piP vs. pK

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-13 19:13

MagnusÖstberg skrev:
phon skrev:Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager? :roll:

phon skrev:Är det några diskussioner här på forumet?

Vardå?

Jag tror det bara kittlar i kroppen på phon för han inte har fått pilla på din cittra. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-08-13 22:38

Naqref skrev:[ Denna överföringsfunktion är individuell och byter man ytteröron på en person så tar det ett tag innan man kan få en ordentlig lokalisationsförmåga igen. För personer som har en väldigt avvikande överföringsfunktion mot anpassningen så kommer det enbart att bildas en fantomprojektion. Dock med aningens fel tonkurva än den avsedda. Detta är dock ett väldigt litet fel.

AHA! 8O

jag har bytt ett ytteröra en gång (eller fått det befintliga modifierat av en geting.) Jag hörde "annorlunda" då. Mer påträngande röstregister upplevde jag det som. Har aldrig satt det i samband med svullet ytteröra, utan mera med effekter av getinggiftet. (är lite överkänslig)

man lär sig en hel del på detta forum :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-13 23:55

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:
phon skrev:Diskussionerna här på forumet är väl inte till för att få PK att framstå i bättre dager? :roll:

phon skrev:Är det några diskussioner här på forumet?

Vardå?

Jag tror det bara kittlar i kroppen på phon för han inte har fått pilla på din cittra. ;)

Koppen fuskade! 8O

Han citerar ju från två olika trådar. Dom har absolut inget med varandra att göra, den andra tråden handlar ju om mätningar .... :?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-14 00:04

Lugn och fin, min Cittra vill att du tittar på den ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-14 00:09

Mäta på den eller lyssna på den?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-14 00:17

Kombo
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-14 00:26

Det går inte, din är ju sedan, vi får ta den sedan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-14 19:21

Mina pK har nu fått en ny ägare. Min Cittra har jag dock kvar!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-15 10:03

Vilken version av PK är det vi ska lyssna på ?!

Palle, hur är dina ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-08-15 10:05

Basreflex, version 2 av filtret, och med orginal dämpning är det. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-15 10:09

ok, prima, !

bra att veta och ha med i beskrivnignen sedan, ingen som har "special dämpnignen" i sina som vill vara med och har möjlighet att ta sig och sina pK ull till uppsala ?! :D

vore kul att jämnföra även den skillnaden !
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-15 19:24

DVD-ai skrev:ok, prima, !

bra att veta och ha med i beskrivnignen sedan, ingen som har "special dämpnignen" i sina som vill vara med och har möjlighet att ta sig och sina pK ull till uppsala ?! :D

vore kul att jämnföra även den skillnaden !

Det vore synd att få vuxna? människor att gråta av lycka och få höra ett par modifierade Pk.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-15 21:06

Kan ni inte jämföra i mono också, om ni kommer till skott? Det vore intressant att veta om skillnaden dem emellan blir större eller mindre då? Detta på tal om en av aspekterna på stereosystemfelskorrektion.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-15 21:10

Ja jo det ska nog kunna göras ;)

drivning blir förmodligen Rotel 1090 och försteg någon Denon reciver, kanske... vi får se :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-08-16 16:33

[s]Det hade varit intressant att höra hur skillnaden är med och utan stereosystemfelskorrektion, jag som har högtalare utan. Jag brukar inte lyssna så mycket på material i mono heller för den delen och de låter ju kanon i stereo.[/s]

Missuppfattning....
Senast redigerad av Empa 2011-08-17 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-16 16:40

PerStromgren skrev:Kan ni inte jämföra i mono också, om ni kommer till skott? Det vore intressant att veta om skillnaden dem emellan blir större eller mindre då? Detta på tal om en av aspekterna på stereosystemfelskorrektion.

Klargörande: jag avser drivning av en högtalare i taget, alltså.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-17 08:02

Hmmm, jag förstår fortfarande inte vad det är tanken att vi ska få ut av det... ?! :?

så är dom ju inte tänkta att användas någon av dom och det borde således inte ge något vettigt resultat.

men förklara gärna mer ingående varför så ska vi testa på det sättet som du menar på skulle kunna ge något vettigt :)
Vi måste veta vad du menar att vi ska lyssna efter för att kunna testa det :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
linoleum

Inläggav linoleum » 2011-08-17 20:42

Jag och grannen körde en lite lätt battle mellan piP och PK, båda som fullregister. Personligen tyckte jag PK hade mer tyngd i basen, men att piP lät bättre generellt, särskilt diskanten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-17 21:31

pK och piP har lite olika basavstämning, har nämnts i den långa pK-tråden. pK har mera botten på bekostnad av "värmeregistret". Att piP har en längre "historia" tycker jag märks, den är mera homogen/helgjuten. Båda är bra högtalare!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-18 09:00

DVD-ai skrev:Hmmm, jag förstår fortfarande inte vad det är tanken att vi ska få ut av det... ?! :?

så är dom ju inte tänkta att användas någon av dom och det borde således inte ge något vettigt resultat.

men förklara gärna mer ingående varför så ska vi testa på det sättet som du menar på skulle kunna ge något vettigt :)

Jag var ute efter om det finns någon tydlig skillnad i tonkurvan för stereosystemfelkompensation som det talas så mycket om.

Men ni gör verkligen som ni vill, så klart! Det var bara ett hugskott.
... tycker jag!

Per

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-18 09:01

pK har väl inga speciella kompensationer för stereosystemfel?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-18 12:39

PerStromgren skrev:
DVD-ai skrev:Hmmm, jag förstår fortfarande inte vad det är tanken att vi ska få ut av det... ?! :?

Jag var ute efter om det finns någon tydlig skillnad i tonkurvan för stereosystemfelkompensation som det talas så mycket om.

Men ni gör verkligen som ni vill, så klart! Det var bara ett hugskott.

Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-08-18 13:02

single_malt skrev:Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?

Du tänkte inte alls efter när du skrev det där antar jag? Självklart syns de i oberoende mätningar under förusättningar att dessa är korrekta och inte endast i Ingvars mätningar. Det har ju förekommit amatörmässiga mätningar här på forumet som inte alls visat en korrekt mätning av piP och i dessa kanske man kan tänka sig att de dolts men inte om mätningen är korrekt.

Så som du skriver ditt inlägg tycker jag det låter mer som om du antyder att Ingvar skulle fara med osanning och ditt inlägg bara är menat att förolämpa och skapa osämja. Det påminner starkt om en tidigare medlem vars främsta intresse bara var att ifrågasätta för ifrågasättandets skull och för att vara otrevlig. Han hade ett enda synbart syfte med sitt deltagande här och det vara att stalka och prata ned IÖ. Han misslyckades fatalt med det, gjorde sig själv till fullkomligt åtlöje och gjorde bort sig för allmänheten å det grövsta. Jag hoppas inte det är ditt syfte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-18 13:37

single_malt har varit medlem innan under ett annat namn.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-18 13:52

subjektivisten skrev:single_malt har varit medlem innan under ett annat namn.

Ja det vet väl de flesta av oss gamla rävar.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-18 20:01

UrSv skrev:
single_malt skrev:Ja det undrar jag med. Vad jag vet så syns de väl inte i någon oberoende mätning. Finns de kanske bara i Ingvars egna mätningar? Vad är det för något som skiljer mätningarna åt?

Du tänkte inte alls efter när du skrev det där antar jag? Självklart syns de i oberoende mätningar under förusättningar att dessa är korrekta och inte endast i Ingvars mätningar. Det har ju förekommit amatörmässiga mätningar här på forumet som inte alls visat en korrekt mätning av piP och i dessa kanske man kan tänka sig att de dolts men inte om mätningen är korrekt.

Vilka oberoende mätningar syns de i menar du? Kan du ge ett exempel med länk? Jag har sett mätningar av Naqref, mina egna och de i Stereophile(som uppvisar gemensamma drag) och dom ser inte ut som Ingvars gjorda med pennskrivaren. Jag tycker att det är helt naturligt att ställa sig frågan vad som gör att mätningarna skiljer sig åt då.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-18 20:47

UrSv skrev:
Var har ni båda sett mätningar på piP från Ingvar med medföljande beskrivning av stereosystemfelskompensationen? Jag kan inte påminna mig att jag sett det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-18 21:56

den bild som diskuterats förut är ju denna.

Bild

Skalan är ju inte utmärkt men jag tror det handlar om +/- 1dB eller nåt liknande det handlar om
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-18 22:12

single_malt skrev:Jag tycker att det är helt naturligt att ställa sig frågan vad som gör att mätningarna skiljer sig åt då.

Vilkar mätningar gjorda på olika håll av samma högtalarmodell skiljer sig inte åt? ( Rum, avstånd, mikrofonsort, mikrofonkalibrering, mätmetod, smoothing etc... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-19 12:43

subjektivisten skrev:single_malt har varit medlem innan under ett annat namn.

Det är ju inget nytt och inget Patrik har försökt att dölja, snarare tvärtom.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino