Moderator: Redaktörer
I mitt fall är det den en basabsorbent som måste flytta på sig om modulerna ska få plats, så det är inte självklart att det blir bättre i mitt rum och med min placering. Vi får se, det blir iaf väldigt prydligt med alla liggandes på rad mellan fronthögtalarna. Men jag är faktiskt lite tveksam till hur det låterschmutziger skrev:Kul!
Jag märkte stor skillnad när jag blev av med 2 moduler.
Det var mycket större skillnad att gå från 4 till 2 än tvärtom. (Till det sämre då)
Alltså jag är inte intresserad av basar som går djupare, tycker redan det finns en tendens till att området under 40-50 hz grumlar det det, i mitt rum då.DVD-ai skrev:KUL!![]()
jag kör också pP-4 och är tvärnöjd, jag kör också Q-ratten lite åt höger, men det är också för att jag kör iPs och behöver ju kompencera lite i detta område för iPs avrullning ner i frekvens.
Jag tycker att det är sjukt stor skillnad till det bättre med 2 vs 4 av mina moduler (har testat en del...)
och jag skulle alldrig vilja köra pP-2 nu när jag e van vid pP-4...
Jag funderar till och med på pP-6...![]()
2st i varje främre hörn och 2st i mitten/på 1/4 av rummets breddmått.
Men jag skulle dock vilja ha lite djupare das, man hör ganska tydligt i jämnförelse mot pX att profP inte går lika djupt, dom slutar att göra något vettigt alls under 20Hz i mitt rum, och jag skulle vilja ha den där ytterligare djupare responsen...![]()
Jag är för övrigt otroligt förälskad i mina iPs, otroligt ljud ! och så gulliga !
Men jag är väldigt sugen på lite mer ljudtrycks kapacitet dock....
i14 eller i16s är långt upp på listan, faktiskt på 1a plats på nästa inköp och jag undrar då hur du upplever i14 + pP-4 som kombination ?!
Avvägningen mellan dom i fråga om ljudtryck och "samspelt" hur är det ?!![]()
mvh//David
_Fredrik_ skrev:Jo en sak till: Det slog mig igår att det förmodligen är resonanser mela golv och tak är dom mest problematiska och då hjälper väl inga basar radade på golvet mellan frontsystemet, hur många dom än är?
NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.Nattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:Jo en sak till: Det slog mig igår att det förmodligen är resonanser mela golv och tak är dom mest problematiska och då hjälper väl inga basar radade på golvet mellan frontsystemet, hur många dom än är?
Stacka dem på höjden då.
_Fredrik_ skrev:Alltså jag är inte intresserad av basar som går djupare, tycker redan det finns en tendens till att området under 40-50 hz grumlar det det, i mitt rum då.DVD-ai skrev:KUL!![]()
jag kör också pP-4 och är tvärnöjd, jag kör också Q-ratten lite åt höger, men det är också för att jag kör iPs och behöver ju kompencera lite i detta område för iPs avrullning ner i frekvens.
Jag tycker att det är sjukt stor skillnad till det bättre med 2 vs 4 av mina moduler (har testat en del...)
och jag skulle alldrig vilja köra pP-2 nu när jag e van vid pP-4...
Jag funderar till och med på pP-6...![]()
2st i varje främre hörn och 2st i mitten/på 1/4 av rummets breddmått.
Men jag skulle dock vilja ha lite djupare das, man hör ganska tydligt i jämnförelse mot pX att profP inte går lika djupt, dom slutar att göra något vettigt alls under 20Hz i mitt rum, och jag skulle vilja ha den där ytterligare djupare responsen...![]()
Jag är för övrigt otroligt förälskad i mina iPs, otroligt ljud ! och så gulliga !
Men jag är väldigt sugen på lite mer ljudtrycks kapacitet dock....
i14 eller i16s är långt upp på listan, faktiskt på 1a plats på nästa inköp och jag undrar då hur du upplever i14 + pP-4 som kombination ?!
Avvägningen mellan dom i fråga om ljudtryck och "samspelt" hur är det ?!![]()
mvh//David
Jag vill har så korrekt bas som möjligt inte mer eller djupare, annars tycker jag pP-2 och i14 är superbra.
Nä du har rätt, men nu är det så i mitt rum. tror det krävs absorption eller eq helt enkelt. Vad har för sorts väggar?DVD-ai skrev:Hmm, men jus detta med att dom spelar djupare har inget med att "grummla till" det hela att göra, det är något problem som du har i ditt rum.
jag har inte det problemet, hos mig låter det hur nyanserat och "vaket" som helst![]()
laborera med placering !
_Fredrik_ skrev:NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.
tro mig, det kommer att bli problem med basar monterade i takhörnenNattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.
Förstår inte problemet. De kommer inte att bry sig om ifall du har basar på längden eller på höjden. Eller alls.
_Fredrik_ skrev:tro mig, det kommer att bli problem med basar monterade i takhörnen
_Fredrik_ skrev:Nu är jag tillbaks!![]()
Har flyttat runt lite, det händer ju helt klart grejer, det svåra är ju att få det hela att se anständigt ut.
Jag ställde varje par stackade i var sitt hörn, då var jag tvungen att ändra fasen till 180°. Det lät ganska ok, men bara i lägre reg, flyttade den översta från varje par och la tillbaka mellan frontarna, då blev jag tvungen att ändra fasen igen till 0°. Nu börjar det ta sig. Ska fixa lite till så återkommer jag.
ok?
Men du triggar ju fler rumsresonanser. Jag kan ha fel, men jag får för mig det. Annars skulle det vara trolleri liksom. Precis som att det låter alldeles utmärkt med en sub i "bra rum".subjektivisten skrev:Låter orenare? Hur då? Du har ju lägre dist med fler t ex.
Dom fyra basarna spelar mer eller mindre i fas med varandra beroende på var dom står i rummet, eller?subjektivisten skrev:Vet inte hur du lyckas för det borde bli tvärtom eller hur? Fasfel? Du kör väl basarna i mono?
subjektivisten skrev:Vet inte hur du lyckas för det borde bli tvärtom eller hur? Fasfel? Du kör väl basarna i mono?
Så ligger det nog till hos mig, jag måste akta mig från hörnen, visst förlorar jag headroom, men det låter renare.wayfarer skrev:Så ett torn släcker ju bara ut golv tak resonansen. De andra blir ju maximalt exciterade av den här placeringen. Så då gäller det att dessa inte är så illa, eller dämpas av andra lösningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster