Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Jag tror man måste mäta nivåerna för att få ett svar på vad som sker. Vet inte hur mycket man kan lita på mjukvarans mätare eller dB-siffror.
genstruktur skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror man måste mäta nivåerna för att få ett svar på vad som sker. Vet inte hur mycket man kan lita på mjukvarans mätare eller dB-siffror.
Ok, så mäta som jag gjorde tidigare, med multimetern, då på utgångarna på Flex med olika inställningar i receivern och Flex?
RogerGustavsson skrev:genstruktur skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror man måste mäta nivåerna för att få ett svar på vad som sker. Vet inte hur mycket man kan lita på mjukvarans mätare eller dB-siffror.
Ok, så mäta som jag gjorde tidigare, med multimetern, då på utgångarna på Flex med olika inställningar i receivern och Flex?
Något åt det hållet, eftersom jag inte vet vad man ändrar när man använder den analoga ingången. Jag borde koppla in något på den ingången hos mig...
Neuhausen skrev:Jag skulle vara mycket mer förvånad om det skulle visat underliga mätresultat med en kvalitetsmultimeter. Det finns många sätt den multimetern kan visa lite fel. Om du vill veta om det klipper så behövs bättre utrustning, helst ett oscilloskop.
En bra multimeter är om möjligt sämre än din multimeter på att avgöra om det klipper på grund av hur de visar TrueRMS, det gör att de forsätter att visa den effektiva signalen när det klipper. Så även om toppvärdet inte ökar på grund av klippningen så kommer mätaren att visa en högre spänning för RMS signalen.
Neuhausen skrev:Det är sant att billiga mätare kan visa fel när batteriet är dåligt, det är lätt att kontrollera mot en någorlunda känd källa som ett vägguttag.
Det här är alldeles för lite mätare för jobbet, om det visar ologiska resultat så är det troligtvis mätaren som inte mäter rätt.
Hur många dB visar Flexen för utsignalen vid de olika nivåerna?
genstruktur skrev:Del 2.
Med ovanstående modifierade inställningar så tänkte jag att det kanske var intressant att se vad som kom ur Flex på olika inställningar på Denon huvudvolymkontroll.
Denon - Ut Flex:
-3= 0.3V
0 = 0.5V
+3= 0.8V
+6 = 1.3V
+7.5= 1.6V
Konstigt väl? Bcx sitter ju nu i kejdan och sänker basnivån efter vad som kommer ur Denon. Det som påverkar? Eller är det multimetern som är helt kass ?
Vid +7.5 ser jag ju att det är 0dBfs ibland i Mindidsp device console. Men jag har ju inte lyssnat att det verkligen klipper. Verkar inte som de mätarna är exakta vad jag kunnat läsa mig till. Inga aktiva filter på i Flex vid mätning utan en helt ren preset.
Tankar?
genstruktur skrev:Vågar man stoppa i den i ett vägguttag om den eventuellt är så kass?
RogerGustavsson skrev:genstruktur skrev:Del 2.
Med ovanstående modifierade inställningar så tänkte jag att det kanske var intressant att se vad som kom ur Flex på olika inställningar på Denon huvudvolymkontroll.
Denon - Ut Flex:
-3= 0.3V
0 = 0.5V
+3= 0.8V
+6 = 1.3V
+7.5= 1.6V
Konstigt väl? Bcx sitter ju nu i kejdan och sänker basnivån efter vad som kommer ur Denon. Det som påverkar? Eller är det multimetern som är helt kass ?
Vid +7.5 ser jag ju att det är 0dBfs ibland i Mindidsp device console. Men jag har ju inte lyssnat att det verkligen klipper. Verkar inte som de mätarna är exakta vad jag kunnat läsa mig till. Inga aktiva filter på i Flex vid mätning utan en helt ren preset.
Tankar?
Mätarna i miniDSP är nog inga precisionsmätare. Jag har aldrig brytt mig om dem. bcx sänker en hel del om du mäter vid 50 Hz.genstruktur skrev:Vågar man stoppa i den i ett vägguttag om den eventuellt är så kass?
Så länge det mätområdet finns i multimetern är det inget problem att mäta i vägguttaget.
genstruktur skrev:Del 2.
Denon - Ut Flex:
-3= 0.3V
0 = 0.5V
+3= 0.8V
+6 = 1.3V
+7.5= 1.6V
Tankar?
Neuhausen skrev:Jag tycker inte att det är någon ide att göra något mer med den mätaren. Det var intressant att prova när du inte hade något som mätte utsignalen från Denon förstärkaren. Men nu när du har både indikator för insignal och utsignal på MiniDSP så är det inte värt att titta på den längre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster