Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Tjenare !
Om du ska ha i6 så skulle jag tipsa om att spana in dom med rundade kanter på sidorna både fram och bak, det gör dom väldigt stiliga![]()
Gällande basmoduler så är det ju som vanligt så att fler är bättre, i vart fall det handlar om dom antal som nämns här.
Så köp så många du tycker är lämpligt med tanke på pris och estetik m.m.
ProfP-2 räcker gott och väl i ren prestanda för att möta upp i6 till den absolut mesta musiken, och garanterat för att spela starkt nog att grannarna ska vilja skjuta en.
Men vill man ha mer ändå så, ja... Vart drar man gränsen ?
Jag tycker du ska köpa 4-6st w121x och bygga infraY-4 eller 6
För att: enkla tar bygga, 54 liter låda och spelar helt fantastiskt!
Bamsefar skrev:Måste ändå ställa frågan som behöver ett svar: Hur högt spelar du?
Med i6 så har du naturlig begränsning, är det verkligt ljudtryck eller infra (riktig lågt gående bas osv) du letar efter?
schmutziger skrev:Jag skulle köpa 8-12xxls och köra dem 2st per 50l låda.
Svårslagen lösning, när du sen köper i32 så har du basen färdig eller så bygger du basreflexlådor av det.
I-or skrev:Lösningen stavas ekvalisering.
För övrigt skaffar man sig bara tillräckligt stor luftpumpningskapacitet, där man just nu får mest för pengarna med detta element: https://www.audiophonics.fr/en/loudspea ... 19732.html
Man får dock se till att ha en hel del kavitetsvolym och förstärkareffekt till hands för att kunna driva dessa bestar till xmax.
I-or skrev:Lösningen stavas ekvalisering.
För övrigt skaffar man sig bara tillräckligt stor luftpumpningskapacitet, där man just nu får mest för pengarna med detta element: https://www.audiophonics.fr/en/loudspea ... 19732.html
Man får dock se till att ha en hel del kavitetsvolym och förstärkareffekt till hands för att kunna driva dessa bestar till xmax.
Bamsefar skrev:Måste ändå ställa frågan som behöver ett svar: Hur högt spelar du?
Med i6 så har du naturlig begränsning, är det verkligt ljudtryck eller infra (riktig lågt gående bas osv) du letar efter?
Timpolanen skrev:DVD-ai skrev:Tjenare !
Om du ska ha i6 så skulle jag tipsa om att spana in dom med rundade kanter på sidorna både fram och bak, det gör dom väldigt stiliga![]()
Gällande basmoduler så är det ju som vanligt så att fler är bättre, i vart fall det handlar om dom antal som nämns här.
ProfP-2 räcker gott och väl i ren prestanda för att möta upp i6 till den absolut mesta musiken, och garanterat för att spela starkt nog att grannarna ska vilja skjuta en.
Long time no se!
Ahh de ska jag ta en titt på!
Jaa de minns jag, fler är bättre! Men jag har varit så begränsad tidigare när jag körde slutet. Bottnade ofta min SLS10... Och alla profundus system jag lyssnat på har jag blivit glatt överraskad ! Har svaga minnen hemma hos dig när du körde iPs och kanske P-4? Eller hos Kjelle med X-2. Så jag har blivit sugen på att prova portat någon gång!
Jaa Y moduler borde vara i samma volym som P då? Men betydligt dyrare? Och hur står det sig i prestanda?
DVD-ai skrev:Timpolanen skrev:DVD-ai skrev:Tjenare !
Long time no se!
Ahh de ska jag ta en titt på!
Jaa de minns jag, fler är bättre! Men jag har varit så begränsad tidigare när jag körde slutet. Bottnade ofta min SLS10... Och alla profundus system jag lyssnat på har jag blivit glatt överraskad ! Har svaga minnen hemma hos dig när du körde iPs och kanske P-4? Eller hos Kjelle med X-2. Så jag har blivit sugen på att prova portat någon gång!
Jaa Y moduler borde vara i samma volym som P då? Men betydligt dyrare? Och hur står det sig i prestanda?
2st infraY kan spela nästan lika starkt som 6st profP, men till mindre total lådvolym och du kan bygga dom 20cm tunna och gömma bakom någon möbel/draperi eller liknande
Timpolanen skrev:Fastnat för Dayton Audio RSS265HO-4 10" 4ohm.
Jag har två lådor kvar ifrån mitt gamla projekt. Tänker jag börjar med dem så får jag ett hum om de blir bra
Invändiga mått 35,6 x 23,6 x 50,6 ger 42,5 liter.
Den verkar lira rätt bra i 42L portat och slutet. Gör porten pluggbar, så då jag kan prova båda.. (dock bättre i en 25L slutet, har de också liggades som jag kan prova.)
Sluten (tät låda, 42,5 L)
Beräknat Qtc ≈ 0,68
F3 ≈ 38–39 Hz
Portad (samma låda + port, Fb ~27 Hz)
Typiskt F3 ≈ 24–25 Hz
Sedan blev jag tipsad om Wiim Ultra, lite plastraket över den. Men den löser alla min problem i ett, delning, EQ, ARC, försteg, streaming.
Användare som besöker denna kategori: Bamsefar, Froggy, Timpolanen och 20 gäster