piP till hårdare musik

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

piP till hårdare musik

Inläggav JB » 2007-01-31 18:42

Jo det är så här att jag tänkte köpa nya stativare, och dom jag för tillfället är mest sugen på är Monitor Audio Silver RS1. Men eftersom piP ligger i ungefär samma prisklass (eller?) och alla verkar rekommendera dom överallt så känns det ju som att risken är ganska stor att man skulle ångra sig efter ett tag om man köpte MA högtalarna.
Musiken jag lyssnar på är delvis en hel del Metal, och jag hittade sedan detta i ett annat forum:

"Pip eller Ino Audio är nog inget för dig överhuvudtaget. De är hyperneutrala och de mesta metal är inte byggda för denna typ av högtalare. Lyssnade både på Pip och I28 (golvare). Med metal i så känns oftast gitarren spretig osv."

Sedan var det även fler som hade skrivit att dom inte trodde att piP var lämpade till Metal i samma tråd.
Monitor Audio däremot var det tydligen många som tyckte funkade utmärkt till lite hårdare musik.

Så min fråga är alltså om detta stämmer? så jag vet om jag kan köpa Monitor Audio högtalarna utan att behöva ångra mig en vecka efter :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-31 18:49

JB skrev:"Pip eller Ino Audio är nog inget för dig överhuvudtaget. De är hyperneutrala och de mesta metal är inte byggda för denna typ av högtalare. Lyssnade både på Pip och I28 (golvare). Med metal i så känns oftast gitarren spretig osv."

Så generellt tycker jag inte att man kan uttala sig.

Lyssna på dom själv är mitt förslag.

Sen är förstås också frågan hur starkt du vill spela.

Vh :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: piP till hårdare musik

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 19:03

Den enda frågan du bör ställa dig är: Spelar du tokhögt ? Med det menar jag mer än 100dB ? Ja då lär du få problem med båda tillverkarna ;) Med andra ord, ur spela högt kategorin så falerar alla tillverkare i princip (oj vad stryk jag kommer få nu ;) men det bjuder jag på).

Om det är någon tröst så vågar jag påstå att Metallica på mina pip/pi60/<sätt in något ännu värre här> går fin-fint, så även alla andra metal inspererade band :mrgreen:

JB skrev:Sedan var det även fler som hade skrivit att dom inte trodde att piP var lämpade till Metal i samma tråd.

Sådär skriver folk när dom a) inte har lyssnat på Ino Audio och b) är livrädda för att dom kan ha köpt fel högtalare och gör allt för att försöka psykologiskt motivera sina köp. Därmed inte sagt att Ino Audio alltid är för alla, mera det att tror gör man när man inte vet ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-31 19:24

Man kanske skall påminna om det här förresten:

IngOehman skrev:Den som kan tänka sig annat än Ino bör sikta ditåt istället för hitåt. Jag drunknar i jobb.
Vh, iö

Av den här anledningen så tycker jag bara att man skall köpa Ino om man verkligen inte vill ha några andra högtalare!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-31 19:29

BACH skrev:Man kanske skall påminna om det här förresten:

IngOehman skrev:Den som kan tänka sig annat än Ino bör sikta ditåt istället för hitåt. Jag drunknar i jobb.
Vh, iö

Av den här anledningen så tycker jag bara att man skall köpa Ino om man verkligen inte vill ha några andra högtalare!

Precis, har också tänkt lite så, sen känns det ju lite drygt att det är jättelång väntetid också, men tyvärr så verkar det ju vara väldigt få här på forumet som har hört Monitor Audio högtalarna medans det är väldigt många som hört piP, så det kan ju vara lite svårt att få en rättvis bild om vilka som skulle passa bäst utan att måsta köra över halva Sverige för att provlyssna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-31 19:34

Ett par piP i motsvarande finish är ungefär dubbelt så dyra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-31 19:42

Almen skrev:Ett par piP i motsvarande finish är ungefär dubbelt så dyra.

Okej, ja då hamnar jag ju ändå en bit utanför summan jag hade tänkt mig eftersom jag inte har lust att rolla dom matt-svarta ;)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-31 19:46

Jag har för mig att Dimitri skrev något om Monitor Audio, själv har jag inte hört dom.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-31 19:54

Tycker småstativare kan funka riktigt bra till snabb hårdrock om dom får hjälp av en liten rapp sak för basen...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-31 20:17

BACH skrev:Jag har för mig att Dimitri skrev något om Monitor Audio, själv har jag inte hört dom.

Gjorde en sökning och det stämmer, han verkade gilla dom förövrigt.
Skickade iväg ett PM så kanske man kan få lite mer info :)

BengtO skrev:Tycker småstativare kan funka riktigt bra till snabb hårdrock om dom får hjälp av en liten rapp sak för basen...

Hehe jag har ett par 15" MGR F-serien basar i varsin 80 liters sluten låda kopplade till en Zachry D-250 basförstärkare, men jag kommer nog vilja byta ut dessa med tiden efter jag kostat på hyggliga stativare =P
Rätt snabba är dom dock

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2007-01-31 20:19

Hej JB!

Jag har faktiskt jämfört MA RS-1, Audiovector <liten modell i samma prisklass> och piP.

De två första spelade jag på Ågren's hifi i Gbg. Nu lyssnade jag inte på metall, men jag lyssnade dock på tysk melodisk hårdrock, jazz och Dream Theater (Images and words, som har riktigt goda metall-aktiga partier).
Dessa två spelade ihop med Marantz-cd och förstärkeri.
Duellen slutade oavgjort, tro det eller ej. Audiovectorn hade ett öppnare övre register som jag saknade hos MA. Men då Audiovectors fysiska dimensioner är mycket mindre saknade jag tyngden i ljudet där, på den punkten föredrog jag MA.

piP lyssnade jag på hos en vänlig själ på forumet som upplät en stund av sin lördagkväll till mig. Han spelade på en Opera Consonance cd och en Thule-förstärkare, tror jag. Finare kringelektronik helt enkelt. Säkert 3ggr pengarna mot Ågrens, om inte mer..

Jag lyssnade naturligtvis på samma skivor där och slogs av att piP hade alla de bästa egenskaperna från de båda jag tidigare jämfört, och mer därtill. Tyngden i musiken var ofattbar (avseende piP:s dimensioner) och det övre registret var otroligt....bra!

Nu spelade jag inte särskilt högt så på denna punkt kan jag inte hjälpa dig, om du nu spelar högt.. Men nog tror jag att piP hade mycket mycket mer att ge innan de började flämta..

Hoppas det hjälpte något iaf. Men som de andra tipsen du fått, jämför och lyssna själv! Hade jag lyssnat mer på metall ( och inte kärat ned mig i piP ) så hade jag nog valt MA p.g.a. deras bättre tryck.
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2007-01-31 20:23

Mina piP levererar metal i stort sett dagligen :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-31 20:24

Tack för svaret StefanR det var till stor hjälp :)

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2007-01-31 20:35

np :D
Mvh Stefan

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-02-01 01:57

Jag lyssnar mycket på black/death metal som Naglfar, Dark Funeral, Darkthrone, Bloodbath, Hypocrisy osv. Och av hittills lyssnade högtalare är just piP min absoluta favorit. Jag kan tänka mig att de större Ino-modellerna kan leverera högre ljudtryck och minst lika fint ljud, men bor du i lägenhet duger nog piP alldeles utmärkt.

Med piP finns det helt enkelt inget jag irriterar mig på. Dessutom går det utmärkt att lyssna på "finmusik" som Mozart, Bach, gamla godingar, jazz osv.

Hur fan kan man tycka att en viss sorts musik ska färgas för att låta bra? Löjligt lättbristande påstående. Idioti, som så mycket annat. Nej, det är inte värt energin och tiden att starta en ny tråd för att diskutera korkade uppfattningar.

Edit: Vill du provlyssna allt från AC/DC, Metallica, Hammerfall, Nightwish, Rhapsody till Darkthrone och Burzum så är du välkommen. Jag bor i Lund.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-02-01 02:11

Wintersun har så rätt så...

Bloodbath-hiten "Eaten" gör sig fantastiskt bra i mina Ino pr18 varje morgon, det är min väckarklocka! :D

Hur i hela fridens namn resonerar man när man anser att olika genrer bör färgas olika vid uppspelning? 8O

Lyssna inte på vad folk säger. Lyssna på högtalarna istället, och skaffa dig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-02 12:39

Tror det finns en förlegad/okunnig föreställning "där ute" att neutralt/ofärgat är samma som tråkigt. Jag vet inte var det kommer ifrån... Men tänker man efter så påstår man ju i så fall att musiken i sig själv är tråkig om man inte efterbehandlar den... :lol:

Nu har jag inte mycket hårdrock i min samling, men så väl Evanesence, Nightwish och Lordi som lite tyngre saker som Majestic och en av mina kollegors band Silverfish låter utmärkt över piP.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 13:49

Vill man färga ljudet så kan man väl isåfall göra det via tonkontroller utan att blanda in högtalaren i det..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-02 14:07

Jag kan mycket väl tänka mig att folk kan föredra att fonogram med musik av typen "metal" spelas genom högtalare med till exempel en förhöjning runt 80-100 Hz för att få litet mer tryck och stuns. Lägg därtill en lämplig hängmatta vid 2-3 kHz för att mildra de värsta komprimerings- och distorsionsartefakterna, så...

Många hårdrocksalster låter tunt när de spelas i någorlunda transparenta anläggningar. Tycker man att det är ett problem, kan man ju sedan lösa det på olika sätt.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 14:18

Hehe, minns att "Backesljudbygg" alltid har haft nåt som kallas "Boomlåda" för hårdrock som peakade nåt jävulskt kring 100Hz.. Twinpeakbox va väl ett annat namn..

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-02 17:29

BengtO skrev:Tycker småstativare kan funka riktigt bra till snabb hårdrock om dom får hjälp av en liten rapp sak för basen...

Ähh! Helt överflödigt om man inte ska spela riktigt grishögt och då lär du ju ändå dela så högt så nästan Hela basregistret hanteras av nån sub eller så. Jag tror det är få subbar som spelar så -perfekt- bas som piP förmår!
Inga andra högtalare har spelat så djup och tydlig bas här hemma, oavsett storlek eller bestyckning.
Just nu liras Metal Church - Blessing in Disguise för fullt, jag saknar inget i varken tryck- eller djupväg!

Almen skrev:Många hårdrocksalster låter tunt när de spelas i någorlunda transparenta anläggningar. Tycker man att det är ett problem, kan man ju sedan lösa det på olika sätt.

Men.. de ska ju låta så!
Tub - nu på burk

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-02-02 17:49

-distortion-: Tack. Då slapp jag skriva det du nyss gjorde.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-02 18:11

wintersun skrev:-distortion-: Tack. Då slapp jag skriva det du nyss gjorde.

Menade du om piP eller produktionerna, eller både och?

Vill man lyssna på hårdrock med tryck så finns ju bara Rammstein.. men dom är det väl ingen vettig människa som lsysnar på!? :)
Tub - nu på burk

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 18:25

Herre jesses.. Har ni aldrig varit på en hårdrockskonsert med tryck?

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-02-02 18:57

-distortion- skrev:
wintersun skrev:-distortion-: Tack. Då slapp jag skriva det du nyss gjorde.

Menade du om piP eller produktionerna, eller både och?

Vill man lyssna på hårdrock med tryck så finns ju bara Rammstein.. men dom är det väl ingen vettig människa som lsysnar på!? :)

Både och.

Rammstein suger :)

Det finns massor av välproducerad power/goth/industrial/allt-vad-det-heter metal. Av black/death finns det helt klart färre skivor som låter "bra". Riktig black metal ska vara lågbudget, låta risigt och jävligt ur hifi-perspektiv. Undrar någon varför det är på det viset så är det bara att läsa på lite om vad "riktig" black metal står för.

Jag berättar väl lite ändå. Black metal är uppror och protest mot: materialism i modern mening, någon sorts högre makt (Gud, staten, diverse ideologier) som förslavar människor och håller deras ögon stängda, den vackra och romantiska synen på världen (den naiva synen) - världen är brutal och livet är absurt. Satan i black metal representerar sällan den för Gud livsviktige gubben med svans och horn, istället representerar "satan" filosofin där varje individ är sin egen herre, man har själv makt att styra sitt öde, man förespråkar en "naturlig"/darwinistisk moral som ofta är tvärtemot kristendomens. Många texter genomsyras egentligen av samma ifrågasättande av den nuvarande moralen och världs-/livssynen som man kan läsa i många romaner mellan raderna. Cynism, nihilism och misantropi är röda trådar.

Detta kanske ger en vink om varför musiken och produktionen låter dystert, mörkt, melankoliskt, aggressivt.

Att det finns black metal som görs och lyssnas av samma sorts apor som man kan se på MTV är en annan sak. Konventionell black metal är oftast tramsigt skräp. Men kan dock vara häftigt ibland att lyssna på trallvänliga låtar som handlar om vampyrer eller dylikt, ibland (sällan)!

Nåja, finns mycket att diskutera i detta ämne, men nu måste jag dra! Ha en trevlig kväll och - som "Nattramn" sa i slutet av sin intervju - så kan ni ta och skjuta er, era jävlar!

8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-02 21:19

Bild
Rätt duktigt att peta in religion i en tråd om musikåtergivning.... :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2007-02-02 22:50

Haha roligaste bilden jag sett på länge :lol: :lol: :lol:
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-02-03 00:54

tvett skrev:Rätt duktigt att peta in religion i en tråd om musikåtergivning.... :lol:

Skojar du? Det här är faktiskt.se och diskussionen ovan är så on topic att det nästan är konstigt.

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-02-03 08:11

Magnuz skrev:
tvett skrev:Rätt duktigt att peta in religion i en tråd om musikåtergivning.... :lol:

Skojar du? Det här är faktiskt.se och diskussionen ovan är så on topic att det nästan är konstigt.

Jag förväntade mig aldrig att alla skulle förstå, eller ens försöka, men kul att någon gjorde det. :)

Recension till en av favoritskivorna, Therion - Of Darkness:

"Strukturalistiskt utformade ackordströmmar vandrar genom en inre kompositionell verklighet, med melodiskt ramverk som ledstjärna genom olika passager och barriärer. De harmoniska rundgångarna klättrar och faller över tonskalan i cykliska banor, och genomgår metodiskt rytmiska förvandlingar där tempot antingen bryts av eller ökar sin intensitet. Den musikaliska obduktionen av enhetligt ledmotiv inbjuder till inre strukturell variation som löper över en större metamusikalisk motivation. Partier dissekeras av plötslig rytmisk upplösning, men binds skickligt samman av grundläggande tonväxling från det inledande huvudmotivet.

Kvarlevor från rytmisk rock återfinns ofta som bas i kombination med ett betydligt mer komplext framförande genom introvert musikalisk utveckling från dödsmetall. Som kall dimma på en övergiven kyrkogård byggs atmosfären i musiken upp dynamiskt och följer parallella vägar, för att spänna över relationen mellan psykologisk och fysisk terror. Det lyriska innehållet behandlar politiska frågor som imperialism och miljöhot, där Satan och Döden blir symboliska metaforer för en fatalistisk framtid i anarkistisk kollaps. Musiken fungerar därmed som inre katalysator av realistisk kommunikation med mottagaren.

Skönheten ligger här i att bända och utveckla en grundläggande melodisk tendens, tills det att en harmoni i samklang med de vildsinta skriken och den synkroniserade rytmiken uppnår en kaotisk men utstuderad symbios, att förbluffa och lura oss ner i sitt mörka träsk av vansinne och mystik. Genom att följa den progressiva utvecklingen av varje enskild komposition, målas en inre labyrint upp där vi tvingas uppleva mardrömsförvridna visioner bortom den mänskliga, materiella existensen. Som grundstomme till vidare musikalisk påbyggnad är detta verk rent strukturmässigt briljant utformat. Medan dagens metal-musik till största del består av tre-ackords-cykler som repeteras i en halvtimme, skapar Therion här en oväntad passage till vårt undermedvetna, spelandes på konventionell symbolik för att utnyttja och manipulera våra inre drömmar och förhoppningar."

Källa: http://www.anus.com/tribes/snus/kultur/ ... erion.html

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-02-04 00:57

Jag är inte säker på att jag håller med om att black metal "skall låta risigt".

Eftersom nästan alla tidiga BM-plattor lät just sådär tunt och "lågbudget" så blev det normen. Att Mayhem och Darkthrone lät som de gjorde var mer en slumpartad konsekvens av den kassa utrustning de råkade ha till hands när det begav sig. Kanske också i kombination med bristande kunskaper om teknik, akustik och mänskligt hörande. Båda dessa band har i flera intervjuer påpekat att just så var fallet (i alla fall det där med kass utrustning).

Bandsvaj, brus, extrem bandbegränsning både uppåt och nedåt och en sju helvetes dist på samtliga kanaler är INTE per automatik black metal i min bok.

Däremot förespråkar jag en karg produktion så till vida att det bör vara få pålägg och mycket sparsamt användande av effekter. Ett så naturligt ljud som möjligt är idealet. När det låter för polerat, á la Dimmü Börgir, då blir det liksom inte lika elakt.

Ställ bandet i en lokal med bra akustik och spela in hela skiten med ett ensamt AB-par (utom sången förståss). Mixa genom att flytta de olika ljudkällorna närmare eller längre ifrån AB-paret. Då låter det kargt, ärligt, sakligt och spontant. MEN!!! Det låter inte skit.

Att lyssna på black metal skall kännas som att bli våldtagen av en pansarvagn, inte stucken i örat av en liten ynklig synål. Det min åsikt i alla fall.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino