Moderator: Redaktörer
henrikwiklund skrev:En annan sak som jag upptäckte med piP som jag ALDRIG upptäckt med någon annan högtalare inkl. studiohögtalare som Genelec var hur bra man hörde komprimering. När jag lyssnade igenom lite inspelningar som jag själv gjort så kändes jag kompressorns närvaro på ett irriterande sätt.
Nattlorden skrev:Jag fattar vekligen inte vad folk har för problem med designen på Ino. Avfasningarna är så karaktäristiska att de i princip utgör märkessignatur..
Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån
Tycker man att "standard-Ino" är för billiga pga att det inte gjorts en mängd design-gimmickar, så varför inte kontakta en designer och få hjälp med en finish som motsvarar vad man vill betala. Det kostar mer, men det hade det ju gjort om Ingvar hade gjort det själv och då hade det varit på bekostnad av valfriheten.
Att få ett par mer designade pi60 för samma pris som idag, det är däremot omöjligt.
Med tanke på variationsmöjligheterna i lack, blankhet och fanér som Ino erbjuder förstår jag klagomålen ännu mindre... Vem mer gör det?
i28/32/56/64 tycker jag erbjuder en hel del i sitt formspråk som väl matchar övrigt på marknaden... men man får inga skinnfronter med solida träsidor och gitarrsträngar framför, nejvisst.
adagio skrev:Nu har jag stuckit ut hakan lika långt som MM. Jag menar bara att priset är lite högt satt i förhållade till vad man får förutom bra ljud.
Det är inte meningen att reta någon, bara delge min uppfattning. För 45000 borde man få lite mer lull-lull och en mer "färdig" produkt.
celef skrev:vad har avfasningarna och märkessignatur med design att göra?
det där lät inte bara lite larvigt
formen ändras väl inte för att du byter kulör?
lika väl som att du tycker att ino är det vackraste som finns så finns det dom som inte tycker som du, inte måste vi väl tycka likadant?
Naqref skrev:Richard skrev:Om man läser manifestet så förstår man också att formen går före funktionen. Det finns väldigt få moderna högtalare som är konstruerade på det viset numera.
Här håller jag inte med dig alls.
subjektivisten skrev:henrikwiklund skrev:En annan sak som jag upptäckte med piP som jag ALDRIG upptäckt med någon annan högtalare inkl. studiohögtalare som Genelec var hur bra man hörde komprimering. När jag lyssnade igenom lite inspelningar som jag själv gjort så kändes jag kompressorns närvaro på ett irriterande sätt.
Håller med dig helt, har aldrig hört någon högtalare som är så avslöjande över komprimering (dynamisk).
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Om man läser manifestet så förstår man också att formen går före funktionen. Det finns väldigt få moderna högtalare som är konstruerade på det viset numera.
F´låt!![]()
Glömde Larsen och Carlsson, förstås.
niklas skrev:Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Om man läser manifestet så förstår man också att formen går före funktionen. Det finns väldigt få moderna högtalare som är konstruerade på det viset numera.
F´låt!![]()
Glömde Larsen och Carlsson, förstås.
Fundera lite på vad som går före vad egentligen.
MM skrev:Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3.
Nattlorden skrev:Du menar alltså att det skulle finnas någon som gör en högtalare som spelar bättre med frontskydd än utan?
sprudel skrev:MM skrev:Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3.
De har jag haft ett tag men tyckte de påminde om en dålig LCD-TV med för överdriven kontrast. Till slut blev det outhärdligt med hårdheten.
Känner igen detta hos även mer avancerade Dynaudio även om det minskar med sofistikeringsgraden.
Vi har nog väldigt olika uppfattningar om hur en högtalare ska låta om du föredrar dem framför piP. Världen är fri.
Nattlorden skrev:celef skrev:vad har avfasningarna och märkessignatur med design att göra?
Tja, fråga CW om röda surrounds eller B&W om kevlarelement...
det där lät inte bara lite larvigt
Du menar alltså att det skulle finnas någon som gör en högtalare som spelar bättre med frontskydd än utan?
formen ändras väl inte för att du byter kulör?
Nej, men du kan få det att se så ut med rätt sorts illusionsmåleri.
lika väl som att du tycker att ino är det vackraste som finns så finns det dom som inte tycker som du, inte måste vi väl tycka likadant?
1) Det gör jag inte.
2) Däremot tycker jag formen är harmlös och borde därför funka tillräckligt bra för alla musikintresserade. De flesta högtalare ser ungefär likadana ut som dem.
MagnusÖstberg skrev:Siffran verkare vara påhittad av MM, fråga mig inte varför.
celef skrev:men det är ju inte design, det är ju styling
wijk och thiel är två
sorry, jag förstår inte alls vad du menar

du gjorde ju just det, du skrev: "Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån."
nu skrev du ju det igen
Du, det är det visst.PeterNJ skrev:Nattlorden skrev:Nej, styling är något man gör själv efter man köpt en produkt.
Nä så är det inte.
MagnusÖstberg skrev:Det innebär inte att jag ger Nattlorden full pott för celef har rätt i att te x CW röda kanter är design och inte styling.
MagnusÖstberg skrev:Det innebär inte att jag ger Nattlorden full pott för celef har rätt i att te x CW röda kanter är design och inte styling.
celef skrev:Nattlorden skrev:Tja, fråga CW om röda surrounds […]
men det är ju inte design, det är ju styling
PeterNJ skrev:Den röda kanten på elementet är styling..det har ju enbart med utseendet att göra, det är liksom CW kännetecken(men konstigt nog inte på alla produkter) Däremot att elementet är runt har med design att göra.
Ja, Nattlorden får visst guldmedaljenE skrev:MagnusÖstberg skrev:Det innebär inte att jag ger Nattlorden full pott för celef har rätt i att te x CW röda kanter är design och inte styling.
Du får nog ge Nattlorden full pott trots allt:celef skrev:Nattlorden skrev:Tja, fråga CW om röda surrounds […]
men det är ju inte design, det är ju styling
Mvh E*
PeterNJ skrev:Den röda kanten på elementet är styling..det har ju enbart med utseendet att göra, det är liksom CW kännetecken(men konstigt nog inte på alla produkter) Däremot att elementet är runt har med design att göra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster