

Sen när vi lyssnade hos anders, han hade ett par y-4 och ett par äldre y-4 med 15" istället. Då började det likna något i ljudtryck :)

Vad har jag redan sagt om detta med att boosta basen.. ?! :wink:

Det är vad du vill ha, du vill ha boost i basen för att få den där "upplevelsen" som du är ute efter, alltså är alla fullrange högtalare 100% fel för dig, du ska ha delat så att du kan ösa på i dom undre registren.
Tvivlar på att ni maxade några pY-4 moduler om du klagar på att det va "för lite bas" utan det va ju så att ni spelade kalibrerat och då får man inte samma punch och "tryck" känsla i stort sätt oavsett ljudnivå... Men just brutalt tryck är lätt ordnat genom att bossta basen +6 eller +10dB på filtret... 8)

Kan ju inflika att i mitt rum, när jag hade ProfundusP-4 och iPs, kunde spela så att det händes som att det satt en någon på bröstkorgen... dynamiken va enorm och midbasen gav ordentliga slag i mellangärdet! (fetare upplevelse än på Event!)
Och jag hade då headroom så att +10dB i basen va inga problem att köra om man ville... då låg modulerna ungefär i linje med vad topparna klarade av... :lol: sedan att det inte låter så roligt med 10dB boost i basen är ju en annan femma, föredrar +6dB om det ska "basnarkomaniseras", annars blir det "för mycket"... bättre att köra +6dB i basen och sedan bara höja volymen 4dB till om man vill ha just den basnivån, låter linjärare men med samma brutala driv!

Edit: satt då bara 1,6m från iPs !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-07 13:40

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 14:32

Jag ville bara retas lite. :wink:

Hemma vill jag bara skapa illusionen av "live", helst utan att spela på äkta live-nvå för att inte spela för grannarna flera uppgångar bort eller våningar under. Jag föredrar system som komprimerar innan min tinnitus triggas.

Iinnan jag byggde upp mitt sub-system med bremenbasar i slutna lådor, delade med det förträffliga cr80s+infrafiltret och drivna med B&O ICEpower kunde djupbas låta som buller hemma, men inte längre.
Upp till de nivåer jag spelar har jag hittills inte hört någon ino-rigg eller annat system överhuvudtaget, och jag har hört många, dock inte Tengils eller iö's som matchar eller överträffar precisionen och upplösningen under 60 Hz hos mig. Oktaven däröver är jag inte färdig med ännu, får jag erkänna.

Min musiksmak har ganska stor spännviddd, och mitt sub-system får bekänna färg både med klassisk orkestermusik, romantisk orgelmusik, drone och lite techno, men vad som är hardstyle och dubstep och om jag har hört sådant vet jag inte. :?

Jag har snarast blivit djupbasnörd, och blir besviken på basreflex-subbar som musten går ur redan vid 20 Hz när man spelar stygga exempel med "körare" som fortsätter åtminstone ett par oktaver djupare såvitt jag kan känna och se i mitt system. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-07 15:30

Jo, Lennartj där vill jag instämma i "live"-illusionen. Återgivning i hemmet är inget annat än en illusion och den måste inte vara på verklig nivå. Fast man har förstås gjort några experiment för att återge en del egna inspelningar på "riktig" nivå.

Är heller inte hemma på de musikstilarna. Det värsta i ljudtrycksväg jag har upplevt var Katatonia i Leipzig förra påsken. Till vilken kategori räknas de? Livekonserten hade mycket liten likhet med hur de låter på fonogram eller YouTube! Det var närmast outhärdligt även med pluggar i öronen, en obehaglig känsla i kroppen helt enkelt. Förbandet antar jag var finskt eftersom de spelade "Som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig" innan de öste på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katatonia

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 16:37

Svenn3SaataN skrev:Men något som jag och flickvännen bägge tyckte var att vi tyckte att y-4 var för lite bas. Är man lite galna då? 8)

Som det redan sagts, det är en inställningssak. Man sätter ju voylmen som man själv vill med Y-4. Men det kan även vara så att man är van vid återgivning med massa basresonanser i rummet med peakar på 10-20 dB. När sånt försvinner så framträder basen mycket bättre men man har ju inte kvar den extra skjutsen som rummet gav.
Samma kan det vara om man är van, vilket dom flesta är, en basåtergivning som har mycket dist och kompression. Då kan ren återgivning låta "konstigt" eller kanske t o m "klent".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Pärlor för svin

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 16:40

lennartj skrev:De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O

Chansen att du skulle kunna skilja dessa "PA steg" och ditt steg i ett blindtest är ytterst liten. Så du kan tro vad du vill men verkligheten ändras inte på grund av det :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 16:43

Death metal, hardstyle, body, ec kan vara musik som är svårare att återge än vanlig klassisk musik. Det har jag märkt om och om igen när jag åkt runt och testa olika riggar. Då snackar vi inte bara om ljudtryck utan komplexa signaler som lätt kan skapa oro för systemet.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 16:59

subjektivisten skrev:
lennartj skrev:De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O

Chansen att du skulle kunna skilja dessa "PA steg" och ditt steg i ett blindtest är ytterst liten. Så du kan tro vad du vill men verkligheten ändras inte på grund av det :)

Om jag får välja musiken, programkällan och säkerställa att högtalare och rum är tillräckligt bra, ställer jag gladeligen upp på att detektera om det sitter en hembioreceiver eller högklassigt tvåkanalsförsteg och "billigt" PA-steg eller högklassigt audiofilslutsteg som driver topparna i kontrollerad blindtest. 8)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-07 17:41

lennartj skrev:
subjektivisten skrev:

Om jag får välja musiken, programkällan och säkerställa att högtalare och rum är tillräckligt bra, ställer jag gladeligen upp på att detektera om det sitter en hembioreceiver eller högklassigt tvåkanalsförsteg och "billigt" PA-steg eller högklassigt audiofilslutsteg som driver topparna i kontrollerad blindtest. 8)

Är alla försteg i alla hembiostärkare lika dåliga rakt över ?
Var går gränsen för ett steg att vara ett "högklassigt audiofilslutsteg" ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 17:56

lennartj skrev:Om jag får välja musiken, programkällan och säkerställa att högtalare och rum är tillräckligt bra, ställer jag gladeligen upp på att detektera om det sitter en hembioreceiver eller högklassigt tvåkanalsförsteg och "billigt" PA-steg eller högklassigt audiofilslutsteg som driver topparna i kontrollerad blindtest. 8)

Absolut, det kan vi göra. Bara det är nivåmatchat och vi inte driver något av stegen i närheten av klippning.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 18:00

Gränserna är lite flytande, men lite risker måste man ta ibland. 8)
Jag tänkte mig en jämförelse mellan receiver för < 15' med 2-kanalsförsteg för > 50'

Sätts jag att skilja mellan ett riktigt flaggskepp till hembioreceiver, en bekant har någon från Pioneer för ca 75' som är snuskigt bra och exempelvis mitt 2-kanalsförsteg för samma pengar får jag det inte lätt. :oops:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 18:33

RogerGustavsson skrev:Jo, Lennartj där vill jag instämma i "live"-illusionen. Återgivning i hemmet är inget annat än en illusion och den måste inte vara på verklig nivå. Fast man har förstås gjort några experiment för att återge en del egna inspelningar på "riktig" nivå.

Är heller inte hemma på de musikstilarna. Det värsta i ljudtrycksväg jag har upplevt var Katatonia i Leipzig förra påsken. Till vilken kategori räknas de? Livekonserten hade mycket liten likhet med hur de låter på fonogram eller YouTube! Det var närmast outhärdligt även med pluggar i öronen, en obehaglig känsla i kroppen helt enkelt. Förbandet antar jag var finskt eftersom de spelade "Som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig" innan de öste på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katatonia

Nu kanske jag blir lite väl OT,
är det någon som har mätmikrofon + AD som är kalibrerad till under 5 Hz?
Jag har ingen aning om vilka nivåer jag verkligen ligger på under 20 Hz för min mätutrustning är ospecificerad därunder, så min indikering på -3 dB vid 8 Hz relativt nivån i mellanregistret vid lyssningsplatsen säger egentligen ingenting.
Förresten, om något obskyrt drone-spår spelas i rummet utan att det är obehagligt där kan jag bli fysiskt illamående i köket.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-07 18:37

lennartj skrev:Gränserna är lite flytande, men lite risker måste man ta ibland. 8)
Jag tänkte mig en jämförelse mellan receiver för < 15' med 2-kanalsförsteg för > 50'

Sätts jag att skilja mellan ett riktigt flaggskepp till hembioreceiver, en bekant har någon från Pioneer för ca 75' som är snuskigt bra och exempelvis mitt 2-kanalsförsteg för samma pengar får jag det inte lätt. :oops:

Jag har en Yamaha DSP-Z11 och två Emotiva XPA-1.
Var hamnar det på din lista ? :)

Susanon (som det förmodligen är den din kompis har) och Z11 var modellerna Yamaha och Pioneer slogs med varandra med. :wink:

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-07 18:40

Mycket intressanta inlägg grabbar!

Sen om det blir mycket OT det bryr jag mig inte om. Utan allting ser jag som information som jag behöver ta in och ta lärdom av. Så bara ös på! :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 19:02

bakerman22 skrev:
lennartj skrev:Gränserna är lite flytande, men lite risker måste man ta ibland. 8)

Susanon (som det förmodligen är den din kompis har) och Z11 var modellerna Yamaha och Pioneer slogs med varandra med. :wink:
'
Jag orkar inte hålla koll på alla hembioprylar, det byts modeller alldeles för ofta. Ska jag tro på de rykten jag trots det snappar upp byggde flera tillverkare sina mest välljudande hembioreceivrar runt 2008, sedan har det gått utför med ljudkvaliteten, enligt snacket.
Den enda som imponerat på mig är den där Pioneeren som jag inte vet vad den heter.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-07 19:16

lennartj skrev:
bakerman22 skrev:

'
Jag orkar inte hålla koll på alla hembioprylar, det byts modeller alldeles för ofta. Ska jag tro på de rykten jag trots det snappar upp byggde flera tillverkare sina mest välljudande hembioreceivrar runt 2008, sedan har det gått utför med ljudkvaliteten, enligt snacket.
Den enda som imponerat på mig är den där Pioneeren som jag inte vet vad den heter.

Den Pioneeren du menar heter SC-LX90 SUSANO.
Den kom -08. Samtidigt som Yamahas DSP-Z11, och Denon AVC-A1HDA.
Det var flaggskepp som slogs mot varandra i ungefär samma prisklass. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 20:02

Så pris är en prestandamätare? För att inte jämföra tillverkningskostnaden för en pryl som säljer fåtal ex mot någon som säljer kanske 50 000 ex eller mer.
Jag tror du kommer få stora problem att skilja en vettig 5K receiver från din 50K försteg.

Användarvisningsbild
lennartj

Priset i sig ingen kvalitetsindikator

Inläggav lennartj » 2011-02-07 20:41

subjektivisten skrev:

Så pris är en prestandamätare? För att inte jämföra tillverkningskostnaden för en pryl som säljer fåtal ex mot någon som säljer kanske 50 000 ex eller mer.
Jag tror du kommer få stora problem att skilja en vettig 5K receiver från din 50K försteg.

Jag har inte sagt att pris i sig själv är en prestandamätare, inte heller att jag kommer att få en lätt uppgift.
I synnerhet om signalkällan är en DAC med bra RCA-utgång och det går att stänga av alla obehövliga funktioner i receivern, så att den bara kan reglera volym till line out, men det brukar väl inte vara möjligt fullt ut på de runt 5k?
Dessutom kan nog ett Holographic Audio försteg för 4K prestera lika bra som mitt försteg för nästan 20 gånger så mycket om man bara är ute efter att kunna reglera volymen för hand och växla mellan ett par programkällor. Saken är bara den att jag kräver så mycket ytterligare funktionalitet utan att ljudet degraderas till lägre kvalitet än H.A. presterar och då blir det inte billigare än så.
Jag undersökte under 5 års tid alla försteg på världsmarknaden som kunde uppfylla min kravlista och valde det billigaste för 2,5 år sedan, när dollarn började skena. Det var tur, för trots att dollarn sjunkit avsevärt igen har (de officiella) europeiska priserna inte sänkts (ännu).

