Frågor om Pip + A1 + hemmabioreceiver!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Frågor om Pip + A1 + hemmabioreceiver!

Inläggav Moment-23 » 2008-06-11 21:41

Jag går i tankarna att införskaffa PiP och 6st A1 och koppla dessa till en hemmabioreceiver. Rummet är på ca: 23kvm men med öppningar ut till hall och kök på var sida om högtalarväggen (där pip ska stå) om ca 1,5 m på varje sida. Jag har (pga sambo och små barn) inga större ljudtryckskrav och tror därför att Pip räcker bra även utan basmoduler. Jag har lyssnat en del på musik via Pip och tyckte inte det saknades bas.

Nu till frågorna:

Behöver man en center eller klarar Pip av att generera en bra fantomcenter?
Om man ska ha en center, vad rekommenderas? En pip till, eller kanske en ip? De kan väl placeras liggande?

Ska varje A1:a vara placerad så att avståndet blir lika till "sweetspot"? Anledningen till min fråga är att om man hänger på 3st A1:or på varje bakkanal så bör väl skillnad i avstånd till lyssnaren inte vara för stort för då nås man ju av ljudet vid olika tidpunkter från de 3 A1:orna per kanal. Det låter väl då ganska "utsmetat"?

Klarar alla hemmabioreceivrar att driva 3 st A1:or per bakkanal eller ska man akta sig för några speciella. Jag hade tänkt mig denon 1907/1908 eller bättre.
Kan man utnyttja kanal 6 och 7 till något, tex biampa bakkanalerna eller att driva 4 A1:or med kanal 4 och 5 och två med 6 och 7, eller hur funkar det? Kan man lika gärna använda en äldre receiver med bara 5 kanaler?

Vardagsrummet är 3,5m djupt och ca 6,5m brett (soffan med ryggen mot ena långsidan). Detta gör att de A1:or som ska monteras på sidoväggarna hamnar rätt långt ifrån mitten på soffan. Avståndet blir klart längre än de (2st?) som sitter bakom/vid sidan av soffan. Hur löser man de olika avstånden i detta fall? Kan de som sitter på sidoväggarna sitta högre och peka snett neråt istället för att studsa ljudet upp i taket? På så sätt kan man ju korta avståndet en del. Eller tänker jag fel nu? Kan soffan stå mot bakväggen eller "måste" den ut en bit?
Förrsten så månste jag montera de som ska sitta på sidorna högt för på ena sidan har jag fönster och på andra två dörrar.

Funkar denna uppställning i mitt vardagsrum eller måste jag tänka om?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-06-12 09:26

Använder själv ett piP-system för hemmabio och är väldigt nöjd! Till frågorna:

- Tror inte du behöver en centerhögtalare. Fantomcenter är väl, om jag fattat rätt, nästan alltid att föredra framför en separat centerhögtalare. Finns väl bara två egentliga fördelar med en separat högtalare för centerkanalen, och det är om lyssnare/tittare sitter väldigt mycket "off axis" (centerhögtalaren låser dialogen till monitorn så att ljudet och bilden på skådisen hänger ihop) eller om man vill ha möjlighet att justera nivån på centerkalanen (dialogen) om det upplevs för lågt i filmen.

Som center passar ju nåt i piP-familjen bäst. Jag använder en Dialog 1 som är placerad under TV:n.

- Om varje A1 ska vara placerad lika långt från lyssningspositionen vet jag faktiskt inte - jag har aldrig hört nåt sånt innan och har inte placerat mina 6 A1:or efter den principen.

- Det borde inte vara nåt problem för en vanlig hemmabioreceiver att driva 3st A1 i bakkanalen. A1 är ju i princip gjord för att fungera på det sättet.

- Jag använder min 7.1-receiver med att driva 2st A1 per "surround sida (SS)"-kanal och en A1 per "surround bak (SB)"-kanal. Vid uppspelning av 5.1-material så kopplas då SS och SB ihop så att alla A1:or på höger sida t.ex. spelar samma signal.

Fast det går ju i princip att använda en 5.1-receiver i stället eftersom material i 6 eller 7 diskreta kanaler fortfarande är ganska sällsynt. Man kan ju också använda de extra två kanalerna i en 7.1-apparat bryggade till frontarna om receivern har den möjligtetren, eller dra dessa kanaler till en extra "zon" (altanen eller köket ex.vis) om den finessen finns.

Vad gäller placeringen av surroundhögtalare i just ditt rum behöver du nog mer kvalificerad hjälp än jag kan bidra med. Tror dock att chansen att få till det riktigt bra är större med 6st A1:or än med vilken annan surroundhögtalare som helst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-12 12:43

På LTS hemsida finns föredrag från Arken 04,
ett av dom handlar om placering av surroundhögtalarna:
http://www.lts.a.se/teknik/foredrag.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-12 19:22

Tackar så mycket för svaren och länkarna!
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-12 22:22

Conan skrev:Jag använder min 7.1-receiver med att driva 2st A1 per "surround sida (SS)"-kanal och en A1 per "surround bak (SB)"-kanal. Vid uppspelning av 5.1-material så kopplas då SS och SB ihop så att alla A1:or på höger sida t.ex. spelar samma signal.

Vet du om följande skulle funka:
Om man skulle ha en receiver som har pre-out samt main-in på samtliga kanaler och driver frontarna med separat slutsteg så skulle man väl kunna använda 6 av slutstegen till A1:orna, dvs 1 till varje?
Om man splittar utgående rca:er (vänster/höger surround) till tre ingående per kanal och kopplar in dessa på de 6 slutstegen så borde det väl funka?
Om man sedan behöver den effekten är väl tveksamt, men det blir väl i alla fall en lättare last för förstärkaren?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-12 23:25

Moment-23 skrev:Vet du om följande skulle funka:
Om man skulle ha en receiver som har pre-out samt main-in på samtliga kanaler och driver frontarna med separat slutsteg så skulle man väl kunna använda 6 av slutstegen till A1:orna, dvs 1 till varje?
Om man splittar utgående rca:er (vänster/höger surround) till tre ingående per kanal och kopplar in dessa på de 6 slutstegen så borde det väl funka?
Om man sedan behöver den effekten är väl tveksamt, men det blir väl i alla fall en lättare last för förstärkaren?

Du behöver inte hålla på och krånga med sån't. Ambiencemodellerna är speciellt designade för att just med lätthet kunna drivas flera stycken från samma kanal. Bättre att investera i att behandla rummet istället (eller köp lite jussta filmer).

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-06-14 09:18

Håller med hevi; A1:orna funkar utmärkt att drivas 3st per samma bakkanal och du behöver inte extra kräm för dem. Ska nog själv överge min 2 + 1-koppling och använda de lediga kanalerna i receivern till en extra "zon" och ett par utomhushögtalare på altanen.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-06-20 12:58

Jag kör för närvarande med piPs men siktet är inställt på PI60 framöver. Jag har nu en Yamaha RX-V650 till surrounderna (EJ Ino Audio) och ett Classic 8.0b till frontarna, piPs.

Finns det någon anledning att byta denna Yamaha till en Denon, typ 2105 eller 2106?

Vad vinner jag på det i så fall?

Anders

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-20 13:31

Jag skulle inte byta, åtminstonde inte till en apparat som inte hanterar och avkodar de nya ljudstandarderna.

Richard
Inaktiverad

Re: Frågor om Pip + A1 + hemmabioreceiver!

Inläggav Richard » 2008-06-23 09:49

Moment-23 skrev:Jag går i tankarna att införskaffa PiP och 6st A1 och koppla dessa till en hemmabioreceiver. Rummet är på ca: 23kvm men med öppningar ut till hall och kök på var sida om högtalarväggen (där pip ska stå) om ca 1,5 m på varje sida. Jag har (pga sambo och små barn) inga större ljudtryckskrav och tror därför att Pip räcker bra även utan basmoduler. Jag har lyssnat en del på musik via Pip och tyckte inte det saknades bas.

Nu till frågorna:

Om man ska ha en center, vad rekommenderas? En pip till, eller kanske en ip? De kan väl placeras liggande?

Enligt en fäsk tråd fick jag som svar av IÖ att en dedikerad center gör att ljudet upphör att låta holografiskt, dvs. det kommer att låta platt- vilket passar bioduken utmärkt, eftersom bildupplevelsen också är det.
Pip har så god faslinjäritet och spridning att jag tvivlar på att en center behövs.

Kan man utnyttja kanal 6 och 7 till något, tex biampa bakkanalerna

Biamping gör att det låter sämre.

lycka till med inköpen. Jag hade gjort likaledes om inte WAF sagt emot.
Odogmatisk sekt- granskare

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-23 12:18

Varför skulle bi-ampning göra att det låter sämre? Det går ju överhuvudtaget inte att bi-ampa dem ;)

Tror han menar att köra ett steg till varje bakkanals olika surrounder, men där är det ju så att de är konstruerade för att kopplas parallellt. En mycket smutt lösning.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-23 12:51

Moment-23 skrev:Behöver man en center eller klarar Pip av att generera en bra fantomcenter?

Jag ska göra en liknande uppgradering och tänker köra utan center. Tycker det funkar mycket bra hittills när jag ser på film med tvåkanalsljud. Om ni inte kommer sitta väldigt utspridda i sidled kommer det säkert gå bra utan centerhögtalare. Den hjälper ju till att fixera dialogen vid bilden. Eller om dialogen är högt/lågt mixad kan du justera det om du väljer att använda dig av en centerhögtalare.

Vad som rekommenderas, ja det måste ju vara Dialog 1 som är den motsvarande modellen i ditt kommande system.
2021 maj på Spotify

matson

Inläggav matson » 2008-06-23 14:18

Richard skrev:
Moment-23 skrev:

Enligt en fäsk tråd fick jag som svar av IÖ att en dedikerad center gör att ljudet upphör att låta holografiskt, dvs. det kommer att låta platt- vilket passar bioduken utmärkt, eftersom bildupplevelsen också är det.
Pip har så god faslinjäritet och spridning att jag tvivlar på att en center behövs.

Centerhögtalarens vara eller icke vara beror en hel del på hur lyssnarna/tittarna är placerade. Sitter alla mer eller mindre i sweetspot så kan man hoppa över den, men kommer någon/några sitta snett så blir det ofta bättre med en center(imho).

Med en center får man även möjlighet att höja volymen på dialogen separat vilket är bra om man vill titta på film på kvällar/nätter och bor i lägenhet. Utan inblandning från störningsjouren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-23 14:40

Finns det några AV-receivers som har den funktionen att man kan reglera volymen på centerkanalen när man kör phantomcenter?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-23 15:10

matson skrev:Med en center får man även möjlighet att höja volymen på dialogen separat...

Dessutom slipper man DD-kompressionen vid nedmixning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-30 08:13

andershelin skrev:Jag kör för närvarande med piPs men siktet är inställt på PI60 framöver. Jag har nu en Yamaha RX-V650 till surrounderna (EJ Ino Audio) och ett Classic 8.0b till frontarna, piPs.

Finns det någon anledning att byta denna Yamaha till en Denon, typ 2105 eller 2106?

Vad vinner jag på det i så fall?

Anders

Ett något mera neutralt ljud, något mindre ljust- något mera bas. Men skillnaden är liten.

Vad jag förstår har man funnit ( vid fe-tester ) att yamaha ofta dragit åt detta hållet. H/K har ofta dragit åt det motsatta, dvs. för mycket bas.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-06-30 10:13

matson skrev:Med en center får man även möjlighet att höja volymen på dialogen separat vilket är bra om man vill titta på film på kvällar/nätter och bor i lägenhet. Utan inblandning från störningsjouren.

Jag kör en 4.0 uppställning och har inga problem att höja dialogen om jag skulle vilja det. Det handlar bara om vad du har för apparater som förmedlar signalerna.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

matson

Inläggav matson » 2008-06-30 11:01

bomellberg skrev:
matson skrev:Med en center får man även möjlighet att höja volymen på dialogen separat vilket är bra om man vill titta på film på kvällar/nätter och bor i lägenhet. Utan inblandning från störningsjouren.

Jag kör en 4.0 uppställning och har inga problem att höja dialogen om jag skulle vilja det. Det handlar bara om vad du har för apparater som förmedlar signalerna.

Bioreciever handlar tråden om, så det var på sådana jag tänkte.

Har du en reciever där man kan reglera volymen på fantomcentern separat? Vilken modell?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-06-30 11:05

matson skrev:Har du en reciever där man kan reglera volymen på fantomcentern separat? Vilken modell?

Nix. HTPC kopplad analogt till RecEIvern. Ställer alla kanaler precis som jag vill ha dem och routar de precis som jag vill routa dem.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-30 15:13

bomellberg skrev:
matson skrev:Har du en reciever där man kan reglera volymen på fantomcentern separat? Vilken modell?

Nix. HTPC kopplad analogt till RecEIvern. Ställer alla kanaler precis som jag vill ha dem och routar de precis som jag vill routa dem.

Ursäkta en dum fråga, men vad betyder "routar" i det här sammanhanget?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-30 15:21

bomellberg skrev:

Vad är det för mjukvara i den?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-06-30 15:24

För ljud är egentligen FFDShow det enda som behövs. För att det ska lira snyggt med alla typer av framerates så kör man ReClock.

I FFDShow finns en finfin matris där man ställer exakt hur mycket av varje kanal man vill spotta ut i respektive högtalare. Du kan alltså välja att köra ut alla kanaler i LS, eller varför inte LCR i mitten bak och surround+LFE i Frontarna.

Med routa menar jag dirigera till respektive högtalare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-30 18:43

bomellberg skrev:Med routa menar jag dirigera till respektive högtalare.

Jaha, så enkelt. Tackar :)
2021 maj på Spotify

Återgå till Wänner af Ino