Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:mm det hemska är att han kommer förnedra oss andra även om han köper tangband(förutom pluttopelle)
markih skrev:Haakan_W skrev:mm det hemska är att han kommer förnedra oss andra även om han köper tangband(förutom pluttopelle)
Martins variant gissar jag kommer att göra bra ifrån sig, säkert med en relativt konventionell konstruktion?
Ger väl inte upp än? Monsterstativaren Goliat mot en fjuttig Tangband eller liknande...
Martin skrev:Felet är bara att det inte passar när man vill dela en diskant med de elektriska filteregenskaper som jag eftersträvar. Jag vill utnyttja elementets egen avrullning så smidigt som möjligt i delningen. En diskant med för lågt fs gör att filtret blir elektriskt krångligt.
AbsolutHaakan_W skrev:Kaffekoppen skrev:Har du tid nån dag så trampar jag gärna över bron och pratar lite...
luktar fusk långa vägar
Javisst får man ge input och övertyga mig om hur jag egentligen borde göra.markih skrev:Vad siktar du på Martin? Målsättning? Målgrupp, produktplacering, branding...
Skämt åsido, har du någon uttalad målsättning eller är det bara en design som legat i bakhuvudet i väntan på den faktisk.se högtalarutmaningen:-?
Får man ge input? Liksom smyga in lite ideer:-)?
Martin skrev:Jag ändrar diskanten i alt 1 till H534 och så får jag köra på det så länge.
Jag minns ju också att du har gjort en Audax-design med 6,5's HDA + 1 tum's aluminium audax i minimal 'waveguide' och jag undrar hur du tyckte att denna lät?
Synd! Då får jag fundera ut något nytt. Kanske får jag kapitulera mina filterideal och använda Seas 27TBFC/G H1212 istället. Den ser ut att kunna tämjas en del även om det kräver sitt filter...Naqref™ skrev:Martin skrev:Jag ändrar diskanten i alt 1 till H534 och så får jag köra på det så länge.
H534 tillverkas inte längre
jonasz skrev:Kan du inte använda H1224 och H1212 då jag har dem liggande?Provlyssnade förresten H1212 igår och det verkar vara en mycket, mycket bra diskant, föredrar den framför många dyrare element. Har absolut inget "metall-zing" i ljudet.
Martin skrev:*Aluminiumprofil.
Aftonblaskan skrev:Aluminiumprofilen talar ut om förlorad tävling
Martin skrev:Jag har ingen aning om vad amerikansk rotation är men det är två steg av 90grader rotation vardera varav det mittersta steget är genomskärning mitt genom högtalaren (fast elementen och det inte syns).
Naqref™ skrev:Martin skrev:Jag har ingen aning om vad amerikansk rotation är men det är två steg av 90grader rotation vardera varav det mittersta steget är genomskärning mitt genom högtalaren (fast elementen och det inte syns).
Förstod det.
Amerikansk rotation är när man roterar, i detta fall, högtalaren rullande mot en yta framför objektet. Det normala är att man roterar det rullande som om det låg på en yta där ytan befann sig bakom. Om jag inte minns fel som sagt... Jag brukar i a f göra det senare.
Jo. På äkta high-end-vis.Kaffekoppen skrev:Det är smidigt! Skall du ordna så du kommer åt filtret underifrån med?
Ja, jag tänkte att det kan vara ett bättre alternativ till att använda biwiringposter och låta filtret ligga på golvet utanför högtalaren under utvecklignstiden.Kaffekoppen skrev:Jag brukar göra det mest för jag vill kunna pilla lite titt som tätt
paa skrev:Det brukar snarare kallas europeisk/amerikansk vyplacering, än rotation.
Snygga externa filter i högblank svart imponerar förståss på high-end intressenternaMartin skrev:Ja, jag tänkte att det kan vara ett bättre alternativ till att använda biwiringposter och låta filtret ligga på golvet utanför högtalaren under utvecklignstiden.Kaffekoppen skrev:Jag brukar göra det mest för jag vill kunna pilla lite titt som tätt
Kaffekoppen skrev:Snygga externa filter i högblank svart imponerar förståss på high-end intressenterna
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Snygga externa filter i högblank svart imponerar förståss på high-end intressenterna
Dock gissningsvis inte Bamse
Fast varför säger jag nu detta?
Kaffekoppen skrev:Nagref;
Storebror ser dig! *pekar uppåt*
grannilsson skrev:markih skrev:
Ett exempel: IÖ nämnde för några år sedan ett billigt gammalt skruttigt Vifa-element, M21-nånting, vilket hade låg modulation vid stora konutslag
Du menade inte P21W0-20-08 (Vifa) som är ett ypperligt elememt
i rätt låda (Basreflex såklart), som går att få till med ett synnerligen enkelt filter, har inga hyss (uppbrytningar) alls uppåt ifrekvens, utan snyggt avrullande uppåt
börjar inte falla alls förän vid 5000 hz(on Axis) och med rätt låd dimensioner med ett 6db filter kan man få frkvensgången i det närmaste spikrak.
Vh Göran Nilsson
PS. Finns fortfarande att köpa hos HiFi kit, tänkte först använda detta element.
Psss... finns en högtalare på Hifi-Kits hylla med just de elementenMartin skrev:jonasz skrev:Kan du inte använda H1224 och H1212 då jag har dem liggande?Provlyssnade förresten H1212 igår och det verkar vara en mycket, mycket bra diskant, föredrar den framför många dyrare element. Har absolut inget "metall-zing" i ljudet.
Visst kan jag det. Jag funderar på att köra på dem för att få en mer egen profil* på bygget. En annan fördel med just de elementen är att de är nya och kommer förhoppningsvis stanna kvar ett bra tag.
*Aluminiumprofil.
Man får använda element som används i andra högtalare men inte tillängliga elementkonfigurationer eller filter till dem. Diy är ledordet.
Kaffekoppen skrev:Det finns ju designer ute med den är elementkonfigurationen och Martin vill väl sopa banan med dem!
Du menar alltså att det inte brukar gå att förutse mina val av högtalarelement?Naqref™ skrev:Känns dock lite förutsägbart elementval för att vara Martin.
StefanC skrev:Hej alla!
Vill först bara säga tack till bamsefar för detta jättefina initiativ! Tror det är många som kommer lära sig mycket av att som jag bara följa med i trådarna och se hur allting går till.
nu till mitt verkliga skäl till detta inlägg![]()
Martin, du talade tidigare i tråden att lavindistorsion var en viktigt parameter och något som skulle tas med i beräkningarna. Därför tänkte jag att mätningarna på denna site säkert skulle kunna vara av intresse:
http://www.zaphaudio.com/6.5test/hd.html
Vågar inte slänga in bilderna i tråden då jag inte har frågat zaph om tillåtelse att göra så men om du bläddrar ner på sidan finner du en mätning gjord på seas elementet.
Vet inte om det går under definitionen för lavindist men tredje och femte ton ser inte rolig ut i det diagramet. Hänger ju samman med att elementet bryter upp kraftigt vid högre frekvenser
Inte världens roligaste info att komma med, hoppas du finner en lösning på problemet.
MVH Stefan
StefanC skrev:Hej alla!
Vill först bara säga tack till bamsefar för detta jättefina initiativ! Tror det är många som kommer lära sig mycket av att som jag bara följa med i trådarna och se hur allting går till.
nu till mitt verkliga skäl till detta inlägg![]()
Martin, du talade tidigare i tråden att lavindistorsion var en viktigt parameter och något som skulle tas med i beräkningarna. Därför tänkte jag att mätningarna på denna site säkert skulle kunna vara av intresse:
http://www.zaphaudio.com/6.5test/hd.html
Vågar inte slänga in bilderna i tråden då jag inte har frågat zaph om tillåtelse att göra så men om du bläddrar ner på sidan finner du en mätning gjord på seas elementet.
Vet inte om det går under definitionen för lavindist men tredje och femte ton ser inte rolig ut i det diagramet. Hänger ju samman med att elementet bryter upp kraftigt vid högre frekvenser
Inte världens roligaste info att komma med, hoppas du finner en lösning på problemet.
MVH Stefan
Naqref skrev:Ett litet problem med ett kraftigt odämpat membran (som ringer som en klocka) är att även om man inför ett notchfilter som perfekt dämpar peaken för signaler som kommer från förstärkaren så hindrar det inte att övertoner p g a dist i elementet sätter fart på resonansen...
Bra och informativa inlägg! Du får mer än gärna ha synpunkter på mina elementval framöverStefanC skrev:Frågan är ju hur hörbart detta är då det ju framför allt är vid vissa specifika frekvenser som distorsionen skjuter i höjden. Helt klart är att detta element gör sig bäst i basen där det enlig mätningar på denna site håller mycket god kvalité:
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/Testing/Woofer5/L18vRS180.htm
Ja, om man vill vara på säkra sidan så kanske det är klokt att dela så lågt som möjligt. Kanske redan vid 1200Hz om det är praktiskt genomförbart. Positivt är att disten ligger under -50dB ända upp till över 2Khz (vilket motsvarar 0.3% om jag inte räknat fel). Typiska disten ligger under -60 mellan 100 och 2000Hz vilket blir 0.1%.Frågan är ju hur hörbart detta är då det ju framför allt är vid vissa specifika frekvenser som distorsionen skjuter i höjden.
2Kaffekoppen skrev:hur många komponenter i signalvägen räknar du med att använda i ditt 48db filter?
Tack, visst kommer han bli en saftig "konkurrent" men skall nog plcka ner hnom på jorden (och skjuta iväg hans diskantkallott på cirkulationsbana i rummet)StefanC skrev:Mina egna intryck från vad jag läst mig till på lite olika ställen runt om på internet är att distorsion av högre ordningen kan skapa en känsla av högre detaljnivå. Det kan nog vara både subjektivt bra och dåligt med andra ord. Precis det som sägs om Hiqupon OW1 diskanten. Den är mngas favorit, men uppvisar dist på just detta sätt. Upplevs som detaljerad och luftig. Knepigt det där.StefanC skrev:Så kör på som förut så blir nog detta en vass konkurrent, alla ska dock ha lycka till! MVH Stefan
Svante skrev:Ja, jag fick förklarat för mig en gång för länge sedan, det gällde en gammal philipsdiskant (AD0160 eller nåt sånt hette den) att mitt på domen beter den sig illa och att den där lilla tejpbiten (en skumgummibit var det i philipsen) helt enkelt skulle skymma ljudet därifrån.
Nu var det här så länge sedan att jag inte kan bedömma hur riktigt det var, men helt säkert är det väl inte att den ska bort om man inte har mätt nån skillnad i positiv riktning.
Det mejkar dock sens att domen beter sig illa på mitten under uppbrytnig; om man tänker sig en våg som går från kanten och upp mot mitten på domen, så kommer den att fokuseras på mitten. Amplituden borde kunna bli extra stor just där och därmed borde distorsionen i det ljud som strålar ut från den delen av membranet kunna vara extra stor.
Men nu menar alltså kaffekoppen att disten minskar med borttagen plupp... Hmm, var det i mätningarna som du och lilltroll gjorde som du såg det? Och gjorde inte IÖ en sån där modd också?
En kontrollerad spridning i första hand, mer direktivitet vid lägre frekvenser. Som bonus får jag högre känslighet i diskantens låga register som leder till lägre dist och bättre dynamik.vad är det du vill uppnå med waveguiden?
Martin skrev:En kontrollerad spridning i första hand, mer direktivitet vid lägre frekvenser. Som bonus får jag högre känslighet i diskantens låga register som leder till lägre dist och bättre dynamik.vad är det du vill uppnå med waveguiden?
Jag har provat tidigare (såklartHaakan_W skrev:Martin skrev:En kontrollerad spridning i första hand, mer direktivitet vid lägre frekvenser. Som bonus får jag högre känslighet i diskantens låga register som leder till lägre dist och bättre dynamik.vad är det du vill uppnå med waveguiden?
aha så ett så pass litet "horn" ger högre känslighet?
å hur är du så säker på att waveguiden ger dig den kontrollerade spridningen du vill ha?
grannilsson skrev:markih skrev:
Ett exempel: IÖ nämnde för några år sedan ett billigt gammalt skruttigt Vifa-element, M21-nånting, vilket hade låg modulation vid stora konutslag
Du menade inte P21W0-20-08 (Vifa) som är ett ypperligt elememt
i rätt låda (Basreflex såklart), som går att få till med ett synnerligen enkelt filter, har inga hyss (uppbrytningar) alls uppåt ifrekvens, utan snyggt avrullande uppåt
börjar inte falla alls förän vid 5000 hz(on Axis) och med rätt låd dimensioner med ett 6db filter kan man få frkvensgången i det närmaste spikrak.
Vh Göran Nilsson
PS. Finns fortfarande att köpa hos HiFi kit, tänkte först använda detta element.
Det korta svaret är ja! Waveguiden minskar kantdiffraktionens påverkan markant från baffeln iom att ljudet riktas bort från kanterna och koncentreras framför högtalaren. Man kan säga att 90grader off axis dämpas väldigt mycket och även i de lägre delarna av diskantens register.Nwalmaer skrev:Fungerar det att ha diskantelementet centrerat i baffeln pga. vågguiden? Annars brukar det ju sällan finnas några fördelar förutom estetiskt att ha en diskant centrerad.
Nwalmaer skrev:Det är ju helt suveränt i så fall.
Jag tillhör skaran som föredrar om spridningen är så låg som möjligt. Sitter man off-axis får man skylla sig själv. On-axis så ska det låta så bra som möjligt, och då vill man ju inte ha reflektioner från hela rummet!
Zalve skrev:Delning vid 1400Hz,, Får väl anses som ganska lågt.
Är det pga av din Waveguide som du kan dela den så lågt ?
(Eller är diskanten så bra ???![]()
)
markih skrev:Lovande! Men vad är det för utsläckning vid 15k?
Lite mer filande och det blir nog jättebra. Jag förväntar mig en tonkurva inom +-1dB
...Amp output level was adjusted for each driver so that 0dB is equal to 92dB at 1 meter...
Martin skrev:Ska kolla upp det där, har aldrig varit så överdrivet intresserad av dist egentligen då jag sällan upplever den som ett problem och när man väl gör det har man ändå ett hum om vad den beror på.
Det har jag faktiskt inte lyssnat på, och nu är det ju typ försent då modden redan är gjord. Har inte lyssnat alls på diskanterna ännu. Nästa steg är att köpa filterkomponenterna som behövs för att det ska bli ljud.jonasz skrev:Martin, gjorde modden av diskanten någon subjektiv skillnad? Bättre eller sämre?
Bra fråga! Jag har själv ställt mig den frågan och kommit fram till samma lösning som du. Det är ju trots allt diy så kravet är väl bara att det ska vara entydigt och utan större besvär reproducerbart med rimliga verktyg?tvett skrev:Hur är det meningen att waveguiden ska passa in i tävlingens krav på reproducerbarhet? Ska det skickas med en kurva som man får klippa och fila/svarva fram?
Ja, man tycker ju det. Särskillt med tanke på att filtret får en egen sluten låda.Audyn-caps och SCRs MKP kostar väll ungefär lika mycket, antar skillnaden mellan dem är rätt försumbar.
Återgå till Den Faktiskt.se högtalarutmaningen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst