Slutsteg som klipper?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Slutsteg som klipper?

Inläggav genstruktur » 2025-10-13 09:05

2.0V ut på Flex borde ju vara tillräckligt för att styra ut Rotel RB 1582MKII som har 1.9V input sensitivity. Så ut från Flex vill jag väl inte ändra i alla fall speciellt mycket.

Jag måste faktiskt erkänna att jag inte riktigt hänger med på om jag sänker -10dB på mina frontar i receivern och sen höjer +10dB i Flex på analog in, blir det samma sak eller något annorlunda bättre eller annorlunda sämre?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-13 09:14

Jag tror man måste mäta nivåerna för att få ett svar på vad som sker. Vet inte hur mycket man kan lita på mjukvarans mätare eller dB-siffror.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-13 09:29

RogerGustavsson skrev:Jag tror man måste mäta nivåerna för att få ett svar på vad som sker. Vet inte hur mycket man kan lita på mjukvarans mätare eller dB-siffror.

Ok, så mäta som jag gjorde tidigare, med multimetern, då på utgångarna på Flex med olika inställningar i receivern och Flex?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-13 10:46

Länkar jag hittat som berör ämnet.

https://www.minidsp.com/community/threa ... ion.22725/

https://www.minidsp.com/community/threa ... ain.21406/

Här låter det ju lite som man borde kunna sänka i receivern, öka i Flex och få 2.0V ut?
https://www.minidsp.com/community/threa ... ain.22818/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-13 11:34

genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag tror man måste mäta nivåerna för att få ett svar på vad som sker. Vet inte hur mycket man kan lita på mjukvarans mätare eller dB-siffror.

Ok, så mäta som jag gjorde tidigare, med multimetern, då på utgångarna på Flex med olika inställningar i receivern och Flex?

Något åt det hållet, eftersom jag inte vet vad man ändrar när man använder den analoga ingången. Jag borde koppla in något på den ingången hos mig...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-13 12:23

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:

Något åt det hållet, eftersom jag inte vet vad man ändrar när man använder den analoga ingången. Jag borde koppla in något på den ingången hos mig...

Jag gjorde ett annat kanske inte lika vetenskapligt test.

Kopplade in datorn och körde din fullt utstyrda 50Hz singal som du länkade till tidigare i tråden. Samma jag använde vid förra testet. Max volym på datorn ansluten via hdmi. Övervakade dB-mätarna i Flex Device Console.

Receiverns huvudvolym står på 0 i testet och även Flex huvudvolym på 0. Analog in i Flex står på 0.

Frontar +4 (nuvarande i receivern)
Flex input/output 0
Main in i Flex= -7.3 - 8.8dB
Main out Flex= -7.3 - 8.8dB

Frontar -2 (max minskning om jag skall kunna behålla balansen till surround/atmos-högtalare).
Flex input 0
Flex output+6.
Main in Flex= -13.3 - 14.6dB
Main out Flex= -7.3 - 8.8dB

Av det testet verkar det gå bra att ställa ner frontarna i receivern och få samma dB ut i Flex om jag höjer main out lika mycket som jag sänker i receivern. Jag testade några steg i mellan också med samma resultat. Mätarna fluktuerande lite så därför ett spann angivet.

Höjde jag receiverns huvudvolym till +7.5 (ville kolla när Flex klippte).
Receiver frontar -2
Flex input 0
Flex output +6
Main in Flex= - 6 - 7.6db cirka
Main out Flex= Ibland 0db och lite över(typ +0.3dB), röd färg på mätarna

Undrar faktiskt om det inte låter lite bättre att sänka i receivern och höja Flex Main out.

Eller vänta lite nu, behöver jag verkligen justera surround och atmoshögtalarnas nivå i receivern? Blev lite snurrigt nu känner jag :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-13 15:10

Tog fram multimetern och mätte upp så att jag låg på 0.6V på Pre out Denon vid 0 på receiverns huvudvolymkontroll. Justerade ner frontarna -2 ytterligare och höjde +2 i Flex output alltså nu står output+8 i flex. Jag lyssnar oftast till musik runt 0 till +2/3. I alla fall när det skall finlyssnas :D

Screenshot_20251013-134528~2.jpeg
Screenshot_20251013-134528~2.jpeg (203.63 KiB) Visad 150 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-13 21:13

Del 2 :) .

Med ovanstående modifierade inställningar så tänkte jag att det kanske var intressant att se vad som kom ur Flex på olika inställningar på Denon huvudvolymkontroll.

Denon - Ut Flex:
-3= 0.3V
0 = 0.5V
+3= 0.8V
+6 = 1.3V
+7.5= 1.6V

Konstigt väl? Bcx sitter ju nu i kejdan och sänker basnivån efter vad som kommer ur Denon. Det som påverkar? Eller är det multimetern som är helt kass ?

Vid +7.5 ser jag ju att det är 0dBfs ibland i Mindidsp device console. Men jag har ju inte lyssnat att det verkligen klipper. Verkar inte som de mätarna är exakta vad jag kunnat läsa mig till. Inga aktiva filter på i Flex vid mätning utan en helt ren preset.

Tankar? :D

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-13 22:14

Jag skulle vara mycket mer förvånad om det skulle visat underliga mätresultat med en kvalitetsmultimeter. Det finns många sätt den multimetern kan visa lite fel. Om du vill veta om det klipper så behövs bättre utrustning, helst ett oscilloskop.

En bra multimeter är om möjligt sämre än din multimeter på att avgöra om det klipper på grund av hur de visar TrueRMS, det gör att de forsätter att visa den effektiva signalen när det klipper. Så även om toppvärdet inte ökar på grund av klippningen så kommer mätaren att visa en högre spänning för RMS signalen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-13 22:26

Neuhausen skrev:Jag skulle vara mycket mer förvånad om det skulle visat underliga mätresultat med en kvalitetsmultimeter. Det finns många sätt den multimetern kan visa lite fel. Om du vill veta om det klipper så behövs bättre utrustning, helst ett oscilloskop.

En bra multimeter är om möjligt sämre än din multimeter på att avgöra om det klipper på grund av hur de visar TrueRMS, det gör att de forsätter att visa den effektiva signalen när det klipper. Så även om toppvärdet inte ökar på grund av klippningen så kommer mätaren att visa en högre spänning för RMS signalen.

Läste någonstans att dåligt batteri kan göra att en multimeter visar fel. Har aldrig bytt det var jag vet på säkert 10år. Skall prova det. Hjälper inte det är det bara att sluta lita på den i detta syfte låter det som.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-13 23:05

Det är sant att billiga mätare kan visa fel när batteriet är dåligt, det är lätt att kontrollera mot en någorlunda känd källa som ett vägguttag.

Det här är alldeles för lite mätare för jobbet, om det visar ologiska resultat så är det troligtvis mätaren som inte mäter rätt.

Hur många dB visar Flexen för utsignalen vid de olika nivåerna?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-14 01:08

Neuhausen skrev:Det är sant att billiga mätare kan visa fel när batteriet är dåligt, det är lätt att kontrollera mot en någorlunda känd källa som ett vägguttag.

Det här är alldeles för lite mätare för jobbet, om det visar ologiska resultat så är det troligtvis mätaren som inte mäter rätt.

Hur många dB visar Flexen för utsignalen vid de olika nivåerna?

Vågar man stoppa i den i ett vägguttag om den eventuellt är så kass?

Du nenar main out Flex? Det har jag faktiskt inte noterat. Kan göra imorgon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-14 08:29

genstruktur skrev:Del 2 :) .

Med ovanstående modifierade inställningar så tänkte jag att det kanske var intressant att se vad som kom ur Flex på olika inställningar på Denon huvudvolymkontroll.

Denon - Ut Flex:
-3= 0.3V
0 = 0.5V
+3= 0.8V
+6 = 1.3V
+7.5= 1.6V

Konstigt väl? Bcx sitter ju nu i kejdan och sänker basnivån efter vad som kommer ur Denon. Det som påverkar? Eller är det multimetern som är helt kass ?

Vid +7.5 ser jag ju att det är 0dBfs ibland i Mindidsp device console. Men jag har ju inte lyssnat att det verkligen klipper. Verkar inte som de mätarna är exakta vad jag kunnat läsa mig till. Inga aktiva filter på i Flex vid mätning utan en helt ren preset.

Mätarna i miniDSP är nog inga precisionsmätare. Jag har aldrig brytt mig om dem. bcx sänker en hel del om du mäter vid 50 Hz.

genstruktur skrev:Vågar man stoppa i den i ett vägguttag om den eventuellt är så kass?

Så länge det mätområdet finns i multimetern är det inget problem att mäta i vägguttaget.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-14 10:31

RogerGustavsson skrev:

Denon - Ut Flex:
-3= 0.3V
0 = 0.5V
+3= 0.8V
+6 = 1.3V
+7.5= 1.6V

Mätarna i miniDSP är nog inga precisionsmätare. Jag har aldrig brytt mig om dem. bcx sänker en hel del om du mäter vid 50 Hz.

genstruktur skrev:Vågar man stoppa i den i ett vägguttag om den eventuellt är så kass?

Så länge det mätområdet finns i multimetern är det inget problem att mäta i vägguttaget.

Ok, bra info om bcx. Lite synd med multimetern där att jag inte får korrekta värden. För +7.5 på Denons huvudvolym ger ju bara 1.6V annars och potentiellt klipp i Minidsp. Om det nu stämde borde jag väl sänka lite i Flex output och höja frontarna i Denon för att kunna nå 1.9V på utgången på Minidsp. Vilket är max för Roteln men samtidigt att inte klippa i Mindsp?

Spelade en del musik igår och har iofs rätt svårt att se att jag skulle behöva höja så mycket som till +7.5 iofs. Spelade +2 igår och det kändes rätt lagom "spela starkt" nivå.

Jag börjar med att byta batteri tänker jag. Finns det inget annat mindre farligt jag kan testa med? Ett fulladdat batteri eller liknande?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-14 20:43

Denon - Ut Flex:
-3= 0.3V
0 = 0.5V
+3= 0.8V
+6 = 1.3V
+7.5= 1.6V

Denon-3= 0.3V= -10.2-12.3 dbFS Flex outpt
Denon 0 = 0.5V= -7.5-8.7 dBFS Flex output
Denon +3= 0.8V= -4.5-6.3 dBFS Flex output
Denon +6 = 1.3V= -1.5-2.9 dBFS Flex output
Denon +7.5= 1.6V= - 0.1-1.7 dBFS Flex output
Denon +9= 1.8V= - 0.1+1.5 dBFS Flex output

Bytt batteri i multimetern men det mäter exakt likadant. Mätte denna gång även på +9 Denon volymkontroll.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-14 20:52

Ett batteri går bra att testa just det med.

Jag ber om ursäkt för att det blir lite mycket information.

Men multimetrar av de flesta slag är svåra att få vettiga resultat med när man mäter sånt här. I första hand så är växelströmsläget i en multimeter till för att mäta nätspänning. På en billig multimeter så skulle jag inte våga lita på att den ens är lite linjär i den lägsta delen av skalan. Då upplösningen är så låg så är det svårt att verifiera mätaren i det här fallet. Det första jag skulle vilja mäta är hur stor signalen är på -40dB, -30dB, -20dB, -10dB och sedan i mindre steg mellan -10dB och uppåt för att verifiera signalen. Men signalen blir snabbt så svag så att den här multimetern bara visar 0.0v. En mätare med möjlighet att ställa skalan lägre. Kanske 0-6v eller mindre tycker jag att är en förutsättning.

Men det blir värre.

Det är ganska mycket som måste göras för att en AD omvandlare skall kunna mäta en växelströmsspänning. Först tas den ner till rätt nivå, sedan tar man bort den negativa delen av signalen. Redan i likriktningen kan det gå riktigt fel och därefter börjar det skilja rejält.

Det kan också vara problem med frekvensomfånget på mätaren, alla är gjorda för att fungera bra på 50-60Hz och fungerar ganska mycket högre upp än så. Men jag har blivit biten av halvdyra äldre multimetrar som börjat visa för låg spänning redan vid 100-200Hz. Så jag räknar gärna med att det inte blir bättre med en så här enkel multimeter.

På de billigaste mäter man sedan vad toppspänningen är och förutsätter sedan att det är en sinus signal som mäts. Så man visar toppvärdet dividerat med roten ur 2. Så är toppvärdet 1.41v så visar man 1v, då det är effektivvärdet (RMS) hos en signal med toppvärde på 1.41v. Om det är en klippt signal så bryr sig inte den här typen av multimeter om det, den tittar bara på toppvärdet. Vilket just i det här fallet är bra, då man ser om det börjar klippa genom att signalen man mäter slutar stiga.

De lite mer avancerade mätarna är ofta märkta med TrueRMS och visar det äkta RMS värdet för signalen. Det är normalt önskvärt men är inte bra just för det här. De mäter effektivvärdet på signalen, så de fortsätter visa högre spänning även om signalen klipps och toppvärdet inte ökar alls. De kommer inte sluta visa högre värde förrän man har en ren fyrkantsvåg på utgången.

Blir det ytterligare mer avancerat så kan man få fram skillnaden mellan toppvärdet och effektivvärdet med mera. Jag köper inte mätverktyg ofta så jag är inte uppdaterad på vad det kostar med något som kan göra det här. Men även de här är egentligen fel verktyg för jobbet.

Det enklaste oscilloskop som går att köpa är mycket bättre, men några motstånd eller en potentiometer som kopplas till en dators ljudingång är gott och väl tillräckligt för det här. Utan något sätt att dämpa signalen så riskerar man att datorns ingång klipper, med en potentiometer på kabeln så kan man undvika det.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-14 21:05

Jo jag noterade att min multimeter visade 0 rätt länge, tror det var vid först cirka -10 när jag mätte direkt ut vid Denon som den visade 0.1V. Är det någon idé att ödsla mer tid att försöka får något vettigt resultat ur den här mätaren?

Det verkar ju vara hyfsat många som verifiat att det är 2.0V max ut ur Minidsp. Skall jag kanske nöja mig med att anta att Minidsp lämnar cirka 2.0V när mätaren på output visar cirka 0dBFS? Alltså vid cirka Denon +7.5? Och då klipper antagligen mitt Rotel stege lite tidigare vid 1.9V? I alla fall tills jag kan få tag på ett oscilloskop.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-14 21:32

Jag tycker inte att det är någon ide att göra något mer med den mätaren. Det var intressant att prova när du inte hade något som mätte utsignalen från Denon förstärkaren. Men nu när du har både indikator för insignal och utsignal på MiniDSP så är det inte värt att titta på den längre.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-14 21:42

Neuhausen skrev:Jag tycker inte att det är någon ide att göra något mer med den mätaren. Det var intressant att prova när du inte hade något som mätte utsignalen från Denon förstärkaren. Men nu när du har både indikator för insignal och utsignal på MiniDSP så är det inte värt att titta på den längre.

Ok, lägger ner det projektet :).

Föregående

Återgå till Wänner af Ino