Ino In-Wall

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Ino In-Wall

Inläggav LageB » 2010-08-22 11:20

Hej Ino vänner :)

Jag är på jakt efter "in-wall-högtalare". Som ni kan se i mina tidigare trådar på DIY avdelningen så bygger mitt nuvarande system på dyra bredbandselement från Fostex. Jag är nu redo att prova något nytt och om jag förstår saken rätt så, har Ino en In-wall lösning. Tyvärr kunde jag hitta något informativt på nätet.

Några frågor:

1. Allmän fråga: Kan "in-wall" mäta sig ljudmässigt med fristående system, eller har IB någon form av teoretisk begränsning för bra ljudkvalitet? Jag kommer att använda högtalarna främst för HiFi (inte bio)

2. Hur ser Inos in-wall system ut, vilka element, ungefärlig kostnad etc ? Har någon här lyssnat på dessa? Låter det bra?

mvh
LageB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-08-22 11:36

Hassesolo har sin presentation med sådana saker här:

http://www.minhembio.com/hassesolo/81567/

Besöksrapport:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=956018
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-22 13:24

Av en händelse så bygger de på samma element jag rekommenderade dig ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-08-22 13:25

– Custom Cinema™ –

Jag tror de enbart säljs tillsammans med akustikkonsultation. Kontakta INO och begär manifest, så får du lite att läsa.

//Michael

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2010-08-23 17:34

Mich skrev:– Custom Cinema™ –

Jag tror de enbart säljs tillsammans med akustikkonsultation. Kontakta INO och begär manifest, så får du lite att läsa.

//Michael

Jag har skickat mejl till Ino och väntar/hoppas på svar.

LageB :)

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2010-08-23 18:22

IÖ är inte så bra på att svara på mail, det är bättre att ringa honom. Vardagar mellan 12-15 tror jag. Han är mycket trevlig i telefon.

Har dock inte hans nummer. :(
Motstånd!

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-08-23 18:43

070-5233232
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2010-08-24 16:05

Tack för det andershelin :)

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2010-09-04 12:36

Har nu pratat med IÖ (tack Magnus för tipset) :) och jag ska nu ta mig en funderare hur göra.

Det finns färdiga In-Wall system att köpa från Ino, PC2, PC3; PC4 (om jag förstod saken rätt) där PC2 är ett 2-vägs system baserat på B67 element som bas (5 lit lådvolym) anpassat för basmoduler med delning 80hz samt delning till diskant runt 3000Hz-
De var tydligen designade för länge sedan, dvs inte någon nykonstruktion precis.

Någon som hört dem, är det något att satsa på?

jokomoko
Senast redigerad av LageB 2010-09-04 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-04 13:16

Varsegod!

Så omtänksam som Ingvar är om sina konstruktioner kan du förvänta dig ett gott resultat!

Har tyvärr inte hört de inbyggda, men flera konstruktioner med B67.

Närmaste person som jag vet som har finns i Umeå, lite långt för mig :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2010-09-05 11:50

MagnusÖstberg skrev:Varsegod!

Så omtänksam som Ingvar är om sina konstruktioner kan du förvänta dig ett gott resultat!

Har tyvärr inte hört de inbyggda, men flera konstruktioner med B67.

Närmaste person som jag vet som har finns i Umeå, lite långt för mig :)

Hej Magnus :)

Är det Hassesolo du menar ?
Jag har just skickat PM till honom med lite frågor...

Om man söker på nätet finns det ingenting skrivet om cc-PC2, cc-PC1 etc (förutom Hassesolos) . Kanske ingen storsäljare...
Annars har "In-Wall" verkligen blivit populärt den senaste tiden och många högtalartillverkare hakar på trenden. Det är det perfekta DIY området vad gäller HiFi enligt min mening. "Lådan" är ju gömd och kräver inga möbelsnickerifärdighter. Synnerligen kostnadseffektivt då en exklusiv låda kostar kosing så kan man lägga krutet på element och filter istället. Vad jag förstår, har man dessutom inget att förlora ljudmässigt på In-wall. Faktiskt motsatsen, teoretiskt slipper man både kantdiffraktion "baffelstep" kompensation.

Nackdelen är att man inte kan vinkla elementen mot lyssningsposition om man har vinkelräta väggar. Detta vill jag färbättra genom att vinkla elementen (men då får jag kantdiffraktion istället iofs..). Men, med bra kompromissser hoppas/tror jag att man kan få minst lika bra ljud med In-Wall som med fristående högtalare.
Om andra har synpunkter på detta så mottages detta tacksamt eftersom jag inte bestämt mig för In-Wall riktigt än..... :)

mvh
LageB :)
Senast redigerad av LageB 2010-09-05 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 11:55

Bra in-wall kräver förståss ombyggnation av väggen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-05 12:11

MagnusÖstberg skrev:Bra in-wall kräver förståss ombyggnation av väggen.

Inte nödvändigtvis. Det finns lösningar på det mesta. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-05 14:58

Naqref skrev:

Inte nödvändigtvis. Det finns lösningar på det mesta. 8)

Japp, man kan flytta någonstans där det är rätt sorts vägg. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 16:20

Naq, lyfter ut min fråga eftersom den inte direkt handlar om Ino (som inte säljer utan att väggen byggs enligt instruktion och akustikkonsultation):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39572
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2010-09-07 10:59

MagnusÖstberg skrev:Naq, lyfter ut min fråga eftersom den inte direkt handlar om Ino (som inte säljer utan att väggen byggs enligt instruktion och akustikkonsultation):

Ehmm.., om det är så är det synd, men, jag fick uppfattningen från IÖ att det gick att köpa bara element & filter utan konsultationstillägg. Måste kolla med honom igen....

LageB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-07 11:38

Jag hoppas jag förstått fel, men det var en snubbe i Göteborg som inte fick bygga om han inte gjorde om väggen...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-09-07 16:21

Manifestet skrev:Custom Cinema – cc
Ino Audios senaste tillskott är specialsystem för dold inbyggnad i hemmabion. Jag kallar dem Custom Cinema – cc.
De erbjuder en revolutionerande ljudkvalitet jämfört med normala inbyggnadssystem. Systemet blir helt dolt, det vill säga utan synliga högtalare. Om man följer monteringsinstruktionerna eller låter Ino Audio hantera installationen ingår per automatik all nödvändig bearbetningen av rummets främre halva. Vi säljer dock inte några cc-högtalare utan att även vara inblandade i hela rummets utformning, eftersom det är nödvändligt för att systemet skall kunna till sin rätt.
Ambitionen när Custom Cinema utvecklades var inte att göra ett system som liknar konkurrenternas inbyggnadssystem, utan att göra ett system av samma kvalitet som Ino Audios övriga högtalare, fast optimerat för inbyggnad. För att lyckas har jag varit tvungen att välja helt andra lösningar än de konventionella.

Viljan, och övertygelsen att det är möjligt att göra unikt välljudande inbyggnadshögtalare var grunden för framtagandet av cc-systemet. Men konceptet kräver mer än att bara på att själva inbyggnadsmodulerna måste vara av sällsynt kvalitet. Jag har funnit att det därtill är nödvändigt att ställa stora krav på hela främre väggen där V, C och H samt basdelarna monteras. När man installerar ett cc-system måste man därför följa de av Ino Audios skräddarsydda byggnadsritningarna som tas fram för varje projekt. Resten av lyssningsrummet bör självklart akustikregleras på normalt sätt (även för detta kan man anlita Ino Audio, eller rättare sagt Ino Akustik), men det är ju en fråga för sig.
Det är också nödvändigt att bygga upp systemet med aktiv delning (endera Ino-filter; cr80, cr80s eller cr80es används, men i nödfall kan man även använda de enklare filter som finns inbyggda i hemmabioförstärkare) om man vill få ut det mesta möjliga ur det. Som bieffekt ökar byggflexibiliteten dramatiskt. Man kan när som helst uppgradera systemet till en högre kapacitet och oavsett ingreppets storlek alltid med en enkel justering återställa en perfekt tonal balans.
I familjen ingår tre typer av högtalare, nämligen toppsystem (80 – 20 000 Hz) för frontkanalerna, ambiens-system för surroundkanalerna och bassystem (20 – 80 Hz). Jag kallar de tre fronthögtalarna för cc-pc (Custom Cinema – Picture Channels), surroundhögtalarna heter cc-ac (Custom Cinema – Ambience Channels), och basmodulerna heter cc-bc (Custom Cinema – Bass Channel).

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2010-09-08 21:00

Tack Aerob :)

LageB

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-09 11:42

Eller nybyggnation 8)

Sedan håller jag med (vem det nu var) att finish-kraven på själva lådan blir obefintlig. Allt täcks ju sedan (på ett smart sätt 8)) när allting är klart. För sjutton, man behöver ju inte ens försänka elementen. Runt diskanten kan man ju alltid sätta nån gummiskiva eller nåt om man skulle bli orolig för diffraktioner vid 15 kHz (som jag tror nån gjorde på forumet)

Återgå till Wänner af Ino