Jag har väldigt länge varit sugen på någon sorts mellanting av ett par fristående högtalare och inbyggnadshögtalare. När så det kom till en tävling på faktiskt för ett år sedan så gick Naqref in och byggde en sådan högtalare som jag ville ha, mer eller mindre. Det enda som finns som påminner om det jag vill ha ur Ino Audios sortiment är just i5/r5 som har ett väldigt litet djup och därför kan placeras otroligt väggnära på en konsoll. Men om man vill gå upp ljutrycksmässigt, vad finns det då för alternativ?
Ino har ju sina CustomCinemasystem som bygger på samma baselement, b67, som används i just i5. Diskanten är dock en annan (jag har inte koll på vad det är för diskant eller på vilket sätt den tagit form eller varför) men jag gissar att den är mera ljudtryckskapabel än den gamla diskanten som sitter i modellen som kallades i5 (som jag har). Frågan är om det finns något sätt att bygga en mellan variant av i5 och cc-pc2, om det någonsin gjorts av någon, om det funnits en liknande högtalare i sortimentet och om det finns något som talar ordentligt för eller emot den approachen? Jag bryr mig inte överdrivet om stereofelskompensationen utan vill bara sänka distortionen/höja ljudtrycksförmågan.
[slrt]