Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 17:41

Siffran verkare vara påhittad av MM, fråga mig inte varför.

Repsam/re-hifi planerade att bara ta 600 kronor mer än nypris för standardlackering eller 35000:-. Tror de köpte dem för runt 22-23 papp. Vad gör man inte för miljön.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2010-04-10 17:48

Angående några inlägg om vad saker och ting bör kosta, vet inte varför jag kom att tänka på den här historien.... :

There was an engineer who had an exceptional gift for fixing all things mechanical. After serving his company loyally for over 30 years, he happily retired.

Several years later the company contacted him regarding a seemingly impossible problem they were having with one of their multimillion dollar machines.

They had tried everything and everyone else to get the machine to work but to no avail. In desperation, they called on the retired engineer who had solved so many of their problems in the past.

The engineer reluctantly took the challenge. He spent a day studying the huge machine. At the end of the day, he marked a small "x" in chalk on a particular component of the machine and stated, "This is where your problem is." The part was replaced and the machine worked perfectly again.

The company received a bill for $50,000 from the engineer for his service.

They demanded an itemized accounting of his charges. The engineer responded briefly:

"One chalk mark $1. Knowing where to put it $49,999"
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-10 18:44

henrikwiklund skrev:En annan sak som jag upptäckte med piP som jag ALDRIG upptäckt med någon annan högtalare inkl. studiohögtalare som Genelec var hur bra man hörde komprimering. När jag lyssnade igenom lite inspelningar som jag själv gjort så kändes jag kompressorns närvaro på ett irriterande sätt.

Håller med dig helt, har aldrig hört någon högtalare som är så avslöjande över komprimering (dynamisk).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-10 18:51

Nattlorden skrev:Jag fattar vekligen inte vad folk har för problem med designen på Ino. Avfasningarna är så karaktäristiska att de i princip utgör märkessignatur..

vad har avfasningarna och märkessignatur med design att göra?

Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån

det där lät inte bara lite larvigt

Tycker man att "standard-Ino" är för billiga pga att det inte gjorts en mängd design-gimmickar, så varför inte kontakta en designer och få hjälp med en finish som motsvarar vad man vill betala. Det kostar mer, men det hade det ju gjort om Ingvar hade gjort det själv och då hade det varit på bekostnad av valfriheten.

Att få ett par mer designade pi60 för samma pris som idag, det är däremot omöjligt.

x

Med tanke på variationsmöjligheterna i lack, blankhet och fanér som Ino erbjuder förstår jag klagomålen ännu mindre... Vem mer gör det?

formen ändras väl inte för att du byter kulör?

i28/32/56/64 tycker jag erbjuder en hel del i sitt formspråk som väl matchar övrigt på marknaden... men man får inga skinnfronter med solida träsidor och gitarrsträngar framför, nejvisst.

lika väl som att du tycker att ino är det vackraste som finns så finns det dom som inte tycker som du, inte måste vi väl tycka likadant?
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-10 18:51

adagio skrev:Nu har jag stuckit ut hakan lika långt som MM. Jag menar bara att priset är lite högt satt i förhållade till vad man får förutom bra ljud.

Det är inte meningen att reta någon, bara delge min uppfattning. För 45000 borde man få lite mer lull-lull och en mer "färdig" produkt.

Produkten ÄR färdig. Att du fått för dig att dyrare kontakter är viktigt är ditt problem, jag vill INTE få Ino högtalare prishöjda av massa trams som INTE förbättrar ljudet. Eftersom jag håller pi60s a la 45K högre än TAD reference one a la 800K så kan man fråga sig vad som är prisvärt enligt dig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-10 19:30

Jäklar var Östberg är i skrivform konstaterar en som nyss släppt hammaren :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-10 19:42

celef skrev:vad har avfasningarna och märkessignatur med design att göra?

Tja, fråga CW om röda surrounds eller B&W om kevlarelement...

Du menar alltså att det skulle finnas någon som gör en högtalare som spelar bättre med frontskydd än utan?

