Färdigtänkt - Ino piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

Färdigtänkt - Ino piP

Inläggav denim44demon » 2012-09-25 20:25

Tänkte be om lite hjälp.

Jag funderar på att köpa ett par begagnade Ino Audio piP, men vad ska jag tänka på? Jag har för mig att jag läst att det var någon förändring (element) kring 2006 och att det med den anledningen kanske är bra att sätta en åldersgräns här. Är det några andra saker som jag bör ta hänsyn till eller är de flesta efter denna årgång relativt likvärdiga?
Senast redigerad av denim44demon 2012-10-16 18:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-09-25 20:34

Varför köper du inte nya om du ändå bor i Stockholm?
I stort sett samma pengar nya som begagnade.

Bara att ringa IÖ och bestämma tid :)

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-25 20:55

Bara att ringa IÖ och bestämma tid

Jag har tänkt att ringa till Ing. Ö för att se om möjligheten finns att få komma dit och lyssna vid lämpligt tillfälle.

Varför köper du inte nya om du ändå bor i Stockholm?
I stort sett samma pengar nya som begagnade.

Jag har sett ganska många piP som säljs för en bra bit under nypriset, vilket kan tala för ett begagnatköp även om det vore riktigt grymt att få beställa ett par nya, tillverkade helt efter egna önskemål.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-26 00:07

Kolla att inte plasten är sprucken runt skruvhålen på terminaler eller element.
Kolla att diskanterna inte är sönderspelade utan att de låter, och låter rent.
Och leta efter konstiga veck på konen till basen vid talspolsinfästningen eller längre ut, och att även dom låter rent.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zed

Re: Att tänka på - Ino piP

Inläggav Zed » 2012-09-26 08:48

denim44demon skrev:Tänkte be om lite hjälp.

Jag funderar på att köpa ett par begagnade Ino Audio piP, men vad ska jag tänka på? Jag har för mig att jag läst att det var någon förändring (element) kring 2006 och att det med den anledningen kanske är bra att sätta en åldersgräns här. Är det några andra saker som jag bör ta hänsyn till eller är de flesta efter denna årgång relativt likvärdiga?

Vad jag vet så är det bara piPs , baselememt som ändrats 2006,samt att porten numera är i ett stycke istället för kapad och klistrad

begpriset är ungefär byggsatspris med lackadlåda, dvs 5-6000. Det sköna med pip begpris är att det ökar med samna som ino's prislista :)

En annan sak är att fråga eftet kvittot från Öhman det är ju garanti på grejerna och där står oftast om de är kontrollmätta också.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-26 08:55

Snarare ligger priserna som lådbyggsats i rå MDF
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-09-26 09:43

Kolla filtrets koppling, lödning och limning rätt och slätt.

Dämpmaterialet kanske någon annan kan tipsa om?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-26 10:01

Oresound skrev:Kolla filtrets koppling, lödning och limning rätt och slätt.

Dämpmaterialet kanske någon annan kan tipsa om?

Jag skulle avråda från att öppna lådan igen. Dels är diskanten lite känslig och kan lätt spricka andra gången den skruvas dit sen bör man ju byta tätlist om man tar ute elementen dessutom.

Kolla de punkter Paa nämnde och man brukar ju få en hyfsad känsla om den som monterat vet vad han höll på med efter att ha snackat med vederbörande. Själv har jag monterat en bra bit över 10 par piP vid detta laget och inget av dem var några problem.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-26 10:18

Tack för all hjälp!

Vad jag vet så är det bara piPs baselememt som ändrats 2006,samt att porten numera är i ett stycke istället för kapad och klistrad

Uppdaterades inte piPs baselement alldeles nyss (2010) och de vanliga piP elementen 2006? Har för mig att jag läst detta men jag är inte säker.

Jag skulle avråda från att öppna lådan igen. Dels är diskanten lite känslig och kan lätt spricka andra gången den skruvas dit sen bör man ju byta tätlist om man tar ute elementen dessutom.

Vad gäller att öppna lådan igen så tänker jag nog inte göra detta då jag inte är rätt person att bedöma vare sig lödning eller koppling ändå! :) Det hade annars varit roligt att bygga montera sitt eget par, men jag tror inte jag ger mig på det...'

Bra tips att titta på, och att fråga efter kvittot var något jag inte hade tänkt på. Är det några andra "uppdateringar" som gör att man bör köpa versioner efter ett visst årtal?

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2012-09-26 10:41

Kan absolut rekommendera att du monterar ditt eget par. Jag monterade mina första för ett par år sedan och hade verkligen ingen koll vad jag höll på med, tog massa timmar för att man var tvungen att tripperkolla allt innan man vågade göra något men känslan efteråt var riktigt fin.

Nu 7-8 par högtalare är det väldigt trevligt att veta hur man gör, lödkolven har så många andra trevliga användningsområden också, förlänga strömsladden till vattenkokaren t.ex.

En liten lödstation kostar inte mer än femhundring på elfa, ta det lugnt och ta hjälp av en kompis som kan hålla sladdarna still.

mycket nöje!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-26 11:42

PojkenMedTur skrev:lödkolven har så många andra trevliga användningsområden också, förlänga strömsladden till vattenkokaren t.ex.

Fast jag tror inte man får löda sladdar som ansluts till starkström utan vidare. Det måste vara en konstruktion som överhuvudtaget tillåter lödning och det är sällan fallet beträffande starkströmskablar, de pressas eller skruvas oftare. Det finns en risk att lödningen släpper om kabeln går varm vid belastning (och de gör de ofta).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-09-26 11:46

RogerGustavsson skrev:
PojkenMedTur skrev:lödkolven har så många andra trevliga användningsområden också, förlänga strömsladden till vattenkokaren t.ex.

Fast jag tror inte man får löda sladdar som ansluts till starkström utan vidare. Det måste vara en konstruktion som överhuvudtaget tillåter lödning och det är sällan fallet beträffande starkströmskablar, de pressas eller skruvas oftare. Det finns en risk att lödningen släpper om kabeln går varm vid belastning (och de gör de ofta).

Det var det första jag tänkte på också...

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-09-26 13:14

denim44demon skrev:Tack för all hjälp!

Vad jag vet så är det bara piPs baselememt som ändrats 2006,samt att porten numera är i ett stycke istället för kapad och klistrad

Uppdaterades inte piPs baselement alldeles nyss (2010) och de vanliga piP elementen 2006? Har för mig att jag läst detta men jag är inte säker.

Ja fel av mig , det var pi60 som ändrades kring 2006 , piPs var nog 2009-2010.

Altså vem skulle låta en eventuell köpare öppna ett par piP?
jag skulle garanterat säga tack å hej då den frågan kom upp
Låter de bra är det oftast helt ok det är ju ändå begagnade.

Vill man ha perfekta piP får man betala mer så är det bara. Jag sålde precis ett par piP som Öhman byggt och fick bra mycket mer än råmdfbyggsats priset.

Ett annat tips är ju att många tar bilder på det de bygger så fråga om det finns monteringsbilder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-26 13:57

Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:

Johan Lindroos fick väl detta på näsan av arge snickarn?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-26 14:33

RogerGustavsson skrev:
Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:

Johan Lindroos fick väl detta på näsan av arge snickarn?

"Eru dum i huvet" har jag för mig han sa :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-26 14:54

Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Johan Lindroos fick väl detta på näsan av arge snickarn?

"Eru dum i huvet" har jag för mig han sa :mrgreen:

Haha den historien får någon allt dra :D

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-26 15:38

Om du inte känner för att montera ett par ska du inte göra det. Ja det är inte så svårt men blir det fel så kan det bli katastrof. Dessutom behöver man verktyg etc. Har man aldrig sett ett kopplingsschema förut blir det lite klurigt.

Angående garantin så har jag för mig att den endast gäller förste ägaren och om det rör sig om byggsats så måste högtalarna vara inlämnade för kontrollmätning inom någon viss tid efter köp (kanske ett år?)
Färdigmonterade är alltid kontrollmätta.

Ring och boka en demo med en gång, det kan vara lång kötid. Annars finns säkert ngn vänlig själ här som låter dig få lyssna. Jag skulle gjort det om inte mina stod så väldigt konstigt uppställda.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-26 21:21

Det händer att folk säljer för att de inte är nöjda med ljudet.
Då har det visat sig att filtren är fellödda.

Ordentligt prutläge, gå sen hem och fixa filtren. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-26 21:55

Ragnwald skrev:Det händer att folk säljer för att de inte är nöjda med ljudet.

Hehe! Du har en liten affärside' där!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-26 21:59

Om du inte känner för att montera ett par ska du inte göra det. Ja det är inte så svårt men blir det fel så kan det bli katastrof. Dessutom behöver man verktyg etc. Har man aldrig sett ett kopplingsschema förut blir det lite klurigt.

Det hade varit både roligt och lärorikt att montera ett par egna, men då får jag nog ta hjälp av någon med lite bättre kunskap än mig. Annars fanns säkert risk för nedanstående, och det vill jag ju inte! :wink:

Det händer att folk säljer för att de inte är nöjda med ljudet.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-26 22:06

sprudel skrev:
Ragnwald skrev:Det händer att folk säljer för att de inte är nöjda med ljudet.

Hehe! Du har en liten affärside' där!

Hmmmm ja så länge inte diskanten brunnit eller nåt. Fast nya kostar ju ingen förmögenhet.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-09-27 17:38

Om du önskar så hjälper jag dig gärna att löda och montera ett par piP.
Vill du ha dem i någon tjusig fanér så går det att beställa färdigfanérade kabinetter även vid köp av byggsats.

Lägg istället mellanskillnaden på ett par av Ingvars absorbentskivor, SD-fötter och några skivor du ännu inte köpt!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-27 22:52

Tack för alla råd och hjälp. Om jag inte råkar snubbla över ett par piP börjar jag nog med en provlyssning hos IÖ så snart som möjligt och utgår därifrån så får vi se vad som händer. Ringde idag men han var bortrest för tillfället så jag får vänta ett tag.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-29 13:18

Vad säger ni om skillnaden mellan piP och piPs? Någon med erfarenheter av båda?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-09-29 13:24

Jag har haft piP och har nu piPs.. största skillnaden är att piPs klarar att spela starkare utan att låta ansträngt eller "bottna".
Skillnaden är faktiskt ganska stor i ljudtrycksförmåga tycker jag.
Mina piPs är av den nyaste modellen med det nya baselementet med kevlar?-kon.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-29 13:29

denim44demon skrev:Vad säger ni om skillnaden mellan piP och piPs? Någon med erfarenheter av båda?

Den är ganska liten. Skillnaden är att signatur-varianten har ett lite annorlunda baselement med metallkorg. Magnetsystemet är lite bättre har jag för mig. Men effekttåligheten är inte särskilt mkt bättre och piPs går bara ngn Hz lägre så skillnaden är inte så stor i praktiken.

Lägg pengarna på dämp bakom och en lurvig matta framför tycker jag! Fast prisskillnaden är inte så stor. Det känns ju ändå lite bättre med signatur :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-29 19:31

+1
Ingvars signatur går inte av för hackor. :)

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-09-29 20:08

Ragnwald skrev:+1
Ingvars signatur går inte av för hackor. :)

Jag antar att du menar att skillnaden mellan de två är så stor att det är värt att välja piPs!?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-29 20:16

Nej, jag bara skojade.
Skillnaden mellan modellerna hänger enbart på baselementet.

Har själv enbart erfarenhet av S-modellen (4 par), har aldrig lyssnat på den andra modellen utan S. Har bara blivit så. :)

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2012-09-29 21:18

Har haft piP och sen uppgraderat dom till piPs. Utseendet på baselementet är ju lätt värt skillnaden :D
Dom är båda värd vad dom kostar i mitt tycke.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino