mx skrev:Johan_Lindroos skrev:mx skrev:Kan man elda materialet? Frigörs något flamskydd i så fall? Ska jag återvinna det som plast? Brännbart? Vilket lim ska jag använda för att fästa på bästa sätt mot trä?
Finns väl tusen anledningar att veta vilket material det är i en produkt.
Jag ska inte "köpa på sidan av Ingvar" och låta honom lida ekonomisk skada. Jag ska inte köpa fler dämpskivor över huvud taget faktiskt. Ingen behöver nämna något om vem som tillverkar dem, vad det är för grossist eller ens favoritmat. Om NÅGON vet vad det är för material i dessa dämpskivor, kan de dock gärna höra av sig. Via PM om det är känsligt.
Ja, det var väl bra frågor. Det kunde du väl ha frågat från början då. För att svara på de flesta av dessa frågor behöver man inte veta exakt vad det är för material. Jag ger svar efter bästa förmåga:
Kan man elda materialet?
- Ja, man kan nog elda materialet.
Frigörs något flamskydd i så fall?
- Jag vet inte om absorbenten innehåller flamskydd. Eventuellt flamskydd frigörs såklart när det brinner, och kan tänkas förändras i sin molekylstruktur. Men om det brinner upp så brinner det upp så att säga.
kan jag återvinna det som plast?
Ja, det skulle jag nog tro med stor sannolikhet. Plast brukar slängas som brännbart. Ja, på sopstationen är de pigga på att elda det mesta som brinner...
Brännbart?
Se ovan.
Vilket lim ska jag använda för att fästa på bästa sätt mot trä?
Man kan använda kontaktlim eller häftpistol. Bägge metoderna har jag låtit använda vid byggen av ljudrum. Häftpistol känns enkelt och miljövänligt. Möjligen kan mattejp användas, men det vet jag egentligen inte, men kan ju testas, i alla fall för vertiaklt montage mot betong.
Du har alltså ingen aning om vad det är för material i produkten.
Nej det har jag inte skrivit. Det är något du hittat på.