Nattlorden monterar ... (Bygger profX-4)...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-29 15:14

Testat Världarnas Krig på en profX nu. Mer än 13dB under ref gick inte att köra när den första kommer upp ur marken.... I alla fall inte utan att plugga röret....

Nu kommer de andra att få bättre rumsstöd och rummet bör spelas med fler dörrar stängda... men nog känns det gränsfall att nå upp till ref...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-29 16:12

Ref e ju ointressant, det är för högt till film... (anser jag, alltså...)

Och piPs klarar absolut INTE av att spela på den ljudnivåen med full behållning anser jag, inte på 1,8m i alla fall... (anser jag också... :D)

Men med 4st pX moduler så borde det fungera att köra Ref i ditt lilla rum :) (tycker jag!)
Dock så går väll basne så djupt i den där filmen att hur du än gör så kommer det inte att fungera... ?! (Tror jag !)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-29 16:54

DVD-ai skrev:Ref e ju ointressant, det är för högt till film... (anser jag, alltså...)

Det kan jag hålla med om, men det är en nivå som många kan relatera till, så som jämförelseobjekt är det intressant.

Och piPs klarar absolut INTE av att spela på den ljudnivåen med full behållning anser jag, inte på 1,8m i alla fall... (anser jag också... :D)

Det får du gärna tycka, jag har kört piP-utan-s på den nivån och tyckt det lät helt ok. Men det är ju rumsberoende.

Men med 4st pX moduler så borde det fungera att köra Ref i ditt lilla rum :) (tycker jag!)
Dock så går väll basne så djupt i den där filmen att hur du än gör så kommer det inte att fungera... ?! (Tror jag !)

Vi får se. -13dB funkade som sagt i den scenen, vet inte om den är värst. Problemet är nog att elementen är olastade under portavstämningen, så i värsta fall får man köra i ett regemente raggsockor i portarna för den rullen... 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-29 17:12

Vilken ljudnivå är ref nivå egentligen?

Har man portade lådor så "bör" man inte spela frekvenser under avstämningen imo.
Portade lådor ger extra tryck vid avstämningen, men faller totalt under så själv har jag satt ett HP-filter på 15Hz för mina lådor. Finns ingen vits med att basarna bottnar när man ändå inte hör de frekvenserna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-29 17:15

adzer skrev:Vilken ljudnivå är ref nivå egentligen?

85dB i lyssningsposition med 20dB dynamiskt utrymme

adzer skrev:Har man portade lådor så "bör" man inte spela frekvenser under avstämningen imo.
Portade lådor ger extra tryck vid avstämningen, men faller totalt under så själv har jag satt ett HP-filter på 15Hz för mina lådor. Finns ingen vits med att basarna bottnar när man ändå inte hör de frekvenserna.

Du hör troligtvis inget under 50 (9 personer av 10 gör det inte), skall vi inte skära av redan vid 50 då? *retorisk :wink:*

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

adzers lilla krypin - Bygger basar och beställt miniDSP

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-29 17:21

Ja då hänger ett par delade piPs med iaf. Lite på håret, men det går.

Jag hör ner till 16Hz sist jag testade(Inte med full styrka men hör iaf, under det så är det tyst).

Och nu pratar jag inte om infratoners vara eller icke vara. En portad låda störtdyker under avstämningen. Du kan varken känna eller höra något så varför offra slagläng på det?

Har du däremot slutna lådor och vill ha infrabas så är det en helt annan sak, men du får ingen infra med portade lådor så då kan man likaväl sätta ett HP-filter och "spara" slaglängd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: adzers lilla krypin - Bygger basar och beställt miniDSP

Inläggav Nattlorden » 2011-11-29 17:40

adzer skrev:Jag hör ner till 16Hz sist jag testade(Inte med full styrka men hör iaf, under det så är det tyst).

Och det har du testat i en miljö där kroppen inte blir utsatt för vibrationer?

Jag syftade på höra med öronen, inte "höra" med kroppen.

Och nu pratar jag inte om infratoners vara eller icke vara. En portad låda störtdyker under avstämningen. Du kan varken känna eller höra något så varför offra slagläng på det?

Har du däremot slutna lådor och vill ha infrabas så är det en helt annan sak, men du får ingen infra med portade lådor så då kan man likaväl sätta ett HP-filter och "spara" slaglängd.

Som sagt... jag kan mycket väl tänka mig att prova plugga dem och få volymförstora infraX-4 om det ger bättre filmupplevelser. Jag är inte säker på att Pioneeren har någon infraavskärningsmöjlighet heller.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-29 18:03

Kör jag tolvans tonsvep börjar jag höra vid 21-22 hz,när man närmar sig 30 hz då börjar det låta högt :)

Så nog måste väl folk höra en bra bit under 50hz?

Kör jag en 40hz ton så låter det ju jättehögt...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-29 18:14

zapanasta skrev:Kör jag tolvans tonsvep börjar jag höra vid 21-22 hz,när man närmar sig 30 hz då börjar det låta högt.

Helt korrekt, vid 21-22Hz distfri sinuston, kan man börja kalla det ton.
De som påstår att de hör lägre frekvenser och uppfattar dem som toner, lyssnar i själva verket på deltoner av distortionen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-29 18:30

Ja det är möjligt att det inte är en ren ton, men visst hör man allt ett par Hz under 20Hz, men vid 20-22Hz så är det en tydlig ton sas.

Sen skiljer väl detta från person till person, rum till rum, högtalare till högtalare osv..

Min poäng är iaf att man utan problem kan skära bort den lägsta oktaven ifall basarna bottnar utan att det påverkar nämvärt. Att skära vid 50hz påverkar dock radikalt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-29 19:37

Cr80s har ju ett infrafilter, men den skär ju så lågt som vid 13.5Hz eller vad det är...
Och tämligen flackt, hur mycket nytta gör den i praktiken kan man fråga sig... :)

Kanske den trots allt lyckst hålla konamplituden konstant någorlunda under 13Hz eller så ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-29 19:39

Tror inte det skiljer mellan lyssnare, men mellan system och rum definitivt.

En högtalare som droppar brant under 30Hz, kan upplevas som mycket artikulerad just i basen, om kurva och övriga parametrar är på topp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-29 19:46

zapanasta skrev:Kör jag tolvans tonsvep börjar jag höra vid 21-22 hz,när man närmar sig 30 hz då börjar det låta högt :)

Nej, 9 av 10 hörde ingen skillnad på musik i vibrationsfria lurar med allt under 50 Hz bortskuret när det undersöktes i Lund. Det du tror du hör känner du. Att sedan hjärnan inte skiljer på det i hur det presenteras för ditt medvetande är en annan sak.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-29 20:38

Nattlorden skrev:
zapanasta skrev:Kör jag tolvans tonsvep börjar jag höra vid 21-22 hz,när man närmar sig 30 hz då börjar det låta högt :)

Nej, 9 av 10 hörde ingen skillnad på musik i vibrationsfria lurar med allt under 50 Hz bortskuret när det undersöktes i Lund. Det du tror du hör känner du. Att sedan hjärnan inte skiljer på det i hur det presenteras för ditt medvetande är en annan sak.

Det där lät intressant, har du mer att förtälja om detta test :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-29 20:41

Glebster skrev:Det där lät intressant, har du mer att förtälja om detta test :?:

Nej, det är muntligt vidarebefodrat av läraren jag hade när jag läste teknisk akustik. (LTH läsåret 94-95 eller möjligtvis året innan om du avser försöka jaga upp läraren.)

Enklaste sättet att veta vilken grupp man tillhör är nog huruvida man klarar att riktningsbestämma vad basljud kommer ifrån. Har själv inte träffat på så många som kan det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-29 22:35

Innerörat har flimmerhår som registrerar ner till 20 Hz och även något lägre men med större okänslighet. De nervkanaler som ger nervimpulser vid låga frekvenser har en bredare bandbredd vilket innebär att även lägre frekvens än den karakteristiska frekvensen registreras.

Återger man låga toner vid låg nivå så får man titta på Fletcher - Munson kurvorna och titta på hörselns känsligheten vid låga frekvenser.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-29 23:23

Nr.2 monterad men inte lyft på plats och inkopplad ännu.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-11-29 23:28

Alla som har provat har "hört" en 10hz sinus hemma hos mig. De flesta har dessutom instinktivt velat springa ut ur rummet när jag sätter igång den. Ingen har heller därefter kunnat ge mig en förklaring på varför de vill iväg från ljudet mer än att de fick kraftig obehagskänsla.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 00:17

Vore perfekt avstämning för orgelpipa till domedagsprediktningar...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-30 00:21

Egenresonans i örongångar/ogonglober ligger nära till hands
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-30 00:56

Ett kompetent infrasystem får andningen att pulsera med tryckvågorna, utan att höras.
Jag har upplevt det, fruktansvärt obehagligt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-30 02:22

steveo1234 skrev:
Alla som har provat har "hört" en 10hz sinus hemma hos mig. De flesta har dessutom instinktivt velat springa ut ur rummet när jag sätter igång den. Ingen har heller därefter kunnat ge mig en förklaring på varför de vill iväg från ljudet mer än att de fick kraftig obehagskänsla.

Ragnwald skrev:Ett kompetent infrasystem får andningen att pulsera med tryckvågorna, utan att höras.
Jag har upplevt det, fruktansvärt obehagligt.

Låter verkligen åtråvärt när ni uttrycker det på det där viset.
Verkar som något som alla vill ha. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 07:08

Ja verkligen...

Jag gillar basreflex, det är effektivt och fint :)
Dessutom bryr jag mig mindre om området under 20Hz än att det får kosta massor och ta hur mycket plats som helst.
Kapaciteten vid ca 20Hz och upp är viktigare helt klart :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-30 08:19

Inte att undra över då gränsen för att uppfatta något är väldigt frekvensberoende. Mellan 20 och 40 Hz skiljer det en hel del.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... qloud.html

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 09:42

Om jag följer ut vissa funderingar och petar in en antimode i kedjan så finns där ju infrafilter i den, frågan är väl då om det ligger bra till eller det t.o.m. är lite för lågavskärningspunkt i den (10Hz). Men med tanke på vissa av Steveos grafer så lär det ju göra resultat det med.

Var lite orolig en stund att jag måttat fel, men den andra gled in på avsedd plats utan några större problem än att behöva balansera den på en soffrygg medans kabeln skruvades fast.

Ingen bra ETA på de andra två.... den fjärde har inte fått ett enda stänk färg på baksidan ännu ens.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-30 10:48

Nattlorden skrev:
Glebster skrev:Det där lät intressant, har du mer att förtälja om detta test :?:

Nej, det är muntligt vidarebefodrat av läraren jag hade när jag läste teknisk akustik. (LTH läsåret 94-95 eller möjligtvis året innan om du avser försöka jaga upp läraren.)

Du minns läsåret rätt. Ansvarig för kursen var Erling Nilsson. Dock minns du fel i vad resultatet för undersökningen gav. På normalt musikmaterial för perioden så hörde 9 av 10 ingen skillnad om man skar av vid 70Hz eller lägre. Hur relevant undersökningen egentligen är beror ju på många saker. Hur högt spelade man? Hur relevant var muskvalet för undersökningen? Hur relelevant är resultatet på filmljud? Etc Etc.

För att konstruera radioapparater med inbyggda högtalare kan det vara relevant men knappast för uppbyggnad av en kompetent hemmabio. Imho.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-30 11:08

Nattlorden skrev:Håll i er nu... här kommer bilden.

Bild

Sedärja. Lugna naturfärger för minimal visuell påverkan på musi...inte det :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 11:13

KarlXII skrev:Sedärja. Lugna naturfärger för minimal visuell påverkan på musi...inte det :D

Nedsläckt belysning för filmtittande och de är högst lugna i färgen... De är som sagt glans 4... Dessutom kommer enbart en att finnas i närheten av blickfånget (vänster om bild och ned på golvet... säkerligen till största delen skymd av soffbordet).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-30 11:31

Nattlorden: Hur kommer det sig att du inte valde det mindre systemet
profundusP-4 med vetskapen från den där undersökningen?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 11:35

shifts skrev:Nattlorden: Hur kommer det sig att du inte valde det mindre systemet profundusP-4 med vetskapen från den där undersökningen?

För att jag vill ha vibrationer också, ju! :wink:

( Dessutom vad det ju profX-4 som fanns att köpa inte profP-4. )

Hela påpekandet kom av kommentaren "när man ändå inte hör de frekvenserna" men som alla är överrens om att man vill ha.

Åker man till Steveo eller någon med liknande infrakapacitet så ändrar man sig säkert om vad som är på något sett detekterbart.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino