Finns det någon annan konstruktör som Ino?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
christopher

Finns det någon annan konstruktör som Ino?

Inläggav christopher » 2007-01-25 18:53

Efter ha läst om Ino högtalare och fått höra några av dom blir jag lite fundersam, inte på deras kvalitet men på följande:
IngOehman verkar ha en mycket vetig syn på högtalar tilverkning och det han förskriver bör ju vara något som andra också gör.
Så varför finns det ingen annan som gör som han? Eller finns det någon annan?
Om det är utvecklingstiden och utvecklingskostnaden är hög och att det skulle bli en mycket dyra högtalare i slutet bör väl inte spela någon störe roll, alla store högtalre tilverkare har ju pengar för utvecklingen och kunder finns.

Är det ingen annan som har en lika sund approach som Ino?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 19:37

Jag tror tex Bowers and wilkingsons konstruktörer är mycket kompetenta.
Läste i något gammalt MOLT nr. om en Englandsresa några medlemmar i LTS gjort, där man besökte B&W:s fabrik.
Ingvar Öhman diskuterade utformningen av deras mellanregisterlåda till B&W 801, vilket resulterade i en ändring av konstruktionen.

NHT:s chefskonstruktör är duktig.

Snells konstruktör Kevin Voaks( Voeks?).

Monitor audios konstruktörer verkar kunniga.

Bosse Bengtsson är en auktoritet på ljudledningskonstruktioner

Stig Carlssons ideer lever kvar än idag.

Genelecs konstruktörer är väl ledande på just studiomonitorer.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-01-25 20:35

Det lönar sig nog inte. Delvis tack vare att annonsering och förenklingar är mer säljande, samt att hifitidskrifter generellt sett inte vill skilja agnarna från vetet.

Det är detta som enligt min mening gör att utvecklingen inte har nått så långt som den skulle kunna ha gjort.
Det har säkert funnits duktiga konstruktörer tidigt i audions barndom, men en del har säkert passerat mer eller mindre spårlöst?

Intressant tråd... kanske? Vi får se!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-01-25 21:15

Märken som
Harbeth, Amphion och Sonics tror jag har kompetenta konstruktörer.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-25 21:18

Ken Kantor, NHT's duktiga konstruktör som nu sitter i Tymphanys ledning, förstod inte hur Ingvars högre ordnings delningsfilter kunde vara både fasriktigt och passivt. Ett sådant filter är det nog ingen annan konstruktör som klurat ut till denna dag. Bara som ett exempel, Ino-högtalarna är ju fulla av konstruktionsdetaljer som inte finns någon annanstans.
Peter Walker på Quad var väl annars en konstruktör som var duktig, och kunde hålla på tills det var färdigt. ELS 63 tog väl ca 20 år att konstruera!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-01-25 21:35

Ken Kantor, NHT's duktiga konstruktör som nu sitter i Tymphanys ledning, förstod inte hur Ingvars högre ordnings delningsfilter kunde vara både fasriktigt och passivt.
Ärligt talat det förstår inte jag heller, gör du?

Det borde ju vara jätteenkelt att förklara, men varför pratas det inte om? Är det pga överlappning med flacka avrullningar genom delningen eller att impulsresponserna för vardera element släcker ut varandra? Både och?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-25 21:50

Martin skrev:
Ken Kantor, NHT's duktiga konstruktör som nu sitter i Tymphanys ledning, förstod inte hur Ingvars högre ordnings delningsfilter kunde vara både fasriktigt och passivt.
Ärligt talat det förstår inte jag heller, gör du?

Det borde ju vara jätteenkelt att förklara, men varför pratas det inte om?

Detta är, som jag förstått saken, en av få nackdelar med Hr Öhman: han vägrar skriva artiklar och dela med sig av sin gedigna kunskap! Att han kan lägga ner möda på att konversera här är lite konstigt, faktiskt. Men han tycker väl att det är trevligare att munhuggas med trevligt (och otrevligt!) folk här, än att bara presentera färdiga artiklar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2007-01-25 22:14

Ok att hans filter är unika, men det finns ju kanska många folk som sitter och klura på lösningar på detta och jag som vetenskaps man tycker att det är undligt att det inte finns någon som har kommit på samma sak.

Håller med om att eftersom inget finns publiserat minskar risken för att någon kopierar eller kollar vidare på detta.

Det är bara ett argument jag inte köper, att stora företag inte är intereserade av denna typ av utveckling och att dom skulle styras av ur tidskrifterna ser på det....låter inte som något jag tror på.
Typ när Focal kommer med nytt flagship tror jag att utveklingsteamet får kanska fria händer.

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2007-01-25 22:19

markih skrev:Det lönar sig nog inte. Delvis tack vare att annonsering och förenklingar är mer säljande, samt att hifitidskrifter generellt sett inte vill skilja agnarna från vetet.

Det är detta som enligt min mening gör att utvecklingen inte har nått så långt som den skulle kunna ha gjort.
Det har säkert funnits duktiga konstruktörer tidigt i audions barndom, men en del har säkert passerat mer eller mindre spårlöst?

Intressant tråd... kanske? Vi får se!

Att det inte skulle löna sig har jag svårt att tro, om man utgår från att Ino inte drar in några pengar på det han säljer, och top modelerna går för runt 150 000:-, låt då säja att ett företag som räknar in utveklings tid, försäljning ...och allt annat skulle sälja detta för 1 500 000:- finns finns det kunder för detta bara att titta på Wisdom audio som har modeller upp till 10 gånger detta priset.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-25 22:31

Grejen är väl att de flesta företagen inte är intresserade av så mycket annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt. :?

De vill sälja så mycket som möjligt så dyrt som möjligt men med lägsta möjliga kostnad för dem själva.

De bryr sig inte särskilt mycket om vad de säljer, bara de tjänar pengar. :?

Jag tror visserligen att det skulle gå att tjäna pengar på Inohögtalare, men de stora högtalarfirmorna tjänar ju pengar ändå, så varför skulle de anstränga sig för att få fram bättre högtalare när deras främsta mål bara är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Nu överdriver jag kanske något, för lite grann anstränger de sig väl, men bara så mycket som är absolut nödvändigt för att kunna säga att man har utvecklat en ny modell. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2007-01-25 22:58

BACH skrev:

Nu överdriver jag kanske något, för lite grann anstränger de sig väl, men bara så mycket som är absolut nödvändigt för att kunna säga att man har utvecklat en ny modell. :wink:

Vh :)

Jag tycker detta rör centrum i problematiken, men jag har svårt att köpa detta på grund av:
dom flesta som har skapat ett företag som bygger högtalare har börjat med passion och personlig efersträvande för det perfekta ljudetSå skulla alla dessa högtalare konstruktörer bara vända ryggen till grunden av varför dom började bygga högtalare?ok att någr gör det men inte alla?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-25 23:53

perstromgren skrev:Detta är, som jag förstått saken, en av få nackdelar med Hr Öhman: han vägrar skriva artiklar och dela med sig av sin gedigna kunskap! Att han kan lägga ner möda på att konversera här är lite konstigt, faktiskt. Men han tycker väl att det är trevligare att munhuggas med trevligt (och otrevligt!) folk här, än att bara presentera färdiga artiklar.

Det där tycker jag nog är lite orättvist, hur många högtalarkonstruktörer i industrin har skrivit och publicerat så mycket som Ingvar? Det är ju spaltmetrar i molten och samlar man inläggen från dom bästa trådarna här också så är det ju ganska mycket som blivit mer eller mindre offentligt. I artiklarna om LTS-högtalarna finns ju ganska mycket av hans tankar och annan nyttig info att hämta, t,ex. även om man inte tänkt bygga just dom högtalarna.
Att han vill hålla en del russin lite halvhemliga är väl inte så konstigt egentligen.

En annan som håller på mest för att han kan och vill dela med sig, och inte för att han måste tjäna en massa pengar, är Siegfrid Linkwitz (han är nu ca 70 år).

http://www.linkwitzlab.com/about_me.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-26 00:20

Tänkte precis på samma sak, Ingvar skriver väl en hel del artiklar, fast mest i Molt då. En del föredrag har det också blivit, det är bara att tanka hem och lyssna. Det står rätt mycket i manifestet också.

Dessutom kan man, som paa säger, samla på sig en väldans massa information bara här på faktiskt. Om man vill fördjupa kunskapen, så brukar det gå bra att ringa eller åka förbi och få en ännu bättre förklaring där det behövs.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-26 08:12

B&W nämndes. Har inte IÖ konsultat åt nämnda företag?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-26 08:57

SVAR NEJ
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-26 09:03

Stora företag har väl helt andra mål än IÖ har med Ino.. Sälja massa o tjäna massor av pengar.. Fel eller rätt, men dyrt blir det ju helt klart..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-26 09:39

perstromgren skrev:Detta är, som jag förstått saken, en av få nackdelar med Hr Öhman: han vägrar skriva artiklar och dela med sig av sin gedigna kunskap! Att han kan lägga ner möda på att konversera här är lite konstigt, faktiskt. Men han tycker väl att det är trevligare att munhuggas med trevligt (och otrevligt!) folk här, än att bara presentera färdiga artiklar.

Läs MoLt! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-26 09:45

christopher skrev:Det är bara ett argument jag inte köper, att stora företag inte är intereserade av denna typ av utveckling och att dom skulle styras av ur tidskrifterna ser på det....låter inte som något jag tror på.
Typ när Focal kommer med nytt flagship tror jag att utveklingsteamet får kanska fria händer.

Stora företag måste tjäna pengar på sina produkter. Det har aldrig varit idén bakom INO-högtalarna. Det är ekonomisk mycket vettigare att ta fram en "tillräckligt" bra högtalare relativt snabbt och sendan sälja denna, än att hålla på och tjafsa med en massa tidsödande detaljer som du sällan märker speciellt mycket av. Ino-högtalarna skulle vara mycket dyra om dom såldes på vanligt sätt, genom argenturer och butiker, och ännu värre om det dessutom var importerade grejjor. Ren tur bara att dom finns att få tag i, i just Sverige.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-26 09:46

perstromgren skrev:Hr Öhman: han vägrar skriva artiklar och dela med sig av sin gedigna kunskap!
Tjaa, andra har ju redan påpekat din missuppfattning, men ville bara komplettera med att vissa saker presenteras bäst i föreläsningsform, vilket han också gjort ett flertal gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-26 09:49

Max_Headroom skrev:Ino-högtalarna skulle vara mycket dyra om dom såldes på vanligt sätt, genom argenturer och butiker, och ännu värre om det dessutom var importerade grejjor.

Synd han inte vill exportera i64s till USA och ta en miljon stycket för dem där borta bara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-26 09:51

Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:Ino-högtalarna skulle vara mycket dyra om dom såldes på vanligt sätt, genom argenturer och butiker, och ännu värre om det dessutom var importerade grejjor.

Synd han inte vill exportera i64s till USA och ta en miljon stycket för dem där borta bara.

Hmmm... där sa du något - jag har ju lite utrymmesbrist... Man kanske skulle försöka kränga dom för en mille i dollar då i USA ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-26 09:56

Bamsefar skrev:Hmmm... där sa du något - jag har ju lite utrymmesbrist... Man kanske skulle försöka kränga dom för en mille i dollar då i USA ?

Vafalls? Har du ett par över? 8O

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-26 10:03

Nattlorden skrev:
Bamsefar skrev:Hmmm... där sa du något - jag har ju lite utrymmesbrist... Man kanske skulle försöka kränga dom för en mille i dollar då i USA ?

Ja faktiskt så har jag det :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-26 10:07

Bamsefar skrev:Ja faktiskt så har jag det :oops: :oops:

Synd jag inte har en stor punt pengar liggande över då... sälja av fonderade bufferten känns inte lika kul...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-26 10:18

paa skrev:En annan som håller på mest för att han kan och vill dela med sig, och inte för att han måste tjäna en massa pengar, är Siegfrid Linkwitz (han är nu ca 70 år).

http://www.linkwitzlab.com/about_me.htm

En kanske intressant följdfråga; hur genomutforskat är egentligen området "högtalarkonstruktion"? Vilka områden finns kvar att urforska?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-26 10:22

Bamsefar skrev:

Jag har ett par riktigt små bytesobjekt ..... tar nästan ingen plats alls.

Jag kan ta hela fraktkostnaden, man vill ju hjälpa sina medmänniskor ..... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-26 10:36

phon skrev:Jag har ett par riktigt små bytesobjekt ..... tar nästan ingen plats alls.

Jag kan ta hela fraktkostnaden, man vill ju hjälpa sina medmänniskor ..... :D

:roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-26 12:23

Bamsefar skrev:
Nattlorden skrev:

Aha du lyckades göra en dubbelbeställning och kom inte på att du hade
gjort det förren du fick leverans av det andra paret? :)

Händer mig jämt o ständigt...

Lyckades faktiskt betala dubbelt för mina i28, X-4 och Cr80s + en massa
dämppaneler... Men jag såg det rätt kvickt och Ingvar var snäll och satte
över pengarna igen till mig :lol:

Annars hade det blivit historiens dyraste i28:or... 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-26 13:01

Wolfie skrev:
Bamsefar skrev:
Nattlorden skrev:Vafalls? Har du ett par över? 8O

Aha du lyckades göra en dubbelbeställning och kom inte på att du hade
gjort det förren du fick leverans av det andra paret? :)

Ja eller något liknande :roll: 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-26 14:25

paa skrev:

Det där tycker jag nog är lite orättvist, hur många högtalarkonstruktörer i industrin har skrivit och publicerat så mycket som Ingvar? Det är ju spaltmetrar i molten och samlar man inläggen från dom bästa trådarna här också så är det ju ganska mycket som blivit mer eller mindre offentligt.

Jodå.

Men vad jag svarade på, var en ordväxling som började med att du skrev:

Jag har aldrig pratat med Ken Kantor, men jag tvivlar på att hans svenska är så bra att han läser MoLT eller faktiskt.se.

Vad jag avser är bristen på artiklar publicerade i mer formella sammanhang, sådana som Ingvars gelikar kan tänkas komma i kontakt med. Med all respekt, MoLT känns inte som en referens i detta sammanhang. Att vada genom trådar här, ännu mindre.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Wänner af Ino