Nej, men du kan få det att se så ut med rätt sorts illusionsmåleri.

lika väl som att du tycker att ino är det vackraste som finns så finns det dom som inte tycker som du, inte måste vi väl tycka likadant?

1) Det gör jag inte.
2) Däremot tycker jag formen är harmlös och borde därför funka tillräckligt bra för alla musikintresserade. De flesta högtalare ser ungefär likadana ut som dem.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-10 19:51

Tack för svar shifts och MÖ! Ok, så hela diskussionen använder som grund
en fantasisumma fabricerad av MM? Är det OK för mig att känna att hela
denna diskussionen är helt idiotisk och totalt intetsägande?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-10 19:56

Naqref skrev:
Richard skrev:Om man läser manifestet så förstår man också att formen går före funktionen. Det finns väldigt få moderna högtalare som är konstruerade på det viset numera.

Här håller jag inte med dig alls. 8)

F´låt! :oops:

Glömde Larsen och Carlsson, förstås. :wink:
Senast redigerad av Richard 2010-04-10 20:22, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-10 19:57

Helt ok!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-10 20:00

subjektivisten skrev:
henrikwiklund skrev:En annan sak som jag upptäckte med piP som jag ALDRIG upptäckt med någon annan högtalare inkl. studiohögtalare som Genelec var hur bra man hörde komprimering. När jag lyssnade igenom lite inspelningar som jag själv gjort så kändes jag kompressorns närvaro på ett irriterande sätt.

Håller med dig helt, har aldrig hört någon högtalare som är så avslöjande över komprimering (dynamisk).

Intressant. Precis detta tänkte jag skriva också. Känner igen detta exakt som både henrikw och subjektivisten beskriver.

Detta innebär också att väldigt goda inspelningar låter mycket, mycket bra, eftersom högtalarens egenljud är så litet. Pip är som en kameleont som låter musiken ändra karaktär om det finns den informationen på skivan.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-10 20:29

Richard skrev:
Naqref skrev:
Richard skrev:Om man läser manifestet så förstår man också att formen går före funktionen. Det finns väldigt få moderna högtalare som är konstruerade på det viset numera.

Fundera lite på vad som går före vad egentligen. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-04-10 20:31

niklas skrev:
Richard skrev:
Naqref skrev:

Fundera lite på vad som går före vad egentligen. :wink:

Prexis. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-10 20:45

MM skrev:Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3.

De har jag haft ett tag men tyckte de påminde om en dålig LCD-TV med för överdriven kontrast. Till slut blev det outhärdligt med hårdheten.
Känner igen detta hos även mer avancerade Dynaudio även om det minskar med sofistikeringsgraden.
Vi har nog väldigt olika uppfattningar om hur en högtalare ska låta om du föredrar dem framför piP. Världen är fri. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-10 21:01

Nattlorden skrev:Du menar alltså att det skulle finnas någon som gör en högtalare som spelar bättre med frontskydd än utan?

Juppz, John A. recensera en MBL högtalare i Stereophile och han rek att man hade kvar skyddet för "diskanten", annars blev det för mycket av det goda. 8)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-10 21:02

sprudel skrev:
MM skrev:Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3.

De har jag haft ett tag men tyckte de påminde om en dålig LCD-TV med för överdriven kontrast. Till slut blev det outhärdligt med hårdheten.
Känner igen detta hos även mer avancerade Dynaudio även om det minskar med sofistikeringsgraden.
Vi har nog väldigt olika uppfattningar om hur en högtalare ska låta om du föredrar dem framför piP. Världen är fri. :)

Mmm, jag har haft just dynaudio contour 1.3 se och jag kan inte se att dom spelar bättre än piP på någon parameter. Även om 1.3 se inte är kassa direkt, bara betydligt sämre. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-10 22:15

Nattlorden skrev:
celef skrev:vad har avfasningarna och märkessignatur med design att göra?

Tja, fråga CW om röda surrounds eller B&W om kevlarelement...

men det är ju inte design, det är ju styling

Du menar alltså att det skulle finnas någon som gör en högtalare som spelar bättre med frontskydd än utan?

wijk och thiel är två

Nej, men du kan få det att se så ut med rätt sorts illusionsmåleri.

sorry, jag förstår inte alls vad du menar

1) Det gör jag inte.

du gjorde ju just det, du skrev: "Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån."

2) Däremot tycker jag formen är harmlös och borde därför funka tillräckligt bra för alla musikintresserade. De flesta högtalare ser ungefär likadana ut som dem.

nu skrev du ju det igen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-11 01:28

MagnusÖstberg skrev:Siffran verkare vara påhittad av MM, fråga mig inte varför.

Meanmachine (mannen, myten, menisken) manifesterar maniskt med misstänkt manierad mimik märkliga myter.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-11 04:59

8O
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-11 09:11

celef skrev:men det är ju inte design, det är ju styling

Nej, styling är något man gör själv efter man köpt en produkt.

wijk och thiel är två

Det har jag svårt att tro på, men jag lämnar en öppning för att du kan ha rätt.

sorry, jag förstår inte alls vad du menar

Bild

du gjorde ju just det, du skrev: "Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån."

Det är en högtalare - kompromisslöshet gäller återgivningen, självklart. Design kan bara ske inom ramarna för vad som inte påverkar återgivningen. Vill man ha något att titta på köper man statyer istället.

nu skrev du ju det igen

nu missförstod du visst igen. 8)

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-11 09:27

Nattlorden skrev:Nej, styling är något man gör själv efter man köpt en produkt.

Nä så är det inte.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-11 09:39

PeterNJ skrev:
Nattlorden skrev:Nej, styling är något man gör själv efter man köpt en produkt.

Nä så är det inte.
Du, det är det visst.

Om man skall gå efter begreppet styla som är huvudordet till styling.
Styla gör man med något färdigt för att lägga en personlig prägel.

Det innebär inte att jag ger Nattlorden full pott för celef har rätt i att te x CW röda kanter är design och inte styling.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-11 09:43

Styling är för mig någonting som har enbart med det estitiska att göra, har inget att göra med vem som gjort det. Finns många färdiga stylade produkter att köpa, titta bara på alla bilar som finns att köpa. Design däremot kan mycket väl ha med funktion att göra(dock inte alltid)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-11 09:44

MagnusÖstberg skrev:Det innebär inte att jag ger Nattlorden full pott för celef har rätt i att te x CW röda kanter är design och inte styling.

fast nu var det jag som ansåg det var design och celef som ansåg det vara styling. :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-11 09:47

MagnusÖstberg skrev:Det innebär inte att jag ger Nattlorden full pott för celef har rätt i att te x CW röda kanter är design och inte styling.

Du får nog ge Nattlorden full pott trots allt:
celef skrev:
Nattlorden skrev:Tja, fråga CW om röda surrounds […]

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-11 09:47

Den röda kanten på elementet är styling..det har ju enbart med utseendet att göra, det är liksom CW kännetecken(men konstigt nog inte på alla produkter) Däremot att elementet är runt har med design att göra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-11 09:51

PeterNJ skrev:Den röda kanten på elementet är styling..det har ju enbart med utseendet att göra, det är liksom CW kännetecken(men konstigt nog inte på alla produkter) Däremot att elementet är runt har med design att göra.

Trams... färgsättning är en av huvudkomponenterna i vad en designer gör. Tänk dig vad en grafisk designer gör... hur mycket formgivning finns där att göra? :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-11 09:53

E skrev:

Du får nog ge Nattlorden full pott trots allt:
celef skrev:
Nattlorden skrev:Tja, fråga CW om röda surrounds […]

Mvh E*
Ja, Nattlorden får visst guldmedaljen :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-11 09:55

PeterNJ skrev:Den röda kanten på elementet är styling..det har ju enbart med utseendet att göra, det är liksom CW kännetecken(men konstigt nog inte på alla produkter) Däremot att elementet är runt har med design att göra.

Säg inte det så att ett gäng fulla industridesigners hör dig på krogen.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-04-11 10:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-11 09:57

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino