Akustikproblem piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Akustikproblem piP

Inläggav Iqbad » 2007-09-26 19:59

Jag har för tillfället en liten övernattningslägenhet där jag ska bo i sex månader. Naturligtvis har jag i alla fall släpat med mig stereon till denna lägenhet. Problemet är bara att jag inte tycker att jag får till ljudet ordentligt.

Anläggningen består av ett hypex Ucd180 som driver ett par Ino piP monterade på Atacama nexus 5 stativ. (dvs. rätt höjd 50cm.) Rummet har måtten BxDxH 2.5x2.5x2.25m och högtalarna är uppställda direkt mot väggen med 1.2x0.8m dämptavlor direkt bakom varje högtalare. Dämpmaterialet är biltemas vågformade dämpmatta för högtalare. Dessa är täcka med ett hyfsat löst tyg.

Högtalarna står c:a 1.2 meter isär och lyssningspositionen är c:a 1.4 meter därifrån.

Jag har tidigare haft mina piP monterade i ett betydligt större rum utan övriga akustiska åtgärder, de stog då inte ens dikt an mot väggen. Då upplevde jag ett mycket bra ljud, speciellt en snygg och djup bas. Nu har jag nästan ingen bas överhuvudtaget. Det känns som om alla lägre frekvenser är i princip utsläckta.

Jag har inte någon utrustning för att mäta något i rummet men har räknat lite lätt med "Room responce calculator" och enligt denna (med lite höftade värden på dämpning i rummet) ska jag ha en dipp någonstans strax nedanför 200hz. Det här känns inte alls i paritet med vad jag upplever.

Nu till frågan. Har jag missat nåt? Vad kan jag göra för att få tillbaka basen?

Mvh Eric

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-09-26 20:38

Dum fråga antagligen, men har du kollat så du inte råkat koppla högtalarna fel m.a.p. fasen? Hur är det om du går omkring i rummet och lyssnar, är basen borta överallt eller är den öronbedövande på vissa ställen och obefintlig på andra?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-26 20:44

Vad är väggen gjord av? Vad befinner sig på sidorna?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-09-26 21:15

Jag har dubbelkollat att högtalarna inte är fasvända och dessutom provat att fasvända dem fel. Jag hör en tydlig försämring när jag felkopplar dem.
Jag kan höra en viss bas ibland när man rör sig runt i rummet (som ju inte är allt för stort..) men jag tycker mest att det är dåligt överallt.

Väggarna är gjorda av gips och på vänster vägg från lyssnaren sett finns två dörrar och ett tyngre veckat draperi som täcker de bakre 1.2 metrarna av rummet.

På höger sida finns ett fönster samt en på väggen uppsatt tv. Det finns hyfsat mycket grejer som ljudet kan studsa på, rummet är inte helt kalt.

Det som kanske inte är så bra och som jag glömde i mitt första inlägg är att precis bakom lyssningspositionen finns en dörröppning som leder till ett ungefär lika stort rum. Det finns ingen dörr som går att stänga dock.

daja

Inläggav daja » 2007-09-26 21:51

Jag har för mitt att olof här på forumet sagt till mig att Öhman sagt att om ett rum har dimmensioner som är mindre är 3.2 m eller nåt sånt så kommer inte rummet att kunna förmedla någon bas alls, typ.

Jag har presic samma problem då jag temporärt bor hos mina föräldrar i ett litet rum, helt utan bas. Har dock min säng i ett hörn och ligger jag i sängen och lyssnar är det hyffsad nivå nedåt i registret.
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-26 22:11

daja skrev:Jag har för mitt att olof här på forumet sagt till mig att Öhman sagt att om ett rum har dimmensioner som är mindre är 3.2 m eller nåt sånt så kommer inte rummet att kunna förmedla någon bas alls, typ.

Gissar på att han inte sagt det... Går rätt bra att få mycket bas i en bil och det utrymmet är rätt mycket mindre än ett rum... :)

(har man ett litet rum går rummets basförstärkning högre upp i frekvens)

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-09-28 07:52

Konstigt fenomen för problemet är väl ofta det motsatta nämligen att det blir för mycket å bumlig bas i ett litet rum.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-09-28 17:21

Det kanske är så att man inte kan "förmedla" basen på ett lika bra sätt i ett för litet rum. Att det finns bas där och att det bumlar rätt ordentligt är det nog ingen tvekan om men just basförmedlingen blir kanske inte rätt.

Har ju själv gått ifrån långsmalt rum (bas, men inte på rätt ställe och utan "tryck") till ett normalstort ganska snällt rum där basen kommer mer till sin rätta. Både med piP/s och pi60.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-09-28 20:09

Iqbad skrev:Det som kanske inte är så bra och som jag glömde i mitt första inlägg är att precis bakom lyssningspositionen finns en dörröppning som leder till ett ungefär lika stort rum. Det finns ingen dörr som går att stänga dock.

Det där kan nog vara en stor bov i dramat. Prova vad som händer om du stänger för öppningen med någonting som inte transporterar ljud så väl, och se om det förändrar upplevelsen.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-09-28 20:39

Jag undrar lite smått över rumsdimensionerna, det verkar nästan kubiskt och det skall inte heller vara så bra har jag hört (läst) nånstans.

Rumsmått: BxDxH 2.5x2.5x2.25m

Kan kanske också vara en bidragande orsak?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-09-28 23:31

screen: det har jag med hört att det ska vara en ganska dålig grundförutsättning.
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-28 23:52

Som Morgan skriver är det synnerligen olämpligt att sitta nära en öppning mellan två ungefär lika stora kaviteter.

Försök möblera på tvären istället, om det går. Skulle också rekommendera (givet de extremt märkliga dimensionerna på rummet) att du försöker hamna nära väggen längst bort från öppningen med både högtalarna och dig själv.

Om rummet är 2,5*2,5 meter och du tänker dig att du står i öppningen och tittar in i det, så kan du t ex placera en av högtalarna mot ena sidoväggen, bara 2 dm från "väggen längst bort från öppningen". Den andra placerar du mot samma sidovägg, men 1,7 meter från väggen längst bort från öppningen (med diskanten i båda fallen) och dig själv placerar du 95 cm från den väggen, men förstås på motsatta sidan rummet, alltså framför den andra sidoväggen.

Jag skulle gissa att det blir lagom om du hamnar med huvudet 20-60 cm frän väggen bakom dig, alltså den ena sidoväggen när du tittar in genom öppningen till rummet, och de båda högtalarna står mot den andra sidoväggen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-10-01 19:11

Jag får tacka så mycket för alla svar. Jag har nu efter mycket om och men möblerat om så att jag kan spela på "tvären" istället. Jag möblerade enligt
IÖ:s alternativ, det blev helt klart bättre även om jag fortfarande saknar lite bas i lyssningspositionen.

Soffan som jag sitter i är ganska låg och måste tyvärr stå 50cm från väggen för att jag ska kunna komma in på toaletten(!). Står jag bakom soffan med mina öron c:a 180 cm upp från golvet så låter det väldigt bra. Dessvärre försvinner en del av basen om jag sänker mig ned och lyssnar på 100cm ovanför golvet. Lite irriterande, men hur som helst blev ljudet i alla fall bra mycket bättre med denna konfiguration.

Jag önskar mig ett bättre rum!

Mvh Eric

Återgå till Wänner af Ino