Fungerar denna högtalarkabel bra?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Fungerar denna högtalarkabel bra?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-15 22:37

Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?

Tänk inte så mycket på vad han skrev. Utan till vem han skrev det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-07-16 19:48

AndreasArvidsson skrev:
Almen skrev:Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?

Aha! :) Att inte komma med retoriska frågor till IngOehman?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-16 19:58

Almen skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Aha! :) Att inte komma med retoriska frågor till IngOehman?

Du tänker fortfarande på vad han skrev ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-16 22:13

Jag hade lovat mig själv att inte alls kommentera ett inlägg av IÖ. Men detta mitt löftesbrott gav ingen skada denna gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-07-16 22:30

PerStromgren skrev:Jag hade lovat mig själv att inte alls kommentera ett inlägg av IÖ. Men detta mitt löftesbrott gav ingen skada denna gång.

Om du kommenterar ytterligare ett inlägg av IÖ så har du kommenterat två och då funkar ditt löfte fortfarande. :)

Skål, förresten. :)

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-17 07:46

Gravt OT: skål på dig också! Men nu är det slutskålat i den här hålan Reims, vi ska strax glida ned till stationen och se vad det finns för tåg norrut.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-07-17 20:58

PerStromgren skrev:Jag hade lovat mig själv att inte alls kommentera ett inlägg av IÖ. Men detta mitt löftesbrott gav ingen skada denna gång.

OK. Ja, du kan ju välja något annat inlägg av iö att inte kommentera. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-07-18 02:03

Jag tycker att det är ganska fånigt, för att inte säja JÄVLIGT fånigt det här med att hålla användare om ryggen.
IÖ är en stor pojke. Tror att han kan "försvara" sej själv om han känner att han behöver det. Han borde inte tycka att andra bör ta hans fighter.
Speciellt inte när det är en sån fånig (men en ganska bra fråga) grej som det var i detta fallet.

Fånigt...

gustengren

Inläggav gustengren » 2014-07-30 03:51

Om man inte avser att använda en högtalarkabel på längre en ett rum, säg 10 meter (eller 100 m) spelar det Ingen roll om kabeln är impedansanpassad till ex.4 ohm, eller om den är gjord av guld, silver, koppar eller aluminium. Däremot kan det vara viktigt att kontaktändarna är av en rostfri metall som guld men att lägga guld på koppar kan skapa kan skapa problem. det kallas har jag för mig "the purple death/plage", dvs att de legerar sig och skapar en röd metallisk förening som inte leder ström. att skapa en 4 ohms kabel är nästan omöjligt (jfr TV antennkabel) är väl 75 ohm. Det går inte med partvinnad kabel så det måste vara av koaxialtyp. Och då kallas det inte kabel utan transmissionsledning där mittledaren är mycket stor i förhållande till dielektrikat (isolatorn) det blir snarare som att installera vattenrör, dvs kabeln går inte att böja). Koppar är en mycket bra metall med undantag för att den erogerar med tiden dvs rostar. Med rätt behandling skapas det stora kristaller i den, som gör att resistansen blir låg, och att rengöra kopparoxid är mycket enkelt, bara ett citronsyrabad.
För att bespara de som läser detta, köp ex. 3 mm-kabel från ClaseOlson.
Jag har arbetat som forskare på FOA i 23 år med de bästa mätinstrument som finns, och som komplement kontrollerat med kollegorr deras uppfattning av ljudet. Det handlar om 1/10 dB på en 100 dB-skala, vilket motsvarar mindre än en halv droppe jämfört med Niagarafallet. Hör du droppen köp ruffel och båg för mycket pengar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-30 11:18

Du missar den lilla parantesen att kabeln's samspel MED högtalarens elektriska parametrar är det intressanta, Förstärkaren "ser" ju em båda som en enhet som den jobbar med. Och fungtionen kabel + högtalare kan få förstärkaren att arbeta mer eller mindre fördelaktigt om målet är en återgivning som noga representerar lågnivå signalen in i förstärkaren..
resultatet = högtalaren får en signal från förstärkaren som motsvarar vad kabel + högtalare som last åstakommer, och det kan ställa till det i frågaom att generera en korrekt ljudinformation = objektivt sämre OM nu transparens är målet.

Med andra ord så stämmer det du skriver mycket dåligt, då du bara tar hänsyn till kabeln enskillt vilket inte är så den används, du måste titta på sammanhanget. (vad är en ensam kabel när allt kommer ikring... ?! :D )
OM man tittar på enbart kabeln så är dess enskillda påverkan minimal och obetydligt... det håller jag med dig ! :)
Men i vissa ogynsamma förhållanden så just fungtionen kabel + högtalare något som kan ge klart hörbara och även mätbara förändringar, olinjäriteter
En högtalare med låg impedans och stora variationer i impedans över dess verksamma frekvensband är ett exempel på en sådan högtalare, som gärna är känslig.

Medan andra högtalare är klart mindre känsliga, en del i praktiken helt okänsliga för vilken kabel du använder inom rimliga och vettiga mått då såklart... en högtalare med hög nominell impedans och generellt linjär impedansgång är ett exempel på en sådan.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-30 11:34

Värt att tillägga att där även finns andra faktorer som påverkar och att det jag skrev INTE är någon absolut sanning att så är det "alltid" utan bara som exempel :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-30 12:47

Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-07-31 19:37

gustengren skrev:att skapa en 4 ohms kabel är nästan omöjligt (jfr TV antennkabel) är väl 75 ohm. Det går inte med partvinnad kabel så det måste vara av koaxialtyp. Och då kallas det inte kabel utan transmissionsledning där mittledaren är mycket stor i förhållande till dielektrikat (isolatorn) det blir snarare som att installera vattenrör, dvs kabeln går inte att böja).

Detta är inte sant, det finns karaktäristisk impedans även i bandkablar och tvinnade parkablar.

Men jag håller med om att det är i praktiken omöjligt att göra en med 4 ohm impedans.
Det är dessutom vare sig nödvändigt eller ens bra i en kabel till en högtalare. Vi är inte ute efter lägsta effektförlusten, bästa effektöverföringen, så det spelar liksom ingen större roll att impedansmatchningen inte är bra - kan inte bli bra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-07-31 21:41

PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.

Fast Ino-högtalarna är väl inte inte konstruerade för spänningsdrivning med i alla fall negligerbar utimpedans (vilket inte är samma som noll)?

Hesselwalls är förvisso konstruerad av Ingvar, men den är ju väldigt speciell.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-07-31 21:44

aisopos skrev:
gustengren skrev:att skapa en 4 ohms kabel är nästan omöjligt (jfr TV antennkabel) är väl 75 ohm. Det går inte med partvinnad kabel så det måste vara av koaxialtyp. Och då kallas det inte kabel utan transmissionsledning där mittledaren är mycket stor i förhållande till dielektrikat (isolatorn) det blir snarare som att installera vattenrör, dvs kabeln går inte att böja).

Detta är inte sant, det finns karaktäristisk impedans även i bandkablar och tvinnade parkablar.

Ja, nätverkskabel ligger på typ 120 ohm.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-31 21:55

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Finns det några fler kommersiella högtalare än Ino som inte är konstruerade för spänningsdrivning med noll ohms utimpedans? Jag känner inte till några, men har erkänt dålig koll.

Fast Ino-högtalarna är väl inte inte konstruerade för spänningsdrivning med i alla fall negligerbar utimpedans (vilket inte är samma som noll)?

Blev meningen konstig, kanske?

Jag har fått för mig (när IÖ skriver här) att Ino-högtalare är konstruerade för drivning med impedans överstigande noll, icke resistiv. Har jag uppfattat det fel? Är han i så fall ensam eller inte om detta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-07-31 22:17

PerStromgren skrev:
Almen skrev:

Blev meningen konstig, kanske?

Jag har fått för mig (när IÖ skriver här) att Ino-högtalare är konstruerade för drivning med impedans överstigande noll, icke resistiv. Har jag uppfattat det fel? Är han i så fall ensam eller inte om detta?

Ja, han räknar ju in högtalarkabeln, om det är det du menar. Men hur skulle han kunna styra över en godtycklig förstärkares dämpfaktor?

