Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
Tänk inte så mycket på vad han skrev. Utan till vem han skrev det.
Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
Aha!Att inte komma med retoriska frågor till IngOehman?
PerStromgren skrev:Jag hade lovat mig själv att inte alls kommentera ett inlägg av IÖ. Men detta mitt löftesbrott gav ingen skada denna gång.
PerStromgren skrev:Jag hade lovat mig själv att inte alls kommentera ett inlägg av IÖ. Men detta mitt löftesbrott gav ingen skada denna gång.
gustengren skrev:att skapa en 4 ohms kabel är nästan omöjligt (jfr TV antennkabel) är väl 75 ohm. Det går inte med partvinnad kabel så det måste vara av koaxialtyp. Och då kallas det inte kabel utan transmissionsledning där mittledaren är mycket stor i förhållande till dielektrikat (isolatorn) det blir snarare som att installera vattenrör, dvs kabeln går inte att böja).
PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.
aisopos skrev:gustengren skrev:att skapa en 4 ohms kabel är nästan omöjligt (jfr TV antennkabel) är väl 75 ohm. Det går inte med partvinnad kabel så det måste vara av koaxialtyp. Och då kallas det inte kabel utan transmissionsledning där mittledaren är mycket stor i förhållande till dielektrikat (isolatorn) det blir snarare som att installera vattenrör, dvs kabeln går inte att böja).
Detta är inte sant, det finns karaktäristisk impedans även i bandkablar och tvinnade parkablar.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.
Fast Ino-högtalarna är väl inte inte konstruerade för spänningsdrivning med i alla fall negligerbar utimpedans (vilket inte är samma som noll)?
Hesselwalls är förvisso konstruerad av Ingvar, men den är ju väldigt speciell.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.
Fast Ino-högtalarna är väl inte inte konstruerade för spänningsdrivning med i alla fall negligerbar utimpedans (vilket inte är samma som noll)?
Hesselwalls är förvisso konstruerad av Ingvar, men den är ju väldigt speciell.
Blev meningen konstig, kanske?
Jag har fått för mig (när IÖ skriver här) att Ino-högtalare är konstruerade för drivning med impedans överstigande noll, icke resistiv. Har jag uppfattat det fel? Är han i så fall ensam eller inte om detta?
Almen skrev:Ja, han räknar ju in högtalarkabeln, om det är det du menar. Men hur skulle han kunna styra över en godtycklig förstärkares dämpfaktor?
Min också.Min var precis som avsågs.
PerStromgren skrev:Almen skrev:Ja, han räknar ju in högtalarkabeln, om det är det du menar. Men hur skulle han kunna styra över en godtycklig förstärkares dämpfaktor?
Inte styra, men det går ju inte att skilja på förstärkarens utimpedans och den plus kabelns. Finns det någon annan som gör så? Jag tror att alla andra konstruerar för nolldrivning.
PS.Min också.Min var precis som avsågs.
Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta?
Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta?
hifikg skrev:Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta?
De saknar avtal med någon kabelmånglare... tänk om Stig sagt/skrivit att den enda kabel som garanterar världens bästa ljud ur världens bästa högtalare är någon svindyr snok från Jorma!? Jag hade genast köpt den rekommenderade snoken inklusive eventuella ormoljekontakter och allt, där kan vi tala om auktoritetstro
hifikg skrev:Fast ibland förenklar det livet att "tro" på saker. 95 oktan är slut, jag "tror" att en skvätt 98 inte knäcker motorn på väg till nästa mack, utan att för den skull bli kemist och motorkonstruktör. Jag "tror" att den här högtalarkabeln duger lika bra som den där, utan att bli högtalar- eller kabeltillverkare för det. Igår trodde jag att det var snabbast att ta t-banan en bit, men vet gör jag inte och jag utredde det inte särskilt ingående, bara klev på och åkte. Ibland är Faktiskt lite väl nördigt, allt ska vridas och vändas in i minsta detalj. O så kommer man ändå fram till att tumregeln är tillräckligt bra...
Edit: Eller tro på personer, eftersom jag vet att du pysslat med såna här saker länge så litar jag på det du säger, det kan inte bli mer fel än om jag gissar själv i varje fall.
Nattlorden skrev:Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?
BORIS skrev:Nattlorden skrev:Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?
Nej, hur kan du tro det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster