Moderator: Redaktörer
misc100 skrev:Han sade dessutom att det är elektroniken som är den allra viktigaste komponenten i hifi, mycket mer viktiga än högtalarnas kvalite...
Jag pratade med Amphion om den finska hifi marknaden för 2-3år sedan och fick intrycket av att marknaden var rätt liten, men att det fanns många hemmapulare som gillade att bygga egna system.i skrev:Min erfarenhet av HiFi-butiker i Finland är att de har noll koll.
Sickebull. Vi har inte sålt några QM10 till någon butik som heter High Fidelity i Helsingfors. Vi är just hemkomna från ett besök hos fem butiker och en distributör i Finland (kom hem idag faktiskt). Av dessa är fyra mer eller mindre klara som ÅF och distributören verkade mycket positiv. En av butikerna (som inte låg i Helsingfors) var inte intresserade.misc100 skrev:Var just på en hifi affär vid namnet High Fidelity i centrala Helsingfors. Var egentligen ute efter ett par hörlurar med mikrofon a la Sennheiser. Frågade om de kände till Guru högtalare och döm till min förvåning när de sade ja. Ännu mer förvånade när de sade att de var "rubbish" och de tyckte så illa om dem att ägaren skickade tillbaka alla högtalare de hade fått från "factory in Sweden". Epos sopade minsann golvet med Guru högtalarna enligt honom. Han sade dessutom att det är elektroniken som är den allra viktigaste komponenten i hifi, mycket mer viktiga än högtalarnas kvalite...
nilsviktor skrev:Sickebull. Vi har inte sålt några QM10 till någon butik som heter High Fidelity i Helsingfors. Vi är just hemkomna från ett besök hos fem butiker och en distributör i Finland (kom hem idag faktiskt). Av dessa är fyra mer eller mindre klara som ÅF och distributören verkade mycket positiv. En av butikerna (som inte låg i Helsingfors) var inte intresserade.misc100 skrev:Var just på en hifi affär vid namnet High Fidelity i centrala Helsingfors. Var egentligen ute efter ett par hörlurar med mikrofon a la Sennheiser. Frågade om de kände till Guru högtalare och döm till min förvåning när de sade ja. Ännu mer förvånade när de sade att de var "rubbish" och de tyckte så illa om dem att ägaren skickade tillbaka alla högtalare de hade fått från "factory in Sweden". Epos sopade minsann golvet med Guru högtalarna enligt honom. Han sade dessutom att det är elektroniken som är den allra viktigaste komponenten i hifi, mycket mer viktiga än högtalarnas kvalite...
För ca. ett år sedan gick det ut ett par från oss till en butik i Finland. Paret skadades i frakten och skickades tillbaka till oss. Det är vårt hittills enda äventyr i Finland. Det är exremt hård konkurrens om hyllplats i Finland och de flesta verkar marknadsföra minst tio högtalarmärken. Kommer du och frågar efter ett elfte kan du nog inte räkna med att få ett särskilt kvalificerat svar...
Butiken heter tydligen High Fidelity Musiikin (de kallade sig bara "Musiikin" när de mailade oss och ville testa QM10) och är den firma som fick ett par som skadades i frakten. De har alltså sett produkten, om än inte hört den i fungerande skick. De är säkert ok, jag vet att de säljer Linn, men vi är inte jätteledsna att vi inte finns i den butiken.Piotr skrev:Hur är man funtad som säljare om man drar till med en sådan lögn? Är ju inte svårt för den svenske kunden att ta reda på fakta hemma i lilla svedala!
Voine voine sicket pucko! All trovärdighet down the drain!
/Peter
Rookie skrev:
Inga butiker i Sverige. Vi förhandlar med distributörer i Norge och Finland.screen skrev:Vilka butiker finns ni representerade i, i Sverige så här långt och vad är planerna?
nilsviktor skrev:Inga butiker i Sverige. Vi förhandlar med distributörer i Norge och Finland.screen skrev:Vilka butiker finns ni representerade i, i Sverige så här långt och vad är planerna?
Vi för som sagt diskussioner med flera intressenter. Jag vill inte gå närmare in på med vilka.Britt-Gunnar skrev:nilsviktor skrev:Inga butiker i Sverige. Vi förhandlar med distributörer i Norge och Finland.screen skrev:Vilka butiker finns ni representerade i, i Sverige så här långt och vad är planerna?
vad jag har förstått var Peter Lyngdorf väldigt imponerad av ljudet av de små stativarna, HiFi-klubben kan kanske vara ett alternativ?
misc100 skrev:Var just på en hifi affär vid namnet High Fidelity i centrala Helsingfors. Var egentligen ute efter ett par hörlurar med mikrofon a la Sennheiser. Frågade om de kände till Guru högtalare och döm till min förvåning när de sade ja. Ännu mer förvånade när de sade att de var "rubbish" och de tyckte så illa om dem att ägaren skickade tillbaka alla högtalare de hade fått från "factory in Sweden". Epos sopade minsann golvet med Guru högtalarna enligt honom. Han sade dessutom att det är elektroniken som är den allra viktigaste komponenten i hifi, mycket mer viktiga än högtalarnas kvalite...
Max_Headroom skrev:Nu blev du inte riktigt så, när han tydligen ser det som att elektroniken (som typiskt påverar i storleksorningen 100gr mindre än högtalarna) som det viktigaste, ja... Goddag øxeskaft.
DVD-ai skrev:Det e ju bara till var och en som inte tror på detat att testa, köp en 450kr DVD och testa, skulle vara ganska lärorikt för många vet jag..
paa skrev:DVD-ai skrev:Det e ju bara till var och en som inte tror på detat att testa, köp en 450kr DVD och testa, skulle vara ganska lärorikt för många vet jag..
Nu var det ju så att affären verkligen hade fått hem transportskadade Guru-högtalare, och sedan är det ju så att det funnits DVD-spelare som ibland spelat upp ljudfilerna med fel frekvenskorrektion, och en del har inte så jättebra digitala och analoga filter eller utgångssteg, så visst kan dom låta illa också, men man kan också hitta billiga DVD-spelare som det inte är så stort fel på. Men det är i alla fall onödigt att dra allt över samma kam.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 9 gäster