Lyssnade på piP idag, men det blev i14

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-29 13:01

Almen, det där låter ju rimligt. Jag får slänga ihop lite bilder med rumsmått och budget samt berätta vad jag är missnöjd med, så får IÖ själv säga om han tycker det är värt att göra nåt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-29 14:07

screen skrev:Till Karlstad, det måste väl ha blivit reseersättning också eller?

Ja, jag betala tåget med :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-29 16:58

subjektivisten skrev:
screen skrev:Till Karlstad, det måste väl ha blivit reseersättning också eller?

Ja, jag betala tåget med :)
Sen häst och vagn från stationen, det drar i väg helt enkelt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-29 17:02

_Fredrik_ skrev:Almen, det där låter ju rimligt. Jag får slänga ihop lite bilder med rumsmått och budget samt berätta vad jag är missnöjd med, så får IÖ själv säga om han tycker det är värt att göra nåt.

Du kommer inte att ångra dig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-29 17:04

Fast :? Jag tänker att vad kan man göra åte basområdet egentligen, om man nu inte kan flytta runt basmoduler i takhöjd, eller bygga basabsorbenter, för dom blir ju STORA, eller hur.

Men men, jag ska kontakta karln.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Slutet

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-10 11:04

Jo, nu har jag testat en till grej. Jag pratade med Pingvinlakrits som brukar switcha mellan infra och profundus och han gav mig idén att plugga refexerna på min pp4, detta gjordes igår. Jag måste säga att i mitt rum med dess förutsättningar var det ett väldigt intressant experiment. Jag har alltid upplevt ett litet tapp vid delningsfrekvensen, har varit osäker på om det kanske legat längre upp i frekvens, men med kalsonger i rören känns det hela mer homogent, det håller ihop bättre helt enkelt. En dipp vid 80 hz ger en känsla av lite slö bas samt att faktiskt nedre mellanregister blir mindre tydligt, jo så upplever jag det. Jag har massa låtar som jag har spelat så att jag nästan spyr på dom, men å andra sidan vet jag ganska exakt vad som saknas och vad som är överflödigt.

Självklart blir det sämre drag under 50 hz kanske, rent subjektivt, utan infra tillsatsen, men det gör mindre skada en den lilla dippen vi 80 hz. Dessutom upllver jag basen som mer artikulerad, detta kan förstås var avsaknad av de lägre frekvenserna och då får det väl vara så, hellre ett korrekt system med lite mindre banbredd, än tvärtom.

Det var allt för den här gången.

hej då
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
gnypp45

Re: Slutet

Inläggav gnypp45 » 2009-11-10 14:59

_Fredrik_ skrev: men med kalsonger i rören känns det hela mer homogent, det håller ihop bättre helt enkelt.

Oookej... :lol:

Förresten, har du desto mer bas i någon annan del av rummet i det problematiska frekvensområdet? Dvs är din lyssningsposition i en nod? Eller tror du möjligen att det finns en naturlig basfälla någonstans som äter basen?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-10 15:07

Ett rör med fillingar i varje hörn, kan göra underverk. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: Slutet

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-10 15:59

gnypp45 skrev:
_Fredrik_ skrev: men med kalsonger i rören känns det hela mer homogent, det håller ihop bättre helt enkelt.

Oookej... :lol:

Förresten, har du desto mer bas i någon annan del av rummet i det problematiska frekvensområdet? Dvs är din lyssningsposition i en nod? Eller tror du möjligen att det finns en naturlig basfälla någonstans som äter basen?
Jag tror mitt basproblem uppstår mellan golv och tak, vägen bakom lyssnaren äter nog en del bas samt att det är 5 meter från lyssningsposition till den. Vägen bakom högtalarna slukar nog en del också det är fönster där, hur dom påverkar basområdet har jag faktiskt inte en aning om. Ev resonanser mellan sidoväggarna mildras nog ganska ordentligt av basmodulerna som står på rad på högtalarväggen.

Min gissning är alltså att problemet är mellan golv och tak,när jag reser mig upp blir responsen annorlunda vid, vad jag tror är, delningsfrekvensen.

Men, basmoduler i taket kommer inte att hända, det är för nördigt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-11-10 16:30

Ja det låter ju rimligt, 2.3 m takhöjd (om det nu är det du har!) ger en stående våg vid 75 Hz med tryckminimum som hamnar på halva höjden. Om du dessutom har andra rumsmått som är ungefär en multipel av takhöjden så kan det ju bli ännu starkare resonans.

Om jag har förstått rätt så kan man väldigt enkelt testa att bygga en basfälla med ett såntdäringa gjutrör för betong + lite kläder (du föredrar kanske kalsonger?) i botten som fluff som ger rätt Q-värde. Det kostar typ ingenting att prova. (Jag blir sugen att testa själv när jag skrivar det här.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-10 17:06

_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här "annonsen" i "bytes":

_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet V4 www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
bytes mot monster-dac. Eller nåt annat bra. Finns i sthlm och är ganska tung.

Lyfter musiken till nya höjder!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-10 17:08

paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här annonsen i "bytes":

_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet

Hm, låter som en spännande smak. Har de diskantparfait också?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-10 18:57

Almen skrev:
paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här annonsen i "bytes":

_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet

Hm, låter som en spännande smak. Har de diskantparfait också?
:P

paa skrev:_Fredrik_ lade väl av någon anledning in den här "annonsen" i "bytes":

_Fredrik_ skrev:Svanå bas sorbet V4 www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
bytes mot monster-dac. Eller nåt annat bra. Finns i sthlm och är ganska tung.

Lyfter musiken till nya höjder!
Jag tror det var du som påpekade, helt riktigt, att den inte borde ha varit placerad så när modulerna, jag tror det ligger mycket i det, den borde typ sitta i taket.

gnypp45 skrev:Ja det låter ju rimligt, 2.3 m takhöjd (om det nu är det du har!) ger en stående våg vid 75 Hz med tryckminimum som hamnar på halva höjden. Om du dessutom har andra rumsmått som är ungefär en multipel av takhöjden så kan det ju bli ännu starkare resonans.
Jag har nog 2.45 eller möjligen 2.50 i takhöjd. Bredden är 3.55 och längden är sjuka 8.5 meter, eller nåt. Längriktingen ställer inte till så mycket problem, tror jag, en liten peak vid 40 hz som jag kan leva med.

Edit: :arrow:
Hifi Is Great Everyday

Föregående

Återgå till Wänner af Ino