Hej,
Jag funderar på att börja köra aktiv delning med någon Inokombo, men har några frågetecken jag skulle vilja räta ut innan steget tas och jag vänder mig därför till forumet för att upplysas.
Jag har för tillfället ett par piPs och de låter bra, men det blir svårt att få in dem möbleringsmässigt. Vidare får jag känslan av att de ljudmässigt inte riktigt fyller rummet. De är installerade enligt konstens alla regler. iPs + profundusP skulle gå att gömma undan på ett mkt bra sätt och borde samtigt vara ett lyft ljudmässigt.
Mitt nuvarande slutsteg är inget monster (2*80w) och dyrt med mina mått mätt, men strömstarkt och låter väldigt bra. Jag har inget behov av att spela jättestarkt och piPs + " ev lite till" räcker gott för mina behov.
Nu till mina funderingar:
Hur skiljer sig ljudet i ett iPs + profundusP system jfrt piPs respektive pi60s? Någon som jämfört?
Kan ett strömstarkt 2*80 steg köra 2 st profundusP med gott resultat givet att jag inte spelar så starkt? 4st?
Tyvärr har jag inte möjlighet att möblera in ett par i16s i lägenheten just nu, men skulle gärna göra det senare om möjlighet ges (pi60s lät helt otroligt i mellan och toppregistret när jag hörde dem i Täby). Rekommenderade basmoduler till i16s verkar dock kräva mycket "juice". Kan man köra i16s med 2 eller 4 profundusP och en rumsjusterare? Om ej, varför?
(Eller: Hur framtidssäkert är två 2*80 watts slutsteg om man vill höra aktivt med Inosystem)?
Någon som provat att köra ett lite enklare men mer effektstarkt slutsteg (typ PA eller ett billigt A/B) till basmodulerna och ett "finsteg" till topparna? Funkar det eller blir det knas om man kör med slutsteg av helt olika karaktär?
Tacksam om ni vill dela era erfarenheter!
MVH K