Rörsteg till i16s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Rörsteg till i16s

Inläggav sprudel » 2010-03-29 15:09

Någon som provat?
Blir lite nyfiken när man läser om tex La Mayro på andra forum och hur lyriska användarna är. En sådan tingest vill man ju lyssna på, till i16s :)
Andra tips?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-29 16:03

La Mayro är ju en integrerad så det blir väl lite svårt att köra den i ett delat system. Jag har hört ARC VT100 MKIII tillsammans med piP i ett okänt rum och det lät otroligt bra. Körde även Jadis JA80, som jag ägde ett tag, tillsammans med piP i mitt egna rum men det blev lite ostadga i botten dock väldigt trevligt med klassiska spår.

Varför vill du köra med rör? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-29 19:06

Ja, jag undrar också varför du vill köra rör? Att La Mayro hyllas kan beror på många olika anledningar och alla har inte med ljudet att göra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
hifi_guru

Inläggav hifi_guru » 2010-03-29 19:31

subjektivisten skrev:

Att La Mayro hyllas kan beror på många olika anledningar och alla har inte med ljudet att göra.

Har du lust att utveckla detta lite :?:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-29 20:25

Utseende, känner killarna bakom, utseendet, följa bygget, etc.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-29 20:54

Bra konstruerade rörförstärkare, återger oftast alltid musik subjektivt bättre över hela frekvensområdet. Något bättre livekänsla, än vad bra trissteg förmår. Så är det bara. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-29 21:48

Subjektivisten skrev:
Ja, jag undrar också varför du vill köra rör? Att La Mayro hyllas kan beror på många olika anledningar och alla har inte med ljudet att göra.

Jag vill prova goda rör och höra hur det låter. Jag kan ju inte veta vilken upplevelse jag får innan jag provat. Nyfiken på allt som är gott helt enkelt o livet är för kort för att gå miste om något som är bra.
ARC VT100 MKIII kostar en del klöver gissar jag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ulf

Inläggav ulf » 2010-03-29 23:36

Jag är ju en som har en La mayro och du är välkommen att lyssna om du kommer till Stockholm. Du kan ju även kontakta Lennart i Göteborg.

Jag kände inte Lennart innan La mayron. Jag har ju haft en rad transistor combos genom åren bl.a Ayre K1/V1, Rowland Synergy/Krell 450monos, Synergy/ Rowland 8TiHC.
Innan LA mayron kom hade jag en combo som lät otroligt bra McIntosh 220/Burmester 911mk3 och jag var väldigt nöjd. Fick sen LA mayron och den spelade på samma höga nivå fast lite olika. Hade C220/Burmestern låtit bättre hade jag aldrig - för att bli kompis med konstruktören eller för att vara med i ett projekt eller dylik orsak - behållit LA mayron. Jag lyssnar på musik dagligen i flera timmar så välljudet kommer före allt annat.
Nu kunde jag sälja 220/Burmestern o få pengar över till fler skivor. Sedan har ju LA mayron moddats i flera steg o mer välljudande rör utprovats och satts in. Nu tycker jag att LA mayron låter väsentligt bättre än 220/Burmester eller någon annan förstärkare jag haft.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-30 04:17

sprudel skrev:Jag vill prova goda rör och höra hur det låter. Jag kan ju inte veta vilken upplevelse jag får innan jag provat. Nyfiken på allt som är gott helt enkelt o livet är för kort för att gå miste om något som är bra.
ARC VT100 MKIII kostar en del klöver gissar jag.

Såklart du ska testa rör. Frågan är om du verkligen vill testa bra rörgrejer? Är det inte ett visst sound du få fram? Bra rörgrejer kommer ju vara mindre färgade än sämre rörgrejer så jag skulle gissa du helst vill testa något som ger en viss ändring på ljudet?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-30 11:00

Subjektivisten: För flera år sedan läste jag på ett forum om Ino piP, jösses vilka lovord, det lät ju osannolikt allt detta. Blev lite skeptisk men nyfiken. Skribenterna var ju inte säljare, och priset relaterat till prestanda skulle ju vara minst sagt förmånligt, nästa för bra för att vara sant! Det här måste man ju lyssna på.

När jag hade lyssnat på piP första gången insåg jag att det kanske fanns ett ljus i tunneln när det gäller hifi.
När jag väl skaffat dem och trixat en del med rummet och elektronik därtill så lät det så bra, och så verklighetstroget, attt jag tvivlade på att de kunde gå att komma längre.
Tills....jag lyssnade på Almens pi60! Det fanns alltså mer att hämta.
Nu sitter jag med i16s o px-2, lite rumsfix, och har ett ljud som påminner om en fjällbäck i klarhet, och en jordbävning när det behövs.
Jag är återigen där, kan det bli bättre än så här? För jag har aldrig hört något som låter mer realistiskt, kanske lite, lite värme till om man jämför sina känsloupplevelser från akustiska instrument irl.
Kan en god rörförstärkare göra att den känslan infinner sig tydligare? Det måste provas.
Kan ytterliggare rumsfix göra att jag kommer närmare. Säkerligen, så IÖ ska få ta tag i detta också.
Jag vill inte stänga ute några möjligheter, av någon orsak, så länge de är genomförbara. Varför skulle jag ha något emot rör? Eller transistorer? Eller Ino, eller Carlsson?
Det som ger mig bäst upplevelse av att det stämmer med hur verkligheten låter ska jag ha, för det är så d-a gött att spela musik då. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-30 11:21

Att komma längre kanske inte är en rör vs transistorfråga. Olika rörkonstruktioner kan ju låta väldigt olika varandra som du säkert vet. Skulle jag själv testa rör igen hade jag nog kollat in ARC, tror efterföljaren till VT 100 MkIII heter Audio Research Reference 110.

Har du koll på audiogon så kan man ibland fynda VT100 från Asien.

Länk till test av Audio Research Reference 110

http://www.stereophile.com/tubepoweramps/807ar/#

Är själv väldigt nöjd med mina 28B-SST som verkar gå hem bland "rörtokar" också.

Användarvisningsbild
ulf

Inläggav ulf » 2010-03-30 12:13

Hade ett tag 2 VT100 mk 2 till mitt biampade högtalarsystem Audio Artistry Dvorak i slutet av 90 talet. Lät mycket bra :D men det blev väldigt varmt med två stora rörisar på sommaren :!:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-30 12:54

sprudel skrev:Jag vill inte stänga ute några möjligheter, av någon orsak, så länge de är genomförbara. Varför skulle jag ha något emot rör? Eller transistorer? Eller Ino, eller Carlsson?
Det som ger mig bäst upplevelse av att det stämmer med hur verkligheten låter ska jag ha, för det är så d-a gött att spela musik då. :)

Skillnaden är rätt stor. T ex Ino är ju framtagen på vetenskaplig basis. Dom flesta rörförstärkare man läser om verkar bygga på ovetenskaplig nonsens om rörets "förträfflighet". Det märks väl när man läser mätningar som ofta är taffligare än det sämsta du hittar på Siba.

Så om det är transparent ljud du är ute efter så har jag svårt att se att rör är speciellt intressant. Bättre lägga pengar på rummet, lovar dig. :)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-30 13:01

Spännande! :) Det är alltid skoj att testa för att se/höra om man kan uppnå en annan återgivningskvalitet än den man har nu. Jag har haft de flesta typer av högtalar-/förstärkarkombinationer och sitter nöjd med det jag har nu. Nu är det rummets akustik som jag fokuserar på. Men det skulle vara skoj att höra hur mina högtalare (i28) skulle prestera med andra slutsteg/förstärkare än det jag har nu (Rotel RB-1090). Mest för nyfikenhets skull. Inget jag kommer lägga några pengar på då jag har uppnått det jag vill...

pi60/pi60s kan ju fås med konjugatlänk och därmed bli en lättare last för förstärkaren, men vet inte om det finns/behövs till i16s. Jag har för dålig koll vad som är bra rörförstärkare idag för att kunna komma med förslag andra än de som redan nämnts :oops: .

/Stefan

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-30 13:22

Subjektivsten skrev:
Så om det är transparent ljud du är ute efter så har jag svårt att se att rör är speciellt intressant. Bättre lägga pengar på rummet, lovar dig.

Det är nog så. More money for the Bucks med rör än med rumsfix, men varför ställa dessa mot varandra?
Fasen Subben, tänk om det du hör med en god rörförstärkare, tex Audio Research Reference 110, ger dig en bättre upplevelse än med nuvarande slutsteg. Och gör det inte det så sitter du nöjd med det du har. Men varför förneka sig själv möjligheten att kolla läget?
Ska testa Almens Bryston också, och han min Rotel. Vi kan ju ha missat något, eller inte. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-30 13:43

Almen har 4B-ST eller? Tycker du bör prova SST också, de ST-steg jag hade var väldigt bra men SST har en annan följsamhet och mjukhet i övre registret. Lite finkornigare helt enkelt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-30 22:40

sprudel skrev:Fasen Subben, tänk om det du hör med en god rörförstärkare, tex Audio Research Reference 110, ger dig en bättre upplevelse än med nuvarande slutsteg. Och gör det inte det så sitter du nöjd med det du har. Men varför förneka sig själv möjligheten att kolla läget?
Ska testa Almens Bryston också, och han min Rotel. Vi kan ju ha missat något, eller inte. :)

Jag har ägt rör i 9 år och det är inget jag någonsin vill göra igen. För min del så är skivorna intressant och därför använder jag prylar som är F/E testande med bra betyg. Jag tror inte på påståendet att en viss färgning gör att alla skivor låter bättre. Hade jag gjort något så skulle det varit en lösning likt en EQ eller dyl som jag kan koppla in när jag vill.
Men testa om du vill, men fråga dig själv innan exakt varför du vill testa. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-30 22:47

Rydberg skrev:Almen har 4B-ST eller? Tycker du bör prova SST också, de ST-steg jag hade var väldigt bra men SST har en annan följsamhet och mjukhet i övre registret. Lite finkornigare helt enkelt.

Skitsnack, du vet inte vad du pratar om! :evil:

Och om det skulle vara så, så är det ju bara en bra balansering av pi60s sammetsmjuka diskant. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-30 23:05

Almen skrev:
Rydberg skrev:Almen har 4B-ST eller? Tycker du bör prova SST också, de ST-steg jag hade var väldigt bra men SST har en annan följsamhet och mjukhet i övre registret. Lite finkornigare helt enkelt.

Skitsnack, du vet inte vad du pratar om! :evil:

Hehe! :D

Återgå till Wänner af Ino