Tygfronter till i28s (känsliga läsare varnas!)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Tygfronter till i28s (känsliga läsare varnas!)

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-06 17:01

Ja, nu tycker kanske någon att det är skandal att hänga på en front framför en ino-högtalare. Det är det kanske. Dessa är dock mycket lätta att montera av och på. Tanken från början var att skydda elementen mot stark sol som bra dagar vräker in genom fönstret. Men det ser ju trevligare ut med en front på så man slipper se elmenten, tycker i alla fall jag. Ja, dom är helt klart hörbara.
Bilder för att insperera eller förfasa andar ino-ägare:

Bild

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-06 18:30

De var snygga tycker jag. :)
Ska du finlyssna, så var de ju enkla att ta väck, så jag förstår inte varför nån skulle bli ens lite upprörd...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-06 18:30

jag tycker det var skitsnyggt!!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-06 18:54

Britt-Gunnar skrev:jag tycker det var skitsnyggt!!!

Instämmer och dessutom bra mycket snyggare än det prickiga som står bredvid...

/ B

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2008-08-06 18:58

Blev ju riktigt stiligt, gillar den lätt välvda formen. Ingvar borde sälja något liknande och inte bara en bit skumgummi för diskanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-06 19:21

Det är inte otänkbart att det kommer att komma någon sorts frontskydd till Ino-högtalare i framtiden, som täcker mer än diskanten (som den till i14, i16s, pi60, pi60s, pi60es, i28, i32s och i34es).

För att jag skall vilja sälja något sådant behöver jag dock hitta en lösning som gör att:

1. Det inte inverkar menligt på ljudet. Det skall helst tangera eller ligga mycket nära ohörbarhetsgränsen.

2. Det går att ta bort dem utan att DET inverkar menligt på ljudet (vanligare problem än man kan tro).

3. Formspråket är funktionalistisk och ståutmedbart.

4. Det är en lösning som är kompatibel med så många av de nämnda modellerna som möjligt, helst alla, så att antalet delar jag behöver lagerhålla blir så litet som möjligt.

5. Det blir kompatibelt med alla som tillverkats sedan 1978.

6. Jag kan hitta någon som har lust att producera dem, och som kan göra det, och som kan göra det till rimlig kostnad.

Punkterna 1 - 5 är lösta sedan länge. Punkt 6 återstår att lösa. Men jag har ju bara arbetat med saken i 30 år. ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tycker den böjda fronten var väldigt tjusig som sådan, men att den, skådad lite snett från sidan således att i28-silhuetten framgår, skär sig. Men det betyder ju inte att det är som jag säger - bara att jag upplever det så. Min lösning ser helt annorlunda ut.

Jag tycker inte alls att det är skandal det som Max_headroom har gjort, tvärtom tycker jag att det är kul att se initiativ som tas mot det potentiella problem som ju oskyddade högtalarelement är. Jag förstår dock att den där ger hörbar inverkan. Klar mer än försumbart dessutom.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 19:46

Hoppas du hittar någon som kan tillverka dom åt dig Ingvar. Nog för jag tycker det är snyggt utan så kan det vara bra att ha på ibland iaf.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-06 19:48

Har du letat bland alla tillverkare av (gud vet allt) saker här nere hos mig i smålands-skogarna?

Jag vet (av erfarenhet) att prisläget mer än oftast är bättre här nere än bland storstadsföretagen. Eller du kanske redan har t.ex. Kina som referens?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-06 20:09

screen skrev:
Har du letat bland alla tillverkare av (gud vet allt) saker här nere hos mig i smålands-skogarna?

Är det inte i målilla där de tillverkar cykeln "pilen"? Otroligt snygg tingest.
finns otroligt mycket olika små tillverkningsföretag runt omkring i småland, man blir verkligen förvånad ibland :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-06 20:13

screen skrev:Har du letat bland alla tillverkare av (gud vet allt) saker här nere hos mig i smålands-skogarna?

Jag vet (av erfarenhet) att prisläget mer än oftast är bättre här nere än bland storstadsföretagen. Eller du kanske redan har t.ex. Kina som referens?

Mvh Björn//

Räknar man in frakten blir en sådan här produkt billiagre att göra i Sverige än någon annanstans.
Ska man bygga sådana som jag har går det att få priset ganska lågt, om man gör många på en gång (10-tals, medlöften om flera ordrar så verktyget kan sparas.)

Ingvar skriver att han klarat punkt 1, dvs att den ska inverka menligt på ljudet. Hur han har löst det vet inte jag, antar att det är skumplastfronten som finns att köpa som orginaltillbehör. Kombinerat med något över 8"arna.

Kul att några gillar idéen i alla fall. Bara att hoppas på att någon frivillig kan ta på sig att tillverka Invarslösning till ett rimligt pris (jag kan tänka mig 4000SEK som rimligt pris tillkonsument. Räkna med PK på hälften då.).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-06 20:20

Ja nu blir det lite OT, men what the F_ck :D

Jo visst har vi den här, det roliga är (med tanke på IÖ's högtalarskydd) att vägg i vägg ligger ett företag som heter "Välgjort" och som gör allt möjligt i trä-väg. Bl.a. specialfrästa och måttbeställda köksluckor (dom har cnc-fräs till trä) och man kan special-beställa nästan vad som helst av dom i trä eller skivmaterial som privatperson. Detta till priser oftast en bit under t.ex. Ikea's standard sortiment.

Dessutom, vägg i vägg igen så ligger en lackerar-firma så att man får den ytbehandling man vill till det färdiggjorda. :)

Och detta bara just här och på ett litet ställe här, tänk sedan vad som finns i övrigt att tillgå...jisses...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-06 20:28

screen skrev:Ja nu blir det lite OT, men what the F_ck :D

Jo visst har vi den här, det roliga är (med tanke på IÖ's högtalarskydd) att vägg i vägg ligger ett företag som heter "Välgjort" och som gör allt möjligt i trä-väg. Bl.a. specialfrästa och måttbeställda köksluckor (dom har cnc-fräs till trä) och man kan special-beställa nästan vad som helst av dom i trä eller skivmaterial som privatperson. Detta till priser oftast en bit under t.ex. Ikea's standard sortiment.

Dessutom, vägg i vägg igen så ligger en lackerar-firma så att man får den ytbehandling man vill till det färdiggjorda. :)

Och detta bara just här och på ett litet ställe här, tänk sedan vad som finns i övrigt att tillgå...jisses...

Mvh Björn//

PMa deras mailadress. Jag ska ha ny stereohylla + en del annat här. Eftersom dom är smålänningar räknar jag med att dom kan tänka sig att jobba och skriva en extra rad på farktsedeln och skicka hit grejjorna.
Ny skivhylla behöver jag också. Men jag ska rita upp allt i 3DS MAX först, sådet tar ett tag.

Du kan lägga ut adresserna här publikt också om det OK, dom säger nog inte nej till lite reklam.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-06 20:30

Mycket lyckade skydd utseendemässigt, jag gillar dessa stenhårt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-06 20:34

Oki, here it is then:

http://www.valgjort.se/

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-06 21:10

screen skrev:Oki, here it is then:

http://www.valgjort.se/

Mvh Björn//

Ja du, jag har haft kontakt EN endaste gång med en produkt från "Välgjort", och den var inte välgjord. Men det är ju vad jag tycker.
Back in black!

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2008-08-07 22:30

Mycket fina! Men kan hålla med om att det skär sig lite när man ser i28's konturer på sidan.

Hur och med vad är de tillverkade?

Sen måste jag fråga vad det är för lack/glans på dina högtalare, ser mycket trevliga ut.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-07 22:43

Gör en poll och se vad ino-ägare är beredda att lägga på högtalarskydd (för ett par vanliga modeller då kanske)?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-08 00:25

spuj skrev:Mycket fina! Men kan hålla med om att det skär sig lite när man ser i28's konturer på sidan.

Hur och med vad är de tillverkade?

Sen måste jag fråga vad det är för lack/glans på dina högtalare, ser mycket trevliga ut.

Dom är gjorde av fururibbor, 13x4 mm. Först försökte jag böja dom med blötläggning och spänn. Men dom fjädrade tillbaka för mycket. Så jag bjöde till dom i en jigg och plastade fast en glasfiberremsa på baksidan. Och då höll dom formen. Sedan så är det "tvärslå" vid hyllan till diskanten. Där ligger ramen, liksom vilande. Så går det en elastiskt snodd runt högtalaren vid denna tvärslå.
Det sitter en ribba på tvären mellan "basarna" ochså,det är för att inte tygetska bukta innåt där. Som lim har använts ett lim som säljs av DuPont, på tub. Plastic padding Montagelim, står det påtuben. Nåt sånt. Det är starkt och fungerar att spackla med också. Några saker är limmade med vanligt casco trälim. Tyget är köpt på biltema och häftat och limmat på plats.

Ganska mycket jobb, filande, slipande, spacklande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 00:34

Tycker om resultatet... funderar på hur det kunde bli med 6mm armeringsjärn som böjts till...svetsats lite här och där och anslöts till lådan genom två borrade försänkningar i fronten

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-08 14:22

spuj skrev:Sen måste jag fråga vad det är för lack/glans på dina högtalare, ser mycket trevliga ut.

Dom är mattsvarta. Exakt hur matta vet jag inte. Kanske 20 där 100 är "pianolack".
Jag tycker det är en färg som fungerar bra, mycket bättre än blanksvart som annars är ganska vanligt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-14 15:19

IngOehman skrev:Det är inte otänkbart att det kommer att komma någon sorts frontskydd till Ino-högtalare i framtiden, som täcker mer än diskanten (som den till i14, i16s, pi60, pi60s, pi60es, i28, i32s och i34es).

För att jag skall vilja sälja något sådant behöver jag dock hitta en lösning som gör att:

1. Det inte inverkar menligt på ljudet. Det skall helst tangera eller ligga mycket nära ohörbarhetsgränsen.

2. Det går att ta bort dem utan att DET inverkar menligt på ljudet (vanligare problem än man kan tro).

3. Formspråket är funktionalistisk och ståutmedbart.

4. Det är en lösning som är kompatibel med så många av de nämnda modellerna som möjligt, helst alla, så att antalet delar jag behöver lagerhålla blir så litet som möjligt.

5. Det blir kompatibelt med alla som tillverkats sedan 1978.

6. Jag kan hitta någon som har lust att producera dem, och som kan göra det, och som kan göra det till rimlig kostnad.

Punkterna 1 - 5 är lösta sedan länge. Punkt 6 återstår att lösa. Men jag har ju bara arbetat med saken i 30 år. ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tycker den böjda fronten var väldigt tjusig som sådan, men att den, skådad lite snett från sidan således att i28-silhuetten framgår, skär sig. Men det betyder ju inte att det är som jag säger - bara att jag upplever det så. Min lösning ser helt annorlunda ut.

Jag tycker inte alls att det är skandal det som Max_headroom har gjort, tvärtom tycker jag att det är kul att se initiativ som tas mot det potentiella problem som ju oskyddade högtalarelement är. Jag förstår dock att den där ger hörbar inverkan. Klar mer än försumbart dessutom.

Hehe:

eNils skrev:
IngOehman (2003) skrev:Det är en front på g. Dock inte en tygfront, eftersom ramen som håller dylika förstör ljudkvaliteten.

Den kommer att vara i form av ett galler. Det kommer att täcka både baselement och diskant, vara runt nedåt, parallell ovan bascentrum och framför diskanten sett framifrån vara ungefär en vrängd rektangel, nämligen bredare bas än topp. Sedd från sidan kommer den att luta bakåt framför diskanten.

Är detta något som blivit verklighet? Kommer bli det? Finns skisser/bilder på?

Jag har pi60s. Min son är drygt 5 månader och förväntas bli mobil, långarmad och klåfingrig inom kort. :)

/N

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-08-14 18:58

Och hur nära ohörbarhetsgränsen ligger den där lösningen som till 5/6 är
färdig? Ser också gärna bild på den!

Utseendemässigt riktigt trevliga de där förresten, Max!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2008-08-14 20:22

Jag väntar väntar väntar på ett INOgaller till burkarna, ska bli så gött om de kommer inom ca 6 månader ;)
Betala kan jag göra ordentligt, kostanden ska ju ställas mot att byta sisådär 2 eller 4 element, och det är ju inte helt gratis.

Annars kan man hoppas att Ingvar kan släppa fler DIY-tips för den som vill göra något hyffsat själv under tiden väntan pågår.

Akut får man väl sy en mössa att dra ner över högtalaren a'la Pingvinlakrits.

Max_Headroom:
Hur fäster du skyddet på högtalaren? Står den bara och vilar på "hyllplanet" i så fall lär den inte stanna kvar länge i närheten av någon klåfingrig, fast det skyddar ju mot sol.
Edit: läste tråden igen och såg att du redan svarat på detta

Vh
Tobbe

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-14 21:40

Grattis till er båda Torbod ;)

Återgå till Wänner af Ino