Guru on paska - feedback från butik i Helsingfors

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

Guru on paska - feedback från butik i Helsingfors

Inläggav misc100 » 2009-04-17 14:18

Var just på en hifi affär vid namnet High Fidelity i centrala Helsingfors. Var egentligen ute efter ett par hörlurar med mikrofon a la Sennheiser. Frågade om de kände till Guru högtalare och döm till min förvåning när de sade ja. Ännu mer förvånade när de sade att de var "rubbish" och de tyckte så illa om dem att ägaren skickade tillbaka alla högtalare de hade fått från "factory in Sweden". Epos sopade minsann golvet med Guru högtalarna enligt honom. Han sade dessutom att det är elektroniken som är den allra viktigaste komponenten i hifi, mycket mer viktiga än högtalarnas kvalite...

RogerJoensson

Re: Guru on paska - feedback från butik i Helsingfors

Inläggav RogerJoensson » 2009-04-17 14:24

misc100 skrev:Han sade dessutom att det är elektroniken som är den allra viktigaste komponenten i hifi, mycket mer viktiga än högtalarnas kvalite...

Jo, det finns gott om dårar därute...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-04-17 14:25

Aha... han månade om att få sälja annat i framtiden också alltså.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-17 16:41

Haha, typiskt svar från en säljare... helt otroligt och jag blir lika lite förvånad nu som alla andra gånger dem kommer med sitt skitprat...

Sedan att han inte gillade Guru kan jag ju inte göra mycket åt... det e ju hans egen personliga åsikt, men tråkigt att han inte ens ville testa och se andra människors reaktioner på dem utan bara avfärdade dem direkt... :?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-04-17 17:03

Min erfarenhet av HiFi-butiker i Finland är att de har noll koll. :roll:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-17 18:43

i skrev:Min erfarenhet av HiFi-butiker i Finland är att de har noll koll. :roll:
Jag pratade med Amphion om den finska hifi marknaden för 2-3år sedan och fick intrycket av att marknaden var rätt liten, men att det fanns många hemmapulare som gillade att bygga egna system.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-04-17 20:32

misc100 skrev:Var just på en hifi affär vid namnet High Fidelity i centrala Helsingfors. Var egentligen ute efter ett par hörlurar med mikrofon a la Sennheiser. Frågade om de kände till Guru högtalare och döm till min förvåning när de sade ja. Ännu mer förvånade när de sade att de var "rubbish" och de tyckte så illa om dem att ägaren skickade tillbaka alla högtalare de hade fått från "factory in Sweden". Epos sopade minsann golvet med Guru högtalarna enligt honom. Han sade dessutom att det är elektroniken som är den allra viktigaste komponenten i hifi, mycket mer viktiga än högtalarnas kvalite...
Sickebull. Vi har inte sålt några QM10 till någon butik som heter High Fidelity i Helsingfors. Vi är just hemkomna från ett besök hos fem butiker och en distributör i Finland (kom hem idag faktiskt). Av dessa är fyra mer eller mindre klara som ÅF och distributören verkade mycket positiv. En av butikerna (som inte låg i Helsingfors) var inte intresserade.
För ca. ett år sedan gick det ut ett par från oss till en butik i Finland. Paret skadades i frakten och skickades tillbaka till oss. Det är vårt hittills enda äventyr i Finland. Det är exremt hård konkurrens om hyllplats i Finland och de flesta verkar marknadsföra minst tio högtalarmärken. Kommer du och frågar efter ett elfte kan du nog inte räkna med att få ett särskilt kvalificerat svar...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-04-17 23:31

nilsviktor skrev:
misc100 skrev:Var just på en hifi affär vid namnet High Fidelity i centrala Helsingfors. Var egentligen ute efter ett par hörlurar med mikrofon a la Sennheiser. Frågade om de kände till Guru högtalare och döm till min förvåning när de sade ja. Ännu mer förvånade när de sade att de var "rubbish" och de tyckte så illa om dem att ägaren skickade tillbaka alla högtalare de hade fått från "factory in Sweden". Epos sopade minsann golvet med Guru högtalarna enligt honom. Han sade dessutom att det är elektroniken som är den allra viktigaste komponenten i hifi, mycket mer viktiga än högtalarnas kvalite...
Sickebull. Vi har inte sålt några QM10 till någon butik som heter High Fidelity i Helsingfors. Vi är just hemkomna från ett besök hos fem butiker och en distributör i Finland (kom hem idag faktiskt). Av dessa är fyra mer eller mindre klara som ÅF och distributören verkade mycket positiv. En av butikerna (som inte låg i Helsingfors) var inte intresserade.
För ca. ett år sedan gick det ut ett par från oss till en butik i Finland. Paret skadades i frakten och skickades tillbaka till oss. Det är vårt hittills enda äventyr i Finland. Det är exremt hård konkurrens om hyllplats i Finland och de flesta verkar marknadsföra minst tio högtalarmärken. Kommer du och frågar efter ett elfte kan du nog inte räkna med att få ett särskilt kvalificerat svar...

Men bygg dem i ful djävla täljsten och kalla dem för saatanaperkele så får ni både hyllplats och gratisreklam i blaskorna! :P
Back in black!

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-18 09:54

Tycker det lät som ett typexempel på fult säljarknep. Översättning av säljarens citat; De du nämner (jag har inte dessa) är skit, så köp istället dessa som är så mycket bättre, (som jag har hemma). Bekämpa naiviteten. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-18 10:09

Hur är man funtad som säljare om man drar till med en sådan lögn? Är ju inte svårt för den svenske kunden att ta reda på fakta hemma i lilla svedala!

Voine voine sicket pucko! All trovärdighet down the drain!

/Peter

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-04-18 12:51

Tydligen så inte bara tiger finnarna på två språk, somliga är dubbelkorkade oxå. 8)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-04-18 13:54

Piotr skrev:Hur är man funtad som säljare om man drar till med en sådan lögn? Är ju inte svårt för den svenske kunden att ta reda på fakta hemma i lilla svedala!

Voine voine sicket pucko! All trovärdighet down the drain!

/Peter
Butiken heter tydligen High Fidelity Musiikin (de kallade sig bara "Musiikin" när de mailade oss och ville testa QM10) och är den firma som fick ett par som skadades i frakten. De har alltså sett produkten, om än inte hört den i fungerande skick. De är säkert ok, jag vet att de säljer Linn, men vi är inte jätteledsna att vi inte finns i den butiken.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-04-18 14:21

Vilka butiker finns ni representerade i, i Sverige så här långt och vad är planerna?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-04-18 15:54

Rookie skrev:

Men bygg dem i ful djävla täljsten och kalla dem för saatanaperkele så får ni både hyllplats och gratisreklam i blaskorna! :P[/quote]
:D :D :D

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-04-18 16:54

screen skrev:Vilka butiker finns ni representerade i, i Sverige så här långt och vad är planerna?
Inga butiker i Sverige. Vi förhandlar med distributörer i Norge och Finland.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-04-18 19:03

nilsviktor skrev:
screen skrev:Vilka butiker finns ni representerade i, i Sverige så här långt och vad är planerna?

vad jag har förstått var Peter Lyngdorf väldigt imponerad av ljudet av de små stativarna, HiFi-klubben kan kanske vara ett alternativ?

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-04-18 19:24

Britt-Gunnar skrev:
nilsviktor skrev:

vad jag har förstått var Peter Lyngdorf väldigt imponerad av ljudet av de små stativarna, HiFi-klubben kan kanske vara ett alternativ?
Vi för som sagt diskussioner med flera intressenter. Jag vill inte gå närmare in på med vilka.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2009-04-19 00:26

Jäklar vad häftigt det vore om Guru skulle dyka upp på Hifiklubben!

Håller tummarna :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-04-19 22:26

Gå tillbaka till buktiken och fråga högtalarmärken "Jeewee". Han kommer att ha hört om det också, och det är bara skit, serrö. Du ska istället köpa en produkt som butiken redan har i lager, kommer du att få höra.
Försäljaren kommer att hört talas om alla märken, verkliga eller fiktiva, du frågar om. Han vill ju framstå som kompetent.

Nu blev du inte riktigt så, när han tydligen ser det som att elektroniken (som typiskt påverar i storleksorningen 100gr mindre än högtalarna) som det viktigaste, ja... Goddag øxeskaft.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-20 08:52

Max_Headroom skrev:Nu blev du inte riktigt så, när han tydligen ser det som att elektroniken (som typiskt påverar i storleksorningen 100gr mindre än högtalarna) som det viktigaste, ja... Goddag øxeskaft.

Jo, detta är något som jag inte alls förstår... något måste vara allvarligt fel på den filur som först hittade på detta och har lyckats sprida det vidare så framgångsrikt...

Man kan ju liksom bara göra ett litet snabbt test, testa att vinkla ena högtalaren 10* åt något håll och lyssna, sedan testa att använde en billid DVD från Ica maxi som cd, jag kan sätta min vänstra hand på att dessa 10* vinkling på högtalaren gör större skillnad (inte sagt att det behöver vara till det bättre eller sämre)

Det e ju bara till var och en som inte tror på detat att testa, köp en 450kr DVD och testa, skulle vara ganska lärorikt för många vet jag.. :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-20 08:59

DVD-ai skrev:Det e ju bara till var och en som inte tror på detat att testa, köp en 450kr DVD och testa, skulle vara ganska lärorikt för många vet jag.. :wink:

Nu var det ju så att affären verkligen hade fått hem transportskadade Guru-högtalare, och sedan är det ju så att det funnits DVD-spelare som ibland spelat upp ljudfilerna med fel frekvenskorrektion, och en del har inte så jättebra digitala och analoga filter eller utgångssteg, så visst kan dom låta illa också, men man kan också hitta billiga DVD-spelare som det inte är så stort fel på. Men det är i alla fall onödigt att dra allt över samma kam.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-20 09:10

paa skrev:
DVD-ai skrev:Det e ju bara till var och en som inte tror på detat att testa, köp en 450kr DVD och testa, skulle vara ganska lärorikt för många vet jag.. :wink:

Nu var det ju så att affären verkligen hade fått hem transportskadade Guru-högtalare, och sedan är det ju så att det funnits DVD-spelare som ibland spelat upp ljudfilerna med fel frekvenskorrektion, och en del har inte så jättebra digitala och analoga filter eller utgångssteg, så visst kan dom låta illa också, men man kan också hitta billiga DVD-spelare som det inte är så stort fel på. Men det är i alla fall onödigt att dra allt över samma kam.

Mjoo, men nu talade jag som sagt inte om vad som är en förbättring eller en försämring :)
Utan bara om upplevs skillnad och inet annat, klart att en DVD för 450kr inte lär hålla någon vidare kvalitet varesig gällande ljud eller konstruktion men större ljudmässig skillnad gör det garanterat om du flyttar högtalaren eller något sådant (om nu inte DVD spelaren hållar ritkigt ritkigt omöjligt dålig kvalitet för att vara en optisk enhet även med tanke på priset...)

Så, jo visst, jag anser att en DVD för 450kr absolut inte duger som cd spelare i en vettig anläggning, skulle jag alldrig påstå, mebn detta jag skrev handlade som sagt enbart om hur stor skillnad det för för ljudet åt något håll, spela roll om det är positivt eller negativt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-20 13:12

Ännu en tråd om Guru Pro Audio i Ino-forumet?

Återgå till Wänner af Ino