DVD-ai skrev:RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:xxx snipp xxx
Lite Hardstyle och Death Metal att varva med mellan demos kanske skulle underlätta faktiskt !![]()
Även om jag som sagt även gillar jazz, så har jag svårt för jsut den typiska "demomusiken" som precis ALLA envisas med att spela... NEE ge mig 3st låtar så ska jag verkligen testa vad grejerna går för och hur dom hanterar olika typer av material....
xxx snipp xxx
Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, ....
![]()
Helt fel... vet man vad man ska lyssna efter så vågar jag påstå att dessa stilar fungerar MYCKET bra till att testa anläggningar med. Gäller ju dessutom att välja "rätt låt" också![]()
Men annars så har vi ju också dubstep som ju faktiskt (har jag märkt!) är något av det absolut bästa som existerar om man vill höra problem med upplösning och linjäritet i basen. otroligt avslöjande kan det vara!
Så, jag håller fast att med en valfrin dubstep låt, en hardstyle låt och en Death metal låt så kan jag bilda mig en mycket bra uppfattning av hur en anläggning presterar, oavsett ljudnivå...![]()
Fast jag föredrar att få lyssna på dessa låtar båda på "normal nivå" och sedan på ganska hög ljudnivå, för att få en bredare bild av hur dom hanterar det hela. sedan är jag ganska nöjd med den provlyssningen![]()
om jag "bara" får lyssna på dom tre låtarna en gång var, men på valfri ljudnivå så skulle jag välja att lyssna såhär.
Dubstep: på "normal ljudnivå"
Deat Metal: på "ganska hög ljudnivå"
Hardstyle: Så högt det i huvudtaget är möjligt innan anläggnignen låter dåligt eller tar skada. (eller att jag tar skada om det skulle vara så att anläggnignen är MYCKET ljudtrycks kapabel...)
Edit: Pink Floyd e riktigt bra! bra skön musik med en härlig "stil", bästa skivan måste väll ändå vara "Obscuredby clouds" tycker jag, men även "The Dark Side Of The Moon" är ju lysande !
Helt fel
Med en massa buller har man ingen chans att bedöma anläggningens förmåga att förmedla tystnaden mellan toner och deras utklingning, hur väl akustiken från inspelningstillfället förmedlas och många andra små detaljer.
De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig,
men spelar man aldrig sådant är det naturligtvis onödigt att betala tio gånger mer för att bli av med brister som man inte uppfattar.
För dem är väl att kasta pärlor för svin att nyttja nästan transparenta high-end prylar?
Bra edit! DSOTM har användbara spår, t.ex. Breathe to me