Material i dämpskivor från Ino?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Material i dämpskivor från Ino?

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-16 23:20

mx skrev:
Johan_Lindroos skrev:
mx skrev:Kan man elda materialet? Frigörs något flamskydd i så fall? Ska jag återvinna det som plast? Brännbart? Vilket lim ska jag använda för att fästa på bästa sätt mot trä?

Finns väl tusen anledningar att veta vilket material det är i en produkt.

Jag ska inte "köpa på sidan av Ingvar" och låta honom lida ekonomisk skada. Jag ska inte köpa fler dämpskivor över huvud taget faktiskt. Ingen behöver nämna något om vem som tillverkar dem, vad det är för grossist eller ens favoritmat. Om NÅGON vet vad det är för material i dessa dämpskivor, kan de dock gärna höra av sig. Via PM om det är känsligt. :roll:

Ja, det var väl bra frågor. Det kunde du väl ha frågat från början då. För att svara på de flesta av dessa frågor behöver man inte veta exakt vad det är för material. Jag ger svar efter bästa förmåga:
Kan man elda materialet?
- Ja, man kan nog elda materialet.
Frigörs något flamskydd i så fall?
- Jag vet inte om absorbenten innehåller flamskydd. Eventuellt flamskydd frigörs såklart när det brinner, och kan tänkas förändras i sin molekylstruktur. Men om det brinner upp så brinner det upp så att säga.
kan jag återvinna det som plast?
Ja, det skulle jag nog tro med stor sannolikhet. Plast brukar slängas som brännbart. Ja, på sopstationen är de pigga på att elda det mesta som brinner...
Brännbart?
Se ovan.
Vilket lim ska jag använda för att fästa på bästa sätt mot trä?
Man kan använda kontaktlim eller häftpistol. Bägge metoderna har jag låtit använda vid byggen av ljudrum. Häftpistol känns enkelt och miljövänligt. Möjligen kan mattejp användas, men det vet jag egentligen inte, men kan ju testas, i alla fall för vertiaklt montage mot betong.

Du har alltså ingen aning om vad det är för material i produkten.

Nej det har jag inte skrivit. Det är något du hittat på.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-16 23:23

mx skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:Det finns en produktbeskrivning till din samsungmikro. Om du inte gråimporterat den. Brukar även finnas ett avsnitt om hur produkten ska återvinnas.

Produktbeskrivning? Vem f*n sparar på några papper? Man behöver ingen instruktion för att köra en mikro. Den slängdes samma dag den köptes - oläst.

Okej?

Men släng skiten i "brännbart"!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-16 23:25

Johan_Lindroos skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:
Produktbeskrivning? Vem f*n sparar på några papper? Man behöver ingen instruktion för att köra en mikro. Den slängdes samma dag den köptes - oläst.

Okej?

Men släng skiten i "brännbart"!

Eller så frågar du helt enkelt sopgubbarna på återvinningsstationen typ såhär:

- "Eeeöh, var ska jag slänga de här?"

De brukar vara hjälpsamma och vet de exakta molekylstrukturerna på alla världens material.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-06-16 23:26

Johan_Lindroos skrev:Men släng skiten i "brännbart"!

Är du värsta sortens (ovetande) miljösvin och slänger Gore Tex-jackan i brännbart? Aja-baja! :wink:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-16 23:32

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:

Okej?

Du läser på omslagsplasten till salladen för att ta reda på hur den skall sorteras, antar jag då?

Nej, det gör jag inte. Antar du det på grund av att du inte läser instruktionsböcker?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-16 23:34

Hur det ska sorteras och om det innehåller flamskyddsmedel är, tycker jag, var för sig berättigade frågor.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-16 23:34

Johan_Lindroos skrev:
mx skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Ja, det var väl bra frågor. Det kunde du väl ha frågat från början då. För att svara på de flesta av dessa frågor behöver man inte veta exakt vad det är för material. Jag ger svar efter bästa förmåga:
Kan man elda materialet?
- Ja, man kan nog elda materialet.
Frigörs något flamskydd i så fall?
- Jag vet inte om absorbenten innehåller flamskydd. Eventuellt flamskydd frigörs såklart när det brinner, och kan tänkas förändras i sin molekylstruktur. Men om det brinner upp så brinner det upp så att säga.
kan jag återvinna det som plast?
Ja, det skulle jag nog tro med stor sannolikhet. Plast brukar slängas som brännbart. Ja, på sopstationen är de pigga på att elda det mesta som brinner...
Brännbart?
Se ovan.
Vilket lim ska jag använda för att fästa på bästa sätt mot trä?
Man kan använda kontaktlim eller häftpistol. Bägge metoderna har jag låtit använda vid byggen av ljudrum. Häftpistol känns enkelt och miljövänligt. Möjligen kan mattejp användas, men det vet jag egentligen inte, men kan ju testas, i alla fall för vertiaklt montage mot betong.

Du har alltså ingen aning om vad det är för material i produkten.

Har jag hittat på att du inte har en aning, eller att du skrivit något?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-16 23:38

darkg skrev:Hur det ska sorteras och om det innehåller flamskyddsmedel är, tycker jag, var för sig berättigade frågor.

Kan jag också tycka. Det mesta kan diskuteras här utan större problem, men inte när det gäller Ino verkar det som. Då ska inga frågor ställas och det handlar om affärshemligheter.

Låt säga att produkten är giftig och cancerogen. Bara av att finnas i samma rum som skivorna. Ingen här som hade brytt sig? Spännande med affärshemligheter.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 23:40

Adhoc skrev:

Är du värsta sortens (ovetande) miljösvin och slänger Gore Tex-jackan i brännbart? Aja-baja! :wink:

Dränker han den i bensin innan han slänger den, så brinner den garanterat...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 23:41

mx skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:Okej?

Du läser på omslagsplasten till salladen för att ta reda på hur den skall sorteras, antar jag då?

Nej, det gör jag inte. Antar du det på grund av att du inte läser instruktionsböcker?

Varför inte? Den kan vara syntetisk och skall kastas som plast? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 23:43

mx skrev:Låt säga att produkten är giftig och cancerogen. Bara av att finnas i samma rum som skivorna. Ingen här som hade brytt sig?

Cancerogen? Nej, jag äter LCHF så det cancer bekommer mig inte.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-16 23:45

mx skrev:
Johan_Lindroos skrev:
mx skrev:Du har alltså ingen aning om vad det är för material i produkten.

Har jag hittat på att du inte har en aning, eller att du skrivit något?

Ja, du har hittat på att "jag inte har en aning". Du kan inte veta vad som rör sig i mitt huvud. Såvida du inte är tankeläsare förstås... :wink:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-16 23:49

Nattlorden skrev:
mx skrev:Låt säga att produkten är giftig och cancerogen. Bara av att finnas i samma rum som skivorna. Ingen här som hade brytt sig?

Vilken tur. Skyddar det mot all sorts cancer, alltid?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 23:50

mx skrev:
Nattlorden skrev:

Vilken tur. Skyddar det mot all sorts cancer, alltid?

Tumörer kan inte växa till om de inte matas. Jag matar inte dem. Finns säkert något extremt lågsannolikhetsfall där det inte hjälper, men då hamnar jag i historieböckerna på kuppen, så då är det värt det.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-06-17 00:17

Nattlorden skrev:
Adhoc skrev:

Dränker han den i bensin innan han slänger den, så brinner den garanterat...

Gore Tex-membranet (PTFE:en) brinner inte, det sönderfaller i diverse otrevligheter. Snutt från MSDS (Material Safety Data Sheet):
Conditions to avoid
Decomposition
Stable at normal temperatures.
Do not overheat. Hazardous decomposition products may evolve when heated above 380°C (716°F).
Heating of the material in the temp. range of 380°C (716°F) to 400°C (752°F) releases decomposition products such as
HF, COF etc. 2
For details Ref. MSDS-GFL clause 4, page no. 2 & 3.
.

Recommended Method of Disposal
Incineration is recommended. But none of the polymer should be incinerated unless the incinerator is equipped to scrub out
HF, HCLand other acidic products of combustion.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-17 07:38

Adhoc skrev: unless the incinerator is equipped to scrub out HF, HCLand other acidic products of combustion.

Och det finns det skäl att tro att sopförbänningsverket inte är?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2015-06-17 10:34

MX, det är väl det vanliga rådet, ring IÖ så får han svara på frågorna dina. Jag ser det inte som orimligt att materialet i sig är en hemlighet, dock har du som konsument ju rätt att veta hur du gör dig av med den på ett miljövänligt sätt.

Nattlorden, jag tycker du helt i onödan fånar dig i denna tråd. Vill bara göra det klart som en som läst diskussionen.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-17 10:49

wayfarer skrev:Nattlorden, jag tycker du helt i onödan fånar dig i denna tråd. Vill bara göra det klart som en som läst diskussionen.

Sorry, jag ansåg det var den nivån tråden redan var på.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-06-17 10:53

Att det skulle vara någon hemlig superformula i just dessa dämpskivor? Mindre troligt, men en bra försäljningsstrategi att låta påskina att så är fallet är det ju. Sen är det bara att luta sig tillbaka och låta de redan frälsta (typ Nattlorden) sköta resten

Skulle själv behandla Ino dämpskivor som alla andra produkter jag är intresserad av innehåll, har återförsäljaren inte vett att tydligt deklarera innehåll så köper jag inte skiten

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-17 11:21

Nattlorden skrev:
wayfarer skrev:Nattlorden, jag tycker du helt i onödan fånar dig i denna tråd. Vill bara göra det klart som en som läst diskussionen.

Okej, så du tycker att min tråd är löjlig och beslutar sig för att dumma dig i den? Säger en hel del om dig.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-06-17 12:32

Vill du inte längre hysa skummheterna så finns miljövänliga alternativ:
ACO återvinnes elektroniskt via Hifimagasinering, eller Skänkes/Bytes.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-17 12:42

mx skrev:
Nattlorden skrev:

Okej, så du tycker att min tråd är löjlig och beslutar sig för att dumma dig i den? Säger en hel del om dig.

Det var då själva f-n....

Ska det behöva bli sådant tjafs om dämpmaterial? Gå ut och ta en promenad i det fina vädret istället.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-17 13:15

Bill50x skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:Sorry, jag ansåg det var den nivån tråden redan var på.

Det var då själva f-n....

Ska det behöva bli sådant tjafs om dämpmaterial? Gå ut och ta en promenad i det fina vädret istället.

/ B

Din åsikt om alla som startar en tråd? Ta en promenad i stället. Alla trådar kan ju inte handla om kablar eller om Linn svänger.

Det diskuteras vilt om andra ämnen. Exempelvis teflon. Metervis med text om det. Vilken temperatur det tål m.m. Ingen som nämnt något om affärshemligheter hos Tefal eller ICA Home.

Men nu får man inte diskutera ämnen längre? Det är INTE jag som tjafsar i min egen tråd. Jag har ETT mål med tråden och det är att få veta vad det är för material i dämpskivorna. Det är inget konstigt med det anser jag.

Ska jag sätta upp något tungt på väggen vill jag gärna veta om det är gipsskivor, trä, betong och så vidare. Hade Ino byggt hus hade det kanske också varit affärshemligheter?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-17 13:28

mx skrev:
Nattlorden skrev:

Att behöva veta materialet för att sopsortera det är bland det löjligaste jag hört. Det gör man ju bara inte; man säljer eller skänker bort - man kastar det inte. Där slutade tråden att vara seriös i min mening. Fram tills dess var den inte illa.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-17 13:30

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:

Att behöva veta materialet för att sopsortera det är bland det löjligaste jag hört. Det gör man ju bara inte; man säljer eller skänker bort - man kastar det inte. Där slutade tråden att vara seriös i min mening. Fram tills dess var den inte illa.

Varför läser och deltar du då? Du bidrar ju till att göra den sämre. Det är ju fritt att lämna tråden om du tycker den är löjlig (eller egentligen är det ju mig du kallar löjlig).

Vad tillför du tråden?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-17 13:49

mx skrev: Det är ju fritt att lämna tråden om du tycker den är löjlig (eller egentligen är det ju mig du kallar löjlig).

Vad tillför du tråden?

Nej, jag är fullt kapabel att skilja mellan sak och person, vilket jag förväntar mig att du är också.

Motiverar dig att köpa något annat? Auralex har brandtestningsdokumentation på sina, även om de inte heller berättar vad det är för material.

Det gjorde de faktiskt vid vidare granskning... Polyuretan är det i deras.

http://www.auralex.com/wp-content/uploa ... p-2012.pdf

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-17 14:16

mx skrev:Men nu får man inte diskutera ämnen längre? Det är INTE jag som tjafsar i min egen tråd. Jag har ETT mål med tråden och det är att få veta vad det är för material i dämpskivorna. Det är inget konstigt med det anser jag.

Nu är det inte jag som bestämmer vad man får diskutera eller inte. Jag är inte (längre) moderator. Min åsikt är att det ska vara högt i tak och att man får diskutera exakt vad som helst som faller inom forumets ramar och regler.

Men jag tycker det är trist när diskussionerna leder till invektiv och nedsättande kommentarer om varandra. Tex att kalla varandra för löjliga. Det ogillar jag i alla trådar även om jag oftast biter ihop och håller käften. Det borde jag kanske ha gjort här också?

Vad detta har med Linn och stampa takten att göra övergår mitt förstånd men så är jag inte speciellt klipsk heller. Men ni som är det kan väl åtminstone hålla en anständigt ton i diskussionerna och inte förfalla till personangrepp.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-17 16:51

Hej alla!

Har varit ute och rest ett antal dagar och har bara haft internet-tillgång några korta studer, och nu sitter jag på McDonalds med syrran och hennes familj i sydfrankrike och ser hur denna tråd utvecklats, och vad kan jag säga? Oj vilken konstig tråd. :o

Om någon vill veta något om en Ino-produkt så är det ju bara att ringa mig. Det är väl självklart att ingen annan är jag kN svara på de frågor som TS har. Andra kan bara gissa.

Eftersom jag är utomlands just nu så kan jag var dålig på att svara, men efter den första juli går det bra att ringa. 070 - 523 32 32.

Tills dess så sorterar man alla saker av plast, som plast, om man skall slänga dem, och är man osäker på det så fråga på tippen. Alla tippar tycker inte lika så finns det någon osäkerhet så är det där man skall fråga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-17 17:14

Det var bra med ett lika resolut som väntat svar från tillverkaren av typen "ring och fråga mig på samma sätt som man gör med alla produkter i mitt sortiment." inkl. telefonnummer. Det är inte utan att man kan känna en viss anda av service-mindedness sprida sig.

I övrigt tycker jag tråden tog en mycket märklig vändning. Som regelbunden läsare av faktiskt.se är min uppfattning att i princip alla trådar om Ino ACO handlar om a) att lösa transportfrågor/gruppköp eller b) att försöka ta reda på om något annat "Noppenschaum" är lika bra och var man kan köpa det till en lägre kostnad än från Ino. Miljömuppdiskussionen lurar i alla fall inte mig.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-17 18:55

Well, jag har ingen uppfattning om vad tråden handlar om, men är det prestanda per krona som någon vill optimera så är det mineralull man skall satsa på. Det finns åtskilliga applikationer där jag själv föreslår och designar in mineralull istället för Ino acogrå eller acoblå. Vad som är det bättre valet beror på, och det beror på mycket.

Men om det är en sak det beror på mer än något annat så är det vilka infallsvinklar mot ytan som det ljud man vill absorbera har. Det går dock ofta att konstruera runt således att minerallull, till väsentligt lägre kostnad går att använda istället för aco-skivorna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino