Jag har för tillfället en liten övernattningslägenhet där jag ska bo i sex månader. Naturligtvis har jag i alla fall släpat med mig stereon till denna lägenhet. Problemet är bara att jag inte tycker att jag får till ljudet ordentligt.
Anläggningen består av ett hypex Ucd180 som driver ett par Ino piP monterade på Atacama nexus 5 stativ. (dvs. rätt höjd 50cm.) Rummet har måtten BxDxH 2.5x2.5x2.25m och högtalarna är uppställda direkt mot väggen med 1.2x0.8m dämptavlor direkt bakom varje högtalare. Dämpmaterialet är biltemas vågformade dämpmatta för högtalare. Dessa är täcka med ett hyfsat löst tyg.
Högtalarna står c:a 1.2 meter isär och lyssningspositionen är c:a 1.4 meter därifrån.
Jag har tidigare haft mina piP monterade i ett betydligt större rum utan övriga akustiska åtgärder, de stog då inte ens dikt an mot väggen. Då upplevde jag ett mycket bra ljud, speciellt en snygg och djup bas. Nu har jag nästan ingen bas överhuvudtaget. Det känns som om alla lägre frekvenser är i princip utsläckta.
Jag har inte någon utrustning för att mäta något i rummet men har räknat lite lätt med "Room responce calculator" och enligt denna (med lite höftade värden på dämpning i rummet) ska jag ha en dipp någonstans strax nedanför 200hz. Det här känns inte alls i paritet med vad jag upplever.
Nu till frågan. Har jag missat nåt? Vad kan jag göra för att få tillbaka basen?
Mvh Eric