Ett mellanting mellan fristående och inbyggt...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Ett mellanting mellan fristående och inbyggt...

Inläggav Slartibartfast » 2008-05-31 18:30

Jag har väldigt länge varit sugen på någon sorts mellanting av ett par fristående högtalare och inbyggnadshögtalare. När så det kom till en tävling på faktiskt för ett år sedan så gick Naqref in och byggde en sådan högtalare som jag ville ha, mer eller mindre. Det enda som finns som påminner om det jag vill ha ur Ino Audios sortiment är just i5/r5 som har ett väldigt litet djup och därför kan placeras otroligt väggnära på en konsoll. Men om man vill gå upp ljutrycksmässigt, vad finns det då för alternativ?

Ino har ju sina CustomCinemasystem som bygger på samma baselement, b67, som används i just i5. Diskanten är dock en annan (jag har inte koll på vad det är för diskant eller på vilket sätt den tagit form eller varför) men jag gissar att den är mera ljudtryckskapabel än den gamla diskanten som sitter i modellen som kallades i5 (som jag har). Frågan är om det finns något sätt att bygga en mellan variant av i5 och cc-pc2, om det någonsin gjorts av någon, om det funnits en liknande högtalare i sortimentet och om det finns något som talar ordentligt för eller emot den approachen? Jag bryr mig inte överdrivet om stereofelskompensationen utan vill bara sänka distortionen/höja ljudtrycksförmågan.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-01 03:43

Må jag vara ensam om denna önskningen av högtalarlösning? Om så är fallet har jag full förståelse till varför det inte finns någon dylik högtalare att finna...

...ingen som är intresserad?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-01 08:40

Jo, väldigt nyfiken på svaren. Hoppas du får några helt enkelt, men inga smarta från mig :)
2021 maj på Spotify

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-06-01 11:33

Slartibartfast skrev:Må jag vara ensam om denna önskningen av högtalarlösning? Om så är fallet har jag full förståelse till varför det inte finns någon dylik högtalare att finna...

...ingen som är intresserad?

[slrt]

Jodå, fast jag undrar om inte i5 skulle kunna byggas om/anpassas? Frågan är om diskantens känslighet räcker? Annars borde det inte vara problem att hänga på en b67 till med lite filterändringar (som IÖ kanske kan tipsa om?)

Alternativet är att utgå från ccpc-2 (eller vad den nu heter?), som ju är gjord för inbyggnad och fixa ett alternativ filter om man inte vill fälla in den i väggen, utan endast hänga dem utanpå med lite dämpning bakom?

Själv har jag sedan länge tänkt köra i5 hängande på vägg, som jag ser som en optimal lösning för en lägenhet. Har f n inga ihopsatta basmoduler, så det dröjer innan allt är klart...
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-06-01 11:38

Hepp!
Jo för bövelen, här finns intresse. Försöker få till en diskret och snygg lösning till mitt vardagsrum som ändå presterar überbra. Det "självklara" valet ur ett återgivningsperspektiv är ett system baserat på i14 och profX men jag skulle gärna er ändå diskretare/snyggare toppar.
Tills vidare kör jag med ensamma piPs.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-01 13:55

Maarten skrev:Jodå, fast jag undrar om inte i5 skulle kunna byggas om/anpassas? Frågan är om diskantens känslighet räcker? Annars borde det inte vara problem att hänga på en b67 till med lite filterändringar (som IÖ kanske kan tipsa om?)

Alternativet är att utgå från ccpc-2 (eller vad den nu heter?), som ju är gjord för inbyggnad och fixa ett alternativ filter om man inte vill fälla in den i väggen, utan endast hänga dem utanpå med lite dämpning bakom?

Själv har jag sedan länge tänkt köra i5 hängande på vägg, som jag ser som en optimal lösning för en lägenhet. Har f n inga ihopsatta basmoduler, så det dröjer innan allt är klart...

Det där är liksom mina frågor! Jag kör ju i5 vägghängt idag. Jag blev bara sugen på att kolla om det finns något att uppgradera till... ;)

overture skrev:Hepp!
Jo för bövelen, här finns intresse. Försöker få till en diskret och snygg lösning till mitt vardagsrum som ändå presterar überbra. Det "självklara" valet ur ett återgivningsperspektiv är ett system baserat på i14 och profX men jag skulle gärna er ändå diskretare/snyggare toppar.
Tills vidare kör jag med ensamma piPs.

Problemet är väl att i14 ska stå en bit ut från vägg. Alltså dom tar ganska mycket plats...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-06-01 14:54

slrt, bara en undran: när du hänger/ställer dina i5 på väggen hur gör du med dämpning bakom ? Behövs inte det då? Hur gör du med invinkling?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-02 17:48

Bild

Jag försökte förklara det hela så tydligt som möjligt. Till och med färgerna är halvnära de korrekta - därav att jag quoteade bilden, väggen är typ vit - och lösningen är helt opatenterad. Dock är inte gardinen blå utan brun. Kommer säkert någon bild på det hela någonstans i framtiden.

Jag har alltså en väggkonsoll som hänger genom dämpmaterial. Jag har skurit ut för konsollen dämpmaterialet och har två stycken gardiner som slutar på varsin sida av konsollen. Topplattan av konsollen är i mdf och har nedborrade fötter och är måttskuren för i5. En ganska smutt lösning som gör att man blir av med högtalarna hängandes precis framför gardinen som hänger framför dämpmaterialet. Invinklingen på högtalaren är alltså ganska fast om det inte ska se konstigt ut jämte konsollen - men det är otroligt lätt att göra nya konsoller om man flyttar på högtalaren...

Så här ska lösningen bli, men jag har inte skurit ut MDF-en ännu. Allt är måttat och klart annars.

[slrt]
admin

Återgå till Wänner af Ino