Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:no offence bamsefar men jag skulle alla dar i veckan välja i28s eller tom i56s före i16z....prisvärheten är så mycket bättre
Bamsefar skrev:Haakan_W skrev:no offence bamsefar men jag skulle alla dar i veckan välja i28s eller tom i56s före i16z....prisvärheten är så mycket bättre
Prisvärdhet ? pi60s - all-the-way.
Ett topp+bas system är aldrig kostnadseffektivt. Det kan det inte bli.
Hm hur har du kommit till den slutsatsen? Det här är ju något jag upplever mellan i28 och i56, men som jag av iö fick förklarad berodde på högtalarnas placering (jag satt för långt bak / högtalarna stod för tätt ihop) och inte hade något med högtalarna själva att göra.Bamsefar skrev:Ino Audio i16z för att den troligen är lättare att leva med än i28s som har markant större "spela på lyssnaren"-känsla.
Alexi skrev:Hm hur har du kommit till den slutsatsen? Det här är ju något jag upplever mellan i28 och i56, men som jag av iö fick förklarad berodde på högtalarnas placering (jag satt för långt bak / högtalarna stod för tätt ihop) och inte hade något med högtalarna själva att göra.Bamsefar skrev:Ino Audio i16z för att den troligen är lättare att leva med än i28s som har markant större "spela på lyssnaren"-känsla.
Pinnick skrev:
...
Låt säga att man spelar ca 00 dB på en denon 2105.
mvh
/Pinnick
Wolfie skrev:Ingvar: Vilket lyssningsavstånd är rekomenderat som minst för i28s?
Wolfie skrev:Som det beskrivs av Ingenjörn här så lutar det mer och mer åt i28s och Prof. X-2 (i och med enkelheten att uppgradera till X-4 eller X-6 eller fler?)
IngOehman skrev:
...
Jag brukar råda alla att försöka föreställa sig vad de tror kommer att vara "slutmålet" - och att baserat på det välja basmodul-typ så att det blir fyra stycken.
. Om man exempelvis skaffar fler tills man är uppe i 8 stycken prfundus X, kanske det hade varit bättre att skaffa Y-moduler? Då hade det ju räckt med 4 stycken (det blir också både mindre och biligare, trots något lite större luftflyttningskapacitet).
Vh, iö
Wolfie skrev:Vet inte hur kul det hade varit att köra Y-4 + piP i ett par år...
Kaffekoppen skrev:Svåra frågor....
Lite låter det som om du skulle vara nöjd med pi60(s) och kan komplettera med basmoduler vid behov, men att det "skulle vara kul" med ett topp system + basmoduler, vilket ju initialt måste bli klart dyrare (och kanske inte ens i förlängningen ljudmässigt motiverat)...
Haakan_W skrev:problemet är ju att det blir ju liksom inge bättre än med px eftersom pip redan är flaskhalsen då
Tja, med tanke på hur mycket högre ljudtryckskapacitet pi60 enbart har över piP så behöver du nog inte mer....Wolfie skrev:piP exempelvis måste jag ju begränsa mig till ganska mycket vad gäller ljudnivån eftersom risken är rätt stor att jag eldar upp dom med mitt effektsteg om musiken skulle innehålla väldigt dynamisk musik. Ligger nog oftast och spelar så högt att piP kanske har en 5-6 dB headroom kvar tills baselementen slår i ändlägena och vid de nivåerna låter piP rätt så ansträngda.
Användare som besöker denna kategori: Kraniet och 13 gäster