Slutsteg som klipper?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Slutsteg som klipper?

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 11:38

Jag kör ju Ino Audio pi60 och bs60 med tillhörande bcx. Har 6 st Ino Audio a2 för surround och 4 st Ino Audio a1 som atmoshögtalare. Jag driver frontkanalerna med ett Rotel RB 1582mkII via pre out. Surround och atmoshögtalare drivs av receivern. Jag har kalibrerat alla högtalare till 75dBc slow c-vägt vid 0 på receiverns volymkontroll. Eftersom jag inte har några dedikerade basar mixas lfe ner i frontarna och sub står som NO i receivern. Jag har heller ingen centerhögtalare och den står som NO i receivern.

Sedan flytt till hus har jag börjat spela starkare helt klart och vid filmtittande kan jag ofta ligga runt ref -3 till -5. Jag hade gärna spelat ännu starkare ibland men har noterat att jag får som ett digitalt klipp när jag går över ref -3 på vissa basrika scener.

Jag själv har tänkt att det kan vara både högtalare eller slutsteg som klipper. Men så idag beslutade jag mig för att testa lite. Jag drog ner basnivån till minimum på bcx men det "digitala klippet" kom oavsett basnivå på bxc, med samma volym på receivern, vilket jag tycker är konstigt och borde kanske tyda på digital klippning, för hög nivå på någon ingång, slutsteget klipper? Det låter som ett digital "krasch" nästan och ljudet blir som upphackat. Lite svårt att förklara :) .

Jag tänker att lfe-spåret och all bas under avskärningen för surround och atmoshögtalare skall mixas ner i mina frontar, plus även centerkanalen eftersom jag inte har någon. Kan man verkligen vara säker på att det verkligen blir rätt nivå på allt detta i receivern och det inte klipper digitalt i frontkanalerna? Eller är det något gain-problem mellan receiver och slutsteg?

Kan också tillägga att jag börjar inse att jag nog behöver ett större system. Skulle behöva ett par mindre djupa prof-x, för rummets/möbleringens skull, så att jag kan utöka anläggningen till prof-x4. Så länge tills jag hittar ett par får jag hålla till godo. :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Slutsteg som klipper?

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-09-05 13:56

Hypotetiskt kan det även vara receiverns förstegsutgångar som klipper. Vad jag vet brukar inte Denon/Marantz lämna mer än någon volt ut, på sin höjd 2 V. För att ta reda på dylika saker behöver du lämpligtvis ett oscilloskop.

Du har ju andra basar du kan använda som basmoduler. Varför inte prova dem? Dina bs60 kan du ju fortfarande köra ihop med pi60 ändå som därför högpassfiltreras istället.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2025-09-05 14:04

Vad kör du med för Denon receiver?
Det har diskuterats något liknande, men inte säkert att det är samma för dig?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=58435&hilit=st%C3%A4nger+av

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 15:15

Empa skrev:Vad kör du med för Denon receiver?
Det har diskuterats något liknande, men inte säkert att det är samma för dig?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=58435&hilit=st%C3%A4nger+av

Hej, det är en Denon AVC-X3800H jag har. Jag har haft det problemet tidigare med några receivers och har även skrivit i den tråden vill jag minnas. Sist var det nog en Yamaha jag hade som det blev problem med sub NO och höga nivåer av infra. Men det har alltid lett till att receivern har stängt av sig, inte till sådana här missljud.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 15:25

Johan_Lindroos skrev:Hypotetiskt kan det även vara receiverns förstegsutgångar som klipper. Vad jag vet brukar inte Denon/Marantz lämna mer än någon volt ut, på sin höjd 2 V. För att ta reda på dylika saker behöver du lämpligtvis ett oscilloskop.

Du har ju andra basar du kan använda som basmoduler. Varför inte prova dem? Dina bs60 kan du ju fortfarande köra ihop med pi60 ändå som därför högpassfiltreras istället.

Jag har inget oscilloskåp tyvärr.

Jag har bara ett par bs60, du menar att använda dem som prof-x istället? Är en tanke iofs men saknar ett extra slutsteg och Ino cr80.

Vet inte om det här är behjälpligt i frågan:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1471996

When the internal amps are engaged it clips at 1.4v Amir states this in his review. You are correct when the internal amps are disengaged and the unit is in pure preamp mode it goes over 4v. These units are great in pure preamp mode but they are limited when using the internal amps. That fact should be clearly noted.

From Amir’s review “
Denon AVR-X3800H DAC Measurements
The DAC measurements and usage are made better by a global "preamplifier" mode which shuts down the amps and keeps them from overloading the unit during testing.”

Jag kör frontarna i pre amp mode men resten av kanalerna är receieverns slutsteg aktiva för att driva surround och atmos. Kan det vara att jag når 1.4v ut på frontarnas pre out vid dessa filmscener och det klipper? Borde jag kanske kunna prova väl genom att ställa alla kanaler i pre amp mode och testa, för då skall man kunna nå 4.0V innan det klipper enligt infor från ASR?

Verkar dock vara lite motstridiga åsikter i den tråden om Denonreceivers verkligen brukar klippa vid 1.4v om man läser ett par inlägg ner.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1472074

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 15:45

Står ju inte modell iofs.

https://support.denon.com/app/answers/d ... UyMSUyMQ==
Can I use an external power amp with my AVR?
Yes, but only if your AVR incorporates a pre-out section. The pre-out connections are RCA based and connect to the external amplifier’s inputs. Some AVRs have only a Main Zone Front Left / Front Right pre-out and our upper tier models have a full pre-out section. The pre-out signal output is maxed at 1.2V.

https://support.denon.com/app/answers/d ... UyMSUyMQ==

What is the max voltage output from my AVR's RCA pre-outs?
When using the Pre-Out section from your AVR model, the RCA pre-outs can output up to 1.2V

1-2V är väl rätt lågt? :cry:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-05 16:17

Du har väl Rotel RB-1582 som slutsteg? De behöver 1.9 V för max effekt och då är 1.2 V lågt. Eftersom Rotel-steget enligt spec förstärker 21 gånger blir det väl 1.2 x 21 = drygt 25 V, vilket blir ca 80 W i 8 Ohm. Nu har du väl under 4 Ohm i basen? Kommer inte ihåg vad Roteln ska ge där men det blir långt ifrån fullt utstyrt.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-05 16:31

Är inte LFE kanalen 10dB högre än de andra kanalerna? Med så lite signalutgång att arbeta med som 1,2v så kan jag se hur det inte räcker.

Jag tycker att det ofta blir problem när man vrider rattar i botten, var de än sitter. Så jag skulle nog justerat in med -10dB istället på displayen. Även om det kanske inte är rätt. Förutsatt att man kan förstärka signalen i INO lådan.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 16:42

RogerGustavsson skrev:Du har väl Rotel RB-1582 som slutsteg? De behöver 1.9 V för max effekt och då är 1.2 V lågt. Eftersom Rotel-steget enligt spec förstärker 21 gånger blir det väl 1.2 x 21 = drygt 25 V, vilket blir ca 80 W i 8 Ohm. Nu har du väl under 4 Ohm i basen? Kommer inte ihåg vad Roteln ska ge där men det blir långt ifrån fullt utstyrt.

Ja det är Rotel 1582mlII och 1.9V stämmer med manulen jag har. Roteln är ju specad till 2x200w 8ohm.

Men kan det verkligen stämma att receivern endast lämnar 1.2V max på pre out? Är väl inte många slusteg som blir fullt utstyrda då?

Räcker verkligen 80w för att ens nå ref -3 då? Tänker att jag borde inte ens kunna spela så starkt med 80w :? .

På ASR diskuteras ju även 1.4 eller kanske 4.0 som max för pre out, som jag länkat till i inlägget ovan, och 1.2V blir ännu lägre i sådana fall.
Senast redigerad av genstruktur 2025-09-05 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 16:48

Neuhausen skrev:Är inte LFE kanalen 10dB högre än de andra kanalerna? Med så lite signalutgång att arbeta med som 1,2v så kan jag se hur det inte räcker.

Jag tycker att det ofta blir problem när man vrider rattar i botten, var de än sitter. Så jag skulle nog justerat in med -10dB istället på displayen. Även om det kanske inte är rätt. Förutsatt att man kan förstärka signalen i INO lådan.

Ja lfe-kanalen har möjlighet att ligga 10dB högre än resterande. Jag har ingen möjlighet att justera volym/gain i Ino Audio bcx - Ino lådan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-09-05 17:09

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:Hypotetiskt kan det även vara receiverns förstegsutgångar som klipper. Vad jag vet brukar inte Denon/Marantz lämna mer än någon volt ut, på sin höjd 2 V. För att ta reda på dylika saker behöver du lämpligtvis ett oscilloskop.

Jag har inget oscilloskåp tyvärr.

Jag har bara ett par bs60, du menar att använda dem som prof-x istället? Är en tanke iofs men saknar ett extra slutsteg och Ino cr80.

Vet inte om det här är behjälpligt i frågan:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1471996

When the internal amps are engaged it clips at 1.4v Amir states this in his review. You are correct when the internal amps are disengaged and the unit is in pure preamp mode it goes over 4v. These units are great in pure preamp mode but they are limited when using the internal amps. That fact should be clearly noted.

From Amir’s review “
Denon AVR-X3800H DAC Measurements
The DAC measurements and usage are made better by a global "preamplifier" mode which shuts down the amps and keeps them from overloading the unit during testing.”

Jag kör frontarna i pre amp mode men resten av kanalerna är receieverns slutsteg aktiva för att driva surround och atmos. Kan det vara att jag når 1.4v ut på frontarnas pre out vid dessa filmscener och det klipper? Borde jag kanske kunna prova väl genom att ställa alla kanaler i pre amp mode och testa, för då skall man kunna nå 4.0V innan det klipper enligt infor från ASR?

Verkar dock vara lite motstridiga åsikter i den tråden om Denonreceivers verkligen brukar klippa vid 1.4v om man läser ett par inlägg ner.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1472074

Aah, sorry, jag blandade ihop dig med Beakungen i mitt huvud.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-05 17:27

genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:Du har väl Rotel RB-1582 som slutsteg? De behöver 1.9 V för max effekt och då är 1.2 V lågt. Eftersom Rotel-steget enligt spec förstärker 21 gånger blir det väl 1.2 x 21 = drygt 25 V, vilket blir ca 80 W i 8 Ohm. Nu har du väl under 4 Ohm i basen? Kommer inte ihåg vad Roteln ska ge där men det blir långt ifrån fullt utstyrt.

Ja det är Rotel 1582mlII och 1.9V stämmer med manulen jag har. Roteln är ju specad till 2x200w 8ohm.

Men kan det verkligen stämma att receivern endast lämnar 1.2V max på pre out? Är väl inte många slusteg som blir fullt utstyrda då?

Räcker verkligen 80w för att ens nå ref -3 då? Tänker att jag borde inte ens kunna spela så starkt med 80w :? .

På ASR diskuteras ju även 1.4 eller kanske 4.0 som max för pre out, som jag länkat till i inlägget ovan, och 1.2V blir ännu lägre i sådana fall.

1.2 V är ju lågt. Jag har 2 V ut som möjligt max från miniDSP till mina Rotel-steg och där räcker det med 1 V in för max effekt. Kan säga att jag i regel är långt ifrån max uteffekt. Det är nog många som aldrig kollat hur mycket effekt som skickas vidare till högtalarna... Jag har gjort det och blev förvånad hur lite det oftast är. Är kanske inte så konstigt att det finns några rördiggare på faktiskt som tycker 8 W räcker?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 17:43

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:

1.2 V är ju lågt. Jag har 2 V ut som möjligt max från miniDSP till mina Rotel-steg och där räcker det med 1 V in för max effekt. Kan säga att jag i regel är långt ifrån max uteffekt. Det är nog många som aldrig kollat hur mycket effekt som skickas vidare till högtalarna... Jag har gjort det och blev förvånad hur lite det oftast är. Är kanske inte så konstigt att det finns några rördiggare på faktiskt som tycker 8 W räcker?

Jo, det förstår jag man kan klara sig långt på några få watt. Men tänkte om 80w verkligen räckte för ref-3 och man på så sätt kunde få reda på om 1.2V ut max på pre out på receivern verkligen stämmer.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 17:51

Lite synd att det inte verkar finnas något definitivt svar på pre out voltage förutom en i tråden på ASR som säger att han mätt upp 4.0V.

Även om frontarna står i pre amp mode redan så skall jag testa att sätta hela receivern i det läget och se om det blir någon skillnad. Men alla förslag är välkomna!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-05 19:24

genstruktur skrev:Lite synd att det inte verkar finnas något definitivt svar på pre out voltage förutom en i tråden på ASR som säger att han mätt upp 4.0V.

Även om frontarna står i pre amp mode redan så skall jag testa att sätta hela receivern i det läget och se om det blir någon skillnad. Men alla förslag är välkomna!

https://www.avsforum.com/posts/62743335/

Verkar vara nåt att testa att stänga av alla slutsteg i receivern enligt de inläggen i alla fall.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-06 00:41

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-2017246

The main reasons (there are others) I mentioned 4 V earlier, in the case of the AVC-X3800H, Denon referred to 3.75 V as the clipping point at 0.1%, if measured at up to 1%, it would be about 4 V. As the OP mentioned, the higher models may do better so those could potentially be clipping at over 4 V but it will not be much higher because of the "maximum" limit of the Volume IC itself
.

Motstridig information som cirkulerar. Jag kör ju redan frontarnas kanaler i pre out mode, frågan är om det gör någon skillnad att ställa hela receivern i pre amp mode. Jag får testa helt enkelt!

nijo

Inläggav nijo » 2025-09-06 10:07

Ett extern ljudkort för PA-bruk kan fungera som oscilloskåp tillsammans tex REW på datorn, ofta upp till 4 v. Annars kan du mäta med en 50 Hz signal och en vanlig multimeter.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-06 10:30

nijo skrev:Ett extern ljudkort för PA-bruk kan fungera som oscilloskåp tillsammans tex REW på datorn, ofta upp till 4 v. Annars kan du mäta med en 50 Hz signal och en vanlig multimeter.

Multimeter har jag. Köra en 50 Hz signal i Rew då? Jag är inte tekniskt bevandrad så jag behöver lite av en instruktion :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-06 13:57

Finns några filer med 50 Hz sinus. Fullt utstyrt till 0dBFS.

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 0sinus.wav

Finns även mindre utstyrt till -20dBFS. Kan vara bra om man inte vill köra sönder diskanter.

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 20dBFS.wav

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-06 14:43

RogerGustavsson skrev:Finns några filer med 50 Hz sinus. Fullt utstyrt till 0dBFS.

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 0sinus.wav

Finns även mindre utstyrt till -20dBFS. Kan vara bra om man inte vill köra sönder diskanter.

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 20dBFS.wav

Ok. Jag spelar upp dessa genom receivern och mäter med multimetern? Vilken volym på receivern? Var mäter jag med multimetern, på pre out på receivern utan något anslutet?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-06 14:52

Vilken multimeter du har påverkar hur vi kan mäta.

Kan du skriva märke och modell?

Kanske en bild också?

Om signalen klipper och det är en TRUE RMS multimeter, dvs vad som normalt är en bra multimeter så kan det störa här. Billigast möjliga kan eventuellt vara en fördel just nu.
Senast redigerad av Neuhausen 2025-09-06 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-06 14:55

Neuhausen skrev:Vilken multimeter du har påverkar mätningen.

Kan du skriva märke och modell?

Kanske en bild också?

https://amzn.eu/d/2xeOYcF
Den här är det.
Screenshot_20250906-145413.png
Screenshot_20250906-145413.png (1.11 MiB) Visad 365 gånger

nijo

Inläggav nijo » 2025-09-07 20:26

Det beror ju lite på vad du vill starta med i din undersökning men du skulle kunna börja med att från datorn ansluta dig digitalt (HDMI tex) till AVR:en och spela en 0dBFS signal. Då kan du mäta på pre-out vilken nivå du får på en 50 Hz signal. FÅr du 4 V? Eller är det lägre? Spelar det någon roll vad inställningen förstkare på/av är?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-08 08:58

nijo skrev:Det beror ju lite på vad du vill starta med i din undersökning men du skulle kunna börja med att från datorn ansluta dig digitalt (HDMI tex) till AVR:en och spela en 0dBFS signal. Då kan du mäta på pre-out vilken nivå du får på en 50 Hz signal. FÅr du 4 V? Eller är det lägre? Spelar det någon roll vad inställningen förstkare på/av är?

Jag spelar upp en fult utstyrd signal 0dBFS genom receivern via hdmi och dator. Roger har ju länkat till sådana ett par inlägg upp som jag kan använda.

Vart på pre out utgången mäter jag? Kan jag ha en rca kabel inkopplad på pre out och mäta på stift och den yttre ringen? Antar att det är viktigt att inte nudda båda pre outgångarna samtidigt (L/R)?

Ställer jag multimetern på V snett upp till vänster på bilden?
Senast redigerad av genstruktur 2025-09-08 09:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-08 09:02

genstruktur skrev:Jag spelar upp en fult utstyrd signal 0dBFS genom receivern via hdmi och dator. Roger har ju länkat till sådana ett par inlägg upp som jag kan använda.

Vart på pre out utgången mäter jag? Kan jag ha en rca kabel inkopplad på pre out och mäta på stift och den yttre ringen? Antar att det är viktigt att inte nudda båda pre outgångarna samtidigt (L/R)?

Tycker jag låter vettigt. Inga slutsteg/högtalare inkopplade.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-08 09:06

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Jag spelar upp en fult utstyrd signal 0dBFS genom receivern via hdmi och dator. Roger har ju länkat till sådana ett par inlägg upp som jag kan använda.

Tycker jag låter vettigt. Inga slutsteg/högtalare inkopplade.

Tack! Jag frågar eftersom jag ät osäker och inte vill göra sönder något i anläggningen.

Ställer jag multimetern på V snett upp till vänster på bilden?

Antar att volymen i datorn skall stå på max och receivern skall stå på den volym jag upplever problem vid, typ -2? Till musik går det iofs att höja mer utan problem.

En sak jag tänkte på är att jag får ju inte med lfe-kanalen vid en sådan här mätning men kanske inte spelar så stor roll för att ta reda på hur mycket spänning receivern kan lämna på pre out?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-08 09:09

genstruktur skrev:Ställer jag multimetern på V snett upp till vänster på bilden?

Nej, åt höger på växelspänning.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-08 09:14

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Ställer jag multimetern på V snett upp till vänster på bilden?

Nej, åt höger på växelspänning.

Ja du ser, mycket kan gå fel :D

V~ då vad jag förstår.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-08 11:48

genstruktur skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/denon-avr-x3800h-review.38574/post-2017246

The main reasons (there are others) I mentioned 4 V earlier, in the case of the AVC-X3800H, Denon referred to 3.75 V as the clipping point at 0.1%, if measured at up to 1%, it would be about 4 V. As the OP mentioned, the higher models may do better so those could potentially be clipping at over 4 V but it will not be much higher because of the "maximum" limit of the Volume IC itself
.

Motstridig information som cirkulerar. Jag kör ju redan frontarnas kanaler i pre out mode, frågan är om det gör någon skillnad att ställa hela receivern i pre amp mode. Jag får testa helt enkelt!

Det var ingen skillnad att ställa hela receivern i pre amp mode, eller bara köra frontarna i pre amp och att surround samt atmos högtalare drivs av receivern. Missljudet kommer vid exakt samma volym ändå.

På ett sätt lite skönt då lösningen inte verkar vara att köpa separat slusteg förr surr+atmos.
Senast redigerad av genstruktur 2025-09-08 12:32, redigerad totalt 1 gång.

nijo

Inläggav nijo » 2025-09-08 11:49

Testa vid nivån där du får problem men testa gärna med max volym också. Att du inte får med LFE i mätning spelar nog mindre roll. Om det inte är så att den har 10 db förstärkning i någon inställning.

Det går utmärkt att använda Rogers filer (och då borde du vara helt säker på att det blir rätt) men det borde gå lika bra att generera dem i REW. Kanske att du då även kan skicka fler kanaler inkl lfe? Jag kommer inte ihåg.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino