Dämpning bakom ip/pip/pi60 samt ip/pip på bänk?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Dämpning bakom ip/pip/pi60 samt ip/pip på bänk?

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 09:25

Jag har haft pip på hemlån ett tag och funderar nu på att köpa egna.
Bilden visar högtalarväggen i mitt vardagsrum, och ja, jag vet att pip inte ska stå på stolar, men det var bara en temporär lösning.

Bild

Nu till frågorna:
Hur skulle ni dämpa väggen om ni använde ip/pip?
Alltså innåt mot tv´n fattar jag men kan det vara värt att dämpa även uppåt?
Jag ska ev. ta bort bänken mellan högtalarna. Är det då bättre att dämpa under tv´n än ytterligare dämpning ovanför högtalarna (ytterligare en aco ovanför den aco som ska stå bakom varje högtalare)?

Ett annat alternativ är att jag har ip/pip på en lång bänk (hela väggens bredd). Det jag dock är osäker på i en sådan lösning är de reflexer som som då kommer från bänken. Hur mycket stör dessa? Är det inte ens lönt med en sådan lösning eller är det ok om man lyfter upp (främst ip) hägtalarna från bänken 10-20cm (om de står på klossar eller liknande)?
Kan man använda mer dämpning ovanför högtalarna samt tv´n för att kompensera för reflextionerna från bänken?

Sist, om jag istället skulle gå på pi60 så har jag förstått att jag måste dämpa även med glas/sten -ull. I det fallet, tjänar man på att kanske ha lite tunnare glas/sten -ull och dämpa hela väggen eller är det bättre att ha ett tjockare lager men bara dämpa upp till ungefär ovankanten på tv´n?
Förresten, vad är rekommenderat som minimum lyssningnsavstånd för pi60?

Ang. väggen så hade jag tänkt att ha 6st stora ramar med tyg spännt över, så att de täcker hela väggen utom ett smalt område runt tv´n, så dämpningen kan appliceras varsomhelst bakom ramarna utan att det ser fult ut.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-07 09:34

Om du ska ha dom på bänk så är nackdelen att du får mer kammfiltereffekt mellen bänken och piP/iP och för att bota detta så behöver du dämpa även på ovansidan av bänken runt där högtalarna står...
Bäst för ljudet är att ha dom på stativ :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 10:05

DVD-ai skrev:Om du ska ha dom på bänk så är nackdelen att du får mer kammfiltereffekt mellen bänken och piP/iP och för att bota detta så behöver du dämpa även på ovansidan av bänken runt där högtalarna står...

Jo, jag vet att stativ är bättre men det är helt uteslutet av flera skäl.
Det jag behöver få en känsla för är hur stora problem reflextioner från bänken orsakar.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-07 10:24

Då jag hört piP både med och utan fluff bakom så tror jag att en fluff-uppgradering gör så mycket att du inte behöver oroa dig för bänkreflex så mycket. :)

Jag dämpar lite på min breda tv-bänk men det är mest för feelgood, kan inte påstå att jag hör någon skillnad.

Vad händer om du ställer stolarna dikt an vägg och vinklar in piP istället?

EDIT
Funkar basen? Verkar lite dåligt med väggar att få stöd för den?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 11:08

m_persson79 skrev:Då jag hört piP både med och utan fluff bakom så tror jag att en fluff-uppgradering gör så mycket att du inte behöver oroa dig för bänkreflex så mycket. :)

Jag dämpar lite på min breda tv-bänk men det är mest för feelgood, kan inte påstå att jag hör någon skillnad.

EDIT

Stolarna var bara en provisorisk uppställning och jag var tvungen att ha högtalarna mitt på sittdynan eftersom den är välvd och det funkade inte att ställa pip diagonalt i dynans urgröpning. piP hamnade ca 15cm från väggen så om de står direkt mot acoskivan (5cm tjock?) så finns det säkert lite mer bas att hämta.
Men trots det så gick de både djupare och spelade renare bas än mina dali ikon5 som har ca dubbla volymen. Det imponerar i alla fall på mig :)

Användarvisningsbild
E

Re: Dämpning bakom ip/pip/pi60 samt ip/pip på bänk?

Inläggav E » 2010-04-07 11:24

Möjligen en smula utanför ämnet, men …
Moment-23 skrev:Ett annat alternativ är att jag har ip/pip på en lång bänk (hela väggens bredd). Det jag dock är osäker på i en sådan lösning är de reflexer som som då kommer från bänken. Hur mycket stör dessa?

1. Hur mycket tycker du att den långa efterklangen stör? För jag antar
att den är det (lång, alltså). Även om inte hela rummet syns på bilden,
så kan man ju ana. Själv tycker jag nog att lång efterklang är något av
det mest störande man kan ha i akustikväg.

2. Gillar du en lång efterklang, eller är den bara ett resultat av andra
krav (t ex "optisk–estetiska")?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 12:20

E skrev:Möjligen en smula utanför ämnet, men …
Moment-23 skrev:Ett annat alternativ är att jag har ip/pip på en lång bänk (hela väggens bredd). Det jag dock är osäker på i en sådan lösning är de reflexer som som då kommer från bänken. Hur mycket stör dessa?

1. Hur mycket tycker du att den långa efterklangen stör? För jag antar
att den är det (lång, alltså). Även om inte hela rummet syns på bilden,
så kan man ju ana. Själv tycker jag nog att lång efterklang är något av
det mest störande man kan ha i akustikväg.

2. Gillar du en lång efterklang, eller är den bara ett resultat av andra
krav (t ex "optisk–estetiska")?

Mvh E*

1. Den stör en del ja, men det beror också på att rummet är ganska kalt för närvarande. På listan finns bokhyllor med böcker till höger (utanför bild) samt tjocka draperier framför fönstrena till vänster (också utanför bild) samt en större matta.

2. Nej, jag gillar inte (för) lång efterklang. Och ja, optoestetiska hänsynstaganden har ganska stor påverkan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-07 12:39

Bänkreflexen slår i taket iallafall. Skulle inte oroa mig det "minsta" för den.

Den borde inte påverka mer än golvreflexen skulle gjort, och den skall man ju dämpa bort den med, vilket ofta görs med ett normalt soffbord. Styra den i taket kan ju inte vara så mycket sämre då den kommer hamna långt efter tidsmässigt.

Dämpning bakom behövs för att balansera högtalaren då den reflexen blandas med direktljudet och det skall vara dämpat från 300hz och uppåt för att konstruktionen skall agera som avsett.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 12:58

MagnusÖstberg skrev:Bänkreflexen slår i taket iallafall. Skulle inte oroa mig det "minsta" för den.

Den borde inte påverka mer än golvreflexen skulle gjort, och den skall man ju dämpa bort den med, vilket ofta görs med ett normalt soffbord. Styra den i taket kan ju inte vara så mycket sämre då den kommer hamna långt efter tidsmässigt.

Dämpning bakom behövs för att balansera högtalaren då den reflexen blandas med direktljudet och det skall vara dämpat från 300hz och uppåt för att konstruktionen skall agera som avsett.

Toppen, då kan jag sluta oroa mig för tekniken och istället vältra mig i våta inredningsdrömmar? :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-07 13:07

Moment-23 skrev:Sist, om jag istället skulle gå på pi60 så har jag förstått att jag måste dämpa även med glas/sten -ull. I det fallet, tjänar man på att kanske ha lite tunnare glas/sten -ull och dämpa hela väggen eller är det bättre att ha ett tjockare lager men bara dämpa upp till ungefär ovankanten på tv´n?

Först: tjockare dämpning till strax ovanför TV:n bättre än tunnare hela vägen upp.
Sedan: pi60 har närgräns 2 m, idealavstånd 3-6 m.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-04-07 14:01

Kul tråd! Jag har också svårt att dämpa bakom mina piP på ett bra sätt, det är helt enkelt mycket saker i vägen (bänk och tv precis som hos dig).

Bild

Så här tänker jag mig att man kan göra; dämpskivor som går bakom bänken, men inte bakom tvn. I mitt fall skulle jag nog också behöva dämpa sidoväggen (gul färg). Tänker jag rätt eller tänker jag fel?

Bild
piP, profundusP-2, OA-12.3, OA-50.3
gamla bilder

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-07 14:03

Jag tcker det är natt och dag med eller utan "fluff" när jag har mina stående på bordet som jag har nu....
Jag skulle alldrig få för mig att ta bort "fluffen" från bordet så som jag har det liggande nu, för att just motverka kamfiltereffekten och dessutom lite första reflexer. Det gör verkligen stor skillnad i undre mellanregistret och en massa "grötighet" försvinner :)

Ska du ha dom på en bänk så rä det väll bäst att dämpa på bänken runt/framför högtalarna och sedan på väggen från bänken och upp på väggen/ in mot mitten.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-07 14:06

steelth skrev:Kul tråd! Jag har också svårt att dämpa bakom mina piP på ett bra sätt, det är helt enkelt mycket saker i vägen (bänk och tv precis som hos dig).
Så här tänker jag mig att man kan göra; dämpskivor som går bakom bänken, men inte bakom tvn. I mitt fall skulle jag nog också behöva dämpa sidoväggen (gul färg). Tänker jag rätt eller tänker jag fel?

Bild

Jag skulle inte dämpa bakom bänken/modulerna för där fyller den iknappast någon funtion som grejerna står nu. Dämpa från övre kant på bänken/modulerna och upp bara och det gula dämpet är absolut att rekommendera.
Mvh//David

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-07 18:25

Moment-23 skrev:
m_persson79 skrev:Då jag hört piP både med och utan fluff bakom så tror jag att en fluff-uppgradering gör så mycket att du inte behöver oroa dig för bänkreflex så mycket. :)

EDIT

Stolarna var bara en provisorisk uppställning och jag var tvungen att ha högtalarna mitt på sittdynan eftersom den är välvd och det funkade inte att ställa pip diagonalt i dynans urgröpning. piP hamnade ca 15cm från väggen så om de står direkt mot acoskivan (5cm tjock?) så finns det säkert lite mer bas att hämta.
Men trots det så gick de både djupare och spelade renare bas än mina dali ikon5 som har ca dubbla volymen. Det imponerar i alla fall på mig :)

Kul att det funkar.

Som ditt rum ser ut borde det ju formligen käka bas. Det är ju öppet både till höger och till den vänstra delen av väggen bakom högtalarna.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 18:29

Almen skrev:
Moment-23 skrev:Sist, om jag istället skulle gå på pi60 så har jag förstått att jag måste dämpa även med glas/sten -ull. I det fallet, tjänar man på att kanske ha lite tunnare glas/sten -ull och dämpa hela väggen eller är det bättre att ha ett tjockare lager men bara dämpa upp till ungefär ovankanten på tv´n?

Först: tjockare dämpning till strax ovanför TV:n bättre än tunnare hela vägen upp.
Sedan: pi60 har närgräns 2 m, idealavstånd 3-6 m.

Tack Almen!

Jag kommer att ha öronen ca 270-280cm från varje högtalare så det borde funka.
Sen är det bara den lilla detaljen att rummet och pi60 ska trivas ihop i basområdet också...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 18:32

Richard skrev:
Moment-23 skrev:

EDIT

Kul att det funkar.

Som ditt rum ser ut borde det ju formligen käka bas. Det är ju öppet både till höger och till den vänstra delen av väggen bakom högtalarna.

Jo, men allt är ju relativt och är man inte van vid så kraftig bas (har tidigare ägt bla linn katan hehehe) så är ju pip rena rama biosubben :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-07 18:42

Moment-23 skrev:
Richard skrev:
Moment-23 skrev:

EDIT

Kul att det funkar.

Jo, men allt är ju relativt och är man inte van vid så kraftig bas (har tidigare ägt bla linn katan hehehe) så är ju pip rena rama biosubben :wink:

Det kan jag förstå! :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 18:45

Om ni undrar så ja, jag vet att det spretar lite med de olika funderingarna och högtalarna, men det får göra det lite, jag är ännu på spånstadiet. Ska till IÖ i maj men vill gärna höra med er som redan har ip/pip eller pi60 för att få lite mer kött på benen.

Så här tänker jag:
Egentligen räcker pip både i fråga om ljudtryck och baskapacitet, MEN jag kan av olika skäl inte ha dem på stativ. Alltså gäller bänk eller bygga hylla fäst i väggen. Den sista lösningen är inte riktigt snygg om man samtidigt ska ha en bänk emellan, det blir lite grötigt.

ip+pp2 skulle vara intressant för att iP är mindre och smidigare än pip och jag kan placera en basmodul i vart och ett av hörnen vid soffväggen (högtalarnväggen har ju stora öppningar som syns på bilden). Det ger också mer tryck och djup i basen samt att anpassningen till rummet är enklare.

MEN ip+pp2+cr80s+extra slutsteg ligger i samma härad som pi60 och då blir ju genast det intressant också... ujuju dessa i-lands problem.

Jag har hört pi60s men jag har förstått att det är samma diskant i pi60 också och de var just diskanten som imponerade mest på mig i jämförelse med ip + basmoduler, inte baskapaciteten. pi60 diskanten spelar (bokstavligen) i en annan liga än ip/pip diskanten.

Så, frågan som jag hela tiden idisslar är om man ska fega och köpa pip nu, eller ip+pp2 eller pi60 lite senare (behöver spara ihop lite mer då).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-07 18:50

Jag skulle lätt spara till pi60. Har en känsla av att "problemet" med pi60 (mycket bas) inte skulle vara så uttalat i ditt rum.

Jag har ganska stort rum med mjuka väggar, och mina pi60 låter helt underbart. Basen så klart, men mest diskanten. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 23:35

Almen skrev:Jag skulle lätt spara till pi60. Har en känsla av att "problemet" med pi60 (mycket bas) inte skulle vara så uttalat i ditt rum.

Jag har ganska stort rum med mjuka väggar, och mina pi60 låter helt underbart. Basen så klart, men mest diskanten. :)

Jag tror också att det kan funka, men jag vill ju inte köpa grisen i säcken. Det är lite för mycket pengar om det visar sig att jag måste bygga basabsorbenter också samt ev. ställa ut högtalarna långt ut i rummet. Får fundera lite mer över detta.
Har du både glasull och aco bakom?
Acon är väl 5cm tjock?
Hur tjock ska glasullen vara?
Har du högtalarna dikt an mot absorbenterna eller en bit ut?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-07 23:38

Ni som har monterat både pip och pi60 själva, är pi60 svårare att montera själv än pip?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-07 23:53

Typ inte. Filtret är ju lite mer avancerat, men har man bara koll på lödningen
så är ingen av dom någon större match.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-08 08:41

Jag tycker att piP är knepigare, på grund av att allt är så litet... :lol:

Det är barnsligt lätt att montera ihopp alla Ino högtalare tycker jag, drygast av dom jag byggt ihopp tycker jag va bs60...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-08 08:47

Moment-23 skrev:Har du både glasull och aco bakom?
Acon är väl 5cm tjock?

Jag har 100 mm stenull som absorbent (verkar vara standardrekommendation för pi60), högtalarna står dikt an. När mina bs60 blir klara kommer jag nog att få flytta ut pi60 lite för geometrin, men då har man ju ändå baskapaciteten.

Noteras bör dock att min högtalarvägg är extremt mjuk och "eats bass like a shark".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-08 09:21

Almen skrev:Noteras bör dock att min högtalarvägg är extremt mjuk och "eats bass like a shark".

Den känns som enkelgips med c-c 120 :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-08 14:16

Almen skrev:
Acon är väl 5cm tjock?

Jag har 100 mm stenull som absorbent (verkar vara standardrekommendation för pi60), högtalarna står dikt an. När mina bs60 blir klara kommer jag nog att få flytta ut pi60 lite för geometrin, men då har man ju ändå baskapaciteten.

Noteras bör dock att min högtalarvägg är extremt mjuk och "eats bass like a shark".

Tackar för infon :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-05-31 19:17

Almen skrev:
Acon är väl 5cm tjock?

Lånar tråden lite här..

Jag har själv 2 st ino aco och 2 st 50mm stenullsskivor på 100x120 cm.

Jag har nu ställt stenullsskivorna bakom pi60 och sedan Aco skivorna ovanpå markskivorna och ett vitt draperi framför allt. Så jag har dämpat ungefär 2 m i höjd.

Vore det kanske bättre att ha aco skivorna framför markskivan kanske så det blir tjockare dämpning? Jag har ju som bekant gipsväggar som käkar rejält med bas och upplever personligen att ljudet blev lite för livlöst och dött om jag körde acon framför markskivan.

Nu svarade jag ju egentligen själv på min fråga där men jag undrar iaf vad som är rekommenderat som minimum för pi60 med gipsvägg? Gäller 100 mm stenull även om det inte är betong? Och dämpar stenull mellanregistret lika bra som aco?

Användarvisningsbild
Guerta

Inläggav Guerta » 2010-05-31 19:56

Moment-23 skrev:Jag har haft pip på hemlån ett tag och funderar nu på att köpa egna.
Bilden visar högtalarväggen i mitt vardagsrum, och ja, jag vet att pip inte ska stå på stolar, men det var bara en temporär lösning.

Bild

Nu till frågorna:
Hur skulle ni dämpa väggen om ni använde ip/pip?
Alltså innåt mot tv´n fattar jag men kan det vara värt att dämpa även uppåt?
Jag ska ev. ta bort bänken mellan högtalarna. Är det då bättre att dämpa under tv´n än ytterligare dämpning ovanför högtalarna (ytterligare en aco ovanför den aco som ska stå bakom varje högtalare)?

Ett annat alternativ är att jag har ip/pip på en lång bänk (hela väggens bredd). Det jag dock är osäker på i en sådan lösning är de reflexer som som då kommer från bänken. Hur mycket stör dessa? Är det inte ens lönt med en sådan lösning eller är det ok om man lyfter upp (främst ip) hägtalarna från bänken 10-20cm (om de står på klossar eller liknande)?
Kan man använda mer dämpning ovanför högtalarna samt tv´n för att kompensera för reflextionerna från bänken?

Sist, om jag istället skulle gå på pi60 så har jag förstått att jag måste dämpa även med glas/sten -ull. I det fallet, tjänar man på att kanske ha lite tunnare glas/sten -ull och dämpa hela väggen eller är det bättre att ha ett tjockare lager men bara dämpa upp till ungefär ovankanten på tv´n?

Ang. väggen så hade jag tänkt att ha 6st stora ramar med tyg spännt över, så att de täcker hela väggen utom ett smalt område runt tv´n, så dämpningen kan appliceras varsomhelst bakom ramarna utan att det ser fult ut.

Ha! Det är ju mina gamla piP:are :D Lägg upp bilder på dina egna nu så vi får se!!

/G
Dator-->SB-->Azur 740A-->piPs-->Marantz sr6004

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-01 07:48

DVD-ai skrev:Om du ska ha dom på bänk så är nackdelen att du får mer kammfiltereffekt mellen bänken och piP/iP och för att bota detta så behöver du dämpa även på ovansidan av bänken runt där högtalarna står...

Reflektionen i bord resp. bänk ger olika resultat. Reflektionen i bordet får väl en viss likhet med golvreflexen? Reflektionen i bänken hamnar uppe i taket och den studsar ett antal gånger innan den når lyssnaren.

Bild

Bild

Stativ behöver man heller inte, går lika bra med vägghylla (och ofta bra mycket billigare än köpestativ...).

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-06-01 10:11

DVD-ai skrev:Jag tycker att piP är knepigare, på grund av att allt är så litet... :lol:

Det är barnsligt lätt att montera ihopp alla Ino högtalare tycker jag, drygast av dom jag byggt ihopp tycker jag va bs60...

Jasså? Vad var det du tyckte var så jobbigt med bs60? (en som byggt pi60 och skall bygga bs60.. :) )

Nästa

Återgå till Wänner af Ino