fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-08 20:49

Hej!

Jag var hos en kompis och fick lyssna på hans pi60. Det var det bästa jag nånsin hört. Så efter några överväganden hittade jag ett par begagnade piP som jag köpte. De var angivna att vara tillverkade av Ingemar himself och vara från 2016.

Om uppgifterna stämmer har jag då köpt ett par piP och inte piPs men med "senaste" elementen?

Nåväl, övrig kringutrustning är Linn Majik DS streamer, Lejonklou kikkin2 försteg och Linn AV5125 förstärkare. Prismässigt och av-Linn-entusiasmer ska det vara bra grejor alltså.
Jag bor i en typisk lägenhet men enligt min lekmannakunskap inte katastrofal akustik.

piP levererar en detaljrikedom, 3D-känsla, trovärdighet och ljudeffekter i en klass för sig! Och vilken härlig och djup bas.
Alla skruvar sitter åt och de har inga synliga skador. De ser heller inte ut som att det är en amatör som har utfört lödningen efter att jag inspekterade baksidan av ena mellanregistret.

Men, och detta är ett stort men, dom är inte angenäma att lyssna på. Jag kan inte precisera varför. Man ryggar till då och då. Ingen njutning går att uppnå.
Det känns verkligen som att det kommer nåt man inte gillar från just själva högtalaren och inte att det är nån efterklang. Jag testade att låna hem en denon 2500 kronors stereoförstärkare för test men samma obehag fanns och ljudet lät inte längre hifi.

Är det någon som har tips eller kommentarer på detta?
Senast redigerad av jocke_tuffing 2019-02-11 08:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-08 21:05

Är de rätt placerade? Upptill vägg och med dämpning bakom samt på rätt höjd?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Maccis » 2018-12-08 21:06

Min fundering går om elementen inte är trasiga....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-08 21:11

De kan vara sönderspelade också. Eller felmonterade. Även om säljaren tror att de är monterade av Ingvar själv kan det ju bero på något missförstånd i tidigare led. Det har dessutom förekommit att byggsatser sålts vidare som påstått Ingvarmonterade men i stället uppenbart felmonterade byggsatser. Något par a1 med elementen på fel håll och tätningslist som hängde utanför var ett nyligt exempel i någon tråd...
Man kan också mot en mindre kostnad lämna in högtalarna för kontroll hos Ingvar.

Ta en bild på delningsfiltret och högtalaren, samt uppställningen så får du nog bättre råd.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-08 21:23

Dom är inte rätt placerade och har ingen dämpningsskiva. Men jag är 94% säker på att det är nåt annat problem.

De kan mycket väl vara sönderspelade. Snubben jag köpte av var typ rock-musiker och dom brukar ju spela extremt högt.

Även om det går att få dom kontrollerade för en mindre summa så verkar det ju smått omöjligt att boka in tjänsten.

Det råkar inte finnas någon i södra stockholm som har en piP rigg som spelar bra som kan kan få höra? 8)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Maccis » 2018-12-08 21:32

Bjud in på HiFi-fika!!

Lär absolut komma förbi någon/några "INO-iter".
Särskilt eftersom du bor i STHLM.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-08 21:42

IMG_5701.JPG
IMG_5701.JPG (1.88 MiB) Visad 6370 gånger

IMG_5700.JPG
IMG_5700.JPG (1.67 MiB) Visad 6370 gånger

IMG_5699.JPG
IMG_5699.JPG (1.75 MiB) Visad 6370 gånger

IMG_5697.JPG
IMG_5697.JPG (1.74 MiB) Visad 6370 gånger

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-08 21:42

Just ja, jag kan ju bjuda in också.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Lennart » 2018-12-08 21:52

Spontan kommentar, dom högtalarna är inte monterade av IÖ.
/Lennart

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-08 22:01

Nej, med de där kallödningarna och oskyddade, kortslutningsriskerande ledarna är de definitivt inte Öhmanbyggda.

Jag tror också, precis som du, att kombinationen piP och rockmusiker är ett bra recept för sönderspelade högtalare. I vilket fall måste delningsfiltren lödas om.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-08 22:12

Va? Är ni säkra på det utifrån dessa lite halvmörka bilder?

Det skulle ju kunna förklara hur man kan höra att grundkvalité finns men det är obalans och då kan till och med detaljrikedomen göra det värre än att lyssna på ett par sämre högtalare.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-08 22:22

Ska det vara så att man trycker in elementet i dämpningen i högtalaren? Alltså att delningsfiltret går in lite i kudden.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-08 22:29

Ja, det ska vara så. Just därför är det extra viktigt att inga ledare i filtret kan komma i kontakt med elementets botten när det blir tryck på eller någon av kablarna bänder och drar. Det är inte säkrat på ditt filter. Dessutom verkar flera av komponentbenen inte ens avklippta, och några lödningar är misstänkt kalla. Det där kan inte komma från Ingvar. Det är oklart om detta är grunden till problemet eller inte, men det är i varje fall ett av problemen som måste åtgärdas...
Om det inte hjälper, och kanske även om det hjälper, tycker jag det vore värt att lämna in dem till Ingvar för kontroll av elementen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Frisk » 2018-12-09 01:50

Det är lite svårt att se på bilden, men jag tycker det ser ut som kabeln som går från kondensatorn till induktorn har en klump lod på sig men inte är lödd mot själva benet på induktorn!? Ser jag bara fel? Det ser dessutom inte ut som lödningen flutit ut ordentligt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35457
Blev medlem: 2005-01-10

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav paa » 2018-12-09 02:28

jocke_tuffing skrev:Va? Är ni säkra på det utifrån dessa lite halvmörka bilder?

Det där ser helt klart inte bra ut.
Här finns det bilder på ett montage som ser betydligt bättre ut:
http://mordvap.net/bilder/060305_jag_och_erik_ino_pip/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Baltatzar » 2018-12-09 10:34

Stämmer in i kören och kan konstatera att det inte var en särskilt snygg filtermontering och det är knappast tänkbart att det är Ino som utfört arbetet.

Om du har köpt dessa i tron att de inte är monterade som byggsats hade jag personligen lämnat tillbaka eller krävt prisavdrag som kompensation.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-09 11:10

Ja det där filtret har några lödningar som inte ser tillfredställande ut... det bör göras om ! :)
Dessutom så är det jätte viktigt att isolera exponerade kontaktytor på piP(s) filter pga just risken för kontakt med magnetens polstycke.
Så man bör klippa av överflödig längd på komponenters ben och isolera lödningar som skulle kunna komma i kontakt med magneten.

Om du inte känner dig bekväm med att utföra detta själv så är du välkommen över/hem till mig så kan vi gå genom dessa tillsammans och även säkerställa lödningarna på diskant och anslutningsterminal.
Just diskanten är extra pillig och känslig vid lödning så där är det viktigt med en snabb och effektiv/målmedveten uppvärmning och bra förtenning så att hela förloppet är så kort som vara möjligt.

Oavsett hurdu väljer att göra så,
Lycka till ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35457
Blev medlem: 2005-01-10

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav paa » 2018-12-09 11:36

Diskantens tunna plastchassi är också väldigt känsligt för att skruvarna dras för hårt. Dra bara tills tätlisten precis komprimerats. Drar man lite extra, så kan plasten spricka.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-09 20:13

paa skrev:
jocke_tuffing skrev:Va? Är ni säkra på det utifrån dessa lite halvmörka bilder?

Det där ser helt klart inte bra ut.
Här finns det bilder på ett montage som ser betydligt bättre ut:
http://mordvap.net/bilder/060305_jag_och_erik_ino_pip/


Han som jag köpte dom av är ironiskt nog väldigt lik han på bilderna :lol:

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-09 20:14

paa skrev:Diskantens tunna plastchassi är också väldigt känsligt för att skruvarna dras för hårt. Dra bara tills tätlisten precis komprimerats. Drar man lite extra, så kan plasten spricka.


Det är precis vad som hänt ser jag nu...

Till råga på allt tryckte min 2,5-åring in domen på mellanregistret. Men jag fick ut den jämn och fin. Och luggade såklart ungen ordentligt.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-09 20:15

Baltatzar skrev:Stämmer in i kören och kan konstatera att det inte var en särskilt snygg filtermontering och det är knappast tänkbart att det är Ino som utfört arbetet.

Om du har köpt dessa i tron att de inte är monterade som byggsats hade jag personligen lämnat tillbaka eller krävt prisavdrag som kompensation.

Vänliga hälsningar


Eller lämna in på uppgradering till piPs och skicka fakturan till honom.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-09 20:18

DVD-ai skrev:Ja det där filtret har några lödningar som inte ser tillfredställande ut... det bör göras om ! :)
Dessutom så är det jätte viktigt att isolera exponerade kontaktytor på piP(s) filter pga just risken för kontakt med magnetens polstycke.
Så man bör klippa av överflödig längd på komponenters ben och isolera lödningar som skulle kunna komma i kontakt med magneten.

Om du inte känner dig bekväm med att utföra detta själv så är du välkommen över/hem till mig så kan vi gå genom dessa tillsammans och även säkerställa lödningarna på diskant och anslutningsterminal.
Just diskanten är extra pillig och känslig vid lödning så där är det viktigt med en snabb och effektiv/målmedveten uppvärmning och bra förtenning så att hela förloppet är så kort som vara möjligt.

Oavsett hurdu väljer att göra så,
Lycka till ! :)


Jag är inte alls bekväm. Jag har inga verktyg och endast erfarenhet från slöjden för 25 år sen.

Vilket schyst erbjudande! Jag kanske hör av mig via enskilt meddelande.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kristian » 2018-12-11 10:11

Nu säger du visserligen att du upplever "härlig och djup bas". Dessutom tycker jag mig se en tätningslist på sista bilden.
Vill ändå belysa vikten av att samtliga element, terminal och basreflexport är tätade mot högtalarlådan. Om inte, kan det bli väldigt obalanserat ljud.

/Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav shifts » 2018-12-11 16:23

Några har redan sagt detta: Låt någon med erfarenhet lyssna och inspektera filter. Eller ännu bättre: Lämna in dem till Ingvar för inspektion. Efter det så vet du. Men ingen har sagt: Kan det bero på inspelningarna? Eller de passar dig kanske inte fullt ut?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-11 18:33

jocke_tuffing skrev:Dom är inte rätt placerade och har ingen dämpningsskiva. Men jag är 94% säker på att det är nåt annat problem.

De kan mycket väl vara sönderspelade. Snubben jag köpte av var typ rock-musiker och dom brukar ju spela extremt högt.

Även om det går att få dom kontrollerade för en mindre summa så verkar det ju smått omöjligt att boka in tjänsten.

Det råkar inte finnas någon i södra stockholm som har en piP rigg som spelar bra som kan kan få höra? 8)

Smått omöjligt att boka in tjänsten? Hurdå menar du?

Bara att ringa 070-523 32 32 och berätta vad det gäller.

Jag skulle kalla det smått möjligt. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-12 07:54

IngOhman: Olika referenser !? :D

Jocke_tuffing: gör så !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-12 21:32

Tack för vidare input! Och av Ingvar (ingenting annat) också!

Jag har svårt att tro att dom inte passar mig. Dels för den kvalité som jag hör. Trots obalans. Och dels för den pi60-upplevelsen jag hade.
Jag tror inte nå vidare på att dom behöver spelas in innan dom blir behagliga att lyssna på. Vet inte varför men jag tror inte det bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-12 21:44

Så, när har du avtalat tid att ta dem till Ingvar då?

Annars få tummen ur basporten och gör det! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-12 23:14

jocke_tuffing skrev:Hej!

Jag var hos en kompis och fick lyssna på hans pi60. Det var det bästa jag nånsin hört. Så efter några överväganden hittade jag ett par begagnade piP som jag köpte. De var angivna att vara tillverkade av Ingemar himself och vara från 2016.

Om någon påstår något sådant och hänvisar till mig som Ingemar så är det nog någon som ljuger. ;)

jocke_tuffing skrev:Om uppgifterna stämmer har jag då köpt ett par piP och inte piPs men med "senaste" elementen?

Nåväl, övrig kringutrustning är Linn Majik DS streamer, Lejonklou kikkin2 försteg och Linn AV5125 förstärkare. Prismässigt och av-Linn-entusiasmer ska det vara bra grejor alltså.
Jag bor i en typisk lägenhet men enligt min lekmannakunskap inte katastrofal akustik.

piP levererar en detaljrikedom, 3D-känsla, trovärdighet och ljudeffekter i en klass för sig! Och vilken härlig och djup bas.
Alla skruvar sitter åt och de har inga synliga skador. De ser heller inte ut som att det är en amatör som har utfört lödningen efter att jag inspekterade baksidan av ena mellanregistret.

Men, och detta är ett stort men, dom är inte angenäma att lyssna på. Jag kan inte precisera varför. Man ryggar till då och då. Ingen njutning går att uppnå.
Det känns verkligen som att det kommer nåt man inte gillar från just själva högtalaren och inte att det är nån efterklang. Jag testade att låna hem en denon 2500 kronors stereoförstärkare för test men samma obehag fanns och ljudet lät inte längre hifi.

Är det någon som har tips eller kommentarer på detta?

Omöjligt att veta utan analys.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2018-12-13 11:36

Pi60s är en av de allra finaste fullregisterhögtalare jag lyssnat (och mätt) på. Jag har inget ont att säga om pip, men jag tror inte man skall förvänta sig lika högklassig återgivning från pip som från pi60s.

Jag upplever tex att pip tarvar lite nogsammare placering med avseende på höjd över golv och närhet till dämpat vägg för att prestera maximalt bra.

Jag vet hur en frisk pip skall mäta på referensaxeln och kan självklart hjälpa till att verifiera dessa exemplar. Skicka PM om det är av intresse.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav bassman » 2018-12-13 12:05

Många öppna famnar som kan hjälpa till med dessa piP. Heders och respekt till er :!:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-13 13:23

Mitt ”omöjligt att veta utan analys” skall tolkas som ett råd om att lämna in högtalarna på slutkontroll.

Kostnaden är småpotatis jämfört med högtalarnas pris, och inte bara fixas högtalarna om något är fel, du får ju även ett kvitto på att de sedan är korrekta, vilket i sig påverkar högtalarnas värde positivt. Jag skulle i varje fall inte köpa ett par högtalare som inte är slutkollade.

Jag vet ju hur vanligt det är att folk gör fel.

Att man kan köpa högtalarna i monteringssats utan att slutkolla dem beror på att det finns de som verkligen har superkoll och kan bygga ihop dem rätt, och som på så vis får chansen att spara lite pengar*, men mitt råd är alltid att lämna in dem på slutkoll.


Vh, iö

- - - - -

*Förr i tiden så ingick slutkoll i monteringssatspriset. Kanske skulle jag återinföra det, alltså sälja dem dyrare med slutkoll inkluderad? Det knasiga är att inte ens när det ingick så lämnade alla in sina högtalare på slutkoll. 8O
Senast redigerad av IngOehman 2018-12-13 15:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-12-13 13:26

Har man tex 50mil resa och känner sig säker på vad man gör så förstår jag att många inte lämnar in dem. Problemet är ju bara att det är lätt att överskatta sina egna förmågor vilket gör att en del exemplar på marknaden är felaktiga.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-13 15:10

Absolut. Så är det.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-13 17:32

Ja det är synd... :cry:

Men dolda fel som t. Ex. Dåliga lösningar är tyvärr också en sak som gärna förekommer och sedan orsakar problem efter ett antal år.
Detta förekommer ju överallt i olika konstruktioner runt om i världen och är (naturligtvis) på intet sätt något problem specifikt för Ino högtalare :)
Mem jag har gått genom vartenda exemplar av Ino högtalare som är köpta i andra hand och jag har kollat Filter montage, lödningar, så att ej kablar ligger mot och kan skallra, att tätlister är okey, att dämpmaterial är rätt monterat osv...

Men det är jag det, jag mår bra av att ha det gjort :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tell
 
Inlägg: 2082
Blev medlem: 2015-10-27

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Tell » 2018-12-13 17:54

Så vad för fel kan göras när man monterar ett par piP då? Av egen erfarenhet av ett begköp så är delningsfilter och tätning av element och rör nåt som går att göras fel iaf. Vad mer?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav shifts » 2018-12-13 19:15

Den uppochner vända diskanten har vi sett några exempel på här på forumet genom åren tror jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 13:20

Det finns ingen gräns för människors förmåga att göra fel. ;)

Men många är även duktiga på att göra rätt. Det hjälper dock inte dem som inte är det.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 13:37

bassman skrev:Många öppna famnar som kan hjälpa till med dessa piP. Heders och respekt till er :!:

Ino-ägarna är de bästa människorna i hela världen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5069
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav genstruktur » 2018-12-14 13:49

Jag har faktiskt ett sådant där kvitto från dig IÖ med genomförd slutkontroll på mina pi60. Har känts skönt i vissa stunder då jag inte riktigt fått till det - att veta att det i alla fall inte är fel på dem :). Du borde ha en filial i Göteborg! :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2018-12-14 15:00

För länge sedan mätte jag upp ett par B&W 802 Matrix åt en kamrat. Vid ungefär 2-3 kHz hade den ena burken en djup utsläckning. Efter lite analys visade det sig att förra ägaren hade bytt internkablaget och råkat polvända diskantelementet. 8O Efter en enkel lödövning var fasen ånyo korrekt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-14 21:17

Okej såhär blir planen.

Åka till Ingvar. Snabb lyssning på ett par piP. Om dom låter bra lämna in mina för uppgradering till piPs.
Om inte, lämna in för kontroll och justering, då har man iaf en bra stämpel på dom. Och sen drömma om ett hus med ett rum för ett par pi60.

Stort tack till alla som erbjudit sig att hjälpa!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-16 15:35

Lycka till! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DorreN » 2018-12-16 16:49

IngOehman skrev:
bassman skrev:Många öppna famnar som kan hjälpa till med dessa piP. Heders och respekt till er :!:

Ino-ägarna är de bästa människorna i hela världen.


Vh, iö


Jag har alltid känt att jag måste vara en av dom bättre människorna på jorden och där kom ännu ett bevis på det.

Tack så mycket Ingvar.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav PeterAkemark » 2018-12-17 13:05

I inlägget med fotografierna i början av tråden syns det som att något är fel. Jag vill påstå att drosseln i bilden är kortsluten! Det ser i alla fall ut som så, den förtennta tråden korsar sin egen andra part som är oisolerad. Som lindningen av drosseln är utförd borde den inte godkännts i kvalitetskontrollen. Den inre ledaren borde aldrig ha förts ut i samma fack på bobinen som den yttre ledaren.
Bilagor
drossel 2.jpg
drossel 2.jpg (231.87 KiB) Visad 4161 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2018-12-17 13:31

Tråden är emalkerad, så det skall inte vara några konstigheter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav PeterAkemark » 2018-12-17 13:35

Givetvis är tråden emaljerad, man kan inte linda en drossel med oemaljerad tråd. Men jag uppfattar tråden som renskrapad! där de korsas. Kanske kan vara värt att kontrollera.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-17 13:42

Jag kommer att kontrollera allt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-17 18:14

Kortsluten då tänker jag att det smäller nånstans. Eller åtminstånde att nån säkring går.
Men det går ju att spela med dom utan problem.
Jag gillar dock tanken att om man leder den tråden där så låter dom mycket bättre klart!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-17 20:12

jocke_tuffing skrev:Kortsluten då tänker jag att det smäller nånstans. Eller åtminstånde att nån säkring går.
Men det går ju att spela med dom utan problem.
Jag gillar dock tanken att om man leder den tråden där så låter dom mycket bättre klart!


En kortslutning innebär bara att strömmen tar en annan väg än den avsedda. t.ex. runt om en komponent istället för genom. Det måste verkligen inte innebära ett katastrofalt fel - det beror helt enkelt på vad som kortsluts.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35457
Blev medlem: 2005-01-10

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav paa » 2018-12-17 21:04

I detta fallet kan kortslutningen över spolen betyda att baselementet får återge även större delen av diskantregistret.
Inget går sönder men det kan kanske bli lite påträngande i mellanregistret?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-18 09:48

Exakt.

Analys vidtar imorgon. Idag är jag i Jöttlabårj!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-18 14:49

Sjukt spännande detta.

Jag blir mycket stolt över mina öron ifall de visar sig vara fel.

Nu har jag även hört korrekta piP hos Ingvar och kan stämma in till kören som säger att dom höll på att trilla av stolen. Eller soffan.
Skönt också att känna att man inte behöver städa hemma när man fått andra referenspunkter :D

Ingvar, vad hette den där Balkan/Klezmer-snubben som vi lyssnade på?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-18 21:03

Det var ju Goran Bregovic!

Plattan heter (har jag för mig) ”Tales and Songs from Weddings and Funerals”.

Genren är inte Klez, men det är absolut balkan-stuk. Balkan/sydslav/zigensk och helt enkelt fantastiskt bra!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-18 21:54

Hm, jag har haft mina pi60s sedan februari men skulle vilja få dem kollade för säkerhets skull eftersom jag tycker att jag har haft riktigt svårt att få till ljudet här hemma och skulle vilja säkerställa att högtalarna är som de ska.
Får väl slå en signal till dig, Ingvar, jag också, men kanske är det dåligt med tid nästa vecka?
The World's Mine Oyster

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-18 22:23

Ted_B skrev:Hm, jag har haft mina pi60s sedan februari men skulle vilja få dem kollade för säkerhets skull eftersom jag tycker att jag har haft riktigt svårt att få till ljudet här hemma och skulle vilja säkerställa att högtalarna är som de ska.
Får väl slå en signal till dig, Ingvar, jag också, men kanske är det dåligt med tid nästa vecka?


Hallå där nu är det jag som ska vara i centrum och ha all uppmärksamhet 8)
Har du också köpt dom av en som börjar på R och bor i Uppsala?

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-18 22:24

IngOehman skrev:Det var ju Goran Bregovic!

Plattan heter (har jag för mig) ”Tales and Songs from Weddings and Funerals”.

Genren är inte Klez, men det är absolut balkan-stuk. Balkan/sydslav/zigensk och helt enkelt fantastiskt bra!


Vh, iö


Ville försöka briljera men misslyckades. Tackar!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-12-18 23:36

Kan det vart denna?


Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-19 08:34

Haha! Vad roligt.
Had med denna skiva vid besök hos Ingvar för länge sedan. Han gillade den och fick behålla den då jag ändå har den rippad.
(Reservation för att det kan ha varit Filmmusiken från Undergound)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav spacemonkey69 » 2018-12-19 10:13

Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-19 10:57

Jepp det var den!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-19 12:29

spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.


Du får komma igen. Med MelcoN1 och Chord 2Qute är det en annan upplevelse :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-19 12:31

spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.

Just den där låten får min flickvän att bli smått aggressiv :lol: Tycker den är fantastisk och nämnda album finnes så klart i samlingen (CD).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-19 12:52

Min fru uppskattade inte musiken heller när jag testade igår, fast inte riktigt "smått aggressiv" dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2082
Blev medlem: 2015-10-27

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Tell » 2018-12-19 13:23

Kul musik! Låter bra i mina piP gör den också.

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav spacemonkey69 » 2018-12-19 13:38

sprudel skrev:
spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.


Du får komma igen. Med MelcoN1 och Chord 2Qute är det en annan upplevelse :)


I'll take you up on that! Nu har jag vant mina öron vid pi60s så då kan jag nog uppskatta ditt akustikfix och elektroniken mer.

Rydberg skrev:
spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.

Just den där låten får min flickvän att bli smått aggressiv :lol: Tycker den är fantastisk och nämnda album finnes så klart i samlingen (CD).


Min sambo undrar ofta va 17 jag lyssnar på och när jag spelade maki maki var detta inget undantag :lol: Lite synd då musiken är spännande och låter fantastiskt bra :)
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-19 15:34

Nattlorden skrev:Min fru uppskattade inte musiken heller när jag testade igår, fast inte riktigt "smått aggressiv" dock.

Det kom först 10:e gången :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2018-12-20 20:47

Okej vad har nu hänt? Vad visar mätningen.

Den ena högtalaren mäter som piP ska göra. Men den andra gjorde det inte. Och det verkar som att den tydligt gjorde en avvikande mätning från förväntat.

Så jag tog beslutet att uppgradera till piPs! Jag tror inte ljudet hemma kommer att revolutioneras. Men man kan ju drömma om ett framtida hem eller sommarhus där man kan lägga ner ordentligt på rumsakustik.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-20 20:59

Kom ni fram till vad som var fel?

Jag tyckte att mina pips jag hade, ett kort tag, lät behagligare i mellanregistret än mina egenmonterade pi60s.
Därför är jag lite fundersam över om jag verkligen monterat dem rätt.
Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.
Pips var ju bara att ställa upp mot en dämpskiva mot väggen på rätt höjd så lät det kanonbra, i mitt vardagsrum.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-21 01:49

Ted_B skrev:Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.

Har du verkligen fått till fasen rätt på alla fyra elementen då? :D
Det är något jag verkligen ogillar med valet av internkablage - den närmast osynliga, gjutna fasmarkeringen! Speciellt som det gärna uppstår en nästan på pricken lik sträng när man särar på ledarna. Har man otur har man då två ledare med en liten halvosynlig plaststräng på, och då blir det lätt fel. Lampsladd hade varit trevligare. Eller någon telefonkabel. Nästan vad som helst som haft en färgskillnad. Faktist.io
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-21 06:59

Det är just det jag vill få bekräftat, jag tror ju att jag gjort rätt men det kan såklart blivit fel ändå.
Jag får boka in en tid hos Öhman så får han kolla upp högtalarna.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-21 09:11

gopnik skrev:
Ted_B skrev:Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.

Har du verkligen fått till fasen rätt på alla fyra elementen då? :D
Det är något jag verkligen ogillar med valet av internkablage - den närmast osynliga, gjutna fasmarkeringen! Speciellt som det gärna uppstår en nästan på pricken lik sträng när man särar på ledarna. Har man otur har man då två ledare med en liten halvosynlig plaststräng på, och då blir det lätt fel. Lampsladd hade varit trevligare. Eller någon telefonkabel. Nästan vad som helst som haft en färgskillnad. Faktist.io


Man kan du använda ett mätinstrument eller batteri+lampa. sen brukar jag måla ena ledarens ände.

Däremot instämmer jag i att det mycket väl rör sig om mycket små positionsändringar för att få ut det där sista ur pi60s(-s) precis som för vilka högtarare som helst i princip.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-21 09:33

Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-21 09:52

Ted_B skrev:Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?


Det bör ju helst göras innan. Det går ju att löda loss (i icke-diskantänden lämpligen ) en ände och sedan mäta fram vilket ben på diskanten den går till (lägsta motståndet).

Annars kan man ju i värsta fall dela på kabeln så det blir lätt att följa... och sedan lämpligen tejpa ihop dem igen efteråt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-21 16:32

Ted_B skrev:Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?

Om en är felkopplad hör du det direkt. I andra fallet borde du väl kunna svepa med en mätmick, har du kopplat diskanterna fel summerar de ju inte konstruktivt vid delningen vilket borde ses tydligt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-22 02:02

Rydberg skrev:Om en är felkopplad hör du det direkt.

Mja, nä, alltså det har ju hänt åtskilliga gånger att folk kopplat hela högtalaren fel och inte insett det förrän långt senare. Och några helt felkopplade och felfiltrade i14 lyckades väl passera flera ägare innan någon foruminoit (Kaffekoppen?) reagerade. Dessutom tycker Ted_B just att det låter konstigt, att piP lät bättre(!) och att pyttesmå förflyttningar ger orimligt stora (ljudbildsgeometriska?) effekter. Och så kan det just bli med urfassignaler. Min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet.

Det ljudtestet är förresten utmärkt för att upptäcka felfasning. Utan att göra ett sådant test verkar i varje fall några kunna intala sig just att det nog ska låta så ändå, för de vet ju att de kopplat rätt! :D
Jag har gjort en del trista felkopplingar själv.
Till exempel suttit och tyckt att det låtit väl tunt ganska länge, men aldrig dragit på så att det blev helt uppenbart varför. Jag hade rensat i ingångslistan på recievern, och naturligtvis råkat rensa bort även den annars oanvända ingång som gick som zon2. Alltså spelade inte basarna under någon vecka eller två... :roll:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-22 10:05

Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-22 10:14

Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-22 12:06

Jag fasade diskanterna fel när jag monterade mina piP, alltså båda fel i förhållande till boomerna. Blev en svacka vid högre frekvenser. Lät inte obehagligt men fel.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-22 13:04

sprudel skrev:
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.

Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust. Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-22 13:20

Rydberg skrev:Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust. Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.

Det kanske inte är svårt för dig. Bevisligen händer det dock andra relativt frekvent. Och i det här fallet tycker ju ägaren att högtalarna låter fel dessutom, så jag vet inte varför vi diskuterar det här ens. Har du någon idé om vad som kan vara fel mer än att det 'ska vara så'? Även om piP kan låta bra för sin storlek är det väl nästan unikt att en ägare upplever att de låter klart bättre än pi60. Om det är friska pi60 alltså, vilket det finns anledning att tvivla på när de inte varit inne på slutkontroll.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-22 14:20

Messen ist wissen! 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-22 15:47

Rydberg skrev:
sprudel skrev:
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.

Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust.

Det kan man tro, men oftast upplever folk det inte så.

Vill nog hävda att Sprudel har rätt. Snarare kan de som lyssnar tycka att det låter rumsligare, men förstås på precis samma sätt oberoende av inspelning. Givet direktljudets stora skillnad som kan man tänka att man borde förvänta sig att ljudbilden drar påtagligt snett i rikning mot den med rättfasad diskant, men oftast så sker så i väldigt liten grad. Och nästan ingen hör problemet med sådan säkerhet att de anför att problemet är felfasad diskant, eftersom upplevelsen inte stämmer med de flestas förväntningar. Inte ens fantomprojektioner av ljudbildsmitten blir som sagt så dålig som många tror.

Registret över 3000 Hz är helt enkelt inte så betydelsefullt med avseende på fas, eftersom periodtiden för dessa frekvenser är kort jämfört med "hörselns klockfrekvens". Hörseln har om man skall vara noga inte en klockfrekvens, bara en maxhastighet för informationsöverlämnandet till hjärnan. Informationspulserna lämnas med intervall nedåt 1 mS (beror på musiksignalens utseende dock). Så faslägen för diskanfrekvenser betyder mycket lite, däremot envelopens form (som triggar pulserna för registret över någon kHz) och envelopen påverkas inte nämnvärt av den absoluta fasen.

Rydberg skrev:Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.

Men kan mäta även att en högtalares diskant är felfasad. ;) Det är till och med lättare eftersom det inte kräver att man känner till börvärdet. ;)

Man behöver oftast bara jämföra V och H för att kunna leverera hypotesen att den enas diskant är felfasad, om den är det.

Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.

Så:

1. Problem solved!

2. Vidare felsökning är bortkastad. Kostar pengar till noll nytta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav gopnik » 2018-12-22 21:28

IngOehman skrev:Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.

Men nu diskuterar vi ett helt annat par högtalare. Ett par misstänkt felkopplade pi60 som du inte har undersökt. Än. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2018-12-22 22:08

Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?

Fasligt slarvigt i så fall.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-23 17:07

Undrar både samma sak som Morello, men också hur problemet fastställdes och löstes.

gopnik skrev:
IngOehman skrev:Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.

Men nu diskuterar vi ett helt annat par högtalare. Ett par misstänkt felkopplade pi60 som du inte har undersökt. Än. :D

Aha!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-23 23:59

Ja, det är jag som är lite fundersam angående mina pi60s.
Tycker att jag har haft lite väl stora problem att få till ljudet här hemma och vill kolla upp så högtalarna är rätt monterade av mig.
Jag har inga mätmöjligheter utan vill få dem kollade av Ingvar så kommer ringa och försöka boka en tid för det. Lite krångligt bara med mina arbetstider, det är i stort bara var tredje vecka som funkar för mig.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-24 00:05

Morello skrev:
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?

Fasligt slarvigt i så fall.

I detta fallet var det hela högtalaren vill jag minnas, alternativt det högre registret hos en bi-wire högtalare. Spelade mindre än en halv minut innan jag anmärkte att det måste vara felkopplat (och det var det).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Rydberg » 2018-12-24 00:08

När jag monterade mina pi60s lät jag det ta tid och trippelkollade allt, inte bara en dag utan två. Är man bara noggran, kollar (och kolla igen) samt följer Ingvars anvisningar ska det inte behöva bli fel.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-24 00:59

Nej, jag tror att jag monterat dem rätt, så avancerat är det ju inte men bara för att utesluta att jag gjort fel så vill jag få dem kollade.
Mina tidigare högtalare har inte låtit speciellt bra i det här boendet så det är väl rummet som är problemet.
Efter senaste tidens justeringar med placering, mattor och absorbenter så låter det ju bra nu men vill ändå få ett kvitto på att högtalarna är ok.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2018-12-24 21:07

Rydberg skrev:
Morello skrev:
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.


Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?

Fasligt slarvigt i så fall.

I detta fallet var det hela högtalaren vill jag minnas, alternativt det högre registret hos en bi-wire högtalare. Spelade mindre än en halv minut innan jag anmärkte att det måste vara felkopplat (och det var det).


Hade du inte redan haft en forumtitel så hade jag annars föreslagit "fasligt känslig"... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-25 13:22

Hela högtalaren i motfas missar man inte. Det ÄR väldigt lätt att höra, och därför även lätt att identifiera för den som har erfarenheten som behövs.

En felfasad diskant är något helt annat, oerhört mycket svårare att höra. Det genererar överhuvudtaget inte de faseffekter (konstig känsla av att ljudet hörs tidigt men saknar rumsligt identifierbar position) som felfasning av registret under 1 kHz ger.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-27 14:55

Jaha, imorgon åker jag in med mina pi60s och får dem kollade under helgen.

Jag hoppas nästan att Ingvar hittar något som är felkopplat på dem, det skulle betyda att mitt rum ändå inte är så dåligt och jag kan få det att låta ännu bättre än vad det trots allt gör nu, efter senaste justeringarna här hemma.
Är de rätt monterade så kan jag ändå vara nöjd med hur det låter nu och bara acceptera att rummet är som det är.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-28 22:38

Det gick fortare än väntat så jag fick med mig högtalarna hem idag igen.
De mäter precis som de ska så felet ligger i rummet och hur högtalarna och lyssningsplatsen är placerade i rummet.
Nu spelar jag från kortsidan men jag ska prova att spela från den väggen som Ingvar trodde kommer fungera bäst, det betyder att jag får spela från långväggen igen men på motsatta sidan som jag hade möblerat innan jag inhandlade mina pi60s.
Det blir lite provmöblering och provspelning när tillfälle ges, låter det bra så får jag försöka övertala sambon att möblera om rummet igen :)

Jag insåg också när vi spelade en låt i demorummet att jag totalt saknar bas här hemma!
Jag tror att mina problem till stor del beror på ljudbalansen och inte bara på ogynnsamma reflexer och dylikt och förhoppningsvis kan jag få till ett mer balanserat ljud genom ommöblering och komma ifrån de relativa överbetoningarna i vissa register som jag tror att jag har nu.
Det ska bli kul att prova men jag vet inte när jag kommer få möjlighet till det.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-29 09:53

Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-29 13:17

Ja olika rum har enorm påverkan på ljudet, min upplevelse och uppfattning är den man kan höra grundkvaliteter eller brister hos högtalarna i dom flesta rum.
Men att det kräver väldigt mycket av rummet för att få en helhet som är övertygande, oavsett vilka högtalare du har :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Baltatzar » 2018-12-29 22:31

sprudel skrev:Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är. :)


Håller med!

Jag har ägt mina pi60 sedan 2004 och de har spelat i 6 olika rum i de boenden jag haft under åren.
Det är oerhört lärorikt och framförallt har jag fått ett bra perspektiv på rummets betydelse kontra allt annat (enklare) man kan tänkas vilja ändra för att få bättre återgivning.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5162
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Conan » 2018-12-30 01:44

Ted_B skrev:Det gick fortare än väntat så jag fick med mig högtalarna hem idag igen.
De mäter precis som de ska så felet ligger i rummet och hur högtalarna och lyssningsplatsen är placerade i rummet.
Nu spelar jag från kortsidan men jag ska prova att spela från den väggen som Ingvar trodde kommer fungera bäst, det betyder att jag får spela från långväggen igen men på motsatta sidan som jag hade möblerat innan jag inhandlade mina pi60s.
Det blir lite provmöblering och provspelning när tillfälle ges, låter det bra så får jag försöka övertala sambon att möblera om rummet igen :)

Jag insåg också när vi spelade en låt i demorummet att jag totalt saknar bas här hemma!
Jag tror att mina problem till stor del beror på ljudbalansen och inte bara på ogynnsamma reflexer och dylikt och förhoppningsvis kan jag få till ett mer balanserat ljud genom ommöblering och komma ifrån de relativa överbetoningarna i vissa register som jag tror att jag har nu.
Det ska bli kul att prova men jag vet inte när jag kommer få möjlighet till det.


Har du funderat på basstöden bs60 som komplement till dina pi60s? Du får ljudutstrålning från flera källor samt justeringsmöjligheter med kontrollboxen. Jag hade det omvända problemet med för mycket bas och rejäla resonanser samt svårt att ställa upp högtalarna på annat sätt i vardagsrummet. Bs60 vart verkligen räddaren i nöden för att få till en fin och jämn återgivning.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Ted_B » 2018-12-30 02:30

Det blir nog knappast några basstöd här hemma utan jag får försöka göra det bästa av situationen så som den är nu. Möblera om och lyssna mig fram helt enkelt.
Det låter ju acceptabelt ändå så som jag har det nu men jag vet ju vad pi60s är kapabla till och det vore synd om jag inte kan utnyttja åtminstone lite mer av kapaciteten.
Eventuellt blir det ett nytt boende för oss och då finns ett eget lyssningsrum med som krav på det huset, men det är inget som ligger speciellt nära i tiden utan blir det av så blir det, annars bor vi kvar här.

Basproblemet kommer antagligen av att lyssningspositionen är nästan mitt i rummet.
Rummet är 3,70x6,85 och jag spelar från kortväggen, soffan står en knapp meter bakom mitten på rummet.
Tidigare uppsättningen. innan pi60s, spelade från långväggen mellan två fönster, vilket jag inte tyckte lät speciellt bra, nu är tanken att spela från väggen mittemot som är en hel vägg utan fönster och som bara är bruten av ingången till rummet som är placerad i slutet på den väggen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-30 13:55

Jag har liknande problem i mitt rum, ca 4x8m och jag sitter på längden och i mitten, jag har satt upp en ljudgenomsläpplig vägg mellan vardagsrum och kök (bakom lyssningsplats) och med den så har jag i alla fall någon bas, även om det hemma hos mig är långt från att vara något bottenvrid teots 6st 12” :lol:

Olika rum är olika och har sina egenskaper, inte alltid jätte roligt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav sprudel » 2018-12-30 14:52

DVD-ai skrev:Jag har liknande problem i mitt rum, ca 4x8m och jag sitter på längden och i mitten, jag har satt upp en ljudgenomsläpplig vägg mellan vardagsrum och kök (bakom lyssningsplats) och med den så har jag i alla fall någon bas, även om det hemma hos mig är långt från att vara något bottenvrid teots 6st 12” :lol:

Olika rum är olika och har sina egenskaper, inte alltid jätte roligt !


Busa lite :D
Prova min uppställning som finns redovisad i Generellt i tråden om subbasar, den senaste. :twisted:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2018-12-30 18:28

Baltatzar skrev:
sprudel skrev:Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är. :)


Håller med!

Jag har ägt mina pi60 sedan 2004 och de har spelat i 6 olika rum i de boenden jag haft under åren.
Det är oerhört lärorikt och framförallt har jag fått ett bra perspektiv på rummets betydelse kontra allt annat (enklare) man kan tänkas vilja ändra för att få bättre återgivning.

Enkla svar är aldrig sanna svar, sanna svar är sällan enkla. Så ett sant svar på hur olika länkars betydelser bör vägas mot varandra finns inte.

I det enskilda fallet kan ju vilken del som helst vara den dominerande/sämsta.

Med det sagt kan verkligheter som är enskilt komplicerade och oförutsägbara, tittas på statistiskt, och då finner man enklare sanningar! :) De är även ofarliga så länge man bara diskuterar dem med människor som förstår vad statistisk betyder och vilka slutsatser man kan dra ifrån sataristiska fakta.

De som inte känner att de gör det - hoppa till ett annat inlägg, bortse ifrån detta.

Till dem som förstår vad statistik är: Min erfarenhet är att det statistiskt finns så stor påverkan från högtalare och rum att de andra länkarna i kedjan (om de inte är drivna utanför sin maxprestanda) nästan kan försummas! 8O

Om man lägger 91% av sin energi på att optimera val av högtalare och optimering av rummet, så blir de återstående 9%:en typiskt (vi talar statistik här) mycket mer än man behöver för att välja rätt när det gäller resten av anläggningen.

Eller man kan vända på det: Den som lägger X timmar på att välja kablar och CD-spelare och förstärkare... kommer troligen att behöva lägga typ 10*X timmar på högtalare och rum - om de vill få valuta för pengarna och tiden redan nedlagd*.

Och igen - verkligheten är komplicerad. Det finns säkerligen inte något enda enskilt fall där det är EXAKT som jag just beskrev det. Men för det mesta är det enskilt dyraste i en god anläggning högtalarna, och det som är näst dyrast men som man behöver lägga mest tid på, är rummet.


Vh, iö

- - -

*Sen finns det dom som sitter med högtalare och rum som inte har några förutsättningar att bli bra, hör problemen och försöker lösa det med nya interconnectksblar eller till och med en fin kräm att smörja in proppskåpet med. Ibland blir de arga när vänliga människor försöker hjälpa dem. Tyvärr.

PS. Det förtjänar även att nämnas att förhållandena kan bli lite olika beroende på om man diskuterar ljudkvalitet eller ljudtryck. Ljudkvalitet i förstärkare går t ex att uppnå för förhållandevis lite pengar, men ljudkvalitet OCH jätteuteffekter kostar som regel mycket mera.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2018-12-31 00:12

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:Jag har liknande problem i mitt rum, ca 4x8m och jag sitter på längden och i mitten, jag har satt upp en ljudgenomsläpplig vägg mellan vardagsrum och kök (bakom lyssningsplats) och med den så har jag i alla fall någon bas, även om det hemma hos mig är långt från att vara något bottenvrid teots 6st 12” :lol:

Olika rum är olika och har sina egenskaper, inte alltid jätte roligt !


Busa lite :D
Prova min uppställning som finns redovisad i Generellt i tråden om subbasar, den senaste. :twisted:


Jag har testat alla placeringar som är praktiskt görbara framme vid högtalarväggen, just bla den placering du har kan jag ej åstakomma pga rummets geometri.
Jag har testat ett gäng olika placeringar med modulerna på olika platser i bredd i rummet, det är dock begränsat med sådana placeringsmöjligheter samt att pga att jag sitter förskjutet i rummet så kan jag ej placera basmdulerna med akustiskt centrum på 1/4 måtten som det är idag.
Det är lite synd då det skulle hjälpa med resonansen på bredden i rummet (som dock inte är det primära problemet), det största hindret är längsgående resonansen och tillhörande utsläckning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-07 20:52

Nu har jag lite nyheter.

Den ena högtalaren mätte som den ska. Och den andra... distade rejält. Så det känns bra att man kan lite på känsla och hörsel.

Så jag uppgraderade dom till piPs!

Hur låter det då. Det låter felfritt. Och det låter bättre än mina förra Linn Katan.

Men. Sitter man i soffan (den naturliga platsen) långt bort så tappar man väldigt mycket tydlighet, får bra bas i kvantitet men bumlig och omusikalisk.
Sätter man sig nära så bli det väldigt häftig hifi men det känns som att basen och tyngden i låten tunnas ut. Och sen så blir nog ljudet lite för energiskt när man sitter nära. Och den djupa basen som jag upplevde i Ingvars källare finns inte tyvärr.

Så det är kul och häftigt att lyssna nu. Men långt ifrån optimalt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2019-01-07 21:32

Faktum är att olika rum har väldigt olika påverkan på resultatet och det är sällan det låter ”så bra som det kan göra” och det får man bara acceptera ELLER bygga om hemmes till ett dedikerat ljudrum och ev köpa nytt boende innan för att komma dit man vill. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12524
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kraniet » 2019-01-08 09:14

Har du möjlighet så prova lite olika uppställningar och möbleringr. Basåtergivningen i ett rum ändras väldigt mycket beroende på var högtalarna står och var du sitter. Att flytt sig eller högtalare så lite som 10-20 cm kan göra ganska stor skillnad.
Mvh
Magnus

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-08 21:10

Mycket små möjligheter som ni ser
IMG_5877.jpg
IMG_5877.jpg (1.94 MiB) Visad 3382 gånger

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav tvett » 2019-01-08 21:34

Två saker jag reagerar på när jag ser bilden, avsaknaden av dämpning mot väggen bakom högtalarna och invinklingen.
Har du några dynor från utemöbler att testa med? Med tanke på stilen så vore en något som täcker hela hyllutrymmet det snyggaste sedan.
Vinkla in högtalarna lite mer, det är lite svårt att veta hur mycket är på bilden, men jag skulle säga att du ska kunna se utsidan på högtalarna när du sitter i mitten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2019-01-08 22:13

Varken pip eller pi60 (eller någon annan högtalare) kommer att låta bra i ett rum med så generös efterklang som det på bilden. Kanske skulle pi60 fungera bättre i kraft av högre riktverkan samt att den kan placeras längre från väggen bakom högtalarna utan att låta alltför tunn.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-08 22:57

Jag upplever ingen riktig skillnad av att vinkla in högtalarna faktiskt. Eftersom dom står vid en kant så ser dom mycket större ut när man vinklar dom också.

Jag får inte riktigt plats med nånting bakom. Då sticker dom ut från hyllan.

Det ända jag testat är att pressa in några kuddar i mellanrummen. Det gjorde föga skillnad.

Jag har hittat en position där det låter mycket bra i alla fall. Man vill verkligen lyssna hela tiden.