Menade du min mening eller din egen mening, förresten? Min var precis som avsågs. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-31 22:24

Almen skrev:Ja, han räknar ju in högtalarkabeln, om det är det du menar. Men hur skulle han kunna styra över en godtycklig förstärkares dämpfaktor?

Inte styra, men det går ju inte att skilja på förstärkarens utimpedans och den plus kabelns. Finns det någon annan som gör så? Jag tror att alla andra konstruerar för nolldrivning.

PS.
Min var precis som avsågs. :)
Min också. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-07-31 22:29

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Ja, han räknar ju in högtalarkabeln, om det är det du menar. Men hur skulle han kunna styra över en godtycklig förstärkares dämpfaktor?

Inte styra, men det går ju inte att skilja på förstärkarens utimpedans och den plus kabelns. Finns det någon annan som gör så? Jag tror att alla andra konstruerar för nolldrivning.

PS.
Min var precis som avsågs. :)
Min också. :)

Jag tror att alla högtalarkonstruktörer använder högtalarkabel när de lyssnar på sina högtalare under konstruktionsarbetet. Dessutom har dessa kablar förmodligen värden liknande EKK.

Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-07-31 22:48

Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta? :)

De saknar avtal med någon kabelmånglare... tänk om Stig sagt/skrivit att den enda kabel som garanterar världens bästa ljud ur världens bästa högtalare är någon svindyr snok från Jorma!? Jag hade genast köpt den rekommenderade snoken inklusive eventuella ormoljekontakter och allt, där kan vi tala om auktoritetstro :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-01 01:07

Almen skrev:Har du någon gissning varför de flesta högtalarkonstruktörer inte specar detta? :)

:o :D 8)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-08-01 01:50

Det här börjar likna en genuin dyrkan...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-08-01 10:35

Att vem dyrkar vad ?! :? :)

Att det finns objektiva skillnader på kablar + högtalare ? ( vilket är fakta, men med en påverkar som av min erfarenhet oftast är mycket små, så små att det oftast är försumbart)
Eller att det inte finns skillnader ?! (vilket är objektivt fel, även om det subjektivt kan upplevas så! speciellt med högtalare som gör att kabeln inte påverkar lika mycket)

Sedan så kan man ju ha en stärkare med en utångsimpedans som är inte 0ohm, vilket är det vanligaste...
Då blir det än mer okänsligt, vilket är trevligt :)

Sedan är det ju nivåer på allt...
Jag tänker inte påstå att jag hör skillnad i mitt rum mellan 0,5 eller 2,5^2 kabel på mina 2,5m längd, men jag vet att det objektivt är bäst och mest "rätt" till mina grejjer med ca 0,75^2, så varför inte köra det då, lika bra :)

att påstå att skillnaden inte finns är fel, att påstå att den finns är rätt.
men bara för det så betyder det inte att man MÅSTE ha en helt optimal kabel för att vara nöjd, eller att man ens hör skillnaden i ett specifikt fall :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-08-01 10:54

Slår mig nu att du kan syfta på dyrkan till vad någon "auktoritet" säger, i det fallet så tycker jag faktiskt inte att det är så farligt med den varan ändå, mindre än vad jag trodde det skulle vara faktiskt :mrgreen:
Känns som att dom flesta har en ganska sund inställning till det hela, så även du.

"hör jag inte skillnad, oavsett om det beror på, så vad spelar det då egentligen för roll när allt kommer till kritan...?! " liksom...
Jag tänker i alla fall så, men då det var så enkelt att göra en helt rätt kabel för mig så gjorde jag det i vetskapen om att det faktiskt är helt rätt, känns bra liksom :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-08-03 09:41

hifikg skrev:

De saknar avtal med någon kabelmånglare... tänk om Stig sagt/skrivit att den enda kabel som garanterar världens bästa ljud ur världens bästa högtalare är någon svindyr snok från Jorma!? Jag hade genast köpt den rekommenderade snoken inklusive eventuella ormoljekontakter och allt, där kan vi tala om auktoritetstro :-)

Nja, specar värden på kabelns elektriska parametrar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-03 11:52

Lite skada gav det nog. Jag blev ju lite ledsen av det.

Ledsen över att du inte vill försöka förstå det jag skrev, ledsen över att du försöker skaffa poäng med fulretorik,
och ledsen över att du verkar tro att någon går på den.

Det jag skrev är inte ord avsedda att bli lydda, bara en redogörelse av fysken runt högtalarkablar och skälen till
de val just jag gjort. Jag vill INTE bli "trodd", men gärna lyssnad på (/läst) och jag blir glad när någon förstår det
jag skriver och kan ta ställning till det baserat på sin egna förståelse och sina kunskaper.

Mitt råd till dig och andra är: Tro INTE på det jag skriver, tro ingenting!*

Tro leder inte till något värdefullt. Alternativen till att tro på en tumregel är inte begränsade till att behöva tro
på en auktoritet eller på majoritetens uppfattning - men kan ju hålla de man inte förstår öppet också. För man
behöver faktiskt inte tro något och ha en åsikt om allt.

Om ny information kan få någon att undra leder det dock framåt, för den som undrar kan börja undersöka och
lära sig. Det är mitt råd till dig - om du inte vet - lär dig. Det är något annat än att tro en auktoritet. Det du lärt
dig förstår du sedan, av egen kraft.

Men du är väldigt bra på många andra sätt, så jag är glad att du finns oavsett vilket. Kanske är du exempelvis den
bästa mod faktiskt.se haft någonsin, cudos!

Vh, iö

- - - - -

*Förtydligande: När jag skriver "tro ingenting" så menar jag inte att man inte bör, skall eller får tro något. Det är
nog svårt för att inte säga omöjligt att inte tro en massa, jag gör det själv, i ordets enkla betydelse.

Men det jag åsyftar är inte att tro (typ; "jag tror posten kommit klockan är ju över 12") utan att låta tron övergå
till en övertygelse - utan annan grund än ett förtroende, för en regel, en auktoritet eller för den stora massan.

Alltså varje tro som används istället för att hålla något öppet eller att undersöka det, det vill säga onödiggöra den
där tron med hjälp av kunskap och insikt, om och i den värld vi lever i.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-08-03 13:15

Fast ibland förenklar det livet att "tro" på saker. 95 oktan är slut, jag "tror" att en skvätt 98 inte knäcker motorn på väg till nästa mack, utan att för den skull bli kemist och motorkonstruktör. Jag "tror" att den här högtalarkabeln duger lika bra som den där, utan att bli högtalar- eller kabeltillverkare för det. Igår trodde jag att det var snabbast att ta t-banan en bit, men vet gör jag inte och jag utredde det inte särskilt ingående, bara klev på och åkte. Ibland är Faktiskt lite väl nördigt, allt ska vridas och vändas in i minsta detalj. O så kommer man ändå fram till att tumregeln är tillräckligt bra...

Edit: Eller tro på personer, eftersom jag vet att du pysslat med såna här saker länge så litar jag på det du säger, det kan inte bli mer fel än om jag gissar själv i varje fall.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-03 14:13

hifikg skrev:Fast ibland förenklar det livet att "tro" på saker. 95 oktan är slut, jag "tror" att en skvätt 98 inte knäcker motorn på väg till nästa mack, utan att för den skull bli kemist och motorkonstruktör. Jag "tror" att den här högtalarkabeln duger lika bra som den där, utan att bli högtalar- eller kabeltillverkare för det. Igår trodde jag att det var snabbast att ta t-banan en bit, men vet gör jag inte och jag utredde det inte särskilt ingående, bara klev på och åkte. Ibland är Faktiskt lite väl nördigt, allt ska vridas och vändas in i minsta detalj. O så kommer man ändå fram till att tumregeln är tillräckligt bra...

Edit: Eller tro på personer, eftersom jag vet att du pysslat med såna här saker länge så litar jag på det du säger, det kan inte bli mer fel än om jag gissar själv i varje fall.

Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-03 14:53

Nattlorden skrev:Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?

Nej, hur kan du tro det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-03 15:09

BORIS skrev:
Nattlorden skrev:Nja... "tro" och "chansa på" är väl ändå inte synonymer?

Nej, hur kan du tro det?

Det gör jag inte, jag har goda skäl att ställa frågan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino