Hjälp med val av hembiosystem a'la Ino Audio

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-03 14:55

Vist låter det "lite väl" och kan jag hålla med om... men jag tycker trots det att Signatur varianten av piP/iP är överlägsen "icke-signatur", (beror ju på vad man lägger för tyngd vid ordet också!).
Jag ser det mer som att signaturen faktiskt är bättre och enligt mig har en egenskap som hos är "klart bättre" (kan man ju även diskutera: "vad är klart bättre"...) än hos piP/iP och är direkt avgörande för min egen del.

Alltså, för mig är den överlägsen, sedan är det upp till någon annan att avgöra om dom ens bryr sig om skillnaden, men jag gör det och påstår alltså att jag upplever den. allt beror ju på vad man värdesätter och lyssnar efter...

Jag tycker att pi60 är "överlägsen" piPs tack vare att piPs inte på långa vägar är nog ljudtrycksmässigt. Så där är pi60 överlägsan piPs. men i fråga om ljudkvalitet så är dom det inte, där är dom bara mycket, mycket bättre och det på grund av att piPs börjar att låta riktigt tråkigt när man krämar på lite. vilket dom större systemen inte gör... på "låga nivåer" så är det ganska jämt skägg

Förhållandet mellan piP och piPs tycker jag inte rör förmåga att spela starkt eller djupt så dom där 1dB hit och dit i databladet är helt ointressant. Det jag talar om är upplevd sammanhållning av ljudbilden så släpp allt annat e ni snälla. Mycket möjligt att jag har haft en helt felaktig upplevelse under ca 3 månader då jag hade båda paren hemma hos mig och att det var välldigt mycket inbillning inblandat. Men jag kan inte utesluta/ bort se från att jag faktiskt upplevse skillnaden som sådan då, och i den setuppen så värdesatte jag denna uppdagade skillnad välldigt starkt och gjorde att jag klart föredrar Signatur'erna.

Men, åter igen, har inte sagt at detta är någon absolut sanning för ngon att ta efter utan upp till var och en att försöka bilda sig egna erfarenheter och referencer att utgå från.

Sorry för OT gudmundsson...!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
gudmundsson

Inläggav gudmundsson » 2010-11-03 20:35

Erik_AA skrev:Men om s-varianten skulle innebära avkall på något annat (dämp, moduler, antal surrounder) skulle jag helt klart köpa vanliga piP/iP. Däremot om 2000 inte gör någon större skillnad för system-budgeten och för ditt liv i stort så skulle jag köpa s (eller om ännu mer pengar finns, nåt ur pi60-familjen).

Det är väl det jag känner just nu, att dom där 2000 kr gör sig bättre som dämp och en början till basmoduler.

Nahaz skrev:gudmundsson var i landet befinner du dig?
Det är ju jättelämpligt att provlyssna några olika setuper innan du bestämmer dig.

Bor på Gotland, så det är väl inte helt lätt att provlyssna, men det vore helt klart intressant att få höra olika uppsättningar innan man gör slag i sak.

Vet dock att det ska finnas/funnits en privatperson med bland annat ett par i56 här på ön, provlyssna dom i butik för ca 12 år sen... så det finns Inoiter även här, men tyvärr inga som jag känner.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-03 22:32

DVD-ai skrev:Vist låter det "lite väl" och kan jag hålla med om... men jag tycker trots det att Signatur varianten av piP/iP är överlägsen "icke-signatur", (beror ju på vad man lägger för tyngd vid ordet också!).
Jag ser det mer som att signaturen faktiskt är bättre och enligt mig har en egenskap som hos är "klart bättre" (kan man ju även diskutera: "vad är klart bättre"...) än hos piP/iP och är direkt avgörande för min egen del.

Alltså, för mig är den överlägsen, sedan är det upp till någon annan att avgöra om dom ens bryr sig om skillnaden, men jag gör det och påstår alltså att jag upplever den. allt beror ju på vad man värdesätter och lyssnar efter...

Jag tycker att pi60 är "överlägsen" piPs tack vare att piPs inte på långa vägar är nog ljudtrycksmässigt. Så där är pi60 överlägsan piPs. men i fråga om ljudkvalitet så är dom det inte, där är dom bara mycket, mycket bättre och det på grund av att piPs börjar att låta riktigt tråkigt när man krämar på lite. vilket dom större systemen inte gör... på "låga nivåer" så är det ganska jämt skägg

Förhållandet mellan piP och piPs tycker jag inte rör förmåga att spela starkt eller djupt så dom där 1dB hit och dit i databladet är helt ointressant. Det jag talar om är upplevd sammanhållning av ljudbilden så släpp allt annat e ni snälla. Mycket möjligt att jag har haft en helt felaktig upplevelse under ca 3 månader då jag hade båda paren hemma hos mig och att det var välldigt mycket inbillning inblandat. Men jag kan inte utesluta/ bort se från att jag faktiskt upplevse skillnaden som sådan då, och i den setuppen så värdesatte jag denna uppdagade skillnad välldigt starkt och gjorde att jag klart föredrar Signatur'erna.

Men, åter igen, har inte sagt at detta är någon absolut sanning för ngon att ta efter utan upp till var och en att försöka bilda sig egna erfarenheter och referencer att utgå från.

Sorry för OT gudmundsson...!

Vad spännande att vi har så olika erfarenheter. Det kanske kan skilja på enskilda ex också, tex om hembyggare inte lyckats hundra med filter osv.
Visar tydligt bekymren med vad vi individmässigt tycker låter bra, eller bättre. Det finns mycket att ta hänsyn till. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-04 18:34

Det är svårt att använda stora ord när så mycket redan är i princip komplett i den "minst kompetenta".

Hade själv lite svårighet med lämpliga ordval för att beskriva skillnaden piP<-->i28 av den anledningen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-05 08:46

dynamik och ljudtryckskapacitet tycker jag skiljer ganska enormt mellan piP/piPs och dom större systemen, där är ju något som ingen kan sätta sig mot... :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Föregående

Återgå till Wänner af Ino