Moderator: Redaktörer
olof skrev:Försteg och delningsfilter har väl olika potential. Finns mackapärer att köpa på Kjell och liknande för att bli av med problemet.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=24137&path=
Frisk skrev:Detta borde inte fungera, för visst sitter det "väggbula" till CR80?
Men testa iaf vända denna 180 grader i vägguttaget, "felvända" kontakter kan ibland ge störningar.
Hjälper det inte kan du testa om något annat är inblandat i störningen.
Kopplar ur allt ur förstärkaren, låt t.ex förförstärkare, CR80 och slutsteget med frontarna vara i, försvinner brummet?
koppla in sak för sak.
Sitter Vad för saker är sammankopplat? sitter allt i samma vägguttag?
Aerob skrev:Frisk skrev:Detta borde inte fungera, för visst sitter det "väggbula" till CR80?
Men testa iaf vända denna 180 grader i vägguttaget, "felvända" kontakter kan ibland ge störningar.
Kopplar ur allt ur förstärkaren, låt t.ex förförstärkare, CR80 och slutsteget med frontarna vara i, försvinner brummet?
koppla in sak för sak.
Det är en väggbula till cr80s. Tror dessutom cr80s drivs med AC.
Som sagt så är det enda jag behöver göra för att bli av med brummet att
koppla förbi delningsfiltret. Hela anläggningen sitter kopplad i en förgrenings-
dosa.
Frisk skrev:Aerob skrev:Frisk skrev:Detta borde inte fungera, för visst sitter det "väggbula" till CR80?
koppla in sak för sak.
koppla förbi delningsfiltret. Hela anläggningen sitter kopplad i en förgrenings-
dosa.
Och det hjälpte inte vända väggbulan?
Framgår inte var du bor, men så länge du bor i sverige är det ju 1-fas-system, vilken av stiften 0an hamnar på kan ha betydelse. (t.ex. Norge kör 2-fas i vanliga vägguttag)
Även om transformatorn möjligtvis ger ut AC är jag ganska övertygad om att denna likriktas inne i filtret.
Brum är tyvärr ganska vanligt, beror ofta på potential-skillnader.
Kopplar jag in datorn analogt samtidigt som subwoofern är inkopplad får jag kraftigt brum, även om dator och stereo sitter på samma uttag.
Är brummet beroende på volymen eller är det konstant?
Aerob skrev:Frisk skrev:Aerob skrev:Frisk skrev:Detta borde inte fungera, för visst sitter det "väggbula" till CR80?
koppla in sak för sak.
dosa.
Framgår inte var du bor, men så länge du bor i sverige är det ju 1-fas-system, vilken av stiften 0an hamnar på kan ha betydelse. (t.ex. Norge kör 2-fas i vanliga vägguttag)
Även om transformatorn möjligtvis ger ut AC är jag ganska övertygad om att denna likriktas inne i filtret.
Kopplar jag in datorn analogt samtidigt som subwoofern är inkopplad får jag kraftigt brum, även om dator och stereo sitter på samma uttag.
Jag bor i Norge! Och nej, ingen skillnad när jag vänder dosan.
När försteget är avstängd så hör jag det relativt dova brummet som
jag misstänker kommer från cr80s. Med försteg påslaget så introduceras
ett svagt sus, alltså mer högfrekvent, och detta sus är volymberoende.
Under detta ligger fortfarande det dova brummet.
När försteget sätts i standby så försvinner suset och enbart brum kvarstår.
Hoppas jag gör mig förstådd...
Mich skrev:Hur ligger sladden mellan väggbulan och cr80s, se till så den inte ligger parallelt med någon lågnivå/ljud-sladd.
Se till så inte någon lågnivå sladd ligger precis intill väggbulan.
Om lågnivå sladdarna är två lösa (höger och vänster inte sitter tajt ihop). Se till så de ligger ihop (höger och vänster kanal), t.ex. genom att tvinna/snurra dom lite runt varandra.
Är väggbulan och dess sladd, original from INO?
Det är inget impedans (lågnivå in/utgångar) problem, utan det är troligtvis jordströmmar mellan apparaterna.
Vad händer om du drar ur väggbulan, men har alla andra sladdar kvar?
//Michael
Aerob skrev:Verkar som om mitt cr80s inför brum. När jag inte spelar musik och mitt
försteg står i standby så hör jag brum från högtalarna. Faktiskt ganska högt,
inga problem att höra det från fyra meters håll med ganska livlig trafik utanför fönstret.
Om jag kopplar förbi cr80s så är det enbart ett lågt susande i högtalarna,
och det hör jag enbart när jag sätter örat nära högtalaren.
Inbillar mig även att jag hör brum från basarna, men är inte riktigt säker.
Vad har ni för erfarenheter av era cr80s? Är mitt delningsfilter defekt?
Aerob skrev:Frisk skrev:Aerob skrev:Frisk skrev:Detta borde inte fungera, för visst sitter det "väggbula" till CR80?
koppla in sak för sak.
dosa.
Jag bor i Norge! Och nej, ingen skillnad när jag vänder dosan.
När försteget är avstängd så hör jag det relativt dova brummet som
jag misstänker kommer från cr80s. Med försteg påslaget så introduceras
ett svagt sus, alltså mer högfrekvent, och detta sus är volymberoende.
Under detta ligger fortfarande det dova brummet.
När försteget sätts i standby så försvinner suset och enbart brum kvarstår.
Hoppas jag gör mig förstådd...
AndersP skrev:Testa att köpa en " norsk-specad " väggbula om det finns. Hör med IÖ.
Lite OT om norsk el kanske?
När jag bodde i Norge hängde jag vid ett par tillfällen upp en BERYL taklampa från Ikea i taket.
Lampan har en tung trafo och är knepig att hålla med en hand när man står på en stol och med andra handen stoppar sladdarna i hålen och skruvar fast.
I Sverige slår man ju bara av strömmen med brytaren på väggen, klättrar upp och monterar, men i Norge har man ju då fortfarande 115 V mellan två av tåtarna![]()
![]()
![]()
Tar man gruppens båda säkringar i skåpet blir allt på den gruppen strömlöst och det blir mörkt i rummet så man inte ser nånting.
Jamenar man släpper inte ifrån sig lampa och skruvmejsel bara för 115 V eller hur?Eller....
Johan_Lindroos skrev:Aerob skrev:Verkar som om mitt cr80s inför brum. När jag inte spelar musik och mitt
försteg står i standby så hör jag brum från högtalarna. Faktiskt ganska högt,
inga problem att höra det från fyra meters håll med ganska livlig trafik utanför fönstret.
Om jag kopplar förbi cr80s så är det enbart ett lågt susande i högtalarna,
och det hör jag enbart när jag sätter örat nära högtalaren.
Inbillar mig även att jag hör brum från basarna, men är inte riktigt säker.
Vad har ni för erfarenheter av era cr80s? Är mitt delningsfilter defekt?
100% att det är jordbrum du råkat ut för.
Prova:
- Studera kopplingen på ett papper och försök finna jordslingor
- använd ojordade elanslutningar till allt.
- Tvinna höger och vänster kabblage
- Använd färre apparater kopplade "kors & tvärs"
- Använd välskärmat kablage
- Brukar krångla när man har surroundljud (många kanaler)
- Om du har kabel-tv som på ett eller annat vis kan vara ihopkopplat med
stereon, skaffa en jordavskiljare, finns på Kjell o co! VIKTIGT! (kabel-tv-anläggningar har ofta en helt annan potential än i din anläggning
- använd el bara ursprungligen från ett uttag
- Koppla ur allt, och koppla sedan bara in en sak i taget, börja med en "basic set-up"
Priva detta först. Hoppas det funkar.
Användare som besöker denna kategori: StefanR och 15 gäster