Men jag ska testa en rejäl invinkling och se om jag kan dämpa väggen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2019-01-08 23:08

Du bör nog fokusera på rummets akustik innan finlir med invinkling tar vid.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3706
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Adhoc » 2019-01-08 23:22

Skulle nog tro att du inte behöver någon isolering mellan högtalarens baksida och väggen. Däremot ovanför och i mellarummet mot TV:en, det är ju den delen av väggen bakom som reflekterar. Du kan pröva att vika ihop en filt + kuddar för att "kapsla in" högtalarna samt att vinkla in högtalarna som nämnts. Om du tycker det ger lyssningsbar förbättring kan du gå vidare med tillkapad isolering, (glasull är formstabilare än stenullsisolering som lätt smular) och sedan sätta en skylande stor tillkapad tygbit i utrymmet för TV:en och högtalarna. (Jag skulle lämna några cm ovanför TV:en för att inte korka igen bortventilationen av värmen.) Om det finns möjlighet, kan en ide' som inte kostar något att pröva vara att sänka det vinklade tidningsstället. Mellanregisterljud som "smiter runt hörnet" från elementet, borde vinklas upp mot taket vilket eventuellt kan vara en fördel. Morello rekommendation är bra. Pröva med att byta plats för den där stålrörshyllan och fåtöljen, så kan du förhoppningsvis minska reflexen från sidoväggen.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav andershelin » 2019-01-09 00:38

Du behöver dämpa reflexen i golvet också.
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2019-01-09 09:47

Svårt att bedöma lyssningsavståndet, men jag tycker det ser smalt placerat ut också.

Skulle säkert gå att ta bort tidskiftstället till höger och ställa en piP på andra sidan gallret precis... skulle säkert medföra en lätt sidledsflytt av tv:n för att hänga med ljudbilden. Måste ju inte göras permanent om hyllan sitter på ett vettigt sätt, men ur rent testperspektiv kanske det vore intressant att ha gjort?

På andra sidan kanske det är svårare, men det skulle säkert gå att fixa ett stativ i ett sådant läge också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2019-01-09 10:58

En stor härlig orientmatta på golvet skulle göra susen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-09 11:06

Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!

Finns det nån annan fiffig mobil lösning som man kan ta fram när man är ensam hemma? Svepa runt såna här ljudadsorberande äggkartongsliknande skumgummimaterial.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2019-01-09 11:09

jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!


Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-09 11:29

Jag har ett liknande arrangemang och tycker det fungerar hyggligt även om det lät "friare" i vardagsrummet där piP stod tidigare. Har dock inte så naket fram till lyssningsplatsen, där är en tjock matta (tjockare än den på bilden) fram till TV-soffan.

Bild

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-10 12:04

RogerGustavsson skrev:Jag har ett liknande arrangemang och tycker det fungerar hyggligt även om det lät "friare" i vardagsrummet där piP stod tidigare. Har dock inte så naket fram till lyssningsplatsen, där är en tjock matta (tjockare än den på bilden) fram till TV-soffan.

[ Bild ]


Det där såg ju trivsamt ut. Hur blir det när du spelar högt? Har du Ingvarkällardjupbas?

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-10 12:05

Nattlorden skrev:
jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!


Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?


Att vinkla in högtalarna hade ingen effekt. Eller att det blev lite tunnare och därför sämre.
Jag säger inte att man inte ska ha dom invinklade men i det enskilda fallet blev det sämre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Nattlorden » 2019-01-10 12:12

jocke_tuffing skrev:
Nattlorden skrev:
jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!


Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?


Att vinkla in högtalarna hade ingen effekt. Eller att det blev lite tunnare och därför sämre.
Jag säger inte att man inte ska ha dom invinklade men i det enskilda fallet blev det sämre.


Och att göra det efter du satt dem _bredare_ ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-10 16:56

Nattlorden skrev:
jocke_tuffing skrev:
Nattlorden skrev:
Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?


Att vinkla in högtalarna hade ingen effekt. Eller att det blev lite tunnare och därför sämre.
Jag säger inte att man inte ska ha dom invinklade men i det enskilda fallet blev det sämre.


Och att göra det efter du satt dem _bredare_ ?


Jag testade en gång förut att sätta dom bredare. Det gjorde faktiskt inte så mycket skillnad. Men då sitter man dock på den positionen där de är otydliga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-10 17:12

jocke_tuffing skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har ett liknande arrangemang och tycker det fungerar hyggligt även om det lät "friare" i vardagsrummet där piP stod tidigare. Har dock inte så naket fram till lyssningsplatsen, där är en tjock matta (tjockare än den på bilden) fram till TV-soffan.

[ Bild ]


Det där såg ju trivsamt ut. Hur blir det när du spelar högt? Har du Ingvarkällardjupbas?




Sitter alltså rätt nära. Det körs i princip bara ljud kopplat till TV/video. Det duger gott. Bas finns, trodde det skulle störa att den ena högtalaren är nära ett hörn men det är inte så farligt. I och med att det är bild till tycker jag fokus på hur ljudet låter reduceras en hel del. Om tar ett ljudspår från en film och kör i den lite större audioanläggningen i våning ned, blir det annorlunda och det som man tyckte lät okej med bild till kan bli klart sämre när bilden tas bort. Nu har ju loudness war letat sig in på biofilmerna också, det kan vara tröttande med alla effekter på hög ljudnivå.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-11 11:59

Kan det vara så att jag har något högre krav?

Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.

Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.

Kraniet
 
Inlägg: 12524
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kraniet » 2019-01-11 12:09

jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?

Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.

Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.


Min uppfattning är att piP är väldigt beroende av att sitta på rätt höjd över golvet och på rätt avstånd från väggen bakom samt att ljuddämpad skiva (med tillräcklig tjocklek och storlek) vid/bakom respektive högtalare. Gör man avkall på detta så låter dom helt enkelt inte lika bra.
Rekommendationen om 22 graders lysningsvinkel och rätt invinkling borde främst påverka ljudbilden, inte basåtergivningen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-11 12:45

jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?


Det vet jag inte men jag har ett ljudsystem i vardagsrummet som ligger över vad piP klarar i samma rum.

http://usr.audioasylum.com/images/5/55175/jul2018.jpg

piP vid TV:n är inte optimerat för kritisk lyssning även om det inte låter illa eller bassvagt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-11 13:21

jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?

Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.

Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.


Det finns väl inget att klaga på när det kommer till din rigg.
Linn Majik streamer (eller är det den äldre Akurate?), Lejonklou pre, Linn förstärkare som driver ett par kvalitetshögtalare. Det är knappast i utrustningen problemet ligger om det inte låter bra.

Som alla andra har påpekat så är det främst rummets akustik jag skulle tittat på i kombination med hur högtalarna är uppställda. Det finns jättemycket man under normala vardagsrums-förhållanden kan göra för att få ner efterklangen i rumnet som tjockare gardiner, en stor tjock matta och sen finns det riktigt snygga absorbenter man kan köpa som ser ut som snygga tavlor.
Dessa absorbenter kan med fördel placeras där de tidiga reflexerna studsar vilket är lätt att ta reda på genom att tillfälligt placera en spegel på platsen där man tror reflexen studsar, sätta sig på lyssningsplatsen och se om man ser högtalarna i spegelbilden, om du inte ser dem, flytta spegeln tills du gör det. Nu har du hittat en bra plats för absorbenten.
Om man inte vill ha en absorbent kan annars en hylla eller annan difuserande yta placeras på den platsen.
Förlåt för basic-informationen men man behöver inte bygga om till en man-cave för att få till ett betydligt bättre ljud i rummet.

Kan du inte påpeka för din sambo hur viktigt det är för dig och ditt intresse och att förbättringar av akustiken i rummet också kommer bidra till att det även blir bättre för vanliga samtal, man kan prata med en betydligt lägre samtalston utan att det låter otydligt.
Kolla upp en tjock matta på förhand och visa upp lite snygga akustikfix på nätet och visa henne att det kan göras snyggt. Om du sen engagerar henne i det hela så att hon känner sig delaktig så kan ni göra egna absorbenter med snygga och passande tygmönster.

Den där hyllan är fin men den begränsar verkligen placeringen av högtalarna. Kan inte den hyllan vara på en sidovägg så du kan placera högtalarna på egna stativ. TV;n kan väl stå på en mindre bänk eller uppskruvad på väggen?

Som sagt tänk igenom och kolla upp lite idéer och presentera sen dessa för henne och berätta hur viktigt det är för ditt näst största intresse. Musikintresset kommer så klart efter ditt intresse för henne! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2019-01-11 18:11

goat76 skrev:
jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?

Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.

Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.


Det finns väl inget att klaga på när det kommer till din rigg.
Linn Majik streamer (eller är det den äldre Akurate?), Lejonklou pre, Linn förstärkare som driver ett par kvalitetshögtalare. Det är knappast i utrustningen problemet ligger om det inte låter bra.

Som alla andra har påpekat så är det främst rummets akustik jag skulle tittat på i kombination med hur högtalarna är uppställda. Det finns jättemycket man under normala vardagsrums-förhållanden kan göra för att få ner efterklangen i rumnet som tjockare gardiner, en stor tjock matta och sen finns det riktigt snygga absorbenter man kan köpa som ser ut som snygga tavlor.
Dessa absorbenter kan med fördel placeras där de tidiga reflexerna studsar vilket är lätt att ta reda på genom att tillfälligt placera en spegel på platsen där man tror reflexen studsar, sätta sig på lyssningsplatsen och se om man ser högtalarna i spegelbilden, om du inte ser dem, flytta spegeln tills du gör det. Nu har du hittat en bra plats för absorbenten.
Om man inte vill ha en absorbent kan annars en hylla eller annan difuserande yta placeras på den platsen.
Förlåt för basic-informationen men man behöver inte bygga om till en man-cave för att få till ett betydligt bättre ljud i rummet.

Kan du inte påpeka för din sambo hur viktigt det är för dig och ditt intresse och att förbättringar av akustiken i rummet också kommer bidra till att det även blir bättre för vanliga samtal, man kan prata med en betydligt lägre samtalston utan att det låter otydligt.
Kolla upp en tjock matta på förhand och visa upp lite snygga akustikfix på nätet och visa henne att det kan göras snyggt. Om du sen engagerar henne i det hela så att hon känner sig delaktig så kan ni göra egna absorbenter med snygga och passande tygmönster.

Den där hyllan är fin men den begränsar verkligen placeringen av högtalarna. Kan inte den hyllan vara på en sidovägg så du kan placera högtalarna på egna stativ. TV;n kan väl stå på en mindre bänk eller uppskruvad på väggen?

Som sagt tänk igenom och kolla upp lite idéer och presentera sen dessa för henne och berätta hur viktigt det är för ditt näst största intresse. Musikintresset kommer så klart efter ditt intresse för henne! :D


Pffft, vad e det här för jäkla fasoner... Dummaste jag hört, vem skulle få för sig att tänka så?! :twisted:

:mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-01-13 17:41

jocke_tuffing skrev:Mycket små möjligheter som ni ser
IMG_5877.jpg

En stor dämpskiva som täcker hela väggen i hålet för TV/högtalare skulle inte sticka ut så mycket. Det finns ljusa skivor, men jag tror att en mörkgrå, helt slät skumplastskiva skulle se snyggt och ombonat ut. I och med att den täcker hela ytan och är naturligt inramad, skulle det inte behöva se ut som om man hängt upp en typ madrass på väggen, mer som en fond. Kanske klädd med ett snyggt tyg.
Det skulle kunna se fint och trevligt ut, tänker jag (som inte heller gillar löst hängande dämpskivor rent visuellt).

En tjock matta på golvet, särskilt i "spegelreflexen" skulle inte heller skada. Inte heller textilier i form av draperier, gardiner och tygklädda möbler (om rummet är kalt).

Sen är frågan, kanske en av de viktigaste för att ta reda på vad problemet är, vad lyssnar du på för något som inte låter bra? Ge gärna exempel.
-På självvald "semester".

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 12:56

Tack för kloka kommentarer!

Jag tar till mig och funderar och testar vid tillfälle.

Stämmer att det är Majik streamer. Sen är det ett 5 kanaligt slutsteg. Lite onödigt så jag kanske försöker byta till två.

Alltså. Det låter bra. Det låter mycket bra till och med. Men man behöver sitta nära för att höra tydligheten som sagt.
Och höjer man upp rejält så blir det påfrestande.

Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 13:21

Aha om man spelar högt som fasen så dyker djupbasen upp!

Synd att det inte är behagligt att lyssna så högt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 31990
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Bill50x » 2019-01-18 13:22

jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 13:33

Bill50x skrev:
jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B


Det är min uppfattning och erfarenhet också.

Jag tänker såhär. När man lyssnar på skränig musik så är det just melodin som måste komma fram för att hjärnan ska tycka att det är behaglig musik. Det kan vara möjligt att kala väggar och golv höjer upp höga frekvenser som gör att man tappar melodin. Och därmed låter det inte så bra som det kan.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Morello » 2019-01-18 13:33

Menar du att rätt elektronik tvättar bort distorsion och återställer dynamik tex?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-18 13:34

Bill50x skrev:
jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B


Men ett icke optimalt lyssningsrum kommer ingen utrustning förbi eller runt, inte heller med hjälp av den inbyggda rumskorrigeringen i hans streamer. Den är bra men fungerar nog bättre att bara få de sista bitarna på plats i ett hyfsat bra rum för ljud.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 13:47

Morello skrev:Menar du att rätt elektronik tvättar bort distorsion och återställer dynamik tex?


Nja alltså jag menar att även om det som kommer ur högtalarna kan vara rent men produkten vid örat är inte det.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-01-18 13:48

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.

Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B


Men ett icke optimalt lyssningsrum kommer ingen utrustning förbi eller runt, inte heller med hjälp av den inbyggda rumskorrigeringen i hans streamer. Den är bra men fungerar nog bättre att bara få de sista bitarna på plats i ett hyfsat bra rum för ljud.


Rumsoptimeringen har jag inte blivit vän med. Den enda effekt jag märkt är att basen lyfts bort. Kanske ska testa en gång med piPs.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-18 14:10

jocke_tuffing skrev:
goat76 skrev:
Bill50x skrev:Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.

/ B


Men ett icke optimalt lyssningsrum kommer ingen utrustning förbi eller runt, inte heller med hjälp av den inbyggda rumskorrigeringen i hans streamer. Den är bra men fungerar nog bättre att bara få de sista bitarna på plats i ett hyfsat bra rum för ljud.


Rumsoptimeringen har jag inte blivit vän med. Den enda effekt jag märkt är att basen lyfts bort. Kanske ska testa en gång med piPs.


Jag var inte heller vän med rumsoptimeringen förut då den automatiska uträkningen är överdriven, man bör gå in och korrigera den manuellt. Läs och följ de väldigt utförligt beskrivna anvisningarna i länken så tror jag du kommer ändra uppfattning. https://hifiwigwam.com/forum/topic/1299 ... ober-2018/

Men som sagt, du bör fixa de stora problemen med rummets akustik först, sen kan man finlira med rumsoptimeringen.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-19 12:07

Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.

Särskilt om man fixar med rummet!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Vinylcalle » 2019-01-20 01:30

IngOehman skrev:Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.

Särskilt om man fixar med rummet!


Vh, iö


Skulle väldigt gärna läsa om du har lust att vidareutveckla dina tankar om detta?

Jag vill nog påstå att jag upplevt förbättringar med digital rumskorrektion, t.ex. Lyngdorfs Roomperfect, det har gällt i rum där det funnits en del problem med akustiken, bra rum har jag aldrig testat i.
Själv har jag dock valt att avstå, om inte annat för att jag inte gillar tanken på en massa AD/DA omvandlande, en feelgood sak.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-20 14:08

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.

Särskilt om man fixar med rummet!


Vh, iö


Skulle väldigt gärna läsa om du har lust att vidareutveckla dina tankar om detta?

Jag vill nog påstå att jag upplevt förbättringar med digital rumskorrektion, t.ex. Lyngdorfs Roomperfect, det har gällt i rum där det funnits en del problem med akustiken, bra rum har jag aldrig testat i.
Själv har jag dock valt att avstå, om inte annat för att jag inte gillar tanken på en massa AD/DA omvandlande, en feelgood sak.

Mvh Carl


Normalt sett är jag av principskäl emot digital korrigering, jag har aldrig gillat de lösningar som funnits i t ex surroundförstärkare. Jag har inte testat några andra varianter i musiksystem än Linn Room Optimisation och var till en början av den uppfattningen att jag inte gillade det alls.
De inställningar programmet kommer upp med räknas ut efter rumsmått, vägg/golv/takmaterial, öppningar, fönster, högtalarposition, högtalarmodellcoch lyssningsposition men tar inte hänsyn till hur rummet i övrigt är möblerat. Detta medför att programnet hittar rummets problemfrekvenser riktigt bra men tar bort för mycket så att det blir utsläckningar.
Det fina med programnet är att det är fullt möjligt att manuellt ändra eller ta bort de justeringar som gjorts och lägga in egna och man får en visuell graf där man ser alla korrigeringar och kan använda det hela som en form av equalizer.
Alla korrigeringar sker runt 80Hz (min högsta korrigering ligger på 82Hz) och nedåt så man hanterar endast de maskerande basproblemen rummet har och korrigeringarna är lite olika för respektive högtalare.

Jag har ändrat min uppfattning efter att ha följt de anvisningarna som jag länkade till i tidigare inlägg där inställningarna justeras med hjälp av referensmusik istället för det frekvenssvep jag tidigare använde.

Att bygga ett 100% dedikerat lyssningsrum skulle naturligtvis vara det ultimata men jag bor i en vanlig hyreslägenhet och har inte några möjligheter att bygga in bass traps och liknande i väggar och tak men jag har fixat rummets akustik så gott det går efter de förutsättningar som finns i ett vanligt vardagsrum.

Det hela handlar om hyfsat små justeringar men det är ändå väldigt tydligt hur rummets problematik i de lägre frekvenserna har maskerat ljud betydligt högre upp i registret ända upp till kvinnlig sång och liknande. Efter korrigeringarna låter alltså allt i musiken mer fokuserat och tydligt i sin helhet.
Jag ser inget problem med hur och med vad man korrigerar fel då det viktigaste ändå måste vara att det faktiskt blir bättre.

Om man däremot försöker använda denna typ av optimering i ett direkt dåligt rum så krävs det så stora korrigeringar att det garanterat kommer äta upp frekvenser som tillhör musiken, det är då det blir ett tråkigt resultat.

Som sagt, fixa rummet så gott det går med de akustiska åtgärder som fungerar för det aktuella rummet, testa sen om ett ett rumskorrigerings-program förbättrar ljudet ytterligare.
Om det inte blir bättre, skippa det.
Om det blir bättre, använd det.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5312
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Belker » 2019-01-20 16:29

Ett par välavvägda FIR-notchar i basen tycker jag ökar kvaliteten. Men det förutsätter väl att man helt digitaliserat sin avspelning. Autokorrigering från Dirac, REW eller bioreceivern funkar dåligt. Man måste handpålägga.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 18:28

Håller med. Automatiska system är helt odugliga.

Du skriver ”ett par”. Jag har inte stött på några fall där ett akustiskt välreglerat rum har behövt flera notchar än en. Det blir typ alltid en. Noll kan bli bra också, men aldrig två, om man inte har varit tvungen att avstå ifrån en akustisk reglering som borde ha gjorts.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5312
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Belker » 2019-01-20 21:09

IngOehman skrev:Håller med. Automatiska system är helt odugliga.

Du skriver ”ett par”. Jag har inte stött på några fall där ett akustiskt välreglerat rum har behövt flera notchar än en. Det blir typ alltid en. Noll kan bli bra också, men aldrig två, om man inte har varit tvungen att avstå ifrån en akustisk reglering som borde ha gjorts.


Vh, iö


Nej, du lutade väl åt ”noll” när du var här och mätte. Har ändå satt en notch på fundamentala längsresonansen 48 Hz. Den andra sitter på 103. Möjligt att den är överflödig, men mätt på flera ställen i rummet och framförallt i lyssningsplats så har jag en höjning och resonans där som inte akustiken verkar rå på. Det låter i alla fall precis som jag vill just nu så jag spisar nog ett vax istf att pilla mer just nu!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-24 19:00

Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden. Och om rummet är o-optimalt så kan nog kanske i sällsynta fall två notchar ge fördelar.

Automatiska system har jag aldrig upplevt vara användbara. Det bara förstör. Sagt med reservation för att det förstås kan finnas en anläggning med så stora fel till och med en automatisk eq kan råka ge små förbättringar av totalresultatet. Men jag har då istället svårt att se varför man alls skall utgå ifrån så usla anläggningar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Fostex » 2019-01-25 15:14

IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.


Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?

Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.

Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav philipbtz » 2019-01-25 18:27

IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden. Och om rummet är o-optimalt så kan nog kanske i sällsynta fall två notchar ge fördelar.

Automatiska system har jag aldrig upplevt vara användbara. Det bara förstör. Sagt med reservation för att det förstås kan finnas en anläggning med så stora fel till och med en automatisk eq kan råka ge små förbättringar av totalresultatet. Men jag har då istället svårt att se varför man alls skall utgå ifrån så usla anläggningar.


Vh, iö


Mitt förra rum, som var nästan det värsta tänkbara, behövde både byggas om, kör tidsoptimeringar med miniDSP samt sedan en Dirac kalibrering på hela kalaset under 300Hz(med en stigande kurva där 20Hz var ca. +10dB) för att det ens skulle låta i närheten av bra(och detta var med fyra basar). Det var ett sjukt rum. Nuvarande rum behöver jag inget av det där. Jag har inte ens en cr80s med infrakort till mina fyra slutna basar utan det låter fortfarande bättre än förra rummet. Snart blir det helt andra bullar med Infra Y-6 men det jag menar är att jämför jag mina nuvarande fyra basar i gamla och nya rummet så är det denna skillnaden.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6640
Blev medlem: 2012-08-25

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav goat76 » 2019-01-25 20:03

Fostex skrev:Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.


Mitt förslag är att du testar göra justeringarna med hjälp av musik istället, för mig blev det ett klart bättre resultat än det jag fick när jag använde det där testsvepet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-25 20:37

Fostex skrev:
IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.


Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?

Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.

Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.



Jag är ingen expert men jag tror inte på att fullt ut radera resonserna, så som många automatiska sastem tycks göra. Att utgå från hur en mikrofon uppfattar det är möjligen inte riktigt samma sak som hur hörseln uppfattar det och till viss del "justerar" sig när vi vistas i ett rum. Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 31990
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Bill50x » 2019-01-25 21:51

RogerGustavsson skrev:Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.

Det verkar vara liknande metodik när det gäller Linns Space Optimization system. Många utgår ifrån vad systemet gör och minskar dess påverkan, då blir det bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Fostex » 2019-01-26 13:39

goat76 skrev:
Fostex skrev:Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.


Mitt förslag är att du testar göra justeringarna med hjälp av musik istället, för mig blev det ett klart bättre resultat än det jag fick när jag använde det där testsvepet.


Självklart har jag gjort så istället, däremot undrar jag om det Ingvar nämner (med en bredbandig höjning) har något att göra med det jag upplevt.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-27 10:19

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.

Det verkar vara liknande metodik när det gäller Linns Space Optimization system. Många utgår ifrån vad systemet gör och minskar dess påverkan, då blir det bra.

/ B



Det är väl ett tänk likt Ingvars?

IÖ skriver om det där med en väntad effekt: "Det kan dock argumenteras att man inte skall försöka motarbeta kamfiltereffelten alls - eftersom den ju är en väntad effekt, en som skall finnas där om det inte skall låta konstigt. Det kan man göra är att mjuka upp kamfiltereffekten med hjälp av diffusion på bakväggen. Det är ofta men absolut inte alltid en god ide."

viewtopic.php?p=2030713#p2030713

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-28 19:51

RogerGustavsson skrev:
Fostex skrev:
IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.


Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?

Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.

Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.



Jag är ingen expert men jag tror inte på att fullt ut radera resonserna, så som många automatiska sastem tycks göra. Att utgå från hur en mikrofon uppfattar det är möjligen inte riktigt samma sak som hur hörseln uppfattar det och till viss del "justerar" sig när vi vistas i ett rum. Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.

Jag vågar knappt lägga mig i diskussionen, eftersom förenklingarna som jag ser hagla behöver oläras innan man kan lära sig, och jag vet inte ommjag har tid och lust att gå igenom allt detta i tillräcklig detalj, men jag gör ett miniförsök:

Det man ser när man mäter är INTE summan av ”en rak tonkurva från högtalarna, plus rumsresonanserna som ger toppar”. Man kan tro att det är så, men det är det inte. Det man ser är summan av en massa olika fenomen, vissa är bidrag som stödjer den pågående artikulationen i musiken, vissa fördärvar den, vissa är kamfilterefflter med täta kammar, vissa har glesa, och sen har vi resonanserna.

Sammanfattning: avvikelserna från en rak tunkurva är INTE synonymt med resonanserna!

Bara en liten del av de avvikelser man ser beror på just rumsresonanser.

Så när jag ser att någon skriver något i stil med att han/hon inte tycker det blir bra att ta bort hela resonansen, så måste jag fråga mig - hur vet personen det? Hur vet personen hur tonkurvan ser ut när rumsresonansen är borttagen? Innan man vet det så är det ju svårt att uttala sig i frågan. :?

Kort sagt - när man använder eq och tonkurvetning för att bekämpa en rumsresonans så behöver man först lära sig hur resultatet ser ut (mätmässigt) när resonansen är eq:ad bort. Samma sak kan skrivas - man måste lära sig hur man räknar ut börvärdet innan man kan börja försöka uppnå det.

Att använda eq för att skapa en rak tonkurva är INTE att ”ta bort hela resonanserna”. Det är att förstöra direktljudets intakthet. Det är vad typ alla existerande automatiska eq-system gör, i mindre eller större grad, och detta är skälet till att resultaten blir så dåliga. Vissa kan bli kortvarigt förförda av att det blir ”dåligt på ett nytt sätt”.


Vh, iö

- - - - -

PS. Skälet till att man oftast tillsammans med notch-eq behöver tillgripa en bredbandig höjning är att summan av vad rummet ställer till med är summan av förstärkningar och försvagningar. Så när förstärkningarna tagits bort så återstår bara försvagningarna. Därför kan man behöver lägga till en bredbandig höjning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Fostex » 2019-01-28 20:12

Det är precis det jag har insett från mitt laborerande, alltså att det inte är i närheten så enkelt som att ratta fram en uppmätt rak tonkurva och sen är problemet löst. Därav har jag skruvat in justeringen genom att lyssna på musik istället, vilket väl har gått bättre, men det ligger en hel del trial and error för att nå ett resultat som är ok, och jag vet egentligen inte riktigt vad jag laborerar med.

Samtidigt förstår jag att det inte finns ett enkelt "gör så här"-svar på hur injusteringen ska gå till, eller igentligen på hur jag gör för att utröna vilka tonkurveavvikelser (givet en rak kurva) som är av nytta och vilka som är förstörande. Jag vet att du en gång pratade om teorierna bakom börkurvan på ett LTS-möte, men tyvärr hade jag inget att anteckna på. :roll: Däremot gav ditt svar några bra söktermer att djupdyka mer i här på faktiskt.io!

Edit: Och tack för PS'et, det förklarade precis vad inte kunde klura ut på egen hand!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Hur man får piP (och alla andra högtalare) att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-29 09:42

Att försöka identifiera EN betonad ton (som är det i alla myssningspositioner) är en bra start. Den kännetecknas nästan alltid av att ha en våglängd som är rummets dubbla djup.

Om man mildrar denna med eq (med öronen som hjälpmedel) och finner att man landar på en notch som är max 12 dB djup och med ett ensiffrigt Q-värde, så är man sällan helt fel ute.

Att lyssna på dynamiska ljud (trummor t ex) och inte bara mera statiska toner (från synth, elbas, ståfela...) är en bra ide. Med trummor så blir det mycket lättare att höra när eq är rätt inställd = när artikulationen är på topp = när gamla kvarhängande ljud inte skitar ned nya ljud.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5312
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Belker » 2019-01-29 11:50

Tycker REW visar ganska tydligt resonanser. Här 49Hz, som sammanfaller med rumslängden. Utan helmholtzresonator mm är den ännu tydligare.
Bilagor
resonans.PNG
resonans.PNG (694.38 KiB) Visad 4997 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-29 12:20

Självklart kan mätinstrument identifiera resonanser!

Man kan även identifiera dem med en tomstock (mäta rummets djup).

Eller med öronen.

Frågan är - spelar metoden någon större roll om ändå bara öronen (eller kunskap man kanske inte har) kan användas för att avgöra korrigeringsingreppets storlek?

Tror mig ha stora kunskaper om sådana här saker, men inte tillräckliga för att tycka att mätresultat bör användas för att overrajda hörintrycket.

Missförstå mig inte, jag mäter gärna, och självklart är det lätt att med mätningar identifiera sådant som hörs som stora fel, men förstår även hur viktigt det är att inte övertolka mätresultaten. De ger ledtrådar, men jag vill påstå att öronen UNDANTAGSLÖST kan användas för att justera bättre än man kunde med mätresultaten som grund.

Vattenfallskurvor är dessutom ofta illa missvisande JUST på grund av att de diskretiserar i frekvensdomån, och därför inte visar interferenser i tidsdomänen från gamla ljud, som är extremt hörbara!

Riktiga registervisa decay-mätningar, är mycket mera informativa.

Som alltid är mätningar vilseledande för den som inte har en komplett helhetsbild av problemkomlexet. Har man inte det så är det alltid lätt att tro att just det som mätningen visar är extra viktigt att bekämpa...

Och bekämpningen skapar nya fel som är värre än det man tog bort...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12524
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kraniet » 2019-01-29 12:25

IngOehman skrev:Riktiga registervisa decay-mätningar, är mycket mera informativa.




Vh, iö



Hur ser en sådan ut?
Hur gör man för att mäta det?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-01-29 14:28

Man exiterar rummet tillräckligt smalbandigt (svajton är kanske det bästa) och sen tittar man på decayen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 18:42

Jag har provat många högtalare, Kef, System Audio, Sonus Faber m.m.m.m Ino piP har legat i källaren många timmar..
Men Men varenda gång jag tar fram dom så är det bara att konstatera att dom är grymt bra och slutar med försäljning av dom andra högtalarna...... piP blir alltid kvar.
Dom spelar skjortan av allt annat tills dom bottnar utan dist, alla andra distar och vissa kostar 3 gånger mer..
Sjukt bra högtalare för dom pengarna, även fast jag har problem med basregistret i 2/3 av rummet.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 19:35

Nils Löfgren acoustik live är grym, på Spotify
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 20:30

Scorpion acoustica live, riktigt bra
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Reservdelarna » 2019-02-08 23:25

Jag spelar också med Ino basmoduler, har 2st profondus och infra 6, spelar bara med 4 mododuler, sjukt bra grejor..
Har element till 14 moduler men är nöjd. Problemet är rummet, skall leva med en fru och normalt rum också.
Kan inte än annat imponeras av Behringer Inuke dsp 3000, sjukt bra för dom pengarna.
Betalade 2500:-. Finns inget som kan kompensera det, en förstärkare för 500000:- låter inte bättre i mitt rum..
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 13:06

Jag har några gånger fått frågor i stil med, vad jag skulle vilja ha för stereo om jag fick välja exakt vad jag ville av allt i hela världen.
Mitt svar är alltid: exakt dom högtalare jag har nu men elektroniken skulle kunna få vara t. Ex. Bryston.
Eller typ det dyraste jag kan tänka mig och sedan sälja det och köpa det jag redan har.

Då blir reaktionen alltid att personen inte riktigt tror mig, som att jag måste tycka att det finns bättre högtalare... Jag tycker inte det :)
I64s skulle kunna vara ett alternativ om jag visste att jag skulle bo väldigt stort hela mitt liv, men dom känns för begränsade med deras krav på lyssningsavstånd för att jag ska ta det, steget.
Jag var nära att beställa I64s men det blev i32s istället :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-02-09 13:18

Även jag skulle nog välja i32s, driva av Bryston, om jag hade råd.

Men kanske skulle jag välja underavstämda profY-4 eller -6, med mild infra eq.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 13:27

Ja profY är en lösning jag är intresserad av dendag jag hamnar i hus :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-02-10 13:55

Okej nu har det hänt lite grejor.

Köpte en hegel H80 förstärkare begagnad för att se hur det låter.
Tänkte att det var lättare att sälja Linn-grejorna som ett system men dom flesta verkar bara vilja ha katan-högtalarna.

Hur låter det då? Det låter faktiskt mycket likt. Eventuellt något nedtonat i vissa register.
Men skränigheten kvarstår faktiskt. Franz Ferdinand är snudd på olyssningsbart skulle jag säga.

Upplever att streamern låter olika om man kör med spotify connect mot att köra över airplay.

Ska försöka fixa en kabel så jag kan testa nån annan källa.

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-02-10 22:33

Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.

Och nu låter det bra så in i helvete!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Fått piP att låta (så in i helsike) bra!

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 00:48

Så du har fått piPs att låta bra? ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Morello » 2019-02-11 10:03

Kortsluta plasten? :?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kribban » 2019-02-11 10:09

jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.

Och nu låter det bra så in i helvete!


är också intresserad. Var någonstans hade du detta problemet? På diskanten?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 11:38

Högtalarna var färdigmonterade när de levererades. Anslutningarna för diskanten sitter ju på insidan (som på praktiskt taget alla högtalare) så det handlar knappast om det. Tror det kanske handlar om någon kortslutning (ÖVER något som är plast och som skall isolera) kanske på grund av flerkardelig kabel?

Har stött på sådana problem många gånger. Enstaka kardeler kan slinka iväg. Det är ett av skälen till att jag oftast försöker undvika flerkardeliga kablar. Men det kan självklart vara andra skäl till kortis som var rådande. Vet ju inte ens om det gällde för högtalarkabeln.

Det talas ju om något bleck, och om kabel för att ansluta andra källor... Hmm. Ger interconnectvibbar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Morello » 2019-02-11 11:45

Mja, det talades om bläck. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 12:31

Det var nog bara en felstavning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3706
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Adhoc » 2019-02-11 16:37

Om plastpanelens polmuttrar på utsidan dras åt ordentligt med en tång tex, så är det inte ovanligt att man samtidigt vrider iväg lödblecken på insidan. Då kan plus- och minuspol komma i kontakt med varandra. Jag brukar alltid efterdra den lilla muttern på insidan med nyckel för M4 (brukar vara det) före jag löder dit kablaget.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav IngOehman » 2019-02-11 17:16

Polmuttrar(/skruvar) bör man alltid undvika att använda. Det är bara en tidsfråga tills de glappar. Jag ser det som en nödkontakt bara. Banankontakter är mycket bättre.

Men man behöver förstås dra dem så de inte skallrar om de finns där, och jag tycker handkraft (fingerkraft) räcker.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-02-11 20:00

Jag, har, varit med om detta ett par gånger även med handkraft... :(

Sedan dess så sätter jag en ordenligt dutt med kraftigt lim på baksidan som håller allt på sin plats, ska man lyckas dra runt mina polskruvar så springer plasten... Görs inte med handkraft :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Kribban » 2019-02-13 14:16

Kribban skrev:
jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.

Och nu låter det bra så in i helvete!


är också intresserad. Var någonstans hade du detta problemet? På diskanten?

MVH Christer


Är fortfarande nyfiken på detta. Jocke är nog så upptagen av att lyssna på musik så han har glömt bort faktiskt.io
Miljö-alarmist

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav jocke_tuffing » 2019-02-18 12:22

Kribban skrev:
Kribban skrev:
jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.

Och nu låter det bra så in i helvete!


är också intresserad. Var någonstans hade du detta problemet? På diskanten?

MVH Christer


Är fortfarande nyfiken på detta. Jocke är nog så upptagen av att lyssna på musik så han har glömt bort faktiskt.io


Det är jag! Det låter så sinnesjukt bra!

Tyvärr så kan jag inte komma med nån bra förklaring. Jag bytte till banankontakter nu och såg till att kontakterna satt bra och så. Och det fortsatte att låta mycket bra. Inte bleck. Inte bläck heller.

Men jag frågade en granne som brukar renovera gamla förstärkare om han kunde löda på trådarna på högtalarkablarna. Han hade nån fin silverblandad lödtenn. Men sen sa han att det inte var bra att löda. Att det finns en risk att lödningen flyter ut.

Ska man löda eller ej?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Morello » 2019-02-18 12:28

Nej, förtenna absolut inte.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav IngOehman » 2019-02-18 12:43

jocke_tuffing skrev:
Kribban skrev:
Kribban skrev:
är också intresserad. Var någonstans hade du detta problemet? På diskanten?

MVH Christer


Är fortfarande nyfiken på detta. Jocke är nog så upptagen av att lyssna på musik så han har glömt bort faktiskt.io


Det är jag! Det låter så sinnesjukt bra!

Tyvärr så kan jag inte komma med nån bra förklaring. Jag bytte till banankontakter nu och såg till att kontakterna satt bra och så. Och det fortsatte att låta mycket bra. Inte bleck. Inte bläck heller.

Om du varken menade bleck eller bläck, vad menade du då?

jocke_tuffing skrev:Men jag frågade en granne som brukar renovera gamla förstärkare om han kunde löda på trådarna på högtalarkablarna.

Vad är det för trådar du pratar om? Och när du skriver löda på, menar du då löda-på (fästa ”trådarna” på kabeln med lödtenn) eller menar du förtenna?

Det intressanta är hur som helst hur du fäster banankontakterna på kabeln. Knivbananer eller lödbananer bör vara de enda alternativen. Skruva är en dålig (långtidsopålitlig) lösning.

jocke_tuffing skrev:Han hade nån fin silverblandad lödtenn.

Silverblandat tenn skall man undvika om man löder på annat än något förgyllt.

jocke_tuffing skrev:Men sen sa han att det inte var bra att löda. Att det finns en risk att lödningen flyter ut.

När man löder finns en risk för att lödningen INTE flyter ut. Det kallas kalllödning (jag skrev det avsiktigt med tre l så det inte skulle kunna missförstås).


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-18 12:51

Fast det avses väl att löda banankontakterna? Det är helt okej.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Nattlorden » 2019-02-18 13:01

Hypotes: Kan det vara så att han haft gafflar innan och dessa legat emot varandra?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 31990
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: får inte piP att låta bra

Inläggav Bill50x » 2019-02-18 13:15

IngOehman skrev:När man löder finns en risk för att lödningen INTE flyter ut. Det kallas kalllödning (jag skrev det avsiktligt med tre l så det inte skulle kunna missförstås).

Man kan använda bindestreck när man vill undvika missförstånd, då skulle det se ut så här: kall-lödning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3706
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Adhoc » 2019-02-18 19:09

För att fortsätta OT, tror jag att löd-gubben som inte ville löda (utan)på kabelstumparna kan ha menat vad Morello var inne på. Att det inte är en fördel att lägga på lödtenn på rena kopparkardeler som sen ska anslutas i ett skruvat förband. Att åtdragningskraften med tiden minskar kanske en del personer som orsak säger att det beror på att tennet "flyter ut".

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Ted_B » 2019-02-18 19:27

Jag tycker trådskaparen borde visa bilder eller förklara på riktigt vad han menar, ingen av oss andra förstår förstår uppenbarligen inte vad han menar 8O
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Kribban » 2019-02-18 23:04

Om jag har förstått det rätt så är det nu bananer istället för skruvarna?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17860
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Almen » 2019-02-18 23:20

Ted_B skrev: ingen av oss andra förstår förstår uppenbarligen inte vad han menar 8O

Men det är ju bra! ☺
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-02-19 12:30

Nu vill man ju för fasen inte veta mer av vad det är som saken inte gäller... !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

jocke_tuffing
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2018-10-13

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav jocke_tuffing » 2019-02-22 20:32

Aj aj vilken kaos man skapade bara för att man inte kunde lite terminologi. Eller stavning. Eller logik.

Vad jag menade var då att jag hade gaffelkontakter fästa i högtalarna. Jag hade dom fastskruvade i högtalarkabeln.
Tycker det känns konstigt att skruva in i kabeln och trycka till trådarna. Trodde därför att man lödde på en klutt. Lät det svalna. Och sedan skruvade.

Jag tror att gaffelkontakterna kan ha varit i kontakt med varandra ja.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-02-23 02:56

Haha ja vi på Faktiskt gillar att dra masso av växlar på sådant där, inte som något illa menat alls utan bara internt skämt/larverier om vi äge så.

Bra då har vi klarat ut vad det egentligen var som hände :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Kribban » 2019-02-25 19:18

börja misstänka att det är något med mina piPs med. Jag tycker att mellanregistret låter lite "burkigt" och "vasst". Jag har verkligen ingen optimal placering för tillfället. Det står med 1,5m avstånd och ingen matta framför.
Svårt att beskriva ljud men är inte helt nöjd just nu. Får nog ta och skruva isär dem och se om det hänt något med delningsfiltret...............
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57150
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Nattlorden » 2019-02-25 19:58

jocke_tuffing skrev:Aj aj vilken kaos man skapade bara för att man inte kunde lite terminologi. Eller stavning. Eller logik.

Vad jag menade var då att jag hade gaffelkontakter fästa i högtalarna. Jag hade dom fastskruvade i högtalarkabeln.
Tycker det känns konstigt att skruva in i kabeln och trycka till trådarna. Trodde därför att man lödde på en klutt. Lät det svalna. Och sedan skruvade.

Jag tror att gaffelkontakterna kan ha varit i kontakt med varandra ja.


Yeah! Jag vann!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Kribban » 2019-02-25 20:48

attans. Trodde du hade svar på mina funderingar :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-02-26 13:16

Kribban skrev:börja misstänka att det är något med mina piPs med. Jag tycker att mellanregistret låter lite "burkigt" och "vasst". Jag har verkligen ingen optimal placering för tillfället. Det står med 1,5m avstånd och ingen matta framför.
Svårt att beskriva ljud men är inte helt nöjd just nu. Får nog ta och skruva isär dem och se om det hänt något med delningsfiltret...............


Det låter märkligt, har detta uppkommit plötsligt utan att du flyttat dom, bytt någon elektonik, uppdaterat någon signalkälla eller mjukvara osv osv... !?
Ärdet exakt samma upplevelse med båda piPs? - Om du kopplar ut den ena och sedan den andra, uppvisar båda två samma bettende ?
Hur står dessa båda placerade i förhållande till intilläggande väggar?
vilken höjd från golv ?
Har du snedtak ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Kribban » 2019-02-26 14:33

Jag har faktiskt flyttat dem för att använda dem till TV:en men hade denna känslan lite innan med. Förstärkaren står på högkant och börjar misstänka att det ställer till det. 50 cm från golv och inget snedtak. Är väldigt sugen att prova med en annan förstärkare. Använder ATV4K som källa som är kopplad till TV och från TV till förstärkare via optisk kabel.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-02-26 18:34

Hmm, ja om du har, hafy detta bettenden med tidigare placering så är det möjligt att något kan vara fel, vem har monterat dina piPs?

Men jag, skulle ändå testa att placera dom helt annorlunda en gång till på test, bara för att vara mer säker.
Har du dämpning bakom?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Kribban » 2019-02-26 21:39

DVD-ai skrev:Hmm, ja om du har, hafy detta bettenden med tidigare placering så är det möjligt att något kan vara fel, vem har monterat dina piPs?


Jag :oops:

[quote=”DVD-ai”] Men jag, skulle ändå testa att placera dom helt annorlunda en gång till på test, bara för att vara mer säker.
Har du dämpning bakom?[/quote]

Inte mycket till dämpning. Endast mörkläggningsgardiner. Jag följer ditt råd och flyttar dem till tidigare plats i helgen och blir inte det bättre då så får jag kontrollera om det hänt något med delningsfiltret eller om jag gjort något fel. Ska även starta lobbyverksamhet angående dämpning. Jag har haft piP i många år men inte upplevt ljudet på detta viset innan. Även utan dämpning.

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-03-01 23:04

Kribban skrev:
DVD-ai skrev:Hmm, ja om du har, hafy detta bettenden med tidigare placering så är det möjligt att något kan vara fel, vem har monterat dina piPs?


Jag :oops:

[quote=”DVD-ai”] Men jag, skulle ändå testa att placera dom helt annorlunda en gång till på test, bara för att vara mer säker.
Har du dämpning bakom?


Inte mycket till dämpning. Endast mörkläggningsgardiner. Jag följer ditt råd och flyttar dem till tidigare plats i helgen och blir inte det bättre då så får jag kontrollera om det hänt något med delningsfiltret eller om jag gjort något fel. Ska även starta lobbyverksamhet angående dämpning. Jag har haft piP i många år men inte upplevt ljudet på detta viset innan. Även utan dämpning.

Med vänlig hälsning, Christer[/quote]

Okey, jag ser fram mot dina intryck efter flytten :)

Klart du ska ha lite dämp bakom, det går att göra estetiskt tilltalande och det gör mycket för ljudet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-03-05 18:45

Hur gick det?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Kribban » 2019-03-05 20:31

Inte alls. Fick ingen tid till det i helgen då andra saker inom familjen dök upp. Tar nya tag till helgen
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Ted_B » 2019-03-07 11:35

Almen skrev:
Ted_B skrev: ingen av oss andra förstår förstår uppenbarligen inte vad han menar 8O

Men det är ju bra! ☺


Nu har jag läst vad jag skrivit flera gånger och tyckt det känts konstigt varje gång, idag trillade poletten ner :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-03-07 11:37

Kribban skrev:Inte alls. Fick ingen tid till det i helgen då andra saker inom familjen dök upp. Tar nya tag till helgen


Alright ! :)

Nya friska tag !!!! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17860
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Almen » 2019-03-07 12:20

Ted_B skrev:
Almen skrev:
Ted_B skrev: ingen av oss andra förstår förstår uppenbarligen inte vad han menar 8O

Men det är ju bra! ☺


Nu har jag läst vad jag skrivit flera gånger och tyckt det känts konstigt varje gång, idag trillade poletten ner :)

:D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9505
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav sprudel » 2019-03-07 19:21

Kribban skrev:Inte alls. Fick ingen tid till det i helgen då andra saker inom familjen dök upp. Tar nya tag till helgen

Kan du låna ett annat par för jämförelse?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav Kribban » 2019-03-07 21:41

Vet faktiskt inte. Det skulle vara om det finns några i Falkenberg med omnejd (Varberg-Halmstad)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: fått piPs att låta bra... Mycket bra till och med!

Inläggav DVD-ai » 2019-03-08 06:51

Det finns säkert några piP i det området :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster