kan man täcka för basporten på profX?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

kan man täcka för basporten på profX?

Inläggav overture » 2008-11-24 14:38

Jag undrar om man kan täcka basporten på tex ett par profX på något sätt utan att det påverkar ljudkvaliteten allt för mycket?

Det är så att jag skulle vilja ha ett par basar som är så diskreta som möjligt och därmed klä dem i tyg på framsidan. Funkar det om man tex spänner högtalartyg över hela baslådan? Jag förstår att det går att täcka för själva högtalarelementet men jag har nog aldrig sett täckta basportar...

Vad tror ni? Andra lösningar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-24 15:06

klassiska sättet att gömma basportar är att rikta dem på osynligt håll... bakåt eller nedåt.

Även ett väldigt genomsläppligt tyg lär fungera som strömningsmotstånd och därför lär det påverka designen... Hur pass mycket är svårt att sia om.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-24 15:13

Förr i tiden hade man ju tyg framför hela baffeln fast det var basportar där. Men man har väl lärt sig ett och annat, eftersom det inte brukar vara så nu längre. Finns det inga Ino-baslådor med slavbas? Där blir ju lufthastigheten betydligt lägre, och tyg ger väl inte samma problem då.
Annars kanske en smidig slitsport allra nederst inte framträder speciellt aggresivt helle även om tygramen slutar precis ovanför slitsen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-24 15:49

Jag tänkte mig ngt sånt här:
Bild

Den vita lådan + i14 är så att säga målet.

de mångfärgade är samma låda isärplockad för att se hur det är tänkt att sättas samman.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-11-24 15:56

Det har inverkan om tyget sitter mot porten eller en bit ifrån. Lufthastigheten minskar ju betydligt med avståndet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-25 22:19

Jag får fundera vidare... Slitsport låter som ett realistiskt och intressant alternativ eftersom jag inte kan ha öppning vare sig bakåt eller nedåt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-25 23:11

overture skrev:Jag får fundera vidare... Slitsport låter som ett realistiskt och intressant alternativ eftersom jag inte kan ha öppning vare sig bakåt eller nedåt.

Ja slitsportar är ju något som ingenjören ritat in på Guru-högtalarna, så han kan säkert föreslå något lämpligt i detta fallet också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 01:00

Ascoolt!! Det där är EXAKT vad jag skissat på :)

Jag har dock tänkt göra hål i botten som jag placerar SD-fötter i för att inte ha någon fysisk koppling alls till lådan.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-26 01:11

Jag tänkte ha plats för SD-kuddar infrästa i en fristående bottenplatta (den lila plattan som syns under själva lådan. Speciellt tydligt i den schematiska skissen längst till höger var det tänkt)

Varför fristående bottenplatta?
Jo, för att jag tror inte att jag kan baxa in en stor och tung basmodul in i en annan låda och samtidigt få sd fötterna att sitta kvar (om man limmar fast dem) Men jag kanske överdriver ett snäpp ?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-11-26 21:35

Beror lite på om du tänker ha millimeter eller tiondelsmillimeter ovan lådan :)

Fixa ett par träbitar/lister som är så höga som SD fötterna obelastade, plus lite till, minus infräsning. Längden bör vara lite mer än vad lådorna är djupa, så de sticker ut när de ligger mot baksidan av stora lådan/skåpet. Lägg träbitarna i botten där lådan skall stå. Skjut in baslådan på träbitarna. Finjustera så lådan står där den skall och dra sedan ut träbitarna.

//Michael

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2008-11-26 22:22

Det ser riktigt lovande ut det där, hoppas för plånbokens skull att man kan undvika att råka köpa ett stort delat system från Ino innan 2010 iaf...

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-26 23:12

Tack för tipset Michael, det låter ju faktiskt som en lite enklare lösning än den jag tänkt mig. Dock, som du nämner, tappar man ju chansen att få exakt samma avstånd åt alla håll pga belastningen. Men det kanske man kan ta :)

Forfarande är ju egentligen det stora problemet om man kan täcka porten eller inte.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-11-29 14:30

Mmm, profP med slitsport vore ju riktigt trevliga ur barn- och utseendesynpunkt.
...perspektiv...

Återgå till Wänner af Ino