Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Ref e ju ointressant, det är för högt till film... (anser jag, alltså...)
Och piPs klarar absolut INTE av att spela på den ljudnivåen med full behållning anser jag, inte på 1,8m i alla fall... (anser jag också...)
Men med 4st pX moduler så borde det fungera att köra Ref i ditt lilla rum(tycker jag!)
Dock så går väll basne så djupt i den där filmen att hur du än gör så kommer det inte att fungera... ?! (Tror jag !)
adzer skrev:Vilken ljudnivå är ref nivå egentligen?
adzer skrev:Har man portade lådor så "bör" man inte spela frekvenser under avstämningen imo.
Portade lådor ger extra tryck vid avstämningen, men faller totalt under så själv har jag satt ett HP-filter på 15Hz för mina lådor. Finns ingen vits med att basarna bottnar när man ändå inte hör de frekvenserna.
adzer skrev:Jag hör ner till 16Hz sist jag testade(Inte med full styrka men hör iaf, under det så är det tyst).
Och nu pratar jag inte om infratoners vara eller icke vara. En portad låda störtdyker under avstämningen. Du kan varken känna eller höra något så varför offra slagläng på det?
Har du däremot slutna lådor och vill ha infrabas så är det en helt annan sak, men du får ingen infra med portade lådor så då kan man likaväl sätta ett HP-filter och "spara" slaglängd.
zapanasta skrev:Kör jag tolvans tonsvep börjar jag höra vid 21-22 hz,när man närmar sig 30 hz då börjar det låta högt.
zapanasta skrev:Kör jag tolvans tonsvep börjar jag höra vid 21-22 hz,när man närmar sig 30 hz då börjar det låta högt
Så nog måste väl folk höra en bra bit under 50hz?
Kör jag en 40hz ton så låter det ju jättehögt...
Nattlorden skrev:zapanasta skrev:Kör jag tolvans tonsvep börjar jag höra vid 21-22 hz,när man närmar sig 30 hz då börjar det låta högt
Nej, 9 av 10 hörde ingen skillnad på musik i vibrationsfria lurar med allt under 50 Hz bortskuret när det undersöktes i Lund. Det du tror du hör känner du. Att sedan hjärnan inte skiljer på det i hur det presenteras för ditt medvetande är en annan sak.
Glebster skrev:Det där lät intressant, har du mer att förtälja om detta test
zapanasta skrev:Kör jag tolvans tonsvep börjar jag höra vid 21-22 hz,när man närmar sig 30 hz då börjar det låta högt
steveo1234 skrev:
Alla som har provat har "hört" en 10hz sinus hemma hos mig. De flesta har dessutom instinktivt velat springa ut ur rummet när jag sätter igång den. Ingen har heller därefter kunnat ge mig en förklaring på varför de vill iväg från ljudet mer än att de fick kraftig obehagskänsla.
Ragnwald skrev:Ett kompetent infrasystem får andningen att pulsera med tryckvågorna, utan att höras.
Jag har upplevt det, fruktansvärt obehagligt.
Nattlorden skrev:Glebster skrev:Det där lät intressant, har du mer att förtälja om detta test
Nej, det är muntligt vidarebefodrat av läraren jag hade när jag läste teknisk akustik. (LTH läsåret 94-95 eller möjligtvis året innan om du avser försöka jaga upp läraren.)
KarlXII skrev:Sedärja. Lugna naturfärger för minimal visuell påverkan på musi...inte det
shifts skrev:Nattlorden: Hur kommer det sig att du inte valde det mindre systemet profundusP-4 med vetskapen från den där undersökningen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster