Aktiv delning med ino toppar och basmoduler eller ej?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wadkri

Aktiv delning med ino toppar och basmoduler eller ej?

Inläggav wadkri » 2014-03-09 20:21

Hej,

Jag funderar på att börja köra aktiv delning med någon Inokombo, men har några frågetecken jag skulle vilja räta ut innan steget tas och jag vänder mig därför till forumet för att upplysas.

Jag har för tillfället ett par piPs och de låter bra, men det blir svårt att få in dem möbleringsmässigt. Vidare får jag känslan av att de ljudmässigt inte riktigt fyller rummet. De är installerade enligt konstens alla regler. iPs + profundusP skulle gå att gömma undan på ett mkt bra sätt och borde samtigt vara ett lyft ljudmässigt.

Mitt nuvarande slutsteg är inget monster (2*80w) och dyrt med mina mått mätt, men strömstarkt och låter väldigt bra. Jag har inget behov av att spela jättestarkt och piPs + " ev lite till" räcker gott för mina behov.

Nu till mina funderingar:

Hur skiljer sig ljudet i ett iPs + profundusP system jfrt piPs respektive pi60s? Någon som jämfört?

Kan ett strömstarkt 2*80 steg köra 2 st profundusP med gott resultat givet att jag inte spelar så starkt? 4st?

Tyvärr har jag inte möjlighet att möblera in ett par i16s i lägenheten just nu, men skulle gärna göra det senare om möjlighet ges (pi60s lät helt otroligt i mellan och toppregistret när jag hörde dem i Täby). Rekommenderade basmoduler till i16s verkar dock kräva mycket "juice". Kan man köra i16s med 2 eller 4 profundusP och en rumsjusterare? Om ej, varför?
(Eller: Hur framtidssäkert är två 2*80 watts slutsteg om man vill höra aktivt med Inosystem)?

Någon som provat att köra ett lite enklare men mer effektstarkt slutsteg (typ PA eller ett billigt A/B) till basmodulerna och ett "finsteg" till topparna? Funkar det eller blir det knas om man kör med slutsteg av helt olika karaktär?

Tacksam om ni vill dela era erfarenheter!

MVH K

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-09 21:27

Köp i6 då.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
wadkri

Inläggav wadkri » 2014-03-10 11:47

Elfsberg skrev:Köp i6 då.

Hej Elfsberg,

Tackar för tipset. Du får gärna utveckla ditt resonemang

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-10 11:50

Dagens tips: i6 !

OM du känner att du vill ha mer än iP kan erbjuda tillsammans med profudnsuP-2.
profundusP-2 fungerar för övrigt ypperligt med 2x80w och kommer inte att vara en brgränsning tillsammans med iP.

jag skriver iP för jag tycker att iPs är ganska onödig... då kan du lika gärna lägga ett par tusen till och gå upp till just i6 som är mycket, mycket mer kompetent på alla vis.
iP och profundusP-2 är en fin kombination, den tycker jag att du ska satsa på om du idag tycker att piPs klarar jobbet men inte riktigt fyller upp i basen.

Med iP och profundusP-2 så kan du ju reglera nivån fritt i basen och kan anpassa ljudet till så som du vill ha det.

Samma sak gäller med i6 i kombination med profundusP-2 för övrigt, vilket naturligtvis fungerar jätte bra.

i6 då, det är en liten högtalare, den är större än iP men mycket mindre än i14 eller i16s.
Och det är inte så farligt dyr, ca 12000kr i monteringssats utförande med lack.

Men du, om du tycker att piPs är gott nog, om bara vill ha mer utfyllnad i basen.

Sälj INTE piPs utan behåll dom, så KAN du köra dom som fullrange senare om du skulle vilja.
Köp basmoduler profundusP-2 och dela med ett cr80s ca14000kr

Om du inte vill montera ihopp basmoduler profundusP själv, så finns det antagligen någon här som kan hjälpa dig med det, om du bor i eller när stockholm så hjälper jag dig gärna.
Mot en god kanelbulle !

Hoppas att jag kunde komma med någon vettig vägledning :)

och att jag utefter din beskrivning kunde ge vettiga tipps :P

Tips: Ring till Ingvar och fråga om det går att fixa Basstöd till piPs, alltså basstöd och INTE basmoduler ;)
Ring och fråga, kanske kan han det, det vore lösningen för dig !
Mer ingående vad det betyder är att det är som en basmoduler som jobbar tillsammant med piPs och du får vissa fördelar med just den kombinationen.
dessutom blir det billigare än med basmoduler och delningsfilter osv...
enda som krävs är det samma som med delat system, separat för och slutsteg.
men med basstöden så behöver du fortfarande bara två kanaler och inte 4 kanaler som du måste ha om du ska köra med delat!
så du slipper köpa ett ytterligare slutsteg.

Och spar sammantaget ca 8000kr om vi tänker att ett steg kostar 4000kr och ett cr80s 4800kr.

Med basstöd så får du möjligheten att anpassa nivån i basen mycket bar efter smak och rum.

Ring och fråga, efter basstöd till piPs och om det går att ordna! :)
fråga honom också på en gång om du är osäker på basstödens fungtion osv och vill ha svar direkt av honom... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-03-10 14:27

Spelar själv med kombinationen som DVD-ai nämner, och det fungerar mycket bra.
Dock har jag ökat mina ljudtryckskrav i varje bytessteg med Ino. Först hade jag piP och satt jättenöjd.

Dock ville jag åt djupare bas, och skaffade mig profundus P-2 till mina piP. Här är det viktigt att veta att man går in med rätt inställning (vilket jag inte riktigt gjorde) - detta gör att man kan spela lite högre, men inte så mycket som man kan tro.
Det slutade med att jag fick byta basar i mina piP, och då hade jag spelat LÅNGT över dess förmåga. Redan på volymer en bit över vad piP kan leverera när de spelar ensamma så börjar diskanten hårdna och de låter inte riktigt lika kul längre. Samma problem gäller såklart piPs.

Nu har jag skaffat i6 som verkar tåla hur mycket stryk som helst. Det är mina profundus P som lever farligt den här gången. Jag har 2x150w till dem, vilket räcker och blir över för att överstyra dem ganska ordentligt - lite mindre effekt hade varit säkrare.

Med facit i hand skulle jag inte sikta på en piP(s)/iP(s)-kombination idag, men det är ett jättebra "mellansteg" när man redan har dem och byter upp sig till basmoduler.
Vet du att du har högre ambitioner rekommenderar jag dock profundus X-2 direkt, ett steg jag själv behöver ta nu...
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-10 14:38

som sagt, beror helt på mål :)

Om han bara vill ha möjlighet till mer bas så är ju att behålla piPs och köra mot profundusP-2 en ypperlig lösning, han får ytterligare kapacitet samt också möjlighet till att anpassa ljudet efter eget tycke vilket i alla fall jag uppfattar är pryo1 :)

Men jo, håller i övrigt med om dina åsikter om att dela piP/piPs.
Man vinner inte "mycket nog" för att i alla fall JAG ska se det som en vettig uppgradering om målet är så mycket med ljudtryck som möjligt.
Men om målet är "lite mer ljudtryck med främst möjlighet till anpassning i basen" så är det ju helt rätt ! :)

Om man vill byta upp sig allmänt i prestanda, ja då anser jag i6 vara nästa steg, tillsammans med profundusP-4 eller profundusX-2.
då börjar det blir fart på grejjerna ordentligt.

men som sagt, allt handlar om vad man söker, jag tyckte inte det verkade vara kapacitet som var högsta pryo nu :)
Senast redigerad av DVD-ai 2014-03-10 14:43, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Aktiv delning med ino toppar och basmoduler eller ej?

Inläggav Almen » 2014-03-10 14:38

wadkri skrev:Hur skiljer sig ljudet i ett iPs + profundusP system jfrt piPs respektive pi60s? Någon som jämfört?
---
pi60s lät helt otroligt i mellan och toppregistret när jag hörde dem i Täby

Du sagest's...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-12 10:45

Vad hände ?!

Har du kommit fram till något ? :)
Mvh//David

Återgå till Wänner af Ino