Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Jag använder min 7.1-receiver med att driva 2st A1 per "surround sida (SS)"-kanal och en A1 per "surround bak (SB)"-kanal. Vid uppspelning av 5.1-material så kopplas då SS och SB ihop så att alla A1:or på höger sida t.ex. spelar samma signal.
Moment-23 skrev:Vet du om följande skulle funka:
Om man skulle ha en receiver som har pre-out samt main-in på samtliga kanaler och driver frontarna med separat slutsteg så skulle man väl kunna använda 6 av slutstegen till A1:orna, dvs 1 till varje?
Om man splittar utgående rca:er (vänster/höger surround) till tre ingående per kanal och kopplar in dessa på de 6 slutstegen så borde det väl funka?
Om man sedan behöver den effekten är väl tveksamt, men det blir väl i alla fall en lättare last för förstärkaren?
Moment-23 skrev:Jag går i tankarna att införskaffa PiP och 6st A1 och koppla dessa till en hemmabioreceiver. Rummet är på ca: 23kvm men med öppningar ut till hall och kök på var sida om högtalarväggen (där pip ska stå) om ca 1,5 m på varje sida. Jag har (pga sambo och små barn) inga större ljudtryckskrav och tror därför att Pip räcker bra även utan basmoduler. Jag har lyssnat en del på musik via Pip och tyckte inte det saknades bas.
Nu till frågorna:
Behöver man en center eller klarar Pip av att generera en bra fantomcenter?
Om man ska ha en center, vad rekommenderas? En pip till, eller kanske en ip? De kan väl placeras liggande?
Enligt en fäsk tråd fick jag som svar av IÖ att en dedikerad center gör att ljudet upphör att låta holografiskt, dvs. det kommer att låta platt- vilket passar bioduken utmärkt, eftersom bildupplevelsen också är det.
Pip har så god faslinjäritet och spridning att jag tvivlar på att en center behövs.Kan man utnyttja kanal 6 och 7 till något, tex biampa bakkanalerna
Moment-23 skrev:Behöver man en center eller klarar Pip av att generera en bra fantomcenter?
Om man ska ha en center, vad rekommenderas? En pip till, eller kanske en ip? De kan väl placeras liggande?
Richard skrev:Moment-23 skrev:
Behöver man en center eller klarar Pip av att generera en bra fantomcenter?
Enligt en fäsk tråd fick jag som svar av IÖ att en dedikerad center gör att ljudet upphör att låta holografiskt, dvs. det kommer att låta platt- vilket passar bioduken utmärkt, eftersom bildupplevelsen också är det.
Pip har så god faslinjäritet och spridning att jag tvivlar på att en center behövs.
matson skrev:Med en center får man även möjlighet att höja volymen på dialogen separat...
andershelin skrev:Jag kör för närvarande med piPs men siktet är inställt på PI60 framöver. Jag har nu en Yamaha RX-V650 till surrounderna (EJ Ino Audio) och ett Classic 8.0b till frontarna, piPs.
Finns det någon anledning att byta denna Yamaha till en Denon, typ 2105 eller 2106?
Vad vinner jag på det i så fall?
Anders
matson skrev:Med en center får man även möjlighet att höja volymen på dialogen separat vilket är bra om man vill titta på film på kvällar/nätter och bor i lägenhet. Utan inblandning från störningsjouren.
bomellberg skrev:matson skrev:Med en center får man även möjlighet att höja volymen på dialogen separat vilket är bra om man vill titta på film på kvällar/nätter och bor i lägenhet. Utan inblandning från störningsjouren.
Jag kör en 4.0 uppställning och har inga problem att höja dialogen om jag skulle vilja det. Det handlar bara om vad du har för apparater som förmedlar signalerna.
matson skrev:Har du en reciever där man kan reglera volymen på fantomcentern separat? Vilken modell?
bomellberg skrev:matson skrev:Har du en reciever där man kan reglera volymen på fantomcentern separat? Vilken modell?
Nix. HTPC kopplad analogt till RecEIvern. Ställer alla kanaler precis som jag vill ha dem och routar de precis som jag vill routa dem.
bomellberg skrev:matson skrev:Har du en reciever där man kan reglera volymen på fantomcentern separat? Vilken modell?
Nix. HTPC kopplad analogt till RecEIvern. Ställer alla kanaler precis som jag vill ha dem och routar de precis som jag vill routa dem.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 10 gäster