Varför ska man göra det lätt för sig?
Det är väl roligare med utmaningar? :wink:

Edit: stavfel

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Priset i sig ingen kvalitetsindikator

Inläggav sprudel » 2011-02-07 20:57

lennartj skrev:
subjektivisten skrev:

Jag har inte sagt att pris i sig själv är en prestandamätare, inte heller att jag kommer att få en lätt uppgift.
I synnerhet om signalkällan är en DAC med bra RCA-utgång och det går att stänga av alla obehövliga funktioner i receivern, så att den bara kan reglera volym till line out, men det brukar väl inte vara möjligt fullt ut på de runt 5k?
Dessutom kan nog ett Holographic Audio försteg för 4K prestera lika bra som mitt försteg för nästan 20 gånger så mycket om man bara är ute efter att kunna reglera volymen för hand och växla mellan ett par programkällor. Saken är bara den att jag kräver så mycket ytterligare funktionalitet utan att ljudet degraderas till lägre kvalitet än H.A. presterar och då blir det inte billigare än så.
Jag undersökte under 5 års tid alla försteg på världsmarknaden som kunde uppfylla min kravlista och valde det billigaste för 2,5 år sedan, när dollarn började skena. Det var tur, för trots att dollarn sjunkit avsevärt igen har (de officiella) europeiska priserna inte sänkts (ännu).

Det blir ingen utmaning för dig. :)

Vi tog ju lätt som en plätt skillnaden mellan dina två dacar och också skillnaden mellan dina olika försteg när jag var hos dig sist.
Till dina egna prylars fördel, förstås. :)

En bioreceiver som är detaljerad (utan överdriven kontrast) och har bra 3-d förmåga samt tonalt korrekt för 5000 spänn hade jag gärna köpt.
Jag är gärna med på testet om jag får välja skiva och spår. :P
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-07 21:13

lennartj skrev:Varför ska man göra det lätt för sig?

Precis :P

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-07 21:31

subjektivisten skrev:
lennartj skrev:Om jag får välja musiken, programkällan och säkerställa att högtalare och rum är tillräckligt bra, ställer jag gladeligen upp på att detektera om det sitter en hembioreceiver eller högklassigt tvåkanalsförsteg och "billigt" PA-steg eller högklassigt audiofilslutsteg som driver topparna i kontrollerad blindtest. 8)

Absolut, det kan vi göra. Bara det är nivåmatchat och vi inte driver något av stegen i närheten av klippning.

Cashar du upp 10.000 spänn om du förlorar denna gången också? :lol:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-07 21:53

sprudel skrev:
lennartj skrev:
subjektivisten skrev:

Det blir ingen utmaning för dig. :)

Vi tog ju lätt som en plätt skillnaden mellan dina två dacar och också skillnaden mellan dina olika försteg när jag var hos dig sist.
Till dina egna prylars fördel, förstås. :)

En bioreceiver som är detaljerad (utan överdriven kontrast) och har bra 3-d förmåga samt tonalt korrekt för 5000 spänn hade jag gärna köpt.
Jag är gärna med på testet om jag får välja skiva och spår. :P

Kollade bara lite snabbt..
Eftersom jag gillar Yamaha så var det bara dom jag kollade på.

"Pure direct" vilket innebär att som Lennart skrev: "och det går att stänga av alla obehövliga funktioner i receivern, så att den bara kan reglera volym till line out, men det brukar väl inte vara möjligt fullt ut på de runt 5k? "

4269 kr inkl. frakt. :wink:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=618137

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-07 22:32

JanBanan skrev:
subjektivisten skrev:

Cashar du upp 10.000 spänn om du förlorar denna gången också? :lol:

Behövs inget pröjs. Det är alltid roligt att lära nytt, och det gör man först när man inser att man tidigare hade mindre rätt. :)
Jag blir gärna visad att jag tidigare hade mindre rätt, då har jag ju efter det mer rätt, ett steg närmare mer kunskap.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-02-08 00:15

bakerman22 skrev:Kollade bara lite snabbt..
Eftersom jag gillar Yamaha så var det bara dom jag kollade på.

"Pure direct" vilket innebär att som Lennart skrev: "och det går att stänga av alla obehövliga funktioner i receivern, så att den bara kan reglera volym till line out, men det brukar väl inte vara möjligt fullt ut på de runt 5k? "

4269 kr inkl. frakt. :wink:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=618137

Säkrast är nog att koppla via 5.1/7.1-ingångarna. Då går man helt förbi DSP'n.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-08 09:17

Men NU är väll denna tråd ändå lite OT...?! 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-08 09:48

DVD-ai skrev:Men NU är väll denna tråd ändå lite OT...?! 8O

Det har han redan sagt att det gör inget ! :P

Användarvisningsbild