Sedan flytt till hus har jag börjat spela starkare helt klart och vid filmtittande kan jag ofta ligga runt ref -3 till -5. Jag hade gärna spelat ännu starkare ibland men har noterat att jag får som ett digitalt klipp när jag går över ref -3 på vissa basrika scener.
Jag själv har tänkt att det kan vara både högtalare eller slutsteg som klipper. Men så idag beslutade jag mig för att testa lite. Jag drog ner basnivån till minimum på bcx men det "digitala klippet" kom oavsett basnivå på bxc, med samma volym på receivern, vilket jag tycker är konstigt och borde kanske tyda på digital klippning, för hög nivå på någon ingång, slutsteget klipper? Det låter som ett digital "krasch" nästan och ljudet blir som upphackat. Lite svårt att förklara

Jag tänker att lfe-spåret och all bas under avskärningen för surround och atmoshögtalare skall mixas ner i mina frontar, plus även centerkanalen eftersom jag inte har någon. Kan man verkligen vara säker på att det verkligen blir rätt nivå på allt detta i receivern och det inte klipper digitalt i frontkanalerna? Eller är det något gain-problem mellan receiver och slutsteg?
Kan också tillägga att jag börjar inse att jag nog behöver ett större system. Skulle behöva ett par mindre djupa prof-x, för rummets/möbleringens skull, så att jag kan utöka anläggningen till prof-x4. Så länge tills jag hittar ett par får jag hålla till godo.