Nytt Ino system! i6 + Profundus P-6?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Timpolanen

Nytt Ino system! i6 + Profundus P-6?

Inläggav Timpolanen » 2026-01-04 21:02

Hej!
Efter att ha varit borta från hobbyn i ungefär fem år (har kört OA50 och Sonos Amp under tiden) har suget efter att finlyssna kommit tillbaka.
Planen nu är att äntligen slå till på ett par i6 – har alltid velat ha dem.

Bas / moduler:
Tidigare har jag kört 6x SLS10 i 42 L slutet, men har aldrig riktigt känt att det levererat fullt ut för mig. Därför funderar jag nu på Profundus P-4 eller P-6.
X-moduler känns kanske mest “rätt”, men de är svåra att möblera i min lägenhet på ca 60 m².
Så vad tror ni – går det att spela riktigt starkt och ändå behålla bra kontroll med 4 respektive 6 moduler?
Jag lyssnar i princip bara på elektronisk musik.

Ungefärliga nivåer (som jag räknat på):
Toppar (i6-par): ~112 dB
Bas 2 lådor: ~117 dB
Bas 4 lådor: ~123 dB
Bas 6 lådor: ~122–125 dB

Tips på övrig hårdvara (utan att gå bankrutt):
Köper gärna begagnat och har ingen brådska. Har provisoriska steg tills vidare.
Krav: ARC, och gärna AirPlay.

Nuvarande tanke/skiss:
TV: LG OLED
Försteg / delningsfilter: miniDSP Flex HT?
Slutsteg till i6: ?
Slutsteg till bas: XTZ EDGE A2-300?
Känns upplägget rimligt – och har jag missat något viktigt?
Once you go Carl Zeiss, you never go back!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Nytt Ino system! i6 + Profundus P-6?

Inläggav DVD-ai » 2026-01-06 12:39

Tjenare !

Om du ska ha i6 så skulle jag tipsa om att spana in dom med rundade kanter på sidorna både fram och bak, det gör dom väldigt stiliga :)

Gällande basmoduler så är det ju som vanligt så att fler är bättre, i vart fall det handlar om dom antal som nämns här.
Så köp så många du tycker är lämpligt med tanke på pris och estetik m.m.

ProfP-2 räcker gott och väl i ren prestanda för att möta upp i6 till den absolut mesta musiken, och garanterat för att spela starkt nog att grannarna ska vilja skjuta en.
Men vill man ha mer ändå så, ja... Vart drar man gränsen ?
Jag tycker du ska köpa 4-6st w121x och bygga infraY-4 eller 6
För att: enkla tar bygga, 54 liter låda och spelar helt fantastiskt!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2026-01-06 14:12

Måste ändå ställa frågan som behöver ett svar: Hur högt spelar du?

Med i6 så har du naturlig begränsning, är det verkligt ljudtryck eller infra (riktig lågt gående bas osv) du letar efter?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2026-01-06 14:27

DVD-ai skrev:Tjenare !

Om du ska ha i6 så skulle jag tipsa om att spana in dom med rundade kanter på sidorna både fram och bak, det gör dom väldigt stiliga :)

Gällande basmoduler så är det ju som vanligt så att fler är bättre, i vart fall det handlar om dom antal som nämns här.

ProfP-2 räcker gott och väl i ren prestanda för att möta upp i6 till den absolut mesta musiken, och garanterat för att spela starkt nog att grannarna ska vilja skjuta en.

Long time no se! :)

Ahh de ska jag ta en titt på! :)

Jaa de minns jag, fler är bättre! Men jag har varit så begränsad tidigare när jag körde slutet. Bottnade ofta min SLS10... Och alla profundus system jag lyssnat på har jag blivit glatt överraskad ! Har svaga minnen hemma hos dig när du körde iPs och kanske P-4? Eller hos Kjelle med X-2. Så jag har blivit sugen på att prova portat någon gång!

Jaa Y moduler borde vara i samma volym som P då? Men betydligt dyrare? Och hur står det sig i prestanda?

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2026-01-06 14:33

Bamsefar skrev:Måste ändå ställa frågan som behöver ett svar: Hur högt spelar du?

Med i6 så har du naturlig begränsning, är det verkligt ljudtryck eller infra (riktig lågt gående bas osv) du letar efter?

Gillar och spela riktigt starkt.
Ljudtrycksmässigt skulle jag behöva i28 säkert, men i dagsläget skulle de inte passa speciellt bra :) Så för att få utlopp för detta har jag PA i garaget (låter sådär dock)

Absolut, har ett par iPs i källaren jag kört med tidigare. Men har aldrig gillat hur diskanten ter sig på volym, så tänker att i6 blir en lite update där.

Visst trevligt med infra! Men 25hz skulle nog göra mig nöjd.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2026-01-06 14:50

ProfP är väl avstämda kring 27-28Hz, och en hel del elektronisk musik gräver under det. Tycker personligen det är hörbart att det fattas något med så hög avstämning, särskilt om du mest lyssnar på elektronisk musik.
Vidare vad kostar prof.p4?

Tänk på att du kan få 2st bms18n862 för €715st. Det lägst distande baselementet enligt faktiskt.io
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html

Eller +4st xxls för €161st
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html
Tänker att 1 sluten 12" motsvarar en basreflexad 8 rätt väl vid 27 hz, mer över o under det.

De kommer lätt att täcka dina basbehov.
Såg nu att du tänker att du egentligen har behov av i28.
En tanke, du kanske ska överdimensionera direkt i basen så du kan klämma in ett par i16s i framtiden?
Dvs investera i icke ino-basar och lägg besparingen på större toppar(i14, i16s) istället om du har en budget att hålla?

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2026-01-06 15:35

Har för mig p-2 har -3 dB @ 24 Hz? Men de är sant det du säger att mycket musik går djupare! Är van i event miljö tänk Funktion one/Turbosound och känns inte så de gräver så djupt, kanske 30hz?
Lyssnar mest på progressive, tech, deep/minimal, Organic - House. Och en del techno.. Kanske inte de vanliga hifi elektroniska :)

Jaa drömmen hade varit att bygga ett par 18" horn, men inte hemma kanske :) Spanat på de där bms förut! Men nu skulle jag behöva nått som passar i en liten TV bänk, och p lådorna är väl ca 50L? 30 × 50 × 36 cm känns rätt smidigt, och håller man dem i org mått kan man sälja den relativ enkelt tänker jag.

Jaa men 6st p moduler borde väl kunna möta upp båda i14 och i16?

i6 är redan påväg dock :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2026-01-06 17:16

Jag skulle köpa 8-12xxls och köra dem 2st per 50l låda.
Svårslagen lösning, när du sen köper i32 så har du basen färdig eller så bygger du basreflexlådor av det.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2026-01-06 17:42

schmutziger skrev:Jag skulle köpa 8-12xxls och köra dem 2st per 50l låda.
Svårslagen lösning, när du sen köper i32 så har du basen färdig eller så bygger du basreflexlådor av det.

Har haft och byggt mycket DIY, men magkänslan är att de inte alltid blir lika bra. Har ifs inte lyssnat på just dem peerless elementen :)

Kollade en gammal prislista och infra moduler ifrån INO går bort pga hög element kostnad :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-06 18:39

Lösningen stavas ekvalisering.

För övrigt skaffar man sig bara tillräckligt stor luftpumpningskapacitet, där man just nu får mest för pengarna med detta element: https://www.audiophonics.fr/en/loudspea ... 19732.html

Man får dock se till att ha en hel del kavitetsvolym och förstärkareffekt till hands för att kunna driva dessa bestar till xmax.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2026-01-06 19:10

I-or skrev:Lösningen stavas ekvalisering.

För övrigt skaffar man sig bara tillräckligt stor luftpumpningskapacitet, där man just nu får mest för pengarna med detta element: https://www.audiophonics.fr/en/loudspea ... 19732.html

Man får dock se till att ha en hel del kavitetsvolym och förstärkareffekt till hands för att kunna driva dessa bestar till xmax.

Han har spridda skurar med 50l att tillgå, annars bra pris!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-06 19:25

Om man gör plats för en kavitetsvolym om 80 liter och fläskar på med 2 kW i 4 Ω så fungerar lillebror utmärkt: https://www.audiophonics.fr/en/loudspea ... 19731.html

Oavsett vilka element som man väljer så är ekvalisering lösningen, speciellt för GDS:aren. Ett par lite större lådor med stora element är billigast och mest praktiskt medan många mindre lådor och element ger en större lyssningsarea.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-06 19:44

Någon som mätt frekvensgång på referensaxeln och riktverkan på i6?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2026-01-06 20:11

I-or skrev:Lösningen stavas ekvalisering.

Ahh den där såg krallig ut :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2026-01-06 21:13

Bamsefar skrev:Måste ändå ställa frågan som behöver ett svar: Hur högt spelar du?

Kan tillägga att mitt förslag med infraY moduler bygger på att dom är enkla att göra, dom låter otroligt bra och har bra storlek och variabel formfaktor, samt klart tillräcklig kapacitet. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2026-01-06 21:16

Timpolanen skrev:

Jaa de minns jag, fler är bättre! Men jag har varit så begränsad tidigare när jag körde slutet. Bottnade ofta min SLS10... Och alla profundus system jag lyssnat på har jag blivit glatt överraskad ! Har svaga minnen hemma hos dig när du körde iPs och kanske P-4? Eller hos Kjelle med X-2. Så jag har blivit sugen på att prova portat någon gång!

Jaa Y moduler borde vara i samma volym som P då? Men betydligt dyrare? Och hur står det sig i prestanda?

2st infraY kan spela nästan lika starkt som 6st profP, men till mindre total lådvolym och du kan bygga dom 20cm tunna och gömma bakom någon möbel/draperi eller liknande :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2026-01-06 21:20

DVD-ai skrev:
Timpolanen skrev:

2st infraY kan spela nästan lika starkt som 6st profP, men till mindre total lådvolym och du kan bygga dom 20cm tunna och gömma bakom någon möbel/draperi eller liknande :)

Hummm... Ja de tåls att fundera på :)

Annars tips på nån 2-kanals till i6?
Och försteg med ARC!

Har ett Sansui b2201, men känns overkill :) Vill ha ett modernare tror jag..

Delning är snart kirrat, blir ett Cr8 :)

Återgå till Wänner af Ino