Bilden visar högtalarväggen i mitt vardagsrum, och ja, jag vet att pip inte ska stå på stolar, men det var bara en temporär lösning.

Nu till frågorna:
Hur skulle ni dämpa väggen om ni använde ip/pip?
Alltså innåt mot tv´n fattar jag men kan det vara värt att dämpa även uppåt?
Jag ska ev. ta bort bänken mellan högtalarna. Är det då bättre att dämpa under tv´n än ytterligare dämpning ovanför högtalarna (ytterligare en aco ovanför den aco som ska stå bakom varje högtalare)?
Ett annat alternativ är att jag har ip/pip på en lång bänk (hela väggens bredd). Det jag dock är osäker på i en sådan lösning är de reflexer som som då kommer från bänken. Hur mycket stör dessa? Är det inte ens lönt med en sådan lösning eller är det ok om man lyfter upp (främst ip) hägtalarna från bänken 10-20cm (om de står på klossar eller liknande)?
Kan man använda mer dämpning ovanför högtalarna samt tv´n för att kompensera för reflextionerna från bänken?
Sist, om jag istället skulle gå på pi60 så har jag förstått att jag måste dämpa även med glas/sten -ull. I det fallet, tjänar man på att kanske ha lite tunnare glas/sten -ull och dämpa hela väggen eller är det bättre att ha ett tjockare lager men bara dämpa upp till ungefär ovankanten på tv´n?
Förresten, vad är rekommenderat som minimum lyssningnsavstånd för pi60?
Ang. väggen så hade jag tänkt att ha 6st stora ramar med tyg spännt över, så att de täcker hela väggen utom ett smalt område runt tv´n, så dämpningen kan appliceras varsomhelst bakom ramarna utan att det ser fult